در سال گذشته میلادی تعداد ۱۲۳۷ دستگاه آکورا RLX در بازار ایالات متحده به فروش رسید که این میزان به ندرت، بیشتر از ۱۰۰ دستگاه در ماه میشود. در مدت مشابه ۱۲ ماهه، آمریکاییها دو برابر این مقدار از محصولات فراری و معادل تقریبی ۹ هزار دستگاه انواع پورشه را خریداری نمودند. تعداد مرسدس اس کلاس فروخته شده در این بازار نیز برابر ۱۶ هزار دستگاه بوده است.
غرض از ارائه آمار فوق، آن است که بگوییم آکورا RLX یکی از مهجورترین و نادرترین خودروهای حاضر در خیابانهای امریکاست. البته درستش این است که بگوییم بسیاری از آمریکاییها حتی نمیدانند چنین خودرویی وجود دارد.
آکورا RLX 2018 از نظر فنی و ظاهری مورد بازطراحی قرار گرفته و از قیمت کمتری نسبت به مدل سال قبل بهره میبرد. در نتیجه، ماحصل این تغییرات موجب شده تا RLX 2018 به بهترین سدان اکورا بدل گردد.
آکورا RLX با برخورداری از توان خروجی به میزان ۳۷۷ اسب بخار، قدرتمندترین سدان تمام ادوار آکورا و دومین محصول پرقدرت این شرکت پس از مدل معروف NSX به شمار میرود. همانند ابرخودروی NSX، آکورا RLX جدید نیز از سامانه چهارچرخ محرک سوپرهندلینگ آکورا بهره برده و به پیشرانه تنفس طبیعی ۳.۵ لیتری V6 بعلاوه سه عدد موتور الکتریکی کوچک مجهز شده است.
این پیشرانه تماما از جنس آلومینیوم ساخته شده و ضریب تراکم سیلندرهای آن برابر ۱:۱۱.۵ است. توان خروجی این پیشرانه احتراق داخلی برابر ۳۱۰ اسب بخار است که به همراه توان ۴۷ واحدی یک موتور الکتریکی، از طریق گیربکس هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک به محورهای چرخهای جلو انتقال مییابد. دو موتور الکتریکی دیگر نیز که هر کدام ۳۶ اسب بخار توان دارند بر روی محورهای عقب قرار گرفتهاند و علاوه بر قابلیت تورک-وکتورینگ، از توانایی تولید گشتاور منفی و مثبت به جهت ارتقای هندلینگ خودرو در شرایط مختلف نیز بهرهمند هستند.
این پیشرانه با نمونه به کار رفته در سوپرکار NSX مشابه است، با این تفاوت که در آکورا NSX، موتورهای الکتریکی تنها نیروی چرخهای جلو را تامین میکنند و پیشرانه V-6 نیز از نوع تویین توربوشارژ است.
مجموعه فنی تامین و منتقلکننده قوای محرکه این خودرو، به طرز یکنواختی عمل مینمایند. این سیستم در آکوراRLX جدید، به منظور واکنش بهتر در حالت اسپرت، باز تقویت شده و سیستم فرمان نیز از سفتی بیشتری برخوردار گشته است. در مدل ۲۰۱۸، حدود ۳.۶ کیلوگرم از وزن باتری لیتیوم یونی تعبیه شده در پشت صندلیهای عقب کاسته شده است. این باتری حدود ۸۵ لیتر از فضای ۵۱۰ لیتری صندوق عقب را به خود اختصاص داده است.
در حالت نرمال، پیشرانه V-6 در سرعت های زیر ۸۰ کیلومتربرساعت، بر حسب ضرورت و حین حرکت در بزرگراه، قادر است تا از مدار خارج شود. در وضعیت اسپرت پیشرانه V-6 هموراه مملو از آتش خواهد بود.
شتاب این خودرو علیرغم وزن ۱۹۸۳.۵ کیلوگرمی، در حد رضایتبخشی قرار دارد. بسیاری از اوقات، گیربکس در لحظه شروع حرکت دنده دوم را به منظور حصول حداکثر کارایی و بهینهسازی عملکرد، انتخاب مینماید. گشتاور ۳۷۰ نیوتنمتری موتور V-6 نیز با گشتاور حاصل از موتورهای الکتریکی ترکیب میشود تا کارایی مناسبی را از مجموعهی این موتورها شاهد باشیم. در مجموع قدرت پیشرانه به حدی است که هیچگاه شما را ناامید نخواهد ساخت.
شتاب صفر تا ۹۶ آکورا معادل ۴.۹ ثانیه است که در حدود ۱.۲ ثانیه سریعتر از رکورد ب ام و 530e پلاگینهیبرید بوده و نتایج حاصل از آزمون یکچهارم مایل RLX نیز برابر ۱۳.۶ ثانیه با سرعت ۱۶۴ کیلومتربرساعت است. میزان مصرف سوخت رسمی این خودرو برابر با ب ام و و معادل ۸.۴ لیتربر۱۰۰ کیلومتر است.
کیفیت سواری خوشایند و آسایشبخش بوده و حس خوبی از تماس لاستیکهای ۱۹ اینچی چهارفصل میشلین با سطح جاده، به سرنشینان منتقل می شود. میزان چسبندگی و واکنش خودرو در عبور از پیچها نیز بسیار مناسب است.
همچنین غربیلک فرمان به اندازهای سریع و چابک عمل میکند که گویی سوار بر خودرویی کوچکتر هستید. تعویض دندهها نیز از طریق پدلشیفتر پشت فرمان، به طرز مناسب و با دقت کافی صورت میپذیرد.
اما در هر حال باید بپذیریم که با یک سدان لوکس و نه اسپرت مواجه هستیم. میزان چسبندگی ۰.83g چندان برای عبور از مسیرهای کوهستانی مناسب نیست. همچنین حین حرکت پرسرعت از پیچهای ناهموار، سیستم تعلیق می تواند ضربات ناشی از عیوب سطح جاده را به سرنشینان انتقال دهد و این امر ممکن است بر عملکرد سیستم تورک-وکتورینگ نیز تاثیر منفی داشته باشد.
در پارهای موارد نیز خودرو دچار کم فرمانی می شود. همچنین به دلیل جایگیری نامناسب پیشرانه عظیم V-6 و باتری ۱۲ ولت، توزیع وزن آکورا RLX چندان مطلوب نبوده و ۵۷.۲ درصد از وزن خودرو در نیمه جلویی و روی چرخهای جلو قرار گرفته است.
قدرت ترمزها به گونهای است که خودرو را پس از ترمزگیری در سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت، در فاصله ۵۷متری به طور کامل از حرکت باز میدارد. این مسافت به میزان ۱.۸واحد کمتر از رکورد ب ام و است. حس ناشی از اعمال فشار بر روی پدال ترمز نیز نسبتا ملایم بوده و واکنش سیستم ترمز نسبت به ترمزگیریهای شدید، تاجدودی کند و آهسته به نظر میرسد.
همچنین از هدلامپهای جدید LED موسوم به چشم جواهر و چراغ های عقب LED باز طراحی شده به علاوه یک سپر جدید در بخش پشتی خودرو که با یک دیفیوزر آئرودینامیک همراه شده، در مدل ۲۰۱۸ بهره گرفته شده است. در ضمن نسخه جدید در حدود ۵سانت طویلتر از قبل شده و کیفیت رنگ آن هم با کاهش روبرو بوده است.
کیفیت متریال داخل کابین آکورا RLX همتراز با سایر محصولات مشابه است. صندلیهای محکم اسپرت آن از طراحی مناسب به همراه سیستم گرمکن و سردکن بهره میبرند و پس از چندین ساعت نشستن بر روی آنها، حس ناجوری را در سرنشینان پدید نخواهد آورد. سیستم مسیریابی از سرعت کافی برخوردار نبوده و احتیاج به بهروزرسانی دارد. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی دو-نمایشگر آن از نظر ارگونومی الکترونیکی، حکم یک آزمایش شکست خورده را دارد.
آکورا RLX نسبت به سال گذشته در حدود چهار هزار دلار کاهش قیمت داشته و اینک تنها در قالب یک تریم عرضه میشود که ضمن شروع قیمت آن از مبلغ ۶۲,۸۶۵ دلار، به طور استاندارد دارای امکانات زیر خواهد بود:
غربیلک فرمان مجهز به گرمکن، سیستم دوربین دید اطراف، گرمکن برای صندلیهای عقب، سیستم صوتی پریمیوم با ۱۴ بلندگو، ترمز خودکار اضطراری، هشدار برخورد از جلو، سامانه کمکی حرکت بین خطوط، هشدار ترافیک پشت سر و کروز کنترل تطبیقپذیر.
در پایان، با توجه به امکانات گستردهای که به طور استاندارد در این خودرو عرضه شده و همچنین عملکرد مناسب خودرو از نظر فنی، امیدواریم تا آکورا RLX در بازار آمریکا به خوبی دیده شود و فروش مناسبی را تجربه نماید؛ وگرنه بهتر است شرکت سازنده از خیر این محصول بگذرد و به دنبال یک جایگزین مناسب برای آن باشد.
Khosrow
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷زشت و منهدم تویی / سمند از تو زیباتره ..
کوروش
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷داداش ظاهر سلیقه ای هست ولی بنظرم سلیقه شما خیلی …..می باشد
Sardar
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷کجاش زشته بگین ماهم بفهمیم . طراحی شکیلی داره
Just bentley continental
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷اتفاقا زیباست خیلی هم قشنگه مخصوصا پشتش
نمای داخلیشم که بی نقصه
و این که پرفورمنسشم برای یه سدان دو تونی واقعا تحسین برانگیزه.
فقط نمی دونم این متشین از لحاظ اندازه تو کلاس سری e و سری ۵ هست یا سری s و سری۷؟
محمدرضا
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷عالی شده واقعا طراحی همه بخش هاش واقعا زیباست.طراحی پشتش منو یاد سری ۷ میندازه یه جورایی
کیانوش38
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷آکورا ماشینای خوبی داری که پتانسیل اینو دارن که با بعضی از لوکسای آلمانی هم رقابت کنن. ولی دوتا مشکل اصلی داره. یکی اینکه هوندا درست براش تبلیغ و برند سازی نمی کنه و دوم اینکه باید واقعا در زبان طراحی ماشینای آکورا یه تجدید نظری بشه. الان برند جنسیس بسیار تازه کار تره ولی اگه همین روند ادامه پیدا کنه حتی اون هم خیلی راحت آکورا رو پشت سر میذاره.
Saeed Boroomand
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷زبان طراحی نسل جدیدش که خیلی خوبه؛ مشکلش اما همونطور که مترجم اشاره کردن موتوریه که نبرو رو میفرسته چرخ جلو و عدم تناسب وزن که هندلینگش روی پیچ و توی تکان ها مشکل دار میشه.
کیفیت داخلی اش هم همیشه خوب بوده مثل بقیه برندهای لوکس.
امیر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ماشینای هوندا و تبع آن آکورا همیشه به کیفیت بالا و به صرفه بودن مشهورند.اما شخصا فکر می کنم چراغای جلوش بیش از اندازه فانتزی هستند و شاید سلیقه عده ای هنوز این شکلی نیست از جمله خودم.ولی در کل کاملا ارزش خرید بالاتری نسبت به رقبای کره ای و بعضی ژاپنی ها رو داره.
احسان
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷اتفاقا خیلی جالبه که چه طراحی داخلی و چه طراحی خارجیش شبیه هیچ ماشین دیگه ایی نیست و یه جورایی خاص و منحصر به فرده….
کیفیت و فنی هم که هوندا استاده توی کارش
اولین برند ژاپنی که خودرو لوکس عرضه کرد توی امریکا،حتی پیش تر از تویوتا و نیسان
من دوسش دارم ،ماشین باحالیه ،لوکس،سنگین،با ابهت و البته قابل اطمینان
آراز
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷برخلاف نظر یکی از دوستان بنظرم چراغهای جلوش قشنگه،خیلیم جذابه. هم چراغ ونمای عقبش.حیفه این خودرو با این فروش ، من زیاد سدان هارو دوسندارم ولی این خودرو قیافش خاص وهماهنگه.کیفیت بالای ژاپنیش هم که نیاز به توضیح بیشتر نداره.داشتن این خودرو باکیفیت برای ما انگار حسرت ابدی خواهد ماند.
achtung
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷آکورا سال ۲۰۱۷ تونسته یک دهم آئودی فروش داشته باشه که براش موفقیت بزرگی محسوب میشه
سامان اذری
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷تنها مشکلش تبلیغات کم هوندا رو برند لوکسش هست (بجز مدل NSX)
بهنام
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷متاسفانه علیرغم تولید خودروهای بسیار خوب و با کیفیت از طرف تولید کننده های ژاپنی، در مبحث طراحی بسیار عقب تر از رقبا هستند. حیف اینهمه کیفیت و دوام که شاید در پشت ظاهر نه چندان دلچسب محو میشود.
sina
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷اکورا سه تا سدان دو تا کراس اور داره تو محصولاتش.
بنظرم منطقیش اینه یکی از سدان ها رو حذف و یه کراس اور اضافه کنه به محصولاش