آکورا، اولین ژاپنیای بود که کلاس خودروهای لوکس را به چالش کشید و در سال ۱۹۸۶ با شعار برجسته «عملکردِ حسابشده» به این بازار گرانقیمت وارد شد. در همین حال، طول زیادی نکشید که شاخه لوکس محصولات هوندا از این هدف بزرگ اولیه فاصله گرفت و بیشتر وارد یک مرحله پیچ در پیچ در جستجوی یک هویت شد که نتیجه آن رفتهرفته در مدلهای کنونی در قالب بازگشت به ریشهها مشاهده میشود؛ موضوعی که حداقل در مورد خودروهای مسافری صدق میکند.
امّا در دپارتمان «شاسیبلند» آکورا، داستان به گونهی دیگری است؛ جایی که برای اولین مدل آکورا در کلاس کراساورهای کامپکت، سر و صدای زیادی به پا شد. ولی پس از آن، RDX اولیه که تا حدودی سرکش و در عینحال، هیجانانگیز بود، کمکم به سمت طراحی کابین مدرن، کیفیت سواری، آرامش در حین حرکت، تکنولوژیهای بیشمار و برطرفکردن خواستههای راننده قدم برداشت. این تکامل، هنگامی اتفاق افتاد که RDX در سال ۲۰۱۲ به نسل دوم خود رسید؛ چیزی که در آپدیت کنونی برای مدل ۲۰۱۶ از این هم فراتر رفته است. یک طراحی با جذابیت بیشتر، افزایش تجهیزات در کنار امکانات ایمنی، قدرت بیشتر به صورتی متعادل و همینطور کاهش مصرف سوخت به میزان ۰/۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، از جمله اقداماتی هستند که آکورا در مدل جدید انجام داده است. در همین حال، مصرف سوخت اندازهگیری شده برای مدل AWD تست برابر ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است. خروجی موتور ۳/۵ لیتری V-6 به اندازه ۶ اسببخار و یک پوند-فوت (۱/۳۵ نیوتنمتر) افزایش یافته که همانطور که پیشبینی میشود، تغییر چندانی در عملکرد در پیست آزمایشی نشان نمیدهد. شتابگیری این خودرو دقیقاً مشابه چیزی است که از مدل ۲۰۱۴ آکورا AWD RD شاهد بودهایم؛ یعنی ثبت سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در ۶/۲ ثانیه و عبور از فاصله یکچهارم مایل در مدت ۱۴/۸ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت. البته این آمار نسبت به استاندارد این کلاس خودرویی، وضعیتی قابلاحترام دارند و از بسیاری از رقبا سریعتر هستند. در همین حال، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهخوبی با بازه قدرت موتور هماهنگ است و در حالت «اتوماتیک کامل» کار خود را بهخوبی دنبال میکند. ضمن اینکه واکنشهای آهسته نسبت به ورودی پدلشیفترها چیز زیادی به تجربه رانندگی اضافه نمیکند. همچنین RDX در تمامی مسیرها آرام و استوار حرکت میکند و سرنشینان را کاملاً از ناهمواریها و سر و صدای جاده و بیرون جدا میکند. اینکه چقدر به این شرایط آرام کابین علاقه داشته باشید، بیشتر به شما و انتظاری که از وسیله نقلیه خود دارید ارتباط پیدا میکند. اگر میخواهید یک خودروی لوکس داشته باشید که در عین راحتی، شما را از دردسرهای ترافیک روزانه جدا کند و نسبت به سایر گزینهها، واکنش بهتری نسبت به پدال گاز داشته باشد، RDX شما را کمتر ناامید خواهد کرد. ولی اگر انتظار واکنشهای انفجاری، کمترین حرکات بدنه، فرمان تیز، چسبندگی اطمینانبخش و قاطعیت سیستم ترمز دارید، کمکم گلایههایتان از RDX شروع خواهد شد. به عنوان مثال، سیستم فرمان الکترونیکی، همگام با سرعت خودرو، وزن خود را تغییر میدهد، ولی در عین حال، حسّ دقت مناسبی ایجاد نمیکند. در نتیجه، راننده در وسط پیچها احساس میکند که باید فرمان را بیشتر تصحیح کند. لغرش بدنه، چیزی است که به مقدار فراوان احساس میشود. همچنین، چسبندگی که توسط یک سری تایرهای میشلن پرایمسی MXM4 تمامفصل با ابعاد ۲۳۵/۶۰-۱۸ حمایت میشود، در وضعیت متعادل به میزان ۰.