نسل جدید پژو ۵۰۰۸ در قامت یک کراساوور ظاهر شده و خودرویی است که تقریباً در تمامی قسمتها بهبود داشته است
هنگامیکه نسل دوم پژو ۳۰۰۸ در اواخر سال گذشته به بازار وارد شد ما را به خاطر بهبود کیفیت نسبت به نسل قبلی تحت تأثیر قرار داد چراکه پژو در ۳۰۰۸ جدید خودرویی ارائه کرد که تقریباً از هر نظر بهتر از قبل شده است. حالا این کار در نسل جدید مدل بزرگتر ۵۰۰۸ نیز صورت گرفته است و این تلاش دوم سازندهٔ فرانسوی در انتقال از MPV به SUV است؛ زیرا درحالیکه مدلهای ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ در نسل اول خود هردو MPV بودند، به دلیل محبوبیت روزافزون کراساوورها و از آنسو کاهش محبوبیت MPVها، پژو در نسل جدید، هردوی این خودروها را به کراساوور تبدیل کرد.
تشخیص ارتباط میان این دو کراساوور نورسیده در ظاهر آنها آسان است چراکه ۵۰۰۸ چهرهای بسیار شبیه به برادر کوچک خود دارد. با همان کاپوت بلند، جلوپنجرهٔ عریض و چراغهای تیز جلو؛ اما تغییرات اصلی ۵۰۰۸ نسبت به ۳۰۰۸ در قسمت عقب قابلمشاهده است یعنی جایی که برادر بزرگتر به جهت جای دادن ردیف سوم صندلیهای دارای خط سقف طولانیتری است و قسمت عقبی آن نیز عمودیتر است؛ اما ۵۰۰۸ همچنان با چراغهای عقب سهگانهٔ، ارتباطش را با ۳۰۰۸ نشان میدهد.
در داخل نیز ۵۰۰۸ تغییراتی اساسی داشته و کاملاً نسبت به نسل قبلی متحول شده که تقریباً میتوان گفت کاملاً بهتر شده است. کیفیت متریال داخلی بسیار عالی است، طراحی داشبورد و کنسول مرکزی عالی صورت گرفته و صفحه آمپر تمام دیجیتال i-Cockpit که جایگزین نمونهٔ آنالوگ قبلی شده است، بهبود بزرگی محسوب میشود. این همان فضای داخلیای است که ۳۰۰۸ هم ارائه کرده است و ۵۰۰۸ تنها در داخل احساس لوکستری دارد.
صفحه آمپر i-Cockpit این ماشین میتواند در بین سرعتسنج و دورسنج، نقشهٔ ناوبری را به نمایش درآورد درحالیکه صفحهنمایش لمسی مرکزی نیز وضوح مناسبی دارد. هرچند هنوز هم دکمههایی جهت دسترسی به ویژگیهای اصلی خودرو مانند موسیقی، ناوبری، کنترل تهویه و… وجود دارد اما عملکردهای زیادی از طریق صفحهنمایش لمسی صورت میگیرد که البته هنوز هم موجب ناامیدی راننده میشود چراکه مثلاً برای تغییر سریع دمای ایرکاندیشن هنگام رانندگی باید چند ثانیه چشم از جاده برداشته و به نمایشگر توجه نمود.
به لطف افزایش فاصلهٔ محوری ۵۰۰۸ که ۱۶۵ میلیمتر بیشتر از ۳۰۰۸ است، فضای پای سرنشینان عقب کمی بیشتر شده است اما فضای جلو تقریباً با خودروی کوچکتر یکسان است؛ ولی فضای سقف که در نمونهٔ مورد آزمایش ما به سانروف پانوراما مجهز بود متأسفانه برای اینکه اشخاصی با قدی بیش از ۱۸۰ سانتیمتر بتوانند بهراحتی در صندلیهای عقب بنشینند کافی نیست.
اما وضعیت در ردیف سوم صندلیها بدتر شده و هرچند این ردیف درواقع فقط برای کودکان طراحی شده اما کاملاً تنگ است؛ اما بااینوجود دسترسی به ردیف سوم صندلیها خوب است و این یعنی قسمت عقبی ۵۰۰۸ بهتر از رنو گرند سنیک است هرچند که رنو در داخل فضای بیشتری دارد. بااینوجود میتوان جهت افزایش فضای صندوق، ردیف سوم صندلیها را حذف کرد که در این صورت حجم صندوق به ۱۰۶۰ لیتر میرسد. ردیف دوم صندلیها نیز بهصورت کشویی به جلو و عقب حرکت میکند که موجب کموزیاد شدن فضای پا یا فضای صندوق میشود. این در حالی است که در صورت جلو بودن صندلیها نیز همچنان فضای زانوی زیادی برای سرنشینان عقب وجود خواهد داشت.
