اولین جواب اروپاییها به تسلا مدل S یعنی پورشه تایکان سرانجام رسماً رونمایی شد. نخستین خودروی اسپرت تمام الکتریکی پورشه بهطور همزمان در سه قارهٔ آسیا، اروپا و آمریکا در معرض دید عموم قرار گرفته است. این سدان اسپرت الکتریکی پکیج منحصربهفردی است که عملکرد معمول پورشه را با قابلیت استفادهٔ روزانه ارائه میکند. رئیس هیئتمدیرهٔ پورشه آقای «اُلیور بلوم» طی رویداد رونمایی تایکان در برلین گفته است:
تایکان میراث ما را به آینده پیوند میدهد. این خودرو داستان موفقیت برند ما را بهپیش میبرد. برندی که ۷۰ سال است مردم دنیا را مجذوب و هیجانزده کرده است. امروز نشانگر آغاز یک دورهٔ جدید است
استایل بیرونی با DNA پورشه
هرچند تایکان دورهٔ جدیدی را در طراحی پورشه نشان میدهد اما همچنان DNA یک پورشهٔ اصیل را حفظ کرده است. دماغهٔ خودرو عریض و تخت به نظر میرسد درحالیکه در پروفیل جانبی آن با خط سقف اسپرت شیبدار، ستون C کشیده به سمت عقب و شانههای برجسته، کاملاً استایل یک پورشه به تصویر کشیده شده است. یکی از ویژگیهای ظاهری خلاقانهٔ تایکان نیز نوشتهٔ شیشهای PORSCHE است که با نوار چراغ عقب ادغام شده است.
تایکان ۴,۹۶۳ میلیمتر طول و ۱,۹۶۶ میلیمتر عرض (بدون احتساب آینههای جانبی) دارد و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با ۲,۹۰۰ میلیمتر است. این یعنی سدان تمام الکتریکی پورشه تقریباً هماندازهٔ تسلا مدل S است؛ اما سازندهٔ آلمانی ضریب آئرودینامیک تایکان را به تنها ۰.۲۲ رسانده است که بسیار قابلتوجه بوده و تأثیر قابلتوجهی در کاهش مصرف انرژی و افزایش برد خودرو خواهد داشت.
کابین منحصربهفرد با نمایشگرهای متعدد
با وجود نمایشگر انحصاری برای سرنشین کناری، کابین تایکان همچنان روی راننده تمرکز دارد. در بالاترین نقطهٔ داشبورد یک صفحه آمپر دیجیتالی منحنی جای گرفته درحالیکه یک صفحهنمایش ۱۰.۹ اینچی مرکزی و یک صفحهنمایش سفارشی سرنشین جلو نیز باهم ترکیب شدهاند تا تمام اطلاعات موردنیاز را ارائه کنند. این نمایشگرها موجب شده کنترلرهای فیزیکی مثل دکمهها بسیار کاهش پیدا کنند اما در عوض میتوان از طریق لمس کردن یا با استفاده از سیستم کنترل صوتی که به فرمان «هی پورشه» پاسخ میدهد، قسمتهای مختلف خودرو را کنترل کرد. تمام رابطهای کاربری نیز کاملاً جدید بوده و برای تایکان طراحی شدهاند.
پورشه در تایکان برای اولین بار کابین کاملاً بدون چرم را ارائه کرده است زیرا فضای داخلی این خودرو با استفاده از متریال بازیافتی نوآورانه ساخته شده است. پورشه همچنین در باطریهای تایکان که در کف آن نصب شدهاند شکافهایی بنام «پارکینگ پا» ایجاد کرده است که موجب راحتی سرنشینان عقب میشود. این ویژگی همچنین امکان دستیابی به ارتفاع پایینی که برای خودروهای اسپرت معمول است را هم فراهم کرده است. در جلو و عقب این خودرو نیز دو صندوق بار وجود دارد که جلویی ۸۱ لیتر و عقبی ۳۶۶ لیتر ظرفیت دارد.
