در «هومر»، ایالت میشیگان امریکا، جامعهای بیسروصدا در «کالهام کانتری»، کارخانه امریکای شمالی برمبو، کالیپرها، رتورها و کرنرهایی در کلاس جهانی تولید میکند. جمعیت این منطقه، مطابق سرشماری سال ۲۰۱۰ ایالات متحده، کمتر از ۲ هزار نفر است. «نِیت» که یکی از شاغلان در بخش مونتاژ «کالیپر و کرنر» است، میگوید:
این ایستگاه موردعلاقه من است؛ چرا که همیشه چیز متفاوتی در خود دارد. من ۳ سال است که در اینجا هستم و کار هر روز، هیجان زیادی دارد؛ چون همیشه در حال تغییر است.
در پشت عینک ایمنی، چشمان «نِیت» با دقت شرایط مانیتور نصبشده در بالا را رصد میکند.
متولد ایتالیا، محصول امریکا
کمپانی ایتالیایی برمبو برای مسابقات سرعت شکل گرفت، ولی در عین حال، میخواست که در بازار امریکای شمالی نیز حضور داشته باشد. آنها بهخوبی میدانستند که استراتژی آنها برای ساخت قطعات سیستمهای ترمز برای جاهایی مانند «یاس مارینا»، «پیست بارسلونا-کاتالونیا» و «ایندیانا پولیس اسپید وِی» میتواند به خیابانهای شهر نیز کشیده میشود. اگر برمبو میتواند در گذشتن از خطِ پایان، در کنار رانندگان باشد، حتماً میتواند در ساعتهای شلوغی ترافیک و بازگشت ایمن به خانه نیز مفید واقع شود.
در سال ۲۰۱۴، برمبو، کارخانه «هومر» را افتتاح کرد که شامل دو مکان تولید مجزا میشد؛ یکی برای رتورها و دیسکها و دیگری برای کالیپرها و کرنرها. کارخانه رتور و دیسک شامل ۴۵ خط تولید، ۱۵ خط رنگآمیزی، ۲۵۰ دستگاه تراش CNC و ۱۲۰ ربات میشود. در یک فضایی به مساحت ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، سالانه ۱۴ میلیون رتور / دیسک تولید میگردد. این در حالی است که کارخانه کالیپر و کرنر سالانه ۵۰۰ هزار کالیپر و ۱۵۰ هزار کرنر تولید میکند و فضای کارخانهای آن معادل ۳۷۱۶ مترمربع است.
از سال ۲۰۱۳، کارخانه «هومر» تمام ماژولهای کرنر شورولت کوروت را تولید میکند؛ از جمله یاتاقان چرخها، رتو، کایپر، حسگر سرعت چرخ، شیلنگ ترمز، محافظ گرد و غبار، منحرفکننده باد و برخی قطعات فلزی دیگر. این «کرنر» سپس به کارخانه «بولینگ گرین» به خط تولید کوروت ملحق میشود.
از اشتیاق تا تعهد
تولید فرآیندی سخت است که توسط افراد زحمتکش صورت میگیرد. اگر تنها یک نمونه در صنعت وجود داشته باشد که برچسبها و پیشداوریهای ذهنی موجود در این زمینه را نفی کند، کارخانه امریکای شمالی برمبو واقع در هومر میشیگان است. تمام ۵۰۰ کارمند این کارخانه بر زبان اساسی تولید بر مبنای نیاز، خلاقیت و تعهد، تمرکز دارند. این زبان، تنها در گفتارها و سخنرانیها خلاصه نمیشود و در واقع، در زندگی و تنفس کارمندان کارخانه جاری است.
این موضوع را میتوان از رفتار مدیر تولید، جیسون وولف (Jason Wolfe)، دریافت. وی با یک صدای رسا و شفافیت کامل، از هدفگذاری تولید، حذف ضایعات و استراتژیهای کاهش هزینه در «هومر» میگوید. شعار «وولف» بسیار ساده است: تربیت نیروی کار، تولید قطعات سیستم ترمز با هزینه پایین و تجاوز از انتظارات مشتری. وی در این رابطه، میگوید:
میدانم که انتظارات زیادی دارم. فکر میکنم که شما هم اگر افرادی داشتید که میدانستند که به آنها اهمیت میدهید، همین وضعیت را پیدا میکردید. من از آنها موفقیت میخواهم. فکر میکنم که توانایی انجام آن را دارند و ما آنها را در موقعیتی قرار میدهیم که موفق شوند.
تحت رهبری «وولف» همیشه چیز طبق برنامه پیش میرود. ساخت «ترمز» در «هومر» یک شور و اشتیاق است؛ چیزی فراتر از بارگیری محصول و تمیز کردن محل تولید در پایان وقت کاری. «وولف» در این زمینه توضیح میدهد:
تمام قسمتهای عملیاتی ما نه تنها با نوع محصول، بلکه با نوع وسیله نقلیه مورد استفاده نیز مشخص میشوند. مثلاً کارمند ما میداند که رتورهایش در یک مینیون به کار گرفته خواهد شد و در نهایت، یک خانواده آن را خواهد خرید. بنابراین، یک مؤلفه ایمنی در اینجا اضافه میگردد.
از اشتیاق تا ماندگاری
سپس نوبت به جیسون وودارد (Jason Woodard)، مدیر کارخانه عملیات مونتاژ «کالیپر و کرنر» میرسد. همانند «وولف»، وی نیز شخصیت تأثیرگذاری دارد. «وودارد» در عین حال، بسیار متواضع است و از برخی ضعفهای ایمنی مشاهدهشده در تستهای فشار در تصاویر کامپیوتری برای کیفیت کالیپرهای تولیدی میگوید. همچنان که پرسشها ادامه مییابند، راهنماییهای «وودارد» باعث میشود که خود را نزدیکتر به این «تیم» احساس کنیم.
من در جاهایی کار کردهام که هیچکس با دیگری ارتباطی نداشتند و افراد معمولاً دچار سرخوردگی میشدند. ولی اینجا، شرایط متفاوت است. وقتی در کارخانه قدم میزنیم، با انبوهی از ایدههای خلاقانه تیممان مواجه میشویم. تمام ایدهها از برنامه پیشنهادی کارمندان ما نشأت میگیرند و میتوانیم به چندین نمونه از آنها در اطرافمان اشاره کنیم.
هومر، ترانسفورمرز و قلب کارمندان
«وولف» و «وودارد» بعداً از تماشای فیلم «ترانسفورمرز» توسط کارمندان گفتند. ظاهر شدن «بامبلبی کامارو» با قطعات سیستم ترمز ساخته شده در کارخانه «هومر»، شور و شعف زیادی را در بین آنها برانگیخت. «وولف» در این زمینه میگوید:
آنها در پایان فیلم، احساس افتخار زیادی داشتند. واقعاً هیجان زیادی از تأثیرگذاری در «برمبو» پیدا کردند.
Aliran khodro
۲۶ اسفند ۱۳۹۴زمانی که تعهد کاری همراه با دوستی حکمفرما باشد اشتیاق به کار در چنین مجموعه هایی هرگز از بین نخواهد رفت و هر روز شاهد پیشرفت در کیفیت . البته قوانین بی نقص و حمایت همه جانبه دولت از چنین کارگاه هایی در آمریکا خود مشوق اصلیست
احمد باقری
۲۶ اسفند ۱۳۹۴بعد از سالها تجربه یاد گرفتند که چطوری کارمندان رو انتخاب کنند، چطوری از نظر مالی و روحیه ای، بهشون اشتیاق بدن تا همیشه در قله باشن.
محمد
۲۶ اسفند ۱۳۹۴اگر بخواهیم سیستم های ترمز را رنک بندی کنیم به لحاظ پرفور منس و کیفیت:
1-برمبو
2- ایسین سیکو
3-ویل وود
4- جورید بوش
5-بیر
5-گردی
6-هاک
7-روتورا
8-تکستار BMW
آرماااان
۲۷ اسفند ۱۳۹۴دیسکای ترمز جنسیس کوپه هم برمبو هست
sina
۲۶ اسفند ۱۳۹۴یه سوال گفته هومر از سال 2014 تاسیس شده تو میشیگان پس چه جوری از 2013 دیسک کروت و میزده ؟
احسان(احسان سابق)
۲۶ اسفند ۱۳۹۴چقدر این امریکا جالبه.شهری با 2 هزار نفر جمعیت و دارای چنین کارگاه مجهزی هست.اونوقت تو شهرهای بالای 1 میلیون نفری ما تجهیزات بزرگترین کارخونه جاتشون مال دوران قاجار و رضاخانه
امير علي
۲۶ اسفند ۱۳۹۴این همونیه که رو جولیتا هم هست