هرچند ممکن است کادیلاک کمی دیر به مهمانی خودروهای لوکس الکتریکی وارده شده باشد اما اولین قدم در این زمینه را بسیار محکم برداشته و با معرفی رسمی کراساوور الکتریکی لیریک (Lyriq) خط و نشانی جدی برای رقبایی مثل مرسدس بنز و آئودی کشیده است. البته این خودرویی که هماکنون معرفی شده درواقع یک نمونهٔ نمایشی یا کانسپتی نزدیک به تولید است اما به گفتهٔ سخنگوی کادیلاک، هرچند تغییراتی در نسخهٔ تولیدی ایجاد خواهد شد اما این نمونهٔ نمایشی ۸۰ تا ۸۵ درصد با نسخهٔ تولیدی یکسان خواهد بود.
لیریک اولین محصول الکتریکی کادیلاک و همینطور اولین خودروی الکتریکی جنرال موتورز محسوب میشود که از پلتفرم الکتریکی ماژولار جدید این شرکت و همینطور باطریهای دوربرد موسوم به اولتیوم استفاده میکند. در این باطریها جدیدترین ترکیب شیمی نیکل، کبالت، منگنز، آلومینیوم بکار رفته و بهمنظور کاهش نیاز به فلزات کمیابی مثل کبالت، در کاتُد باطری از آلومینیوم استفاده شده است. به ادعای جنرال موتورز، این باطریهای جدید در مقایسه با باطریهای کنونی این شرکت به ۷۰ درصد کبالت کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، الکترونیک باطریها مستقیماً در ماژولها جای میگیرد و تقریباً ۹۰ درصد از سیمکشی باطریها را کاهش میدهد.
لیریک به باطریهای اولتیوم ۱۰۰ کیلووات ساعتی مجهز شده که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن بیش از ۴۸۰ کیلومتر را فراهم میکنند. این کراساوور لوکس همچنین از قابلیت شارژ با شارژرهای سطح دو تا ۱۹ کیلووات و شارژرهای سریع DC تا ۱۵۰ کیلووات برخوردار است. لیریک در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه خواهد شد. رئیس جنرال موتورز آمریکای شمالی «استیو کارلایل» در مورد این خودرو میگوید:
کادیلاک به رهبری لیریک طی یک دههٔ آینده با سبد جدیدی از خودروهای الکتریکی تحولآمیز، تجمل آمریکایی را بازتعریف خواهند کرد
لیریک همچنین نشاندهندهٔ دوران طراحی جدیدی برای کادیلاک هم هست. استایل بیرونی این ماشین با سطوح تخت و ساده به همراه خطوط قدرتمند و سقف کمارتفاع، تعریف شده است و چیزی را ایجاد کرده که این روزها اکثر خودروسازان آنرا کراساوور کوپه مینامند. بخش جلویی لیریک تحت سلطهٔ جلوپنجرهٔ بزرگی است که کادیلاک آنرا بلور سیاه مینامد. در این جلوپنجره همچنین نورپردازی LED هم کار شده که میتواند رقص نورهای مختلفی را به نمایش بگذارد. در عقب خودرو نیز شاهد چراغهای دوقسمتی منحصربهفردی هستیم که بخش بالایی آنها تا روی ستونهای C کشیده شده و نمای بسیار بدیع و خاصی را ایجاد کردهاند.
یکی از برجستهترین ویژگیهای لیریک اما در داخل آن به چشم میخورد یعنی صفحهنمایش عظیم ۳۳ اینچی یکتکه که بخش عمدهای از طول داشبورد را پوشش داده و اطلاعات مربوط به راننده، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و تصاویر دوربینها را به نمایش درمیآورد. به گفتهٔ کادیلاک، این نمایشگر بالاترین تراکم پیکسلی در کل صنعت خودروسازی حال حاضر دنیا را دارد و با بیش از یک میلیارد رنگ که ۶۴ برابر بیشتر از هر خودروی دیگری است، تجربهٔ واقعاً خیرهکنندهای را در داخل ماشین ارائه میکند.
علاوه بر این، لیریک به نمایشگر سربالای دوقسمتی با واقعیت افزوده هم مجهز شده است که قسمت نزدیک آن اطلاعاتی مثل سرعت، جهت و موارد دیگر را نشان میدهد درحالیکه قسمت دورتر سیگنالهای ناوبری و سایر هشدارهای مهم را به نمایش درمیآورد. همچنین مطمئناً لیریک به جدیدترین نسخه از سیستم سوپر کروز کادیلاک هم مجهز خواهد بود که اولین سیستم کمکرانندهٔ واقعی در صنعت خودروسازی محسوب میشود که امکان رانندگی بدون نیاز به دخالت دست را فراهم میکند. کادیلاک همچنین در این ماشین تکنولوژی مقابله با سروصدای جدیدی را هم ارائه خواهد کرد که از میکروفونها و شتابسنجهای بیشتری نسبت به قبل استفاده میکند. این سیستم میتواند محدودهٔ فرکانس سروصدای تایرها را حذف کند تا تجربهٔ آرامی در داخل کابین ایجاد شود.
کادیلاک فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد لیریک مثل قدرت و گشتاور یا ابعاد بیرونی را اعلام نکرده اما گفته شده اندازهٔ آن تقریباً شبیه مدل XT5 خواهد بود که ۴,۸۱۳ میلیمتر طول دارد. قرار است تولید و فروش لیریک در سال ۲۰۲۲ آغاز شود تا باقدرت به بخش کراساوورهای لوکس الکتریکی وارد گردد. هرچند هنوز برای دانستن قیمت این ماشین زود است اما کادیلاک میگوید لیریک نهتنها در مقایسه با خودروهای الکتریکی بلکه حتی در برابر کراساوورهای بنزینی هم قیمتی رقابتی خواهد داشت.
کادیلاک
۱۷ مرداد ۱۳۹۹خیلی عالی طراحی داره
یانکی
۱۷ مرداد ۱۳۹۹تو روزگاری که لوکسازان آلمانی به بن بست طراحی رسیدن آمریکاییها شرایطی مشابه ده 60 و 70 ایجاد کردن.بی نظیره.منتظر سلستیک میمونیم
عرفان
۱۸ مرداد ۱۳۹۹مگه میشه آمریکایی دست رو یه چیز بذاره و شاهکار تحویل نده؟
علی آقا
۱۸ مرداد ۱۳۹۹بله میشه.
امین قلی پور
۱۸ مرداد ۱۳۹۹جوگیر نشو حالا ۲ سال دیگه قراره یه ماشین بدن بیرون در ضمن طراحی بسیار زشتی داره
امین قلی پور
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ههههههههه عجب جوکی تا جایی که من میدونم بنز و فولکس واگن و آعودی و پورشه هستن که روز به روز ابر قدرت میشن و این کادیلاک هست که فسیل شده و خیلی وقته از دایره رفته بیرون این ماشینم طراحی بسیار زشتی داره چراغ های عقبش افتضاحن
اصل کار
۱۸ مرداد ۱۳۹۹خدا کمکت کنه!
نامجو
۱۷ مرداد ۱۳۹۹محشره. هم داخلش عالیه و هم بیرونش
JDM
۱۷ مرداد ۱۳۹۹چه عجب بلاخره پدال یه مطلبی از لیریک گذاشت
بیشتر از سوپرکروز جدیدش هیجان زده شدم
نمای داخلی و بیرونیش هم عالیه
Twin H Power
۱۷ مرداد ۱۳۹۹اولین ماشینی هست که پس از سالها لیاقت اسم کادیلاک رو داره . خیلی عالی شده .
البته خیلی دوست داشتم کادیلاک یه سدان با همین سبک طراحی و موتور v8 سنتی داشته باشه …
PaRHaM
۱۷ مرداد ۱۳۹۹واقعا خیره کننده اس!
ب شدت منتظر Celestiq ام!
Infinite
۱۷ مرداد ۱۳۹۹به نظرم این زیباترین خودروی معرفی شده کادیلاک طی این چند سال اخیر هست. گرچه کانسپته…
z
۱۷ مرداد ۱۳۹۹کانسپت نیست و قراره به فروش برسه
Infinite
۱۸ مرداد ۱۳۹۹“البته این خودرویی که هماکنون معرفی شده درواقع یک نمونهٔ نمایشی یا کانسپتی نزدیک به تولید است اما به گفتهٔ سخنگوی کادیلاک، هرچند تغییراتی در نسخهٔ تولیدی ایجاد خواهد شد اما این نمونهٔ نمایشی ۸۰ تا ۸۵ درصد با نسخهٔ تولیدی یکسان خواهد بود.”
کادیلاک
۱۷ مرداد ۱۳۹۹طرفدارای المانی یه ایراد هم به این بگیرین دیگه
مانی
۱۸ مرداد ۱۳۹۹نمای جولوش افتضاحه
توش خوبه فرم کلی و استایل بیرونیش خوبه
اما طراحی عقب عجیب و نا زیبا و طراحی جلو زشتی داره
یه جلو پنجره عظیم که مثل لکزز رفتن با خطوط پیچیده قشنگش کنن
OMID
۱۸ مرداد ۱۳۹۹لکزز؟
فکر کنم لاقل لفظ لکسس درست تر باشه
مانی
۱۸ مرداد ۱۳۹۹نمیشه گفت درست تره
بسته به کشور فرق میکنه
مثلا تو ایران لکسوس عمومیت زیادی داره
شما تلفظ آمریکایش رو پیدا کن
مانی
۱۸ مرداد ۱۳۹۹برای رفع سؤ تفاهم
تقریبا همه کشورها میگن لکسوس
آمریکا و انگلیس میگن لکسس خخخ
من نوشتم لکزز؟؟؟کجا دیدی؟؟؟
OMID
۱۸ مرداد ۱۳۹۹مگه توی همین کامنتت ننوشتی لکزز؟
(یه جلو پنجره عظیم که مثل لکزز رفتن با خطوط پیچیده قشنگش کنن)
گفتم حداقل لکسس صحیح تره تا لکزز
لکسوس هم درسته
ولی لکزز نه
Ho3ein
۱۷ مرداد ۱۳۹۹طراحی قشنگی داره چه نمای داخلی چه نمای خارجی
ولی ای کاش میشد این الکتریکی شدن رو کنسل میکردن
حس میکنم پرستیژ نداره الکتریکی شدن ماشین ها
زیزیگولو
۱۸ مرداد ۱۳۹۹کمپانی جنرال موتورز در زمینه تولید ماشینای الکتریکی خیلی از کمپانیای دیگه عقبتر بود ولی حالا داره سعی میکنه تو میدون رقابت فعالیت جدی تری داشته باشه و یه خودی نشون بده
OMID
۱۸ مرداد ۱۳۹۹اتفاقاً جلو هم بود از اکثر کمپانی ها
بولت و ولت بودن
سید علیرضا
۱۸ مرداد ۱۳۹۹.
فوق العاده
Javad GT500
۱۸ مرداد ۱۳۹۹کادیلاک و چراغ های همیشه خاصش که امضای این برند بوده از قدیم تا الان
خیلی زیباست امیدوارم دنیا به سمت و سوی خودرو های برقی بره البته نه به طور فراگیر که دیگه صدای اگزوز های خودرو های بنزینی رو نشنویم
net
۱۸ مرداد ۱۳۹۹طراحی قشنگی داره فقط چراغ عمودی در سپر جلو و چراغ عمودی در سپر عقب و چراغ عقب بالای لاستیک ستون c بد هست و حیف طراحی این ماشین که چراغهای عقب و جلو زیبایی نداره.ال ای دی داخل جلوپنجره هم بد هست.کادیلاک و لکسوس چراغهای جلو و عقب زیبایی ندارند
spr00
۱۸ مرداد ۱۳۹۹سایت چرا سیستم لایکش اینجوری شده قبلا که میخواستم لایک کنم باید صد بار کلیک میکردم تا رای م ثبت بشه الان که دیگه بدتر شده با ی کلیک رای ها صفر میشن ، تعجب میکنم چرا اینقدر این سیستم لایک زنیه این سایت ایراد داره
Elmiraj
۱۸ مرداد ۱۳۹۹مثل همیشه زیبا ، اصیل ، باوقار و مملو از تکنولوژی….
.
جالبه از این به بعد همه مدل های الکتریکی کادیلاک پسوند IQ خواهند داشت و بعد لیریک ، سلستیک و سمبولیک اسم های بعدی خواهند بود…
ارشیاsvj
۱۸ مرداد ۱۳۹۹اخ اخ یاد کادیلاک سلستیک افتادم?????
امیر
۱۸ مرداد ۱۳۹۹دوستانی کمیگن زشته و طراحیش عجیبه….اول یه نگاه به طراحی های امرزوه دیگر برندها بندازن بعد از این ماشین ایراد بگیرن
قطعا نسخه تولیدی بسیار زیباتر ازین خواهد بود
کادیلاک کم کم داره به روزای اوج دهه ۵۰ و ۶۰ میرسه
به عنوان اولین محصول، بسیار عالی عمل کرده
امین قلی پور
۱۸ مرداد ۱۳۹۹?
OMID
۱۸ مرداد ۱۳۹۹خیلی زیباست
یه حس مدرن و آروم داره طراحیش
کاش مشخصات فنی هم اعلام میکردن
شتاب و اینا
Hadi
۱۸ مرداد ۱۳۹۹عجب چیزی ساختن ?
سروش
۲۴ مرداد ۱۳۹۹عشق است کادی زیباترین آمریکایی
جلوش عالیه ولی پشتش سلیقه ام نیست ولی بازم خوبه
ممد
۲۴ دی ۱۴۰۱یه چیزی تو مایه های کوییکgx فووول آپشنه🤭