مرسدس بنز

معرفی نسل جدید مرسدس بنز CLA در نسخه‌های درون‌سوز و برقی

شگفتی جدید با فرانت‌تراک، نمایشگرهای غول‌پیکر و برد ۷۹۲ کیلومتر!

نسل جدید مرسدس بنز CLA علاوه بر نسخهٔ بنزینی با موتور ۱.۵ لیتری، در دو نسخهٔ تمام الکتریکی با حداکثر ۳۵۰ اسب بخار قدرت هم تولید می‌شود.

مرسدس نسل جدید سدان کامپکت CLA را با تغییراتی بزرگ معرفی کرده است. این خودرو حالا برای اولین بار به‌صورت تمام الکتریکی هم تولید می‌شود. CLA جدید بزرگ‌تر از قبل شده و حالا طول خودرو با ۳۳ میلی‌متر افزایش به ۴,۷۲۱ میلی‌متر رسیده که حتی از نسل قبلی C کلاس هم بیشتر است. علاوه بر این، فاصلهٔ محوری خودرو با ۶۱ میلی‌متر افزایش به ۲,۷۸۹ میلی‌متر و عرض با رشد ۲۸ میلی‌متری به ۱,۴۶۸ میلی‌متر رسیده است.

هرچند این سدان جدید بزرگ‌تر از نسل قبلی شده ولی فضای سرنشینان عقب کمی کاهش پیدا کرده که این احتمالاً به دلیل جانمایی باطری‌ها برای نسخهٔ الکتریکی است. همچنین ظرفیت صندوق بار نیز با ۵۴ لیتر کاهش به ۴۰۵ لیتر رسیده است ولی در نسخهٔ الکتریکی یک صندوق ۷۰ لیتری هم در جلو وجود دارد. طراحی بیرونی CLA شبیه تکاملی از نسل قبلی است تا جایی که بیشتر شبیه یک فیس‌لیفت به نظر می‌رسد ولی بااین‌وجود، طراحان با اتصال چراغ‌ها به یکدیگر در جلو و عقب و استفاده از گرافیک ستارهٔ سه‌پر، سعی در ایجاد نمای متفاوتی داشته‌اند. همچنین آیرودینامیک خودرو هم با ضریب درگ تنها ۰.۲۱ Cd بهتر شده است.

هرچند طراحی بیرون خودرو آشنا به نظر می‌رسد ولی کابین کاملاً بازطراحی شده است. در اینجا داشبوردی عمودی را می‌بینیم که سه نمایشگر را در خود جای داده است. این نمایشگرها شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر ۱۴ اینچی اطلاعاتی سرگرمی و صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی سرنشین می‌شود که آخری سفارشی خواهد بود. این نمایشگرها زیر یک پانل شیشه‌ای بزرگ قرار گرفته‌اند که مشابه هایپراسکرین مدل‌های گران‌تر مرسدس است. علاوه بر این، نمایشگر هدآپ ۱۲.۲ اینچی و سیستم صوتی برمستر با ۱۶ بلندگو هم قابل سفارش خواهد بود.

دریچه‌های تهویهٔ توربین مانند در طرفین داشبورد یادآور نسل قبلی هستند ولی سه دریچهٔ دایره‌ای مرکزی قبلی با نمونه‌های مستطیلی ساده‌ای جایگزین شده‌اند. همچنین کنترل‌های سیستم تهویه هم حذف و به داخل نمایشگر منتقل شده است. به گفتهٔ مرسدس، CLA جدید در عقب به سیستم تعلیق چند اتصالی جدیدی مجهز شده که از مدل‌های بزرگ‌تر گرفته شده و باعث بهبود کیفیت سواری می‌شود. رینگ‌ها نیز از ۱۷ تا ۱۹ اینچی خواهند بود.

نسخهٔ پایهٔ CLA جدید با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود که به میل‌لنگ آلومینیومی و سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی مجهز است. مرسدس فعلاً خروجی این موتور را اعلام نکرده ولی انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد و به‌صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک قابل انتخاب خواهد بود. نسخهٔ الکتریکی این خودرو هم در دو مدل با نام‌های CLA250+ EQ و CLA350 4Matic EQ عرضه می‌شود که اولی تک موتوره و محرک عقب با ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۵ نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که دومی از قوای محرکهٔ دو موتوره با ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند.