عملکرد عالی
تایکان در ابتدا فقط در دو نسخهٔ توربو و توربو S به بازار عرضه میشود اما اواخر سال آینده مدل کراس توریسمو نیز بهعنوان اولین نسخهٔ مشتقشده به خانوادهٔ تایکان اضافه خواهد شد. هردو مدل توربو و توربو S در حالت عادی ۶۲۵ اسب بخار قدرت دارند اما شباهتها میان این دو مدل در همینجا به پایان میرسد زیرا در حالت اووربوست، خروجی قوای محرکهٔ مدل توربو به ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور میرسد درحالیکه در این حالت مدل پرچمدار توربو S خروجی فوقالعادهای برابر با ۷۶۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت؛ بنابراین تایکان یکی از قویترین محصولات حال حاضر پورشه محسوب میشود.
تایکان توربو با استفاده از لانچ کنترل ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت (صفر تا ۹۶ کیلومتر در ۳ ثانیه) میرسد درحالیکه توربو S برای انجام این کار به تنها ۲.۸ ثانیه (صفر تا ۹۶ در ۲.۶ ثانیه) زمان نیاز دارد. مدل توربو برای اینکه از صفر به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت برسد به ۱۰.۶ ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه توربو S این کار را ظرف ۹.۸ ثانیه انجام میدهد اما حداکثر سرعت هردو نسخه ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
پورشه برای تأمین انرژی موتورهای الکتریکی تایکان یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۹۳.۴ کیلووات ساعتی با معماری ۸۰۰ ولتی در نظر گرفته است؛ بنابراین تایکان اولین خودروی تولیدی دنیا محسوب میشود که بجای استفاده از معماری ۴۰۰ ولت که ولتاژ معمول خودروهای الکتریکی است، در آن از سیستم ۸۰۰ ولتی استفاده شده است. این ولتاژ بالا مزیت بزرگی برای رانندگان به همراه خواهد داشت زیرا با استفاده از شبکههای شارژ توان بالای ۲۷۰ کیلوواتی میتوان باطریها را برای پیمودن صد کیلومتر تنها ظرف ۵ دقیقه شارژ کرد. با این شارژرها همچنین از ۵ تا ۸۰ درصد از باطریها ظرف ۲۲ دقیقه شارژ میشوند.
با استفاده از شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلواتی DC نیز میتوان ظرف ۳۶ دقیقه تا ۸۰ درصد از ظرفیت باطریها را شارژ کرد. علاوه بر این، هرچند حداکثر ظرفیت شارژ تایکان ۲۷۰ کیلووات است اما خریداران میتوانند خودروی خود را از طریق پریزهای برق خانگی ۲۴۰ ولتی با شارژرهای ۹.۶ کیلوواتی بهراحتی شارژ کنند. البته در این صورت برای شارژ کامل باطریها باید یازده ساعت صبر کرد. طبق اعلام پورشه، نسخهٔ توربو با هر بار شارژ کامل باطریها میتواند تا حداکثر ۴۵۰ کیلومتر را طی کند درحالیکه بُرد توربو S حداکثر به ۴۱۲ کیلومتر میرسد.
گیربکس دو سرعتهٔ نوآورانه
هردو نسخهٔ توربو و توربو S تایکان به دو موتور الکتریکی مجهز هستند که یکی روی محور جلو و دیگری روی محور عقب نصب شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را ایجاد کردهاند اما یکی از نوآوریهای قابلتوجه تایکان گیربکس دو سرعتهٔ آن است که توسط خود پورشه توسعه پیدا کرده و روی محور عقب نصب شده است. در این گیربکس دندهٔ اول شتاب بیشتری را در هنگام شروع حرکت فراهم میکند درحالیکه دندهٔ دوم با ضریب بلندتر روی بهرهوری بالا و ذخیرهٔ انرژی تمرکز دارد و در سرعتهای بالا درگیر میشود.
سیستم شاسی پیشرفته
پورشه برای شاسی تایکان از یک سیستم شبکهٔ کنترل مرکزی استفاده کرده است که تمامی سیستمهای مربوط به شاسی را تجزیهوتحلیل و هماهنگسازی میکند. ازجملهٔ این سیستمها میتوان به سیستم تعلیق تطبیقی با مدیریت تعلیق فعال پورشه و کنترل الکترونیکی کمکفنرها، سیستم سفارشی کنترل پویایی اسپرت شاسی پورشه و سیستم تثبیتکنندهٔ الکترومیکانیکی با سیستم کنترل بُرداری گشتاور پورشه اشاره کرد. در تایکان چهار حالت رانندگی مختلف شامل بُرد، معمولی، اسپرت و اسپرت پلاس وجود دارد اما علاوه بر این، حالتی بنام شخصی هم در خودرو تعبیه شده که با استفاده از آن میتوان سیستمها را بهصورت مجزا و طبق نیاز و سلیقه تنظیم کرد.
توان سیستم بازیابی انرژی ترمزهای تایکان نیز به میران قابلتوجهی بیشتر از رقبا است بهگونهای که آزمایشهای رانندگی نشان دادهاند تقریباً ۹۰ درصد از ترمز گیریهای روزمره توسط موتورهای الکتریکی صورت میگیرد بدون اینکه ترمزهای معمولی چرخها فعال شوند. پورشه تایکان توربو در آلمان با قیمت پایهٔ ۱۵۲,۱۳۶ یورو و توربو S با قیمت ۱۸۵,۴۵۶ یورو عرضه میشود درحالیکه آمریکاییها برای خرید این سدان الکتریکی به ترتیب باید ۱۵۳,۳۱۰ دلار و ۱۸۷,۶۱۰ دلار بپردازند.
Ferrari Fxx K Evo
۱۴ شهریور ۱۳۹۸برد کمی داره ، حیف حیف حیف !
امیر
۱۴ شهریور ۱۳۹۸به 400 کیلومتر میگن کم؟!!!!
مسعود
۱۴ شهریور ۱۳۹۸اونم فقط تو 15 دقیقه
ناشناش
۱۴ شهریور ۱۳۹۸در اصل باید اینو در نظر بگیرید که با پنج دقیقه شارژ میشه صد کیلومتر رفت
یانکی
۱۴ شهریور ۱۳۹۸برد کم قیمت بالا و نداشتن مدلهای پایه و ارزون.به هیچ عنوان حریف تسلا نمیشه.
mehran911
۱۴ شهریور ۱۳۹۸مدل پایه داره
ی مدت دیگه معرفی میشه و پورشه گفته بردشون با توربو و توربو اس تفاوت نمیکنه
احتمالا قیمتشون هم حدود ۱۰۰ هزارتا باشه
.
دلیل قیمت بالاش هم مشخصه علاوه بر پیشرانه و انتقال قدرت برتر
“هیچ سدان اسپرتی نداریم که انقدر تکنولوژی روی شاسی و تعلیقش سوار شده باشه ” تایکان از نظر دینامیکی هندلینگ قطعا برتر از هر خودروی الکتریکی دیگه ای هستش
.
از نظر نحوه ی ساخت و توسعه و ویژگی های یک سدان لوکس برتری کامل داره
فقط طراحی داخلیش رو مقایسه کن
این ماشین ۶ میلیون کیلومتر تست پیش تولید رفته تا قابلیت اطمینانش تضمین بشه
.
اینکه میگی هیچ شانسی نداره ….
باید بگم ۳۰ هزار نفر قبل از اینکه تایکان رو ببینن پیش ثبت نام کردن
تا سال آینده همه تولیدات تایکان فروش رفته
King 918
۱۴ شهریور ۱۳۹۸خدارو شکر دیگه لازم نیست بیاییم بگیم بابا چراغ عقبش پوشش داره نسخه اصلی نیست ……..