همچنین میتوان بهمنظور ایجاد یک فضای بار بزرگ و تخت به حجم ۲۱۵۰ لیتر، صندلیهای ردیف دوم را هم خواباند اما ازآنجاییکه صندلیهای ردیف دوم کاملاً تخت نمیشوند و فلپ پشتی آنها با صندوق در یک سطح قرار نمیگیرد، بارگیری اجسام سنگین خستهکننده خواهد بود.
اما خریداران هنگامیکه پشت فرمان ۵۰۰۸ جدید قرار گیرند ممکن است غافلگیر شوند. ما این کراساوور فرانسوی را در جادههای صاف پرتغال مورد آزمایش قرار دادیم و سواری آن بسیار خوب به نظر میرسید. ۵۰۰۸ در روی جاده خودروی سریعی احساس میشود درحالیکه در مسیرهای پردستانداز نیز عملکرد خوبی دارد تا جایی که ما بهسختی متوجه چالههای بزرگ جاده میشدیم. بااینحال قضاوت نهایی در این رابطه را باید به زمان تست ۵۰۰۸ در بریتانیا موکول کرد.
هرچند نسل جدید ۵۰۰۸ پویاترین قابلیتها را ندارد و از بادی رول بسیار کمی هم در پیچها برخوردار نیست اما در این زمینه بسیار بهتر از نسل قبلی خود شده است. بااینحال فرمان کمی سبک احساس میشود اما یک حالت رانندگی اسپرت وجود دارد که کمی آنرا سنگینتر میکند ولی بازهم احساسی مصنوعی دارد. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزل با ۱۵۰ اسب بخار قدرت بود که موتوری مناسب و معقول بوده و در دورهای میانی هم گشتاور زیادی ارائه میکند.
اما این موتور خشن بوده و بهاحتمالزیاد بهترین انتخاب در بین لیست پیشرانههای پژو ۵۰۰۸ نیست بهگونهای که پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری دیزل این ماشین با ۱۲۰ اسب بخار قدرت، تعادل بهتری میان عملکرد و مصرف سوخت ارائه میکند. گیربکس دستی ۵۰۰۸ نیز تقریباً عملکردی همتراز با رقبا دارد هرچند که دستهدندهٔ بزرگ آن در دست کمی سنگین احساس میشود.
نکتۀ عجیب اینکه سامانهٔ چهارچرخ محرک برای این خودرو قابل سفارش نیست و هیچ برنامهای هم برای ارائهٔ آن در آینده وجود ندارد. بنابراین نمای SUV مانند ۵۰۰۸ با قوای محرکه و تواناییهای آن همسان نیست خصوصاً که در حال حاضر لندروور دیسکاوری اسپرت در بین رقبای اصلی آن قرار داشته و نیسان ایکس تریل و اشکودا کودیاک نیز هر دو با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه میشوند هرچند که تعداد کمی از خریداران واقعاً به این قابلیت نیاز خواهند داشت.
امروزه بسیاری از خودروسازان به سمت ارائهٔ تجهیزات ایمنی فراوانی در محصولات خود رفتهاند و پژو هم از این قاعده مستثنی نیست بهنحویکه تمام ساختههای این شیر فرانسوی مجهز به ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم هشدار توجه راننده و قابلیت شناسایی علائم رانندگی هستند.
نتیجه
نسل دوم پژو ۵۰۰۸ با طراحی بیرونی کاملاً جدید، کابین کاملاً بهتر و فضای داخلی بیشتر، تغییراتی اساسی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده است. همچنین رانندگی و سواری این کراساوور نوین فرانسوی نیز بهتر شده است و بنابراین به نظر میرسد که ۵۰۰۸ جدید تقریباً در همهٔ زمینهها بهبود یافته است. اگرچه برای صدور حکم قطعی در مورد این ماشین باید تا زمان اعلام قیمت رسمی آن در بازار انگلستان صبر کنیم اما اگر آمار و ارقام ادعایی پژو صحیح باشند، ۵۰۰۸ میتواند بهترین انتخاب برای کسانی باشد که به یک خودروی خانوادگی و کاربردی هفتنفره احتیاج دارند.
مشخصات فنی پژو ۵۰۰۸
Peugeot 5008 2017 | |
قیمت | ۲۷,۳۰۰ پوند |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر دیزل |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گیربکس | شش سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۶ لیتر |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۶۴/۱.۶۱/۱.۶۴ متر |
فاصلۀ محوری | ۲.۸۴ متر |
شریفی
۳ اسفند ۱۳۹۵ماشین خیلی خوبیه
اما رقابت با دیسکاوری نه
این کراس اور
اون افرودر پیر
باهم جور در نمیاد
Ace
۳ اسفند ۱۳۹۵.
دیسکاوری تقریبا هم قیمته با این. یکم بیشتر
اما با موتور 3 لیتری دیزل ایده آل میشه
صد درصد در این کلاس ، دیسکاوری برای من بهتر از پژو 5008 هست.
ماشین های پژو خیلی خسته کنندن.
این ماشین از نمای بغل بیشتر حس MPV رو داره تا شاسی بلند. ( از پایین عکس 5 و6)
در حالی که دیسکاوری یک شاسی بلند واقعی و با ابهته.
رنج روور اسپورت که دیگه نگو. اگه 70/000 دلار داشته باشی ، بهترین انتخابه.
كوروش
۳ اسفند ۱۳۹۵این یک کراس با اپشن و زیبا و بنظر با موتور خیلی ضعیف هستش
رامین
۴ اسفند ۱۳۹۵موتور 165 اسبی بنزینی هم داره که بنظر کافیه.
یاسین
۳ اسفند ۱۳۹۵بریتانیا به علت قیمت بالای سوخت و مالیات های سنگین موجود برای خودرو های پر مصرف معمولا جالبه اکثر ماشین ها در این کشور طیف های موتوری کم حجم با دنده دستی دارن که کمترین مصرف سوخت ممکن رو داشته باشن
ولی بی اغراق نسل جدید کراس اورهای پژو طراحی خیلی دلچسبی دارن بخصوص طراحی صفحه کیلومتر فول دیجیتال 3008 و 5008 که قابلیت های خیلی جالبیم داره این دوتا مدل تو اکثر بررسی های در زمینه طراحی حرف زیادی برای گفتن دارن ولی خب قرار ندادن سیستم دو دف همیشه یه نقدی بوده که به پژو وارده البته سیستم توزیع نیروی گشتاورش هست که برای ماشینی که قراره یه کراس اوور خانوادگی باشه خیلی هم کافیه کما اینکه پژو با همین سیستم های تک دف جالبشه که دو ساله داره قهرمان داکار میشه چیزی که سال 2014 وقتی اولین بار مطرحش کرد حتی به سخره هم گرفتنش ولی دیگه برای 2017 یه قهرمانی سه گانه با 3008 داکار اوردن که نشون بدن دود از کنده بلند میشه
من به شخصه 3008 رو تو چند بررسی که ازش دیدم خیلی رضایت بخش و دوست داشتنی خودش رو نشون داده بود و تنها عیب وارد بهش قیمتش برای نسخه های با موتور های بزرگ بود و با توجه به چیزی که تازگی از مقامات ایران خودرو درز کرده اینه که سال اینده برنامه واردات مدل 3008 هم وجود داره که از لحاظ سگمنت در رده توسان،اسپرتیج و قشقایی قرار میگیره
Man
۳ اسفند ۱۳۹۵به نظر من پژو تو طراحی (قیافه.ظاهر) حرف اول رو میزنه جدا از نام و اعتبار برندش . از نظر زیبایی شناسی میگم.
یه ایرادی هم داره که متاسفانه چون ایرانخودرو تو اعتبار این برند پیاده راه رفته وقتی میگیم پژو یه جوری بعضی ها تصویر بدی تو ذهنشون میاد. ولی واقعا خودرو سازی فرانسوی( پژو .رنو ) بهتر از کره ایی هستش.
mohammadreza4060
۳ اسفند ۱۳۹۵ولی اعداد و ارقام (منجمله اعتبار و محبوبیت برند) چیز دیگه ای میگن
امین
۵ اسفند ۱۳۹۵دوست عزیز اعتبار توی ایران اره چون بازار دلالیه همش من تو بازار بودم بین بنگاه دار ها
همیشه بحث سر اینه که چیو بچپونن به ملت تا جیبشون خالی بشه
وگرنه آمار جهانی حرف از تویوتا و نیسان و میتسوبیشی میزنه هیوندای و کیا هنوز باید درس بخونن تا پاس کنن.
علي
۳ اسفند ۱۳۹۵ولی با تمام ایراداتی که دوستان بیان کردن ، من میخوامش . خیلی خوش قیمته
با تچکر
محمد
۳ اسفند ۱۳۹۵من یکی که به شخصه پژو و رنو رو به کیا و هیوندا ترجیح میدم
Ace
۳ اسفند ۱۳۹۵.
من کیا و هیوندای رو ضعیف تر از پژو یا سیتروئن نمیدونم.
رنو قضیش فرق میکنه، رنو یعنی رنو-نیسان.
اما محصولات پژو-سیتروئن در مقابل کیا/هیوندای نقطه قوتی ندارن.
کامران
۴ اسفند ۱۳۹۵از نظر قیمت بازدهی در برابر قیمت خوب کیا و هیوندای برنده هستند
ولی واقعیت اینه که طراجی امریکایی یک هویت داره ، طراحی آلمانی یک هویت و طراحی فرانسوی همینطور…
ماشین اروپایی یک کارکتر داره یک هویت داره ولی شما هرگز نمیتونی 2 نسل مختلف اسپورت ایج رو به هم وصل کنی
ولی مرسدس سی کلاس مدل 93 با مدل 2017 هرکدوم C پشت برداشته بشه باز معلومه C CLASS هست
پژو و رنو هم همنیطور
هرکاری کنن معلومه این ماشین طراحی پژوه یا رنو هست
ولی جنسیس یک مدل چراغ پشتش شبیه به S هست
مدل بعدی شبیه بنتلی میشه جلو پنجره شبیه S میشه
این یعنی نداشتن اصالت
ASA
۳ اسفند ۱۳۹۵به نظرم یکمی زیاد از پلاستیک توی بدنه استفاده شده
امین
۵ اسفند ۱۳۹۵بعضی اسپورتیج ها و سانتافه ها هم دورشون همینجوریه
پیرهن مشکی
۳ اسفند ۱۳۹۵اگه این مدلا وارد ایران می شد تازه مردم ایران به ابهت پژو پی می بردن.
نت
۳ اسفند ۱۳۹۵خنده دار ترین چراغ جلو و عقب ماشین که دیدم همین پژو هست مخصوصا چراغ جلوش خیلی زشته
یاسین
۵ اسفند ۱۳۹۵این طرح جلو که شما مسخرش میکنی که در 3008 و 5008 مشترکه در ابتدای همین امسال از طرف مجله carbuyer انگلستان جایزه بهترین طراحی در کلاس کراس اورها رو گرفته و رقبایی مثل قشقایی ،سئات اتکا ،تیگواین و …. رو کنار زده
سیاوش
۴ اسفند ۱۳۹۵واقعا در یک کلام باید گفت زیباست .
Saied
۴ اسفند ۱۳۹۵واسه کشورم متأسفم. واقعا حیف این همه منابع اهن و طلا و انسانی. که به حسرت به این ماشینا نیگا میکنیم و اصلا به فکر تولید بهتر از این تو ایران نیستیم. به خدا هم مزد کارگر و هم مهندس تو ایران به مراتب کم تر از فرانسه هست. فضایه کافی هم واسه تولید وجود داره. و هم لیاقت تولید بهتر از اینارو داریم.
Mahdi DODGE
۴ اسفند ۱۳۹۵ماشین خوبیه اما تو این قیمت رقیبای خیلی بهتری داره
psycho CI7IC
۴ اسفند ۱۳۹۵با وجود لیاقتش هنوزم چنتا اشکال اساسی داره اول اینکه هنوزم MPV هست نه کراس اور ! نمای بغلش چندان شباهتی به کراس اور نداره
دوم اینکه اساس محبوبیت کراس اور ها کارایی بالای اون ها به سبب حجم کافی داخل اتاق ( خصوصا از نظر فضای سر و ردیف عقب ) هست که تو این مدل و دیگر کراس اورهای پژو لنگ میزنه
سوم اینکه درسته که انجین های پژو بهره وری بالایی در مصرف سوخت دارن اما معمولا گزینه قدرتمند بین اون ها دیده نمیشه و همین یعنی عدم توانایی رقابت با شاخص های این سگمنت .
چهارم هم اگه بخواد تو ایران عرضه بشه با این موتور های ۱.۶ و ۱.۲ کار به جایی نمیبره و ایرانی ها ثابت کردن که تو ماشین های ۱۰۰ میلیون یا بالاتر قدرت موتور یه ماشین سهم بزرگی تو انتخاب اون داره و نه صرفا اعتبار و برند خودرو .
نمونش هم تو رنج پایین تر و فروش و استقبال بالای مردم از JAC S5 به دلیل موتور توربو و پرقدرت و عدم استقبال کافی از رنو کپچر با وجود برند معتبر .
TRX
۴ اسفند ۱۳۹۵چقدر از نمای کنار شبیه به یه ون میمونه دقیقا شبیه !
مثل این میمونه که یه آدم تاس بخواد با یه کلاه گیس تاسی سرش رو بپوشونه و ما از قبل بدونیم اون فرد تاس بوده !!!
اصلا قابل مقایسه با رنجرور نیست من فکر میکنم طراحیش حتی از کره ای ها هم ضعیفتره!
امروز خبر اومدن ۳۰۰۸ تو خیلی سایت ها بود اون به نظر ماشین معقولی میومد ابعاد بدنه با زبان طراحیش هماهنگ بود اما این شبیه به خودرو هایی میمونه که واسه بازار چین طراحی شدن و فاصله محوریشو نیم متری بیشتر کردن ،
حامد
۴ اسفند ۱۳۹۵سلام خدمت دوستان یکی لطف میکنه کلاس MVP رو واسه من توضیح بده و فرق شو با “کراس اور” و” SUV” بگه ؟؟؟؟
حامد
۴ اسفند ۱۳۹۵البته اشتباه تایپی رخ داد ، کلاس “MPV”
یاسین
۴ اسفند ۱۳۹۵MPV یا مینی ون سگمنتیه که معمولا برای خانواده در نظر گرفته میشه ماشین شبیه یه ون کوچیکه هفت نفرس صندوق و فضای سرنشین خوبی هم داره ولی شاسی بلندی نداره و نسبتا ارتفاع از سطح زمینشم مثل یه ماشین سدان معمولیه 5008 اولین بار که در دنیا اومد سگمنت مینی ون داشت ولی الان به نسخه کراس اور تغییرش دادن ولی همون کارایی رو داره یعنی هفت نفره و با فضای خوب
Ace
۴ اسفند ۱۳۹۵با مثال یاد بگیر :
MPV مثل کیا کارنز
SUV مثل نیسان پاترول یا تویوتا لندکروزر.
کراس اوور مثل کیا اسپورتیج و تویوتا Rav4
نوید جهرمی
۴ اسفند ۱۳۹۵شنیدم 3008 رو هم میخوان وارد کنن. قیمت طرف 200 میلیون تومن. خیلی برام خنده داره این ایران خر رو با این اهن و تلپش نتونسته قرارداد درست حسابی با پژو ببنده. البته شاید بهتر باشه همون پژوها هم وارداتی باشن تا این تصوراتی که در مورد پژوها هس یه کم جبران شه. هر چی دست اینا توش نره بهتره.
یاسین
۴ اسفند ۱۳۹۵دلیلش اینه طرف فرانسوی رسما گفته اقا شما فعلا توانایی فنی تولید این مدل رو ندارین و اینکه اونم فهمیده ایرانی ها چه بلایی سر برندش اوردن میخواد کیفیت واقعی کارشو نشون بده تو ایران
Man
۴ اسفند ۱۳۹۵یه جورایی این ایران خودرو و سایپا شدن صاحب صنعت خودرو کشور هیچ کس نمیتونه خودرو تولید کنه مگر اینکه اینا اجازشو صادر کنن حتی نمیشه خودرو وارد کنه باید این عزیزان وارد کنن بدن ما .یعنی نمیتونی وارد کنی. تکرار میکنم نمیتونی خودرو وارد کنی . باید اینا وارد کنن. شما تولید کننده هستی یا وارد کننده. اگه تولید کننده هستی . پس واردات به تو چه ربطی داره. هر جا میریم باید این عزیزان رو هم باید ببینیم. فقط سود شرکت سایپا فقط سود خودش ۱۷ هزار میلیارد تومان شده. فقط سایپا اونم سهم خودش. ایران خودرو از اونم بیشتر. ببین چه درآمدی. درآمد این دو خودروساز از بودجه مملکت بیشتر شده. بازم طمع دارن
CNA
۴ اسفند ۱۳۹۵چرا قدرتشه اینقدر کمه
خو حداقل ۲۵۰ اسب میکردن
امین
۵ اسفند ۱۳۹۵خداشاهده هرکی گفت اشغال با پژو از روش رد میشم
milad
۵ اسفند ۱۳۹۵زیبایی ی 5008بهتر از 508 است
Amir.dp
۲۱ اسفند ۱۳۹۵در متن اومده: قضاوت نهایی در تست 5008 باید در بریتانیا موکول بشه ،ای کاش یکی بود به این بابا میگفت برای تست کیفیتون باید در خیابانهای ایران این خودرو تست بشه.