هردو مدل الکتریکی به گیربکس دو سرعته مجهز هستند که دندهٔ اول برای استفاده در شهر و دندهٔ دوم برای بزرگراه طراحی شده است. CLA الکتریکی پایه ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخهٔ دو موتوره این کار را در ۴.۸ ثانیه انجام می‌دهد. البته در این نسخه، موتور جلو صرفاً در صورت نیاز به قدرت و کشش اضافی فعال می‌شود و در حالت عادی برای کاهش مصرف انرژی خاموش خواهد بود. این نسخه‌ها هردو به پکیج باطری ۸۵ کیلووات ساعتی مجهز هستند که برای نسخهٔ محرک عقب برد ۷۹۲ کیلومتری و برای نسخهٔ چهارچرخ محرک برد ۷۷۰ کیلومتری را فراهم می‌کند.

ازآنجایی‌که CLA الکتریکی از معماری ۸۰۰ ولتی بهره می‌برد، از قابلیت شارژ سریع با توان حداکثر ۳۲۵ کیلووات برخوردار است که می‌تواند با تنها ۱۰ دقیقه شارژ تا ۳۲۵ کیلومتر به برد خودرو اضافه کند. به دلیل این باطری‌های بزرگ اما وزن نسخهٔ دو موتوره به ۲۱۳۵ کیلوگرم رسیده که برای یک سدان کامپکت رقم بسیار زیادی است. البته تا اواخر سال، مرسدس نسخهٔ دیگری از CLA الکتریکی را باطری کوچک‌تر لیتیوم آهن فسفات ۵۸ کیلووات ساعتی هم عرضه خواهد کرد. نسل جدید مرسدس CLA اواخر امسال ابتدا در نسخهٔ الکتریکی و سپس بنزینی راهی بازار آمریکا خواهد شد درحالی‌که در اروپا نسخهٔ دیزلی هم ارائه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. بهزاد

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2617 ديدگاه)

    حقیقتا این میزان از زشتی برای بنده ی بیسواد غیر قابل درکه و مشکلات ظاهری برای خودروهای اقتصادی قابل توجیه هست اما برای مرسدس جای هیچ بحثی نیست.
    اصلا تناسب نداره و مایه تاسفه.
    بنز تو چرا!؟

    موافقم 43
    مخالفم 3
  2. Mr Tiger

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (96 ديدگاه)

    مگه میشه اینهمه زشتی تو یه ماشین 😑😑😑

    موافقم 24
    مخالفم 3
  3. همایون

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (997 ديدگاه)

    انتظار داشتم زشت باشه ولی دیگه نه انقدر این خودرو نتیجه همکاری با جیلی هستش و با استانداردهای چینیها ساخته شده ولی فاجعه زمانی اتفاق میفته که میفهمیم این سبک طراحی جدید مرسدس هست و قراره مدلهای جدید از همین فلسفه پیروی کنن مثل همون شاسی بلند برقی AMG.حداقل امیدوارم نمونهAMG از موتوردولیتری مثل سابق استفاده کنه.یه نکته منفی بزرگ اینه به خاطر جاسازی باطریها با وجود افزایش ابعاد جاپایی عقب کم شده و صندوق کوچکتری داره و همین ایرادات به مدل بنزینی که اون باطریها رو نداره سرایت کرده این ایرادات و البته طراحی داخلی که بازم از هایپراسکرین استفاده شده نشون میده بنز مسیر خوبی واسه آینده ترسیم نکرده.اصلا متوجه نمیشم چرا وقتی مدل A کلاس قراره به بهانه تمرکز رو محصولات لوکس حذف بشه پس چرا نسل جدید CLA ارائه شد چون اینم محصول ارزون قیمت حساب میشه و البته در دو نسل قبلی قرابت بسیاری با Aکلاس داشته و در اصل نمونه سدان کوپه همون A کلاس هستش.کاش زودتر مدیرعامل بنز عوض بشه وگرنه خیلی از رقبا عقب میفته در آینده.البته اینا نظر شخصیمه که سایت آزاد گذاشته بیانش کنم

    موافقم 16
    مخالفم 2
  4. مهردادکمال

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2085 ديدگاه)

    مرسدس بایست طراحیش یه پرستیژ داشته باشه نه اینکه محصولاتش شبیه به هیوندا در بیاد.شما مرسدس های دهه نود رو به یاد بیارین.ابهت خالص مخصوصا اون سری به اصطلاح اطاق تانک رو ببینین! به راحتی بنتلی های زمان خودشو به چالش میکشید.خوشبختانه هنوز جی کلاس هست که به معنای واقعی کلمه رنگ و بوی مرسدس رو داره.وجود جی کلاس مدیون ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا