پژو به تازگی وارد بازی خودروهای الکتریکی شده است. درحالیکه رقبایی همچون رنو، نیسان و فولکسواگن از پلتفرمهای ویژه برای تولید خودروهای الکتریکی Zoe، لیف و ID.3 استفاده میکنند، پژو در حرکتی قابل پیشبینی به مشتریان خود اطمینان داده نیروی الکتریکی کاملاً قابلاعتنا خواهد بود و البته مدل جدید ۲۰۸ الکتریکی به میزان زیادی همان سواری و احساس مدل بنزینی را القا میکند.
این خودروساز فرانسوی چیزی را به مشتریان ارائه میکند که دوست دارند؛ یعنی همان حس آشنا و قابلتشخیص بودن که افراد زیادی دوست دارند. خبر بهتر اینکه محصول جدید پژو قیمت بسیار رقابتیای داشته و بهای پایهی آن حدود ۲۵ هزار پوند بوده و برای خرید مدل رده میانی Allure باید ۲۶۲۵۰ پوند بپردازید. خرید اقساطی این مدل نیز بهصورت سپردهی ۴۵۰۰ پوندی و اقساط ماهانهی ۳۳۰ پوندی میباشد.
سواری پژو ۲۰۸ الکتریکی نیز دوستداشتنی است. قطعاً زمان ۸.۱ ثانیهای برای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو خیلی گیرا به نظر نمیرسد اما در حالت اسپورت شاهد شتاب رضایت بخشی خواهید بود و پاسخ خودرو در سرعتهای میانی نیز لذتبخش است.
فرمان کوچک پژو که به سنت این خودروساز در سالهای اخیر تبدیل شده همچنان با برخی سلایق همخوانی ندارد اما در کل حس خوبی را به راننده منتقل میکند. نیروی ترمز احیا شونده نیز کاملاً حس طبیعیای داشته و البته با قرار دادن اهرم دنده در حالت B میتوان میزان آن را افزایش داد.
اما چیزی که از ایدهآلهای ما فاصله دارد راحتی سواری است. مدل فول GT که در تست ما حضور داشت از رینگهای ۱۷ اینچی استفاده کرده و در عبور از جادههای پیشبینی شده کمی ناهنجار عمل کرده ولی خب در بزرگراههای نرم سواری خوب و آرامی دارد. در داخل کابین صدای لاستیکها و سیستم تعلیق نیز به گوش میرسد هرچند آسایش پیشرانهی الکتریکی به این معنی است که ۲۰۸ الکتریکی هنوز هم نسبت به خودروهای بنزینی ساکتتر است.
اما این کابین و بدنهی خودرو است که بیش از سواری شباهت خود به مدل عادی را نشان میدهد. کابین این خودرو ترکیبی هوشمندانه از متریال با رنگهای متضاد بوده و حس مدرن و تازهای را ایجاد میکنند. داشبورد نیز کاملاً روی تکنولوژیهای روز تمرکز کرده است.
البته آشنایی با طراحی منوها زمانبر بوده و هنوز هم گیجکننده به نظر میرسد؛ اما جدای از اینها باید به تجهیزات استاندارد و گرافیک بالای صفحهنمایش اشاره کنیم. شما در این خودرو حتی چندین درگاه USB در جلو و عقب خواهید داشت. حتی مدل پایهی ۲۰۸ الکتریکی از شارژ بیسیم گوشی هوشمند و گرافیک سهبعدی پشت آمپرها سود میبرد.
شارژ این خودروی فرانسوی نیز به راحتی صورت میگیرد. در بال عقب میتوان درگاه شارژ را باز کرد و با استفاده از شارژرهای عمومی یا خانگی ۲۰۸ الکتریکی را شارژ کرد. شارژ این خودرو با شارژر ۷ کیلوواتی در حدود ۸ ساعت طول میکشد درحالیکه در حدود ۲۰ دقیقه و با استفاده از شارژر سریع میتوان برد الکتریکی حدود ۱۶۰ کیلومتری را به دست آورد.
در نظر داشته باشید که دسترسی به سوکت های خانگی سهشاخه هزینهی بیشتری داشته و البته خیلی هم نباید به محدوده حرکتی اعلامی توسط سازنده دل خوش کنید.
با این وجود باید گفت تست کوتاه ما نشان میدهد پژو در دنیای واقعی مسافت حدود ۳۲۰ کیلومتری را پوشش میدهد هرچند در زمستان این برد کمتر خواهد شد. البته این برد برای اکثر مصرفکنندگان کفایت میکند.
در کل باید گفت پژو ۲۰۸ الکتریک حس جنبش و جوانی بالایی داشته و این موارد را رقبایی همچون رنو Zoe نمیتوانند ارائه کنند؛ بنابراین اگرچه این خودرو عیوب خاص خود را دارد اما در کل تازهواردی عالی در کلاس خودروهای کوچک است.
مشخصات پژو ۲۰۸ الکتریکی GT
- قیمت: 29650 پوند
- پیشرانه: الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/۳۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک دنده، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: 151 کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: 340 کیلومتر
منبع: autoexpress
Abbas
۱۹ مهر ۱۳۹۸روز به روز علاقم به این کوچولوی دوست داشتنی بیشتر میشه،فنیش که خوبه(ولی همونطور که گفته شد بردش کمی ببشتر بود بهتر بود)،طراحی بیرونیش عالیه،طراحی داخلیشم که همیشه گفتم و بازم میگم تو کلاس خودش رو دست نداره
محمد
۲۰ مهر ۱۳۹۸درواقع این همون ۲۰۶ خودمونه اما از نوع تحصیلکرده و به روزش
ما هم که سوزنمون روی ۲۰۶ قدیمی گیره کماکان
(Saeed(peugeot
۱۹ مهر ۱۳۹۸این پژو ۲۰۸ الکتریکی تا الان استقبال خیلی خوبی ازش شده …. ولی هیچی جای موتور gti ۲۷۰ اسبی رو نمیگیره…..اون موتور روی این اتاق شیک فوق العاده میشه.
ایمان
۱۹ مهر ۱۳۹۸شتابِ ماکسیما و تاپ اسپید پراید
خیلی ذهنم رو مشغول کرده ??
(Saeed(peugeot
۱۹ مهر ۱۳۹۸دوست عزیز خیلی ساده بگم….بخاطر اینکه خودروهای الکتریکی گشتاور بالایی به مراتب نسب به خودروهای بنزینی و از طرفی اون گشتاور آنی و در لحظه به چرخ ها منتقل میشه …. بخاطر اینه ….مثل تسلا که تو درگ و شتاب فوق العاده هستش ولی تو سرعتهای بالا جا میمونن.
فرزاد
۱۹ مهر ۱۳۹۸بسیار عالی در عین کوچکی ولی داخل اتاقش راحت و جاداره . الان به جای 206 بیست و پنج سال پیش باید اینو سوار میشدیم .
بهراد
۲۰ مهر ۱۳۹۸وزنش چقدره؟ و اینکه اگر پیشرانه الکتریکی بدون گیربکس رو خوب جا داده باشن ،میشه یه محفظه به اندازه یه کیف مسافرتی توش جا داد؟
فردا پس فردا خدای ناکرده وارد ایران بشه خیلی مورد استقبال قرار میگیره