اما خود ماشین فوق العاده ست اگه آرم برند رو بپوشونی کاملا میشه تشخیص داد که این یه پورشه ست توانش هم عالی به نظر میرسه بردش حرف نداره استفاده از متریال بازیافتی ایده بسیار خوبی بود قیمت خودرو هم پایین آورده در کل تبریک میگم به پورشه فروش بالای این محصول کمک کنه به ساخت جانشین ۹۱۸ ،??
mehran911
۱۴ شهریور ۱۳۹۸پارسال در جریان تستی که در سیلوراستون انجام دادن رئیس بخش توسعه ی تایکان به همین موضوع اشاره کرد
دوتا نکته در مورد باتری تایکان وجود داره
اولین و مهمترین موضوع که پورشه اسمش رو گذاشته foot garages
به این نکته اشاره میکنه که در همه ی خودروهای الکتریکی سیستم باتری تا زیر پای سرنشین های عقب امتداد پیدا میکنه که باعث عدم راحتی سرنشین های عقب در مسافت های طولانی میشه ( فکر کنید در صندلی عقب زانو هاتون زیاد بیاد بالا ) پورشه برای توسعه تایکان به عنوان یک خودروی لوکس باید این مشکل رو حل می کرد که برای اینکار تصمیم گرفت باتری رو تا پای راننده محدود کنه تا سرنشین عقب راحتتر باشه
حالا اینکار مشکل این رو داره که ظرفیت باتری کمی کاهش پیدا میکنه
نکته و چالش مهمی که با این کار به وجود میومد حفظ نسبت 50:50 در خودرو بود که مهندسین پورشه تونستن اون رو به عدد عالی ۵۱:۴۹ برسونن
.
نکته ای که در تست سیلوراستون بهش اشاره کردن وزن خودرو بود که به عنوان سدان اسپرت باید بهش توجه بشه
.
در بدترین حالت ممکن همه ی مردم بعد از ۴۵۰ کیلومتر رانندگی به ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت استراحت احتیاج دارن که این زمان برای شارژ کافیه
(BayerischeMotorenWerke(Daniel
۱۴ شهریور ۱۳۹۸حاج مهران ارادت
واقعا مهندساشون تا کجا تصوراتشونو پیش بردن که در نظر گرفتن باطری از راحتی فضای عقب کم میکنه و هم به صورت همزمان 50 50 بودن توازن وزن رو رعایت کردن. دمشون گرم.
به قول یکی از کاربران این سایت (( اگه اشتباه نکنم آرچی خان)) خودروسازی فقط پورشه و فراری.
بی ادعا داره پر ادعاگران رو از پنجره پرت میکنه بیرون.
mehran911
۱۴ شهریور ۱۳۹۸عزیز دلی دانیال جان ❤
دقیقا
مهمترین خودروی حال حاضر پورشه است شخصا خیلی بهش امیدوارم خیلی
الیور بلوم گفته بود مسیر پورشه از تسلا جداست و ما کار خودمون رو خواهیم کرد و گفته بود تسلا برای ما سنگ محک این کلاس نیست
.
چیزی رو که در مدل تایکان خیلی دوست دارم اینه که با وجود طراحی خارجی نوآورانه اش تمام خصوصیات ی خودروی لوکس اسپرت رو داره
با اینکه شتاب در خودروی اسپرت اهمیت ویژه ای داره اما پورشه بیشترین تمرکزش رو روی تکرار پذیری این شتاب گیری قرار داده.
.
تایکان بر خلاف تمام خودروهای الکتریکی دیگه ۲۶ بار بدون وقفه شتابگیری ۰ تا ۲۰۰ رو انجام میده
یا درسته برد خودرو اهمیت داره اما اگر سرنشین های عقب آسایش کافی رو نداشته باشن اندازه ی باتری رو تا حد معقولی محدود میکنه تا اولویت های مهم یک خودروی لوکس فدا نشه
.
یا به عنوان مثال میاد از انتقال قدرت ۲ سرعته استفاده میکنه تا شتاب گیری ثانویه رو که یک ضعف در خودروهای الکتریکی هستش رو جبران میکنه تا با اینکار علاوه بر بهبود شتاب ثانویه در استفاده از انرژی در سرعت های بالا هم صرفه جویی نکنه
( به همین خاطر پورشه میگه بیشتر از هر خودروی الکتریکی میتونید در بزرگراه با اون رانندگی کنید )
.
پورشه تایکان رو برای موفقیت در تمام زمینه ها توسعه داد با وجود اینکه در قله رقابت خواهد اما همه چیز قربانی اعداد و ارقام نشده به همین خاطر پورشه در تایکان به معنای واقعی کلمه “خودروی” بهتری نسبت به رقبا توسعه داد
به همین خاطر با وجود اینکه الیور بلوم بارها تسلا رو تحسین کرده اما گفته تسلا در این مسیر برای ما سنگ محک نیست
(BayerischeMotorenWerke(Daniel
۱۴ شهریور ۱۳۹۸درود مهران عزیز بابت توضیحات کامل
ی سوال که دارم اینکه گفتی مدل ارزان تر از مدل توربوS و توربو تو راهه.
میخوام بدونم که اگر قرار باشه مدل پایه تر عرضه بشه امکانش هست بردی بالاتر از 450 کیلومتر داشته باشه ؟؟؟ بخاطر این میگم که اگر اشتباه نکنم مدل پایه تر احتمالا پرفورمنس پایین تری داره پس بیشتر روی شهری بودن و کاربردی تر بودن تمرکز داره و این دلیل میشه برای داشتن برد بالاتر از 500 کیلومتر؟!؟!؟؟؟!؟
(BayerischeMotorenWerke(Daniel
۱۴ شهریور ۱۳۹۸آقا مهران شرمنده من کامنت های بالایی رو ندیده بودم.
جوابم تو کامنت های بالایی هست.
مانی
۱۵ شهریور ۱۳۹۸اصلا مقایسه این با تسلا اشتباه هست،پورشه از همه لحاظ سرتره فقط بردش
یخورده کمتره و اینکه طبیعی هست چنین پورشه یی خیلی گرونتر از تسلا اس باشه
فقط مهران جون یه سوال دارم امیدوارم راجع بهش اطلاعات داشته باشی که توضیح بدی
فکر میکنم تکنولوژی موتور تسلا با پورشه و کلا باقی برقیها فرق داره
میدونی قضیه چیه؟
Me
۱۴ شهریور ۱۳۹۸هامبورگ تا برلین ۳۰۰ کیلومتره.لندن تامنچستر ۲۱۱ کیلومتر.شما کجا میخای بری که ۴۰۰ کیلومتر برات کمه؟اصفهان چالوس؟ تهران بندرعباس؟نکنه میخای با یه شارژ بری دوهزار ۳ هزار جوج بزنی برگردی؟
بنظر من تسلا یکم تو ظرفیت باتری دست و دلبازی کرده نباید با بقیه مقایسه ش کرد
محمد
۱۴ شهریور ۱۳۹۸همه چیز در حد بینهایت فوق العاده است
اما شاید بشه اینجوری گفت که بجز شارژ باتریها
که اونم دست پورشه نیست تقریبا
امیدوارم زودتر تکنولوژی باتریهای سریع شارژ شونده صنعتی بشه
آرین
۱۴ شهریور ۱۳۹۸این یک برد معقول هستش، چون تو اروپا و آمریکا با خودرو سواری از شمال تا جنوب کشور رو یک روزه طی نمیکنند. برد بیش از 400 کیلومتر نیازهای تمام استفاده کنندگان رو تامین میکنه.
Amir.ferrari
۱۴ شهریور ۱۳۹۸خدایا جذابیت وارد میشود،با اینکه شخصا هیچ گونه علاقه ای به خودروهای الکتریکی ندارم اما برای پورشه خوشحالم، باید یکی باشه یاد تسلا بده چجور ماشین بسازه، کی بهتر از پورشه واسه اینکار…
doubt
۱۴ شهریور ۱۳۹۸دقیقا اومدم همچین کامنتی بذارم که دیدم تو زحمتشو کشیدی. این فقط فک کنم بتونه علاقه مندم کنه به الکتریکیا. عجب شازده ایه خدایی جوووون!!
ارش
۱۴ شهریور ۱۳۹۸هفته ای که گذشت هفته شگفتی ها بود اون از بوگاتی که رکورد شکنی کرد و عدد شگفت انگیز ۴۹۰ کیلومتر رو ثبت کرد اینم از پورشه که یک ماشین خارق العاده رو ساخته ۷۶۱ اسب بخار بر ای یک سدان هم قدرت پاگانی هیورا و فراری f12 و بیشتر از لامبورگینی آوانتادور . گروه فولکس واگن سنگ تمام گذاشته!!???????
سینا
۱۴ شهریور ۱۳۹۸زیبا نیست زود از چشم میوفته !
(میدونم الان منفی بارون میشم)
R
۱۴ شهریور ۱۳۹۸خوشمان آمد مثل پانامرا
مثل اینکه یه طراح استخدام کرده تا نمای جلویی و چراغای قورباغه ای رو تغییر بدن بالاخره
ایمان
۱۴ شهریور ۱۳۹۸زیبا ترین ماشین تمام الکتریکی حال حاضر دنیا ??
نمای داخل که دیگه حرفی برای گفتن نمیزاره
تبریک به پورشه و طرفدارانش
? Porsche ?
Achtung
۱۴ شهریور ۱۳۹۸به این میگن خودروی الکتریکی درست و حسابی . مدلهای تسلا مخصوصن به خاطر طراحی اتاقشون دلسرد کننده بودن ولی الان ثابت شد الکتریکیها میتونن عالی باشن
مهزیار
۱۴ شهریور ۱۳۹۸شاید در نگاه اول به زیبایی تسلا مدل اس نباشه ولی به نظر من یه پورشه واقعیه که خیلی حرفها داره برای گفتن
doubt
۱۴ شهریور ۱۳۹۸در نگاه اول چی نباشه؟ قصد بی احترامی ندارم ولی خدایی از رو تعصب میگی یا واقعا نظرت اینه که تسلا اس ازین خوشگلتره؟
OMID
۱۴ شهریور ۱۳۹۸آخه این چیه قیافش
مدل ای هر چی باشه لاقلجلوش بهتره از این
مهزیار
۱۴ شهریور ۱۳۹۸مطمئنا همونطور که گفتم در نگاه اول حضم طراحی تسلا راحتتر از این هست و نگاهش باشکوهتره…
Amin
۱۴ شهریور ۱۳۹۸پورشه نشون داد خودروی الکتریکی یعنی چی
Elmiraj
۱۴ شهریور ۱۳۹۸زیباترین محصول پورشه تا به امروزه…
.
امیدوارم هرچه زودتر به بازار بیاد و موتورترند یک Head 2 Head جذاب بین تایکان turbo S و Model S P100d برگزار کنه .
.
.
مبارک خریداراش…
doubt
۱۴ شهریور ۱۳۹۸perfect comment
bravoooo
Elmiraj
۱۵ شهریور ۱۳۹۸و حالا مقایسه ای کامل :
.
Tesla model S p100d
سال ورود به بازار آگوست ۲۰۱۶
قدرت ۷۶۲ اسب بخار
گشتاور ۱۰۷۶ نیوتون متر
بُرد ۵۰۷ کیلومتر
وزن ۲۲۵۰ کیلوگرم
ظرفیت باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت
سقف سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ ثانیه
شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر ۱۰.۵ ثانیه
تایم یک چهارم مایل ۱۰.۴ ثانیه
زمان شارژ از صفر تا صد درصد ۲۷ دقیقه
قیمت پایه ۱۰۴۰۰۰ دلار
امتیاز ایمنی از Euro Ncap پنج ستاره
مسافت قابل پیمایش با پنج دقیقه شارژ ۱۱۲ کیلومتر
.
.
.
