رنو ۷ که بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳ توسط زیرمجموعهٔ اسپانیایی رنو ساخته شد، درواقع نسخهٔ صندوقدار رنو ۵ بود.
رنو ۵ الکتریکی جدید که بهتازگی معرفی شده، سروصدای زیادی به راه انداخته و طبق گزارشها، ۵۰ هزار سفارش خرید دریافت کرده است. به همین بهانه، قصد داریم نگاهی به نسخهای ناشناخته از رنو ۵ قدیمی داشته باشیم که ۵۰ سال پیش با نام رنو ۷ ساخته شد. پیش از پرداختن به این خودرو اما بهتر است ابتدا مروری بر تاریخچهٔ رنو ۵ داشته باشیم. در سال ۱۹۶۷، توسعهٔ خودروی جمعوجوری در رنو آغاز شد که با نام پروژه ۱۲۲ شناخته میشد. مدیرعامل رنو از طراحان و مهندسان شرکت ساخت خودرویی را خواست که برای جوانان، خانوادههای کوچک و مهمتر از همه، بانوان جذاب باشد.
این خودرو باید درب صندوق بزرگی مثل رنو ۴ میداشت ولی ظاهری مدرنتر و جوانپسندتر را ارائه میکرد. علاوه بر این، خودروی جمعوجور جدید مدنظر مقامات رنو باید بهاندازهای کوچک میبود که برای ترددهای شهری مناسب باشد و درعینحال از کابین کاربردی برخوردار باشد تا امکان سفرهای آخر هفته را برای دو نفر فراهم کند. برای کاهش هزینهها نیز این خودرو باید با استفاده از قطعات فنی مشترک با رنو ۴ ساخته میشد. «گاستون جوشه» رئیس طراحی وقت رنو، مسئولیت طراحی این خودرو را به جوانترین زیردست خود یعنی «میشل بوئه» سپرد. طرحی که این طراح جوان ارائه کرد، آنقدر درست و عالی بود که صرفاً با اصلاحاتی جزئی به پایهای برای پروژهٔ ۱۲۲ تبدیل شد.
رنو ۵ که در دسامبر سال ۱۹۷۱ معرفی شد، آنقدر با استقبال مواجه شد که رنو برای پاسخگویی به سیل سفارشات با مشکل مواجه شد. رنو ۵ ابتدا صرفاً بهصورت هاچبک سهدر به بازار عرضه شد و بااینوجود، در بسیاری از کشورها فروش بسیار بالایی را تجربه کرد. بااینحال، چیزی که در اروپای غربی و مرکزی بسیار محبوب بود، برای سلیقهٔ اسپانیاییها جذابیتی نداشت زیرا در این کشور، سالها بود که خودروهای صندوقدار با سپرهای کرومی تقاضای بالایی داشتند. البته در اصل ابتدا قرار بود در سه نسخه شامل هاچبک سهدر و پنجدر و سدان چهاردر ساخته شود و هرچند پروتوتایپهای نسخهٔ سدان تا مرحلهٔ تولید پیش رفته بودند ولی در آخرین لحظه تولید آن لغو شد زیرا رنو ۵ صندوقدار میتوانست خریداران را از انتخاب مدل بزرگتر رنو ۶ منصرف کند. علاوه بر این، فقدان طراحی منحصربهفرد بخش عقبی نسخهٔ سدان نیز تصویر رنو ۵ را بهعنوان یک خودروی جمعوجور جوانپسند کمرنگ میکرد.
بااینحال، ازآنجاییکه قبلاً تجهیزات تولید رنو ۵ صندوقدار در فرانسه آماده شده بود، رنو تصمیم گرفت این خودرو را در زیرمجموعهٔ اسپانیایی خود با نام رنو ۷ برای جنوب اروپا تولید کند زیرا در این منطقه سلیقهٔ خریداران با اروپای مرکزی متفاوت بود. بدین ترتیب، در سال ۱۹۷۴ رنو ۷ با ویژگیهای منحصربهفردی در بازار اسپانیا عرضه شد. در این مدل، فاصلهٔ محوری ۱۰ سانتیمتر افزایش یافت، یک صندوق ۴۰۰ لیتری به عقب اضافه شد و طول کلی خودرو به ۳,۸۹۰ میلیمتر افزایش پیدا کرد.
علاوه بر این، در رنو ۷ سپرهای پلاستیکی رنو ۵ که در دیگر نقاط اروپا با استقبال فراوانی مواجه شده بودند، جای خود را به سپرهای فولادی با روکش کرومی دادند. این سدان کوچک فرانسوی از یک پیشرانهٔ ۱۰۳۷ سیسی چهار سیلندر با ۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. هرچند رنو ۷ طراحی زیبای رنو ۵ را نداشت ولی از یک جهت جلوتر از همتای هاچبک خود بود. این خودرو اولین نسخه از رنو ۵ محسوب میشد که چهار در داشت زیرا همانطور که گفتیم، رنو ۵ ابتدا فقط بهصورت سهدر عرضه شد و نسخهٔ پنجدر در اواخر سال ۱۹۷۹ راهی بازار شد. این یعنی چهار سال بعد از عرضهٔ رنو ۷، تازه رنو ۵ از درهای عقب بهرهمند شد.
پسازاینکه رنو ۵ در تابستان ۱۹۷۸ فیسلیفتی جزئی را تجربه کرد، رنو ۷ هم موردبازنگری قرار گرفت و در اواسط سال ۱۹۷۹ با پسوند GTL به بازار عرضه شد. این مدل جدید با پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری به بازار عرضه شد که ۴۵ اسب بخار قدرت داشت. پس از ساخت ۱۵۹,۵۳۳ دستگاه، سرانجام در ژانویهٔ ۱۹۸۳ تولید رنو ۷ خاتمه پیدا کرد. هرچند برای این خودرو هیچ جانشین مستقیمی در نظر گرفته نشد ولی سدان رنو ۹ که حدود ۴ متر طول داشت و در سال ۱۹۸۱ عرضه شده بود بهنوعی جای رنو ۷ را در بازار پر کرد.
تولید نسل اول رنو ۵ نیز در سال ۱۹۸۴ پس از ساخت بیش از ۵.۵ میلیون دستگاه به پایان رسید. بااینحال، رنو نسل دوم و کاملاً جدید این هاچبک محبوب را در نمایشگاه پاریس ۱۹۸۴ معرفی کرد که اتفاقاً بر اساس رنو ۹ ساخته شده بود ولی در این نسل خبری از نسخهٔ سدان نبود.
Kiarash
۲۷ آبان ۱۴۰۳جالب بود
mickeyy
۲۷ آبان ۱۴۰۳مثل ۲۰۶ SD هست به زور یک صندوق چسبوندن بهش
علی روزبهانی
۲۷ آبان ۱۴۰۳ای کاش برگردیم به اون دوران …یا حداقل ماشین های اون موقع بیان
mickeyy
۲۷ آبان ۱۴۰۳مثل ۲۰۶ SD هست به زور یک صندوق چسبوندن بهش
Roham
۲۸ آبان ۱۴۰۳فکر نکنم فاصله محوری 206 هاچبک و نمونه سدان متفاوت باشه
اشتباه می کنم؟
این رنو، تو نسخه سدان، افزایش فاصله محور داشته
Mosafer
۲۷ آبان ۱۴۰۳آقا عکس کنار ساحل مشکل منکراتی داره…گشت ارشاد نیاد بالاسرتون
boost10
۲۸ آبان ۱۴۰۳شما اونجا شو نگاه نکن آقا
amirboss
۲۷ آبان ۱۴۰۳اینو باید پارس خودرو میدید.
جای خالیش هم تو ایران حس میشد!
.
۲۸ آبان ۱۴۰۳نگران نباش.
یک نسخه ون می خواستن ازش بسازن ولی کنکل شد.
ارسلان
۲۹ آبان ۱۴۰۳داداش سپند استیشن ساخته شد😁 یه تعداد محدود واسه مخابرات تهران
Sabzi
۲۸ آبان ۱۴۰۳کاش تو ایران یه وانت ازش میساختیم تا میدیدن دنیا دست کیه
یوسف
۲۸ آبان ۱۴۰۳سوژه مناسبی برای لگن سازان ما بود. ولی متاسفانه از دیدشون مخفی موند وگرنه الان نمونه های زیادی در حال تولید بود
مثلا رنو پی کی صندوق دار بی قفل پلاس
و یا پی کی مولتی کالر آپشنال با سقف لاستیکی
وهزار کوفت و درد دیگه….. لعنت به هرچی لگن ساز وطنی
نادر
۲۹ آبان ۱۴۰۳وانت رنو فقط از اینا بر میومد
نادر
۲۹ آبان ۱۴۰۳واقعا وانت رنو فقط از اینا بر میومد
خدایی زمان خودش اگه وانتشو اینا میدادن بیرون از نسخه پرایدش خیلی خاصتر و کارازماتیک میشد
روحالله
۲۸ آبان ۱۴۰۳اصلاً بدرد نمیخورد خدای جوش آوردن بود
عباسعلی بیکی
۲۸ آبان ۱۴۰۳من خودم یه رنو 5 فرانسوی مدل 1358 دارم که آب پاش شیشه آن زیر پا قرار گرفته و هنوز کار میکنه
درب ماشین از خیلی از ماشینهای امروزی بهتر بسته میشه
متاسفانه به خاطر عدم مدیریت و انحصاری بودن در ایران خودرو و سایپا این دو شرکت خودروساز در جا زده و نسبت به خیلی از شرکتهای دیگه عقب گرد قابل محسوسی داشته
مهدی توانا
۲۹ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز عقب گرد وقتی مفهوم دارد که از پیشرفتی کردی برگردی ، ایران خودرو یا سایر شرکتهای خودروسازی کدام پیشرفت را در کارنامه خود دارند که الان عقب گرد کرده باشند؟ تا بوده و هست کارشان مونتاژ خودروهای از رده خارج شرکتهای خارجی بوده که همون هم هیچوقت درست انجام ندادند.
محمد
۲۸ آبان ۱۴۰۳از بغل مثل پژو جهود بود
علی
۲۸ آبان ۱۴۰۳کلا ماشینهای فرانسوی برای اب وهوای خودشون خوبه همشون درگرمای بالا کارمیکنند مخصوپژو رنو
ساسان
۲۸ آبان ۱۴۰۳وارونه گفتید ابدن برای گرما کارایی ندارند توان ساخت پایین و مهندسی ضعیفی دارند
علی منصوری
۲۸ آبان ۱۴۰۳خیلی باحال بود, ندیده بودم، مقاله جالبی بود
وحید
۲۹ آبان ۱۴۰۳خیلی جالب بود من مطمئن هستم این خودرو قدیمی و تاریخی صد برابر بهتر از خودرو اجباری الان است