۷۷ g در تست لغزش در پیچ مشاهده شده است. عملکرد سیستم ترمز کاملاً متناسب با کلاس خودرویی RDX است. البته پدال ترمز، وضعیت پایدار و مناسبی را نشان داده، ولی فاصله ۵۶ متری برای توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت چیزی نیست که بتوان به آن افتخار کرد. همچنین در پشت فرمان RDX با بدفرمانیهای زیادی مواجه میشوید که البته چنین موضوعی در این کلاس خودرویی، چندان غیر معمول نیست. اگر دینامیک رانندگی را برای چند دقیقه کنار بگذاریم، RDX جایگاه بالایی در جذابیتهای ظاهری، امکانات، فضای داخلی و «ارزشمند بودن» دارد. جلوبندیِ جدید با ردیف چراغهای آشنای LED آکورا همراه شده و شرایط را برای یکی از خوشترکیبترین پکیجهای ظاهری در این کلاس، اندکی پیچیدهتر کرده است. در همین حال، در خودروی تستشده، امکانات آپشن زیادی استفاده شدهاند؛ از جمله دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، سیستم راهبری، یک سقف آفتابگیر اتوماتیک، طراحی چرمی، سیستم صوتی پرمیوم ELS، پاندورا، قابلیت اتصال بلوتوث، درب عقب خودکار و خیلی چیزهای دیگر به صورت خودکار. همه این موارد باعث شدهاند که در نهایت یک کراساور کامپکت لوکس و زیبا با قیمت کلی ۴۴ هزار و ۳۴۰ دلار در اختیار داشته باشیم. همچنین این قیمت نهایی شامل مجموعه ایمنی جدید آکورا با نام «آکورا واچ» میشود که در آن سیستمهایی چون هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار برای کاهش اثر تصادف، کروز کنترل انطباقی، هشدار عبور از خط جاده، دستیار حفظ حرکت در بین خطوط و یک نمایشگر رنگی اضافه میشوند. در مورد تکنولوژیهای دیگر مورد استفاده در این خودرو، نمیتوان به کنترلهای نمایشگر لمسی و عدمکاربرد دکمهها و کلیدهای معمولی اشاره نکرد؛ موضوعی که واقعاً ستایشآمیز است. با این وجود، برای خریداری که اولویتهایش راحتی در سکوت و ویژگیهای لوکس باشند و کمتر به لذت رانندگی توجه داشته باشد، RDX گزینه نسبتاً مناسبی خواهد بود. شاید هم در آینده آکورا بتواند شعار اولیه خود، مبنی بر «راحتیِ حسابشده» را برای شاسیبلندهای خود در عمل به کار ببرد. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۴۴۳۴۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۷۶۹۰ دلار).
- نوع موتور:SOHC با ۲۴ سوپاپ V6،بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۳۴۷۱ سیسی.
- قدرت: ۲۷۹ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۴۱/۷ نیوتنمتر در ۴۹۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۶۸۵ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۸۴ متر.
- عرض: ۱/۸۷۲ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۵۱ متر.
- وزن کلی: ۱۷۸۵ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۴ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۶/۸ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (تخمین): ۲۱۷/۲۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۰۸۳ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 77g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
AliZeus
۷ شهریور ۱۳۹۴چیز ردیفیه..
رینگ هاش نظرمو جلب کرد…رنگشم خیلی دوس دارم :)
کوفتتون بشه آمریکایی ها
GERMANY
۷ شهریور ۱۳۹۴جذابه….!
M3 RS 4D
۷ شهریور ۱۳۹۴کراس اور خوبیه …
کابین خوشگلی داره ….
طراحی بدنشم جذابه ….
تحریم خودروی ایرانی جهاد در راه خداست
۷ شهریور ۱۳۹۴قیافه ش که انگارلکسوس rx هست فقط جلو پنجره ش ویکم تغییرات کوچیک داره
me84
۷ شهریور ۱۳۹۴خییییییییییلی خوشم اومد چون برای من ساخته شده چون منم راحتی و سکوت اتاق ماشین خیلی برام مهمه. بیشتر از هندلینگ و چسبندگی و ….
امیر.عارف
۷ شهریور ۱۳۹۴ماشینی کار آمد و بادوام . آپشنهای کاربردیش هم خوب هستند . امیدوارم تو ایران با قیمت معقول عرضه بشه
سامان از تبریز
۷ شهریور ۱۳۹۴اینا هم RDX دارن
ماهم داریم :) :D
me84
۸ شهریور ۱۳۹۴سامان جان
حاجی چند وقته دیگه عکس نمیذاری دلمون گرفت!
احمد باقری
۷ شهریور ۱۳۹۴واقعا ماشین معرکه ای هست. هم خارجی هم داخلی هم فنی.
HELL CAT
۷ شهریور ۱۳۹۴آکورا برند زیر نظر هونداست که محصولات لوکس این شرکتو میسازه درسته که خیلی باکیفیت و خوب هست محصولاتش ولی یه مشکل داره اونم رنج قیمتشه که میشه هم قیمت بنز و بی ام و پورشه آئودی که من با این که علاقه ی فراوانی به این برند دارم خودم هرگز انتخابمو از این برند نمیدونم و سراغ غول خودروسازی ژرمن ها میرم
ارشیا
۷ شهریور ۱۳۹۴اقای hell cat هم قیمت اوناست چون اکورا در حد اوناست.
HELL CAT
۷ شهریور ۱۳۹۴آره در حد اون که هست حتی نرم تر شاید ایزوله تر با کیفیت تر ولی واقعا اگه نگاهی به بدنه ماشین یا مخصوصا طراحی داخلیش بندازی میبینی هیچ پیشرفتی نداشته دلیلش چیه به نظر من چون فروشش پایین بوده شرکت براش سودی نداشته که سرمایه گذاری روی پروزه اش بکنه حتی بیا با هوندا آکورد2016مقایسش کن واقعا آکورد جدید تو رنج خودش بی همتاست حتی به نظرم زیبا تر از آکورا هم هست ولی خب سلیقه ای هست ولی رقیبای هموطنش لکسوس و اینفینیتی هستند که واقعا عالین تو این زمینه من بین این سه برند هم شده لکسوس انتخابم هست
Hamid...Audi
۷ شهریور ۱۳۹۴با احترام به لکسس تو لوکسای ژاپنی فقط آکیورا!
amir
۷ شهریور ۱۳۹۴تحریم خودروها داره جواب میده ادامه بدید ایران خودرو و سایپا داره سود مشارکت ۲۸٪ میده ورشکستگی نزدیکه
رضا
۷ شهریور ۱۳۹۴ازش خوشم میاد
بدنه اسپرت.کابین زیبا و تجهزات زیاد با کیفیت بالا
البته رقیبای هم وطنش یعنی لکسس و اینفینیتی هم خدایی خیلی عالی هستن
رقابت این سه سامورایی ژاپنی هم مثل سه کابوی آمریکایی (فورد شورولت و دوج) خیای جذابه و انتخاب از بینشون خیلی سخته
AHMADREZA
۷ شهریور ۱۳۹۴با حاله واقعا خوشم اومد
hamid reza
۷ شهریور ۱۳۹۴بیرونش واقعا عالیه ولی داخلش برا یک خودرو لوکس یکم عادی و ساده هست
Ahmad reza
۷ شهریور ۱۳۹۴انصافاً از یه ماشین جه انتظار دیگه ای دارید
نرمی و کیفیت و طراحی داخلی وخارجی و برند و قدرت و سرعت و استهلاک و مصرف سوخت و ….. اش عالیه………
یه کم پشتش شبیه سانتافه اس و یه کم هم قیمتش بالاس ولی ما تو ایران با پول این میتونیم اسپرتیج و توسان بخریم
نوید جهرمی
۸ شهریور ۱۳۹۴اوایلی ک تازه با آکورا آشنا شده بودم ی نقد طراحی درموردش خوندم ک میگف مشکل طراحیاش اینه ک از جلو نگاه میکنی شبیه کسیه ک دندونش ارتودونسی شده و داره بهت لبخند میزنه. قابل هضم نیس برات. یا خوشت میاد یا بدت میاد و دیگه ب دلت نمیشینه.
بعد از این همه وقت هنوزم ب نظرم همونجوره طراحی های آکورا.زیادی فضایی و شرقیه.هنوزم خود هوندارو به آکورا ترجیح میدم.
اگه مجبور باشم بین لوکسای ژاپنی انتخاب کنم از اینفینیتی انتخاب میکنم.بعد لکسس.
ارمان
۸ شهریور ۱۳۹۴من این برندو دوست دارم
از دوستان کسی میدونه این ماشین واسه منطقه ازاد چطور باید تهیه کرد داخل امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس تو هیچ سایتی نتونستم این برند رو ببینم؟؟؟؟؟
محمدرضا
۸ شهریور ۱۳۹۴اگر جذابیت و اپشن بخوایم و نه کیفیت فوق العاده ی رانندگی میریم کره ای می خریم دیگه چه کاریه این همه پول به این بدیم.من توی برندای لوکس ژاپنی اینفینیتی رو بیش تر بقیه دوست دارم ولی به اکیورا هم علاقه دارم اما کامنت ها رو تصور کنید اگر روی این ماشین لوگوی کیا یا هیوندای خورده بود.به نظر من جدا از برند یکم کره ای می زنه که زیاد جالب نیست.
محمدرضا
۸ شهریور ۱۳۹۴درود….
طراحیش خیلی کلاسیکه.. منو یاد ورا کروز هیوندای میندازه ار بقغ و از جلو یاد سانتافه نسل قبل
خیلی محتاطانه طراحی شده … از ویزگی های ریسکی مثل محصولات کیا برخوردار نیست … ولی خودروی جالبیه…
adel
۹ شهریور ۱۳۹۴بسیار تحسین برانگیز…….
واقعا لذت بردم بنظرم همه چیش ردیفه…
حميد
۹ شهریور ۱۳۹۴خودرو با کیفیت تویوتا ، هوندا و مهیج و زیبا بی ام دبلیو و بنز