Porsche taycan turbo S
سال ورود به بازار ۲۰۲۰
قدرت ۷۶۱ اسب بخار
گشتاور ۱۰۵۰ نیوتون متر
بُرد ۴۱۲ کیلومتر
وزن ۲۰۹۵ کیلوگرم
ظرفیت باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعت
سقف سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲.۸ ثانیه
شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر ۹.۸ ثانیه
تایم یک چهارم مایل ۱۰.۸ ثانیه
زمان شارژ از صفر تا صد درصد نامعلوم
قیمت پایه ۱۸۶۴۵۰ دلار
امتیاز ایمنی از Euro Ncap نامعلوم
مسافت قابل پیمایش با پنج دقیقه شارژ ۱۰۰ کیلومتر
تورج
۱۴ شهریور ۱۳۹۸تسلا در زمان ورودش به بازار به یک گیم چنجر و محصولی به شدت انقلابی در تاریخ خودروسازی جهان بدل شد به گونه ای که بسیاری اعتقاد داشتند تسلا این خودروساز نوپا به تنهایی خط مشی آینده جهان خودروسازی را ترسیم میکند که تا حدودی هم به حقیقت پیوست. اما تمام چیزی که تسلا به ما پیشکش داشت یک پکیج فوق کامل از تکنولوژی بود مثل کاری که شاید بشه گفت اپل با مدل آیفون در جهان تکنولوژی کرد. اما نکته ای که کمتر کسی متوجهش میشه اینه که یک خودروساز علی الخصوص خودروسازی که مدعی پیشگامی در جهان موتور اسپرت هست به پارامتر ها و ویژگی های فراتر از اعداد و ارقام روی کاغذ احتیاج داره به چیزی به نام روح هویت هیجان حس عشق و نیاز از جانب مشتری و مساِئلی که در تخصص یک خودروساز واقعی و نه صرفا یک پیشگام تکنولوژی هست. تسلا هیچوقت خودروی هیجان و پیست نبوده و رانندگی انگیجینگ یا درگیر کننده رو نتونسته ارائه بده. تسلا حتی در بخش تکنولوژی هم با مشکل اوور هیت یا داغ شدن بیش از اندازه باتری ها مواجه بوده و هست بطوری که همون مود لودیکروز یا دیوانه تاثیرات منفی شگرفی روی عملکرد باتری ها و موتور میزاره به نحوی که شما مجبور هستید بعد از دو بار شتابگیری یه استراحت چند ساعته به باتری ها بدین تا به دمای طبیعی برگردند. در صورتی که پورشه اعلام کرده شما تا هر چقدر که بخواید میتونید با تایکان لانچ کنید بدون نگرانی از داغ شدن بیش از حد باتری ها که 28 بارش فقط توسط نشریه اینساید ای وی تست شده. و موارد بسیاری که از حوصله این کامنت به دوره
کوشا
۱۴ شهریور ۱۳۹۸تابستون داغ ماشین بازا کامل شد…
MAHDI
۱۴ شهریور ۱۳۹۸خیلی خیلی زیباست. مخصوصا در رنگ سفیدش که خیلی خیلی جذاب تر جلوه میکنه.بعد رنگ سفید رنگ مشکی رو بیشتر دوست دارم.
((خدارو شکر که تایکان معرفی شدچون از بس گفتیم بابا چراغ های عقب استتار شده اما بعدش بازم میگفتن چرا چراغ ها اینقدر بزرگ هستن))
یکی از زیباترین خودروهاست!!!!!
حمید
۱۴ شهریور ۱۳۹۸گور تسلا رو کند !
SS
۱۴ شهریور ۱۳۹۸فکر نمیکنم چنین چیزی باشه
درسته که تسلا سابقه ای مثل این برندها رو نداره اما واقعا قوانین بازی رو تغییر داد و الان یک بازیگر جدی هست
یادمه همین خودروساز های آلمانی چندین سال در حال بحث کردن بودن که سیستم برقی خودروها رو به 48 ولت تغییر بدن و اخر هم به توافق نرسیدن
اما با ورود تسلا فهمیدن که هرچه در چنته دارن باید رو کنن
car lover
۱۴ شهریور ۱۳۹۸turbo??مگه تنفس طبیعیه؟؟
بعدم مگه قرار نبود زیر 100 هزار تا قیمت بخوره؟ خیال کردن کوروتن ی قیمت بگن بعد بتونن با همون قیمت عرضش کنن؟؟
بعدم سدان SP100D با قیمت کمتر داره شتاب 2.8 میده چیجوری گورش کنده شد؟؟ واقعا جای سواله
mehran911
۱۴ شهریور ۱۳۹۸توربو کلا ی اسم تجاری روی تایکان هستش که سطحش رو نسبت به مدل های دیگه نشون میده
اینا توربو و توربو اس هستن در آینده مدل های ارزونتر احتمالا حدود ۱۰۰ هزارتا با اسامی دیگه تولید خواهد شد که میزان بردشون با مدل های توربو و توربو اس تفاوتی نداره
- A M I R -
۱۴ شهریور ۱۳۹۸خیلی برام جالبه که نسخه تولیدی شباهت خیلی زیادی با نسخه کانسپت داره ، واقعا باشکوهه
Omid622
۱۴ شهریور ۱۳۹۸بردش میشد بالای ۶۰۰ کیلومتر باشه
و قیمتش یکم زیاده
پورش در بقیه موارد عالی کار کرده
و بی نظیر هستش نمای خارجی و داخلی ماشین
Javadwest
۱۴ شهریور ۱۳۹۸خداوکیلی داخل کابین اینو با تسلا مقایسه کنید!
اصلا قابل مقایسه نیست
Javadwest
۱۴ شهریور ۱۳۹۸خداوکیلی کابین اینو باتسلا مقایسه کنید!
اصلا قابل مقایسه نیست
Saied
۱۴ شهریور ۱۳۹۸فکر نکنم دیگه از این بهتر تا ۱۰ سال دیگه تولید بشه
Amir evolution
۱۴ شهریور ۱۳۹۸با تووووپ پر امده… قدرت زیادیه واسه یه ماشین برقی… جواب دندان شکن ب مدل S… آوررین
پلتفرم باحالی داره…. یه چیزی بین پانامرا و 911
ولی تسلا آرام نمیگیرد…
بهراد
۱۴ شهریور ۱۳۹۸همه ی برگ برنده هارو جمع کرده یه جا و سعی کرده تنفر افراد از پورشه 911 رو با طراحی دوباره چراغ ها جبران کنه.
کاش مثل پروتوتایپ ستون B نداشت.طراحیشو خوب انجام داده هم جلوش هم عقبش،جلو ورودی هوارو مخفی تر کرده و عقب جای خالی خروجی اگزوز رو با دیفیوزر خوب پر کرده. اصالت برند هم حفظ شده.
دستمریزاد.
فردا پس فردا خارجیایی که با ماشینشون ایران میومدن هم دیگه نمیان، کودوم جایگاه شارژ تو ایران هست؟شاید برای زنده شدن نوستالوژی یه روزی اومدن سوار سلطان و سردار ها شدن (شوخی)
پویا
۱۴ شهریور ۱۳۹۸نمیدونم چرا وقتی تقریبا اقبال عمومی نسبت به شاسی بلند ها بیشتره و شرکت ها دارن میرن ب سمت تولید شاسی بلند چرا تقریبا همه ماشین های الکتریکی سدان شدن؟! ب غیر دو سه موردی ک هستن تقریبا همه دیگه سدان هستن.
در ضمن انقدر بدم میاد از صفحه لمسی دوم و سوم!! خودرو باید یدونه صحفه داشته باشه بعد دکمه های فیزیکی موجود باشن.اینطوری درسته مدرن ب نطر میاد ولی ب خدا حواس راننده پرت میشه!
Khosrow
۱۵ شهریور ۱۳۹۸زیباترین پورشه / اسم تسلا رو کنار این اوردن کاربچه هاست / عکس 21 – مرگ بر ادعا ..
حسین
۱۵ شهریور ۱۳۹۸تو زیبایی و کیفیفت و فناوری و خلاصه همه چیزیش که دیگه پورشه شکی باقی نذاشته من فقط میتونم بگم من میخوامش… (ای کاش)
Archi KHAN
۱۵ شهریور ۱۳۹۸ولله که با این معرفی ، خیلی ها ماست شون را کیسه کردن :-)
“” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “”