جدیدترین خودروی تمام الکتریکی وارد شده به ایران، نیسان آریا است. این کراساور سطح بالایی از ایمنی و امکانات رفاهی دارد.
نامی خودرو علاوهبر جهان نوین آریا و پارس خودرو، مدعی واردات محصولات نیسان در ایران است. این شرکت علاوهبر سدان سیلفی، کراساورهای ایکس تریل و کیکس و قشقایی را در نمایشگاههای کشورمان رونمایی کرده و حالا برای واردات آریا آماده میشود تا تنوع خودروهای برقی بازار ایران را افزایش دهد. البته هنوز خبری از ورود پرتعداد مدلهای وارداتی نامی خودرو در ایران دیده نمیشود.
بیشتر بخوانید:
↵انواع نیسان سیلفی در ایران؛ مشخصات و قیمت
↵ نیسان قشقایی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده میشوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدلهای نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمیکنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانههای مشترک با دانگفنگ است.
نیسان آریا سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و جوایز متعدد طراحی و فناوری گرفت. این محصول، رسما اولین شاسیبلند برقی نیسان است و به دلیل شیوع کرونا، دیرتر از موعد مقرر تولید انبوه شد. آریا برای حضور در بازار اروپا و امریکا و کانادا برنامهریزی شده بود تا شاید رقیب تسلا شود؛ اما از نظر تجاری به هدف خود نرسید و چندان پرفروش نبود. در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۵ هزار دستگاه آریا در اروپا و امریکا فروخته شد. قبلا برای فروش جهانی نیسان آریا، تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه پیشبینی شده بود. این کراساور فقط در چین و ژاپن مونتاژ میشود.
طراحی نمای بیرونی نیسان آریا وارداتی نامی خودرو
در سال ۲۰۲۲ که آریا معرفی شد؛ اولین خودروی کاملا جدید نیسان بعد از ۵ سال بود. به همین دلیل، سبک طراحی کاملا متفاوت از دیگر خودروهای شرکت سازنده ارایه داد. این محصول، مجهز به پیشرانهی تمام برقی، طبیعتا توجه زیادی به آیرودینامیک پیشرفته دارد و حس یک کراساور آیندهنگر را تداعی میکند.
چراغهای باریک و جلوپنجرهی بسته، مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی برای نیسان آریا استفاده شده است. حجمدهی جذاب بدنه در کاپوت جلو و سپر، جذاب به نظر میرسد؛ اما ادوات سیاه پلاستیکی ارزش اقتصادی آریا را پایین میآورد. برشهای طرفین سپر و کشیدگی کاپوت تا لبهی چراغهای اصلی، نکات مثبت در طراحی کراساور برقی نیسان هستند.
در نمای جانبی نیز، قطعات پلاستیکی سیاهرنگ با مواد شفاف پیانویی، به وفور دیده میشوند. حتی سقف و آینه بغل و رینگهای ۲۰ اینچ آریا هم تیره رنگ هستند. فرم کلی بدنه، حالت کوپه و اسپرت دارد. بالچهی انتهای سقف نیز حس پرسرعت و جوانپسند به نیسان آریا میدهد. در کمال تعجب، آریا از دستگیرههای مخفیشونده استفاده نمیکند؛ اما حجمدهی ملایم و یکنواخت روی بدنه، چشمنواز است.
در نمای پشت، نیسان آریا فونیکس FX چری را به یاد میآورد و الگوی بسیاری از خودروهای چینی محسوب میشود. از نکات عجیب در طراحی آریا، باید به نصب ۲ آنتن کوسهای و حالت خاص بالچهی عقب اشاره کرد. برشهای بدنه در قسمت صندوق و گلگیر، ظرافت بسیار خوبی دارند؛ اما برای محل نصب پلاک، حجمدهی خاصی دیده نمیشود. سپر عقب هم پلاستیکی است که باتوجه به قیمت نسبتا بالای خودرو، نکتهی منفی محسوب میشود.
ابعاد نیسان آریا شامل طول ۴,۵۹۵ و عرض ۱,۸۵۰ و ارتفاع ۱,۶۶۵ و فاصله محوری ۲,۷۷۵ میلیمتر است. این خودرو نسبت به هیوندای توسان ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ که به وفور در خیابانهای ایران دیده میشود، اندازهی بزرگتر دارد.
طراحی نمای کابین نیسان آریا وارداتی نامی خودرو
فرم داشبورد و حالت پیوسته برای نمایشگر آریا، الهامگرفته از بیامو iX است. نیسان آریا مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی، سبک طراحی ساده و کمینهگرا (مینیمال) با کمترین تعداد کلیدهای فیزیکی ارایه میکند.
فرمان شکسته (دی کات) حس اسپرت به راننده میدهد اما همخوانی چندانی با دیگر اجزای کابین ندارد. دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ روی داشبورد نصب شدهاند و مجموعا یک ذونقهی بزرگ را تشکیل میدهند. سراسر داشبورد، خطوط افقی برای تهویه مطبوع وجود دارند و کلیدهای مربوط به کنترل امکانات رفاهی، همسطح لمسی هستند.
بین صندلیها، کنسول سرتاسری متصل به داشبورد وجود ندارد و این موضوع، فاصله تا داشبورد را بدون المانهای کاربردی رها میکند. شاید تنها مزیت این سبک طراحی، قابلیت جابهجایی سرنشینان جلو، بین صندلیها باشد؛ اما فضای قابل استفاده برای اجسام کوچک، مثل تلفن همراه نیز حذف شده است. از سویی دیگر، طراحی کنسول، دسته دنده الکترونیک و استراحتگاه بازو، چشمنواز هستند.
صندلیهای نیسان آریا چرم مصنوعی و بسیار راحت هستند. شرکت سازنده طبق سنت خود، برای محصولات ویژه و فناوریمحور مثل نیسان آریا از تجهیزات مهندسی ناسا برای طراحی صندلی استفاده کرده است. این کراساور برای ۴ سرنشین بلند قد، مناسب محسوب میشود. نیسان آریا در صندوق عقب، ۴۶۸ لیتر فضای قابل استفاده دارد که برای خودرویی با ابعاد متوسط، راضی کننده است.
تجهیزات فنی و پیشرانه نیسان آریا وارداتی نامی خودرو
چند مدل آریا در بازار جهانی با تواناییهای فنی متفاوت وجود دارند. نسخه پایه، تک موتور محرک جلو، ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و با یک شارژ باتری ۶۵ کیلووات ساعت، ۳۶۰ کیلومتر توان پیمایش دارد. نهایت سرعت ارزانترین نیسان آریا ۱۶۰ کیلومتر برساعت است. نسخهی دیگری از این خودرو با قدرت و گشتاور مشابه، باتری ۹۰ کیلووات ساعت دارد و ۵۰۰ کیلومتر با یک شارژ، حرکت میکند.
انواع نیسان آریا چهار چرخ محرک، با قدرتهای ۲۷۵ تا ۳۹۰ اسب بخار، همراه گشتاور ۳۰۰ تا ۶۰۰ نیوتنمتر نیز وجود دارند. قویترین مدل با نام آریا پرفرمنس در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. آریا نیسمو با قدرت ۴۲۹ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتنمتر، در بعضی مناطق خاص مثل بریتانیا عرضه شده است.
قیمت نیسان آریا در بازار جهانی و پیشبینی برای واردات
خودروهای برقی با برند ژاپنی، معمولا گرانقیمت هستند و این موضوع برای نیسان آریا مونتاژ چین هم وجود دارد. نسخهی پایه از این خودرو در بازار جهانی، ۳۷ تا ۴۰ هزار دلار قیمتگذاری شده و احتمالا هنگام ورود به ایران، با وجود تخفیف عوارض گمرکی مخصوص مدلهای برقی، ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
فولکس واگن iD4 با قیمت ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار، هماکنون برای خریدار ایرانی، ۲/۲ میلیارد تومان پیشفروش میشود و در بازار آزاد، بالای ۳ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است. با این شرایط، از هماکنون میتوان اطمینان داشت نیسان آریا وارداتی نامی خودرو، بسیار کممشتری باشد و صرفا برای جذب مخاطب در نمایشگاهها استفاده شود.
علی Shelby
۱۹ مهر ۱۴۰۳توش خوبه
ولی جلوش بهم نچسبید
amirkhanzadeh
۱۹ مهر ۱۴۰۳اگر قیمتش پایین بود چینی ها رو کنار می زد
ولی با این قیمت چشمم آب نمی خوره
هرچند اینم تو چین مونتاژ میشه ولی خب از خود چینی بازم بهتره
علی جردن
۱۹ مهر ۱۴۰۳حتی اگه زیر قیمت چینی ها عرضه شه شکستش حتمیه.
نمایشگاهی
۱۹ مهر ۱۴۰۳آقا خانزاده ربطی به قیمت نداره مشتری دنبال ماشین باکیفیت 4X4 هست و اهمیتی به لوگوی نصب شده روی سپر جلو و کاپوت عقب نمیده. این خودرو عملا فرقی با امویام X33 نداره مشتریا باهوش شدن و دنبال امکانات در کراس اورها هستند و از کراس اورهای فیک فرارین
حسام
۲۰ مهر ۱۴۰۳بله بله باتوجه به فروش خودرو های بی در و پیکر چینی تک دیفرانسیل حرفتون قابل اثباته
هراکلیوس
۲۰ مهر ۱۴۰۳یه سوال بزرگ ما بزرگترین صادراتمون نفت گار پتروشیمی که مربوط به همه مردم این کشوره وصد البته به نسل های دیگه هست کدوم ایرانی راضی که این ثروت ملی دو دستی تقدیم کنه به کشور دیگه برای توسعه اون کشور وجاش یکسری وارد کننده سود کنن و یه مشت بچه پولدار برای عشق حال تهش بگم منظورم این نیست که ایرانی باید ماشین 20سال پیش فرانسه سوار شه
بیژن
۲۰ مهر ۱۴۰۳با احترام، سوال از ریشه غلطه! چون جبر جغرافیایی توش لحاظ نشده. مگه یادت رفته که گفتن مردم چکاره اند و مگر قدرت تشخیص دارند؟
Mercedes
۲۰ مهر ۱۴۰۳اره داداش خیلی خوبه
روکش صندلی های شرکت های ایرانی از صندلی های این جذاب تره
ژاپنی ها و امریکایی ها تو طراحی کابین بی نظیرن
صد ساله همون صندلی مشکی چرمی
خلاقیت تو این کشورا به دیار باقی شتافته متاسفانه
جرمی کلارکسون
۱۹ مهر ۱۴۰۳۳.۶ میلیارد تومان معظرت
Absurd Hero
۱۹ مهر ۱۴۰۳یکی از معدود برقیهایی هست که طراحیش به دل میشینه
جرمی کلارکسون
۱۹ مهر ۱۴۰۳قیمتش احمقانس
حمید رضا
۱۹ مهر ۱۴۰۳ماشین برقی در ایران محکوم به شکسته.برقی یا هیبرید نخرین که بیچاره میشین.
Taha Ayoobi
۲۰ مهر ۱۴۰۳هیبرید براچی؟
رامتین
۱۹ مهر ۱۴۰۳طراحی کلیش خوبه. نمیدونم چه زمانی واقعا خودروی برقی تو ایران قابل استفاده هست. ولی شک نکنید به اون سمت میریم و دولت خوشحال میشه که مصرف بنزین بیاد پایین
RIO
۱۹ مهر ۱۴۰۳عقبش با فونیکس اف ایکس تفاوتی نداره
علی جردن
۲۰ مهر ۱۴۰۳قانون سقف قیمتی نبود میشد بهترین کراس اور برقی جهانو از نظر من وارد کرد منظورم لوتوس الترا است
محمد
۲۱ مهر ۱۴۰۳این جمله که ادوات سیاه پلاستیکی ارزش خودرو پایین میاورند بر اساس چه استدلالی هست ؟ تقریبا در همه متنهای پدال بهش اشاره میشه . مگه خودروهای گران قیمت این قسمت طلا کار میکنن ؟ این صرفا یک پوشش روی گلگیل هست که اگرم نباشه نشان دهنده چیز خاصی نیست باشه هم دلیلی برای کم ارزش بودن خودرو نیست
reza-srt
۲۱ مهر ۱۴۰۳چقدر فونیکس fx شبیهشه