مزدا

نمایشگاه پکن 2024 – شاسی‌بلند مفهومی مزدا آراتا معرفی شد

شرکت مزدا در نمایشگاه خودروی پکن 2024 از یک شاسی‌بلند برقی و مفهومی با نام آراتا رونمایی کرد.

ستاره اصلی غرفه مزدا در این رویداد خودرویی مهم سدان برقی و دیفرانسیل عقب ۶ است اما محصولات دیگری نیز توسط ژاپنی‌ها معرفی شده‌اند. یکی دیگر از اعضای غرفه مزدا در پکن این شاسی‌بلند برقی و مفهومی با نام آراتا است که نسخه تولیدی آن تا پایان سال آینده میلادی راهی خط تولید خواهد شد. مزدا آراتا نیز همانند سدان EZ-6 توسط جوینت ونچر ۵۰/۵۰ چانگان و مزدا توسعه یافته است. نسخه تولیدی این خودرو احتمالاً از نامی متفاوت و شامل حروف الفبای لاتین استفاده خواهد کرد تا نامی هماهنگ با دیگر شاسی بلندهای مزدا داشته باشد. ژاپنی‌ها قبلاً نام EZ-60 را در کشور چین ثبت کرده‌اند و شاید از همین نام برای آراتا استفاده کنند.

آراتا در زبان ژاپنی به معنی جدید و تازه است و پیش‌نمایشی از یک شاسی‌بلند جذاب به شمار می‌رود. اگرچه انتظار می‌رود EZ-6 خودرویی شکل گرفته بر اساس چانگان دیپال SL03 باشد اما EZ-60 احتمالاً بر پایه چانگان دیپال S7 توسعه خواهد یافت. البته باید گفت این تغییرات چیزی بیشتر از یک ریبج ساده خواهند بود چراکه حداقل در بخش طراحی ظاهری تفاوت‌های زیادی بین محصولات چانگان و این کانسپت های مزدا وجود دارد. احتمال دارد سدان و شاسی‌بلند جدید مزدا به منظور توجیه قیمت بالاتر خود ویژگی‌های لوکس زیادی داشته باشند.

آراتا منحصراً با قوای محرکه برقی توسعه خواهد یافت هرچند EZ-6 با پیشرانه پلاگین هیبریدی نیز در دسترس خریداران چینی خواهد بود. شاسی‌بلند جدید مزدا از زبان طراحی آشنای کودو سود برده و از شیشه‌های نسبتاً کوچک و نمای جلو و عقب آیرودینامیک بهره می‌برد. این خودرو همان مانند برادر سدان خود دارای جلوپنجره‌ای نورانی است و نوشته بزرگ مزدا در کناره‌ها نیز نورانی هستند.

از آنجایی که آراتا فعلاً محصولی مفهومی است بنابراین بجای آینه‌های سنتی از دوربین استفاده می‌کند و فاقد دستگیره‌های در و برف‌پاک‌کن شیشه عقب است. ژاپنی‌ها از یک اسپویلر بزرگ در عقب و چراغ‌ترمز سوم عمودی استفاده کرده‌اند. طراحی پانل‌های جانبی نیز جذاب به نظر می‌رسند هرچند به احتمال زیاد در مدل نهایی تعدیل خواهند شد. مزدا اشاره‌ای به عرضه سدان و شاسی‌بلند جدید خود در خارج از چین نکرده است. این برند دوست‌داشتنی قدم‌هایی را به سمت برقی سازی محصولاتش برداشته هرچند خودروی MX-30 به موفقیت تجاری نرسیده است. البته که مزدا به‌ خوبی می‌داند برقی سازی امری اجتناب‌ناپذیر است و برای ادامه حیات در این صنعت رقابتی ناچار به تغییر استراتژی‌های قبلی خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. A

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    چراغ های عقبش خوب در اومده

    موافقم 12
    مخالفم 2
  2. Mehran Mirabolghasemi

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    دمت گرم مزدا

  3. رادین ساعدی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دم مزدا گرم واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا