مرسدس بنز تلاش زیادی کرده تا CLA جدید را یک انقلاب در دنیای خودروها جلوه دهد. این مدل که ابتدا در قالب یک کانسپت در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، قرار بود از فناوریهای پیشرفتهای بهره ببرد که اولین بار در کانسپت Vision EQXX نمایش داده شده بودند. مرسدس وعده داده بود که این خودرو برد و بازدهی فوقالعادهای خواهد داشت و همان مدلی خواهد بود که دوباره نام مرسدس را بر سر زبانها بیندازد.
اکنون که مدل تولیدی معرفی شده، برد تخمینی ۶۴۵ کیلومتری (طبق استاندارد EPA) برای نسخه تکموتوره آن چشمگیر است، اما در سایر بخشها چیز خاصی ارائه نمیدهد.
مرسدس بین دو راهی سخت
CLA جدید درواقع نمایانگر چالشهایی است که مرسدس و دیگر خودروسازان امروزه با آن مواجه هستند. از یک سو، فشار قانونگذاران برای برقیسازی خودروها و از سوی دیگر، تمایل مشتریان به خودروهای درونسوز که سریعتر از پیشبینیها از آنها دل نمیکنند.
🔹 این موضوع مرسدس را مجبور کرده که بهطور همزمان روی هر دو فناوری سرمایهگذاری کند.
🔹 از طرف دیگر، خودروسازان چینی با قیمتهای پایینتر رقابت را سختتر کردهاند.
🔹 این شرایط باعث شده که CLA بهجای تمرکز بر یک مسیر مشخص، بین دو فناوری گیر کند.
پلتفرم MMA: راهکاری دوگانه اما نهچندان ایدهآل
CLA جدید روی پلتفرم ماژولار مرسدس بنز (MMA) ساخته شده است. این پلتفرم هم برای خودروهای برقی و هم برای مدلهای درونسوز طراحی شده، اما این انعطافپذیری بهایی دارد.
🔸 در طراحی خودرو مفهومی به نام “محافظت بستهبندی” (Package Protection) وجود دارد. این یعنی مهندسان فضایی را برای قطعاتی در نظر میگیرند که شاید در یک نسخه خاص از خودرو استفاده نشوند.
🔸 برای مثال، پورشه ۹۱۱ فعلی در جعبهدنده خود فضای اضافی برای یک موتور الکتریکی دارد، حتی اگر هنوز تصمیم نهایی درباره مدل هیبریدی گرفته نشده باشد. اما چنین رویکردی باعث افزایش وزن و هزینههای اضافی میشود.
🔸 CLA به دلیل همین طراحی، فضای اضافی برای باتری در کف خودرو و کاپوتی بلند برای موتور بنزینی دارد، حتی اگر نیازی به هر دو نباشد. این موضوع باعث افزایش وزن، کاهش بازدهی و هزینههای غیرضروری شده است.
وزن بالا، نقطهضعف جدی
مدل CLA 350 دارای وزن ۲۱۳۵ کیلوگرم است که ۶۵ کیلوگرم سنگینتر از یک مرسدس S کلاس در اروپا است!
🔹 در مقایسه با رقبا، CLA برقی یکی از سنگینترین مدلهای این کلاس محسوب میشود.
🔹 قطعاً نسخه بنزینی سبکتر خواهد بود، اما درهرصورت، CLA جدید میتوانست وزن کمتری داشته باشد و همچنان عملکرد مناسبی ارائه دهد.
فناوریهای پیشرفته، اما نه بدون نقص
با وجود همه این سازشها، مرسدس توانسته CLA برقی را یک خودروی کارآمد بسازد. برخی از فناوریهای پیشرفته این مدل عبارتاند از:
✅ معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریعتر
✅ موتورهای جدید که کاملاً توسط مرسدس طراحی شدهاند
✅ اینورترهای سیلیکون کاربیدی برای افزایش بازدهی
✅ باتریهای با چگالی انرژی بالاتر
✅ گیربکس دو سرعته برای موتور عقب
🔹 ضریب درگ CLA جدید ۰.۲۱ است که نسبت به مدل قبلی (۰.۲۳) بهبود یافته، اما سطح جلویی خودرو بزرگتر شده که بخشی از این کاهش را جبران میکند.
🔹 نسخه درونسوز این خودرو دارای یک سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی است که به بهبود بازدهی سوخت کمک میکند.
طراحی داخلی: نمایش استایل بهجای کارایی
در کنار تمام پیشرفتهای فنی، CLA جدید دچار همان مشکلی شده که بسیاری از مرسدسهای امروزی دارند: ظاهر فریبنده، اما کارایی کمتر.
🔸 استفاده بیشازحد از ستارههای سهپر در طراحی
🔸 حذف دکمههای فیزیکی و جایگزینی آنها با نمایشگرهای لمسی
🔸 نورپردازی LED در تقریباً همه سطوح داخلی
همچنین این خودرو دارای یک اپلیکیشن رادیویی مبتنی بر هوش مصنوعی است که مرسدس با همکاری Will.i.am توسعه داده است!
CLA، یک سازش نه یک انقلاب
مرسدس میخواست CLA جدید یادآور مدلهای افسانهایاش مانند 190E باشد، اما چنین نشده است.
🔹 این خودرو ترکیبی از فناوریهای جدید و سازشهای مهندسی است.
🔹 طراحی آن بین دو دنیا گیر افتاده: نه کاملاً برقی، نه کاملاً بنزینی.
🔹 درحالیکه ویژگیهای مثبت زیادی دارد، اما نمیتوان آن را یک بازگشت باشکوه دانست.
نظر شما چیست؟ CLA جدید یک موفقیت است یا یک قدم رو به عقب؟
Milad_98
۲۵ اسفند ۱۴۰۳زشته
نمای جلوش (اگر لامپ وصل کنندهی چراغهای جلو رو فاکتور بگیریم) بسیار شبیه سایپا شاهینه
______________
۲۵ اسفند ۱۴۰۳خودم مرسدس فنم ولی خدایی قیافش خیلی بد شده
درسته اپشن و موتور و همه چی فوله ولی طراحیش جالب نیست
مزدا
۲۵ اسفند ۱۴۰۳داشتم با طراحی بیرون ماشین کنار نمی اومدم ک رسیدم به طراحی داشبورت که فاجعه هست! یه مانیتور بزرگ زشت ک چی بشع
Artin
۲۹ اسفند ۱۴۰۳آره شاهینه، اگه در این مقاله نقدی شد مقایسه بنز با دیگر خودروهای بروز دنیا و هم وزن خودش بود هم وزن یعنی هم رده هم شأن یعنی دارا قدرت رقابت با بنز، وای ب حال مردمی که گاریای دارای 4 چرخ ایران خررو و سگپا رو با بنز مقایسه میکنند و نتیجه هم میشه همین اوضاع انحصاری کنونی و قانون شدن رانت در اصل اساسی قانون کشور و ساختن سدی از بتن مسلح جهت جلوگیری از واردات خودروها و کالاهای با کیفیت و ایمن روز دنیا و تضمین جان محترم انسانها
بنز یعنی یک نماد
5 ستاره ایمنی روی دوش سرهنگ تمام امنیت، مرسدس بنز
ماها نمیتونیم حتی عاج یه لاستیک مرسدس رو تولید کنیم
Iman 007
۲۵ اسفند ۱۴۰۳آخه هر چقدرم تکنولوژی داشته باشه و خفن باشه بازم قیافش کارو خراب میکنه
بهنام
۲۵ اسفند ۱۴۰۳طراحی بچه گانه و شرقی پسند این مدل بیانگر همه چیز هست. مرسدس تو جاده خاکیه از هر لحاظ.
POUYAN
۲۵ اسفند ۱۴۰۳شاهکار مهندسی یا سازشی ناگزیر یا فاجعه؟
پاسخ:فاجعه.
JaMsHiD-B
۲۵ اسفند ۱۴۰۳ماشاالله یه تنه معنای اصالتو زیبایی رو داره منقرض میکنه
فرشید
۲۵ اسفند ۱۴۰۳طراحی نرم، سیال، تخم مرغی و بسیار زیبا. خدایی خوشگله
Mr wrong
۲۵ اسفند ۱۴۰۳سیبیلشو
ارسلان
۲۵ اسفند ۱۴۰۳لوگوی بنز و به زور انگار چپونده به چراغ های ماشین….جراغاش هیچکدوم خوب در نیومدند…رندرهای ملت قبل از رونمایی از طرح اصلی خیلی بهتر بود…
خودروباز
۲۵ اسفند ۱۴۰۳اینام دیگه خوشی زده زیر دلشون و گیرای الکی میدن به ماشینای جدید
بیان ماشینای ایران خودرو و سایپارو ببینن که دیگه فکر کنم تولیدشون رو جنایت علیه بشریت اعلام کنن
Hamidrez
۲۵ اسفند ۱۴۰۳بوی الرحمان صنایع خودروسازی اروپایی بلند شده ،هیچ کدوم وضعیت خوبی ندارند
mojavad
۲۵ اسفند ۱۴۰۳فک کنم وسط طراحی یادشون افتاده چراغ بزارن
saeedfarshchian
۲۵ اسفند ۱۴۰۳بنزم شده مثل ایران
قبلش از الانش بهتره
froG-driVer
۲۵ اسفند ۱۴۰۳کابینش ناامیدم کرد،حیف اون فرمون جذابamg،انگار دیواره🤦
حسین
۲۵ اسفند ۱۴۰۳تویوتا بخریم الان بهتره 😂
nima.jdm
۲۵ اسفند ۱۴۰۳اون که معلومه
مرسدس خیلی مونده به پای تویوتا برسه هنوز جوجس
Alame
۲۶ اسفند ۱۴۰۳خیلی وقت بود ایقدر نخندیده بودم
nima.jdm
۲۷ اسفند ۱۴۰۳مرسدس که فعلا چینی ها دارن میخرنش
برو خوش باش
𝐀𝐥𝐢
۲۵ اسفند ۱۴۰۳هنوز باورم نمیشه بنز اینو ساخته. تاسف باره
KAIZEN
۲۵ اسفند ۱۴۰۳نه کاملا برقی، نه کاملا بنزینی.
خب هیبریدی می ساختین
آرین
۲۵ اسفند ۱۴۰۳از اونجایی که سلیقه ها متفاوته
دوستانی که از طراحی این ماشین خوششون نمیاد میتونن برن سراغ بی ام و یا آئودی یا پورشه… یا هر برندی که فکر میکنن طراحی بهتری ارائه میده
والا با یورو 100 هزار تومنی… مرسدس که سهله بعد عید پراید هم نمیتونیم بخریم
miladzm
۲۵ اسفند ۱۴۰۳فکر کنم تنها شخص تو دنیا که اعتقاد داره اروپایی ها وضعشون خوبه و طراحی اون بی ام و دیروز عالیه و اصلا یه عقب گرد حساب نمیشه کاربر مازیار از ایران باشه .
فقط یه نیگا به کمیونیتی های خارجی کافیه تا متوجه بشید چقدر محصولات جدید بنز و بی ام و از جانب مالکین و طرفدارا هیت دریافت میکنن اما مازیار معتقده که همه چی گل و بلبله .
یک کلام فاجعس
چه این چه اون بی ام دیروز
مازیار
۲۵ اسفند ۱۴۰۳تو از حرص مازیار اگه نمیری دیگه نمیمیری😄
سرت تو کار دیگران خیلی میچرخه آخرشم تو همین راه میشکنه و کار دستت میده
سرت تو کار خودت باشه پسرجان بگرد خبر بدی از ژاپنیها پیدا کن و روح و روانتو صفا بده تو کار دیگران هم دخالت بیجا نکن
یه مرور سرسری به کامنتهای قبلیت خیلی روشن میگه کاربر عادی نیستی و خط و مشیت صرفا یه سری گرایش دور از ذهن هست که اصلا ارزش پیگیری نداره
کمیونیتیهای خارجی هم برای تو و فروش روزافزون کمپانی هم برای سهامداران
miladzm
۲۵ اسفند ۱۴۰۳هر چیزی که زمانی خوب بود الزام نداره الانم خوب باشه
این موضوع رو کل دنیا درک کردن ولی ایرانی به واسطه زندان ذهنی که برا خودش ساخته نمیتونه بپذیره
طراحی کدیلاک تو دهه ۹۰ بده طراحی نئو کلس بی ام خوبه
اها راستی یادم رفته بود اینجور مواقع طراحی سلیقه ایه خدایا منو ببخش
مازیار
۲۵ اسفند ۱۴۰۳آره طراحی کادیلاک دویل دهه نود رو دوست ندارم اصلا به نظرم شبیه جمجمه گاو هست. خوب که چی؟ به کسی ربطی داره؟ ظاهرا تو اصول اولیه ضوابط جمعی موندی!!
راجه به بیامو هم من تنها شخص تو دنیا نیستم تو همین سایت ۳۰ نفر باهام موافق بودن ۹ نفر مخالف
اعداد رو که میشناسی؟!!
یه مدت نبودی فکر نکن وضعیت قبلیت فراموش شده یه ترول محض که فقط هیت ژاپن میداد
چیزی عوض نشده جونی
دکتر استاپ
۲۶ اسفند ۱۴۰۳مازیار جان عزیزم فشار نداره که
(راجه به بیامو هم من تنها شخص تو دنیا نیستم تو همین سایت ۳۰ نفر باهام موافق بودن ۹ نفر مخالف
اعداد رو که میشناسی؟!!)
الان مردم اکثراً بد سلیقه شدن بالاخره نباید از کسی که طراحی کادیلاک دویل دهه نود رو مثل جمجمه گاو میدونه انتظاری تو سلیقه داشته باشی
مازیار
۲۶ اسفند ۱۴۰۳بله مردم اکثرا بد سلیقه شدن بجز دکترها
فقط موندم تو کار دکتری که متوجه مثال و واقعیت نمیشه!
JaMsHiD-B
۲۵ اسفند ۱۴۰۳بی ام و و مرسدس هرروز رنگ عوض میکنن . به هاج و واج افتادن که کی ماشینش طراحیش فضایی تر و زشت تر باشه . هر سال طراحی عوض میکنن . بی اصالتی توی این دوتا موج میزنه . با تیشه افتادن به جون ریشه خودشون
به یاد برونو ساکو و کلاوس لوته🖤
JaMsHiD-B
۲۵ اسفند ۱۴۰۳خوب پشت تریبون میان شکم ماشین بازا رو صابون میزنن و شعارای رنگاوارنگ میزنن .
موقع عمل کن میرسه ، فقط به سود خودشون کار میکنن
nima.jdm
۲۵ اسفند ۱۴۰۳این چراغ های مسخره چیه جدیدا مرسدس یاد گرفته داخل چراغاشو طرح لوگو بنز میزنه
چی با خودش فکر کرده
Mr Tiger
۳۰ اسفند ۱۴۰۳یک زشتی فراوان با چند هزار ساعت کار طراحی… این تعریف من از این ماشینه