پورشهفراری

الماس‌های قدیمی: فراری F40 و پورشه 959

در دهه ۸۰ میلادی دو رقیب اصلی در کلاس سوپرکارها وجود داشت: فراری F40 و پورشه ۹۵۹. اولین مدلی که معرفی شد پورشه ۹۵۹ بود و در زمان خود سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا محسوب می‌شد؛ اما یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۷ فراری F40 اوضاع را تغییر داد. نیروبخش پورشه پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۲.۸۵ لیتری توئین توربوی نصب شده در عقب بود که قدرت ۴۴۴ اسبی تولید می‌کرد. پورشه ۹۵۹ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۶ ثانیه‌ای داشته و حداکثر سرعت آن ۳۱۷ کیلومتر در ساعت است که برای دهه ۸۰ عملکردی خارق‌العاده محسوب می‌شود.

اما F40 که برای گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس فراری تولید شد از نیروگاه ۸ سیلندر ۲.۸ لیتری توئین توربو با قدرت ۴۷۸ اسب بخار استفاده می‌کرد و در عرض ۳.۸ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. سقف سرعت این خودروی ایتالیایی ۳۲۳ کیلومتر در ساعت بود. بدون وجود سیستم‌های الکترونیکی پیچیده و فرمان هیدرولیک، F40 بسیار آنالوگ‌تر از سوپرکار مدرنی همچون فراری SF90 استراداله می‌باشد! بدون هرگونه سؤالی باید گفت این دو خودرو جزو مشهورترین و تأثیرگذارترین محصولات تاریخ بوده و موضوع جالب اینکه ماه آینده در یک حراجی حضور خواهند یافت.

پورشه ۹۵۹ حاضر در حراجی شرایط مطلوب‌تری داشته و تنها حدود ۹۵۰۰ کیلومتر کار کرده است. این خودرو سال ۱۹۸۷ کارخانه را ترک کرده است. خودروی موردبحث رنگ نقره‌ای و کابینی با چرم خاکستری داشته و اولین بار توسط برند شوئبل راننده مسابقه آلمانی رانده شده است. از جمله آپشن های این خودرو می توان به صندلی‌های اسپورت و گرم شونده راننده و سرنشین جلو و تنظیم برقی آن اشاره کرد.

این خودرو بعداً به آمریکا وارد شد و توسط کلکسیونری در کالیفرنیا خریداری شد. او خودروی خود را به شرکت کانپا فرستاد تا برخی تغییرات در آن همچون سیستم تعلیق، رول کیج اسپورت، رینگ و لاستیک‌ها، چراغ‌ها، سیستم صوتی سفارشی، پشت آمپرهای مدل ۹۵۹ اسپورت، فرمان جدید و… اعمال شوند.

پیشرانه این خودرو نیز ارتقا یافته است. کانپا کارهای نهایی برای تردد قانونی این خودرو در کالیفرنیا را انجام داده است. در کل بیش از نیم میلیون دلار روی این پورشه سرمایه‌گذاری شده است. گفته می‌شود این خودرو با قیمتی بین ۱ میلیون تا ۱۲۵۰۰۰۰ دلار به فروش خواهد رفت.

اما فراری F40 حاضر در حراجی نمونه‌ای تائید شده بوده و یکی از تمیزترین نسخه‌های حاضر در دنیاست. این خودرو یکی از آخرین نمونه‌های F40 بوده و البته صد و نود و نهمین دستگاه از ۲۱۳ مدل تولیدی برای بازار آمریکا و یکی از ۲۲ مدل تولید شده در سال ۱۹۹۲ می‌باشد. این خودرو کارکرد حدود ۲۰ هزار کیلومتری داشته و انتظار می‌رود با قیمت بین ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون دلار به فروش رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. SFXSuperFast

    ۴ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (263 ديدگاه)

    زیباترین کلاسیک جهان
    بهترین سوپرکار تاریخ
    (نمیگم منظورم کدومه ولی خودتون میدونین مطمئنا)

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Dr.ALi

      ۴ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2102 ديدگاه)

      معلومه دیگه پورشه رو میگی

      موافقم 4
      مخالفم 3
    2. Carbonado Aventador

      ۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (4496 ديدگاه)

      اینایی که میگی وصف حال لامبورگینی میورا عه?

      موافقم 5
      مخالفم 4
  2. Hamidreza

    ۴ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2453 ديدگاه)

    من فراری فن نیستم ولی خودتون طراحی رو مقایسه کنین

  3. Dr.ALi

    ۴ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    اوناییکه که فکر میکنن طراحی فراری بهتره فقط فکر میکنن. پورشه نشون داد اصالت یعنی چی…. واقعا اصالت پورشه یه چیز دیگرت از قیافه اش داد میزنه من پورشه هستم نیاز به لوگو نداره

    موافقم 1
    مخالفم 4
  4. Ferrari Fxx K Evo

    ۴ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (918 ديدگاه)

    طراحی پورشه ۹۵۹ اصلا ، در حد F40 نیست
    از ظر مشخصات فنی ، هم قدرت و هم سقف
    سرعت فراری بیشتر هست

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. مهدی

    ۴ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    ۴۰۰ متر هر دو تقریبا برابره با توجه به چهار چرخ بودن پورشه اما خب شتاب ثانویه و تاپ اسپید فراری بیشتره ظاهر هم درسته سلیقه هست اما خب فکر میکنم تفاوت اینقدر باشه که فراری رو جذابتر دونست… به نظر من سه تا سوپراسپرت با ورودشون یه شوک به رقبا دادن F40 و F1 و ویرون اما از نظر من F40 زیباترین سوپراسپرت تاریخچه واقعا ظاهرش بی نقصه

    1. ARIYA

      ۸ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (7 ديدگاه)

      من تو ماشین های فراری خودروی 250 gto مدل 1962 رو دوست دارم و تو ماشین های پورشه خودروی 911 gt3 rs رو دوست دارم تو ماشین هایشان لامبورگینی خودروی miura sv رو دوست دارم و تویوتا supra mk4 رو دوست دارم و ماشین مورد علاقم خودروی chevrolet camaro RS lt 454 مدل 1973 هستش

  6. آریا ماشین

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    این F40 سال ۱۹۹۲ از کارخونه اومده بیرون
    اگه مال سال ۱۹۸۷ بود ورش میداشتم اما وقتی سال ۱۹۹۲ بوگاتی EB110 سوپراسپرت بوده که سریعترین ماشین جهان هم بوده اون موقع با قیمت پایین تر معلومه اونو ور میدارم

  7. Archi KHAN

    ۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    ولله نباید گفت :
    خودروسازی یعنی فراری و پورشه

    1. Saeed

      ۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (756 ديدگاه)

      راحت باش ?
      خودروسازی یعنی پورشه و فراری + (بقیه برند ها به دلخواه)

  8. محمدهادی

    ۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2480 ديدگاه)

    داخل ماشین پورشه فوق العاده زیبا تر و مدرن تره
    و در ظاهر ماشین فراری جلوتر از زمان خودش طراحی شده
    هنوزم پرابهت و پر انرژیه
    جفتشون محشرن

  9. Hamed

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (219 ديدگاه)

    دوتا از مهم ترین و تاثیر گذارترین خودروهای تاریخ
    F40 اولین خودروی پروداکشن خیابونی که از مرز 200 مایل در ساعت عبور کرد

  10. Farzad

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2561 ديدگاه)

    وای فراری تو چی هستی ؟ ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا