رنو

تحول در کابین محصولات رنو؛ نمایشگرهای بزرگ، مواد باکیفیت و حفظ دکمه‌ها

ژیل ویدال مدیر طراحی رنو فرانسه می‌گوید محصولات آتی این خودروساز از متریال باکیفیت‌تر در کابین استفاده خواهند کرد و همچنان دکمه‌های فیزیکی در آن‌ها وجود خواهد داشت.


رنو تحولات مهمی در طراحی داخلی نسل بعدی خودروهای برقی خود ایجاد خواهد کرد. این خودروها از سال ۲۰۲۸ وارد میدان خواهند شد و هدف فرانسوی‌ها از این کار بهبود قابلیت کاربری کابین این مدل‌ها و همچنین لوکس‌تر شدن آن‌هاست. روی دیگر سکه نیز استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفته و مدرن در کابین محصولات جدید رنو خواهد بود. ژیل ویدال با اشاره به کاکپیت آینده نگرانه کانسپت امبلم که قرار است در سه سال آینده به مدلی تولیدی بدل شود می‌گوید:

ما راه‌حل‌های جدیدی را برای همه‌چیز، از کاکپیت گرفته تا تعامل کاربر در نظر می‌گیریم

کابین رنو امبلم کانسپت تغییرات زیادی را در مقایسه با طراحی فعلی خودروهای این برند نشان می‌دهد و طراحان تمرکز زیادی روی دیجیتالی سازی و قابلیت کنترل از طریق حس لامسه داشته‌اند. همچنین فرانسوی‌ها روش‌های جدیدی را برای بهبود ارگونومی و ایمنی خودرو در نظر گرفته‌اند. یکی از موارد برجسته این روش یکپارچه‌سازی نمایشگری است که در واقع شامل سه نمایشگر بوده و کل پهنای داشبورد را به خود اختصاص می‌دهد. مدیر طراحی رنو می‌گوید فرصت‌های زیادی برای تعامل خودرو با سرنشینان وجود دارد اما این شرکت دست به دیجیتالی سازی کامل کابین خودروها نخواهد زد و همچنان دکمه‌ها و سوئیچ‌های فیزیکی برای عملکردهای مهم خودرو وجود خواهند داشت. ویدال ادامه می‌دهد:

ما می‌خواهیم برخی دکمه‌های فیزیکی وجود داشته باشند. ما سلسله مراتبی بین تمامی چیزهایی که باید در داخل خودرو انجام دهید ایجاد خواهیم کرد. برای نسل بعدی کابین محصولات رنو نیازمند فهم این موضوع هستیم که هوشمندانه‌ترین کار یک دکمه در کابین چیست. این هوشمند بودن هرچه باشد به عنوان دکمه فیزیکی حفظ خواهد شد

مدیر طراحی رنو خاطرنشان می‌سازد:

می‌خواهیم توازنی بین تعامل‌های فیزیکی و لمسی ایجاد کنیم. این دکمه‌ها و نمایشگرها باید کاملاً در معرض دید باشند و از آنجایی که هر روز بر تعداد عملکردهای خودروها افزوده می‌شود بنابراین مسئولیت ما این است که کار سرنشینان را راحت‌تر کنیم

ویدال می‌گوید رنو روش “فیجیتال” جدیدی را برای طراحی کابین در نظر می‌گیرد به این معنی که ترکیبی از کنترل‌های فیزیکی و دیجیتال وجود خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به کنترل‌های صدا و دکمه‌های هاپتیک برای سیستم اطلاعات سرگرمی اشاره کرد. با این روش تمامی خودروهای رنو هم کاربردی و هم به‌روز خواهند بود و درعین‌حال طرح مینیمالیستی خود را حفظ خواهند کرد. او می‌افزاید:

هدف اصلی راحتی استفاده است. ما برخی برندها را می‌بینیم که همه‌چیز را درون نمایشگرها جای داده‌اند اما شاید این موضوع از نظر راحتی خوب نباشد

نسل بعدی کابین محصولات رنو توازن خوبی بین میدان دید و در دسترس بودن ایجاد خواهد کرد و نمایشگرها در محلی نصب خواهند شد که حواس راننده را پرت نکنند. ویدال می‌گوید اگر شما نمایشگر را کمی نزدیک‌تر نصب کنید چشمان راننده به مدت زیادی از روی جاده برداشته نخواهد شد. یکی دیگر از ویژگی کابین این خودروها سیستم صوتی خواهد بود که نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. فرانسوی‌ها برای طراحی تأثیرات صوتی خودروهای خود با اسطوره الکترونیک یعنی ژان میشل جار همکاری خواهند کرد و به دنبال ارائه طراحی واقعاً جذاب برای بلندگوها خواهند بود. نکته دیگر اینکه دکمه‌های کنترل صدای سیستم صوتی خودروهای رنو در آینده دوام بیشتری خواهند داشت و حس کیفیت بالای آن‌ها به سرنشینان منتقل خواهد شد. ویدال می‌گوید:

کنترل صوتی یک ویژگی باورنکردنی است

کاربران می‌توانند روش گفت‌وگو را برای فعال‌سازی عملکردهای کلیدی بکار گیرند. شما قادر خواهید بود برای مثال با گفتن جمله “مه شکن را روشن کن” این کار انجام دهید و خودرو نیز با جملاتی همچون “امروز کجا می‌رویم؟” به استقبال شما خواهد آمد. موضوع دیگر اینکه رنو نمایشگرهای لمسی ساده‌تری را بکار خواهد برد. طراح رنو می‌گوید اکثر خودروها به‌طور متوسط دارای سه و گاهی اوقات چهار زیر منو برای عملکردهای خود هستند اما رنو می‌گوید تقریباً ۹۰ درصد عملکردهای اصلی را در همان صفحه اول قرار خواهد داد.

کاربران قادر خواهند بود سریعاً به اطلاعات مدنظر خود در هر سه نمایشگر دست یابند. ویجت هایی شامل پیش‌بینی آب‌وهوا، سرعت خودرو و موزیک پلیر کاملاً در دسترس خواهند بود و حواس راننده پرت نخواهد شد. رنو همچنین از هوش مصنوعی در کابین محصولات خود سود می‌برد. ویدال می‌گوید مردم قبل از خرید هر چیزی احساس را می‌خرند. افزایش تعداد دوربین‌های اطراف خودرو توانایی بررسی محیط اطراف وسیله نقلیه را می‌دهد. همچنین نورپردازی داخلی نیز باعث جذابیت کابین می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. شهروند ایرانی

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    اول مانتور بود بعد دست پا دراورد مگه میخاییم بریم سینما این همه مانتیور میخاد چکار یه خودرو حالا بگذریم که ما دستمون به هیچ جا بند نیس با ۱۰ هزار دلار چینی هندی ها خودرو خوب سوار میشن حتی کشورهای جنگ زده اطرافمون انوقت ما باید تو صف باشیم و گرونی تماشا کنیم

    موافقم 56
    مخالفم 3
  2. AHMADREZA

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (878 ديدگاه)

    واقعا از کلمه حذف کلید بدم میاد خداروشکر هنوز خودروساز هایی هستن که این دکمه های فیزیکی رو حفظ میکنن
    وجود دکمه از همه نظر خوبه هم برای اینکه راحته ینی یه دکمه میزنی یه قابلیتو حفظ یا حذف میکنی اصلا هم سخت نیست که هی تو مانیتور جا به جا بشی بین آیکون ها و گیج بشی
    هم اینکه زیبایی واقعا خوبی داره
    شما یه ماشین رو در نظر بگیر با یه مانیتور و هیچ دکمه ای هیچ جذابیتی نداره
    آدم یاد پلی استیشن میفته
    هیچ لذتی نداره نگاه کردن یا رانندگی باهاش

    موافقم 42
    مخالفم 2
  3. آرین

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (356 ديدگاه)

    خوشمان آمد

    موافقم 14
    مخالفم 3
  4. -MohammadAMiN-

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پسر من چقد حسرت میخورم که از رنو فقط ال۹۰ و مگان سوار شدم

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2916 ديدگاه)

      دلت بسوزه من رنو 5 هم سوار شدم

      موافقم 46
      مخالفم 5
  5. JaMsHiD-B

    ۲۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2817 ديدگاه)

    نود درصد عملکرد های ماشین توی صفحه اول
    حفظ دکمه فیزیکی
    پرت نشدن حواس راننده بخاطر مانیتور
    اینا همش پوینت مثبته
    باید ببینیم قدرت و سیستم انتقال قدرت و سواری و قیمت چه شکلیه

    1. MohammadPouria

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      دقیقا

  6. پارسا

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من هنوز توی کلیدهای شیشه عقب و جلو کوییک گم میشم مانیتور که هیچ

  7. امیر

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به امید روزی که صاحب یکی از آنها باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا