در مسابقات و رقابتهای امروزی اتومبیلرانی، برند یک خودرو چندان مهمتر عملکرد آن نیست و هواداران نخست به جایگاه آن خودرو توجه میکنند. فرم خودرو، عملکرد آن را مشخص میکند و همین مسئله باعث شده تا خودروهای مسابقهای، چندان زمینه منسابی برای ایجاد خلاقیت نداشته باشند. حال، خوشبختانه و به لطف تغییراتی که فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، FIA، در رقابتهای WEC و IMSA ایجاد کرده، کلاس GTP، LMDh و LMH جذابتر از گذشته شده است.
ابنبار طراحان میتوانند خودروهای مسابقهای را بهگونهای طراحی کنند که به خودروهای جادهای خودروسازان نزدیکتر باشند و هواداران بتوانند آنها را بهراحتی تشخیص دهند. از آنجا که سالهای زیادی از ارتباط میان طراحی موتوراسپرت با طراحی سوپرخودروهای جادهای میگذرد، تیم طراحی آکورا موظف شد تا چهره پروتوتایپ ARX-06 را بهگونه ترسیم کند که شبیه سایر محصولات این شرکت باشد.
آکورا ARX-06 ابرخودروی این برند برای حضور در بالاترین کلاس خودروی رقابتهای IMSA یعنی GTP است. این خودرو از یک موتور ۲.۴ لیتری تویین توربو V6 کاملا جدید با زاویه پیستون ۹۰ درجهای استفاده میکند که توسط واحد توسعه عملکرد هوندا، «HPD»، ساخته شده است. این موتور قادر به رسیدن به دور ۱۰ هزار rpm بوده و درکنار یک سیستم هیبریدی به انجاموظیفه میپردازد. قدرت حاصل از موتورها نهایتا از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی تناوبی به چرخهای عقب منتقل میشود.
همکار و شریک قدیمی آکورا در مسابقات، «اورکا»، نیز مسئول تامین اجزای داخلی بدنه این خودرو است. ARX-06 دارای فاصله محوری ۳۱۴۷.۰۶ میلیمتری بوده و از یک شاسی فیبرکربنی مونوکوک استفاده میکند. این شاسی روی فنربندی مجهز به «بازوهای نابرابر کنترل طول» سوار شده که از میراگرهای شبیه پوشراد در هر دو محور خود سود میبرد. از آنجا که خودروسازان و شرکتکندگان در رقابتها، براساس قوانین تازه نمیتوانند شاسی خود را شخصیسازی کنند، به آنها امکان تغییر و ایجاد دگرگونی در چهره بیرونی خودرو داده شده است تا بتوانند خودروهایشان را از حیث ظاهر، متمایز کنند.
مدیر اجرایی آکورا، «دِیو مارِک»، میگوید:
به تیم خود گفتم که بیایید آن را شبیه را یک خودروی نمایشی در نمایشگاه بسازیم. در آن زمان، IMSA میخواست که خودروهای مسابقهای را بیشتر شبیه خودروهای جادهای کند؛ بنابراین ما هم همین کار را انجام دادیم و آنها گفتند که نمیتواند این را تغییر بدهید، یا آن را، یا دیگری را (اشاره به عیبگرفتن از تغییرات ایجاد شده در طرح نهایی)!
نهایتا میخواستم شبیه خودروهای خودمان باشد اما درعینحال میخواستم برنده مسابقه هم باشیم. پس بیایید بهترین خودرویی را که میتوانیم بسازیم.
به یاد داشته باشید که مارک و تیمش پیشتر در توسعه و آمادهسازی ARX-05 از برنامه عقب افتاده بودند.
طراحی بیرونی ARX-06 در استودیو طراحی آکورا در لسآنجلس از صفر شروع شد. نخست، طراحان خودروهای جادهای آکورا طرح اولیه را تهیه کردند که منجربه ساخت ماکتهای اولیه شد. پس از نهاییسازی مدلها، تیم طراحی با تیم HPD و اورکا همنشین شد تا آیرودینامیک و عملکرد خودرو بهبود داده شود. مسئول پروژههای ویژه، «بیل یکس»، میگوید که رسیدنبه ظاهر مناسب تنها نیمی از راه است:
مسائل آیرودینامیکی بلافاصله در مرکز توجه قرار گرفتند. خودروهای جادهای از این لحاظ بازده خوبی دارند اما اینچا بحث چیز دیگری است. این خودرو باید درگ کم و نیروی عمودی بسیار زیادی داشته باشد.
نهایتا با کمک برخی دیگر از شرکای مسابقهای مانند «Meyer Shank» و «Wayne Taylor»، طرح به خودروی واقعی نزدیکتر شد. گلایه رانندههای آکورا از چراغهای ARX-05 به مارک اجازه داد تا نمایشگر روبهروی راننده را در ARX-06 بازطراحی کند و درکنار بهبود ظاهر آن، روشناییاش را نیز بهبود دهد. رانندهها نیز به لطف بهرهوری از فناوری واقعیت افزوده توانستند تا پشت فرمان این خودرو بنشینند و موقعیت مناسبی را برای نشستن خود تعیین کنند.
مارک پس از آنکه نتوانست یکی از بخشهای مشکلزای طرح را بهخاطر قوانین تصحیح کند گفت:
پشت خودرو خیلی توسط قوانین محدود شده است. میگفتند مجاز نیست. من گفتم چرا مجاز نیست؟! اینجا چه خبر شده؟!
من نمیگویم که خودروهای دیگر هنوز واقعی نیستند اما به نظر من همینکه خودروی ما کاملا با قوانین سازگار بوده و ظاهری فوقالعاده دارد خودش تیم توان ما را نشان میدهد.
آکورا ARX-06 برای نخستینبار در مسابقه ۲۴ راعتی رولکس در دیتونا که در میان ماههای دی تا بهمن ۱۴۰۱ برگزار میشود، وارد میدان خواهد شد. آکورا در این رقابت به دیدار رقیب قدیمی خود یعنی کادیلاک میرود اما اینبار، این دو تنها رقابتکنندگان این کلاس نخواهند بود؛ پورشه و بامو نیز پیشتر از خودروهای LMDh خود پردهبرداری کردند. نظر شما درباره رقابتهای IMSA سال آینده میلادی چیست؟ به نظر شما کدام برند پیروز میدان خواهد بود؟!
sina
۲۷ مرداد ۱۴۰۱عجب غولیه!!!
ببینیم افتخارات فرمول وان اینجا هم برا هوندا تکرار میشه یا نه!
R@min
۲۷ مرداد ۱۴۰۱کلاس غیر قابل پیشبینی هست و مدعی قابل پیشبینی وجود نداره و باید دید در مسابقات چیکار می کنن.
دکتر
۲۷ مرداد ۱۴۰۱عجب طراحی داره،واقعا زیباست… در مورد مشخصات انجین چیزی نگفته؟
Kamy
۲۸ مرداد ۱۴۰۱این خودرو از یک موتور ۲.۴ لیتری تویین توربو V6 کاملا جدید با زاویه پیستون ۹۰ درجهای استفاده میکند که توسط واحد توسعه عملکرد هوندا، «HPD»، ساخته شده است. این موتور قادر به رسیدن به دور ۱۰ هزار rpm بوده و درکنار یک سیستم هیبریدی به انجاموظیفه میپردازد. قدرت حاصل از موتورها نهایتا از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی تناوبی به چرخهای عقب منتقل میشود.
کافی نیست آیا ؟
فرحان نصیری
۲۷ مرداد ۱۴۰۱در یک کلام میتونم بگم که خیلی جذابه
JDM lover
۲۷ مرداد ۱۴۰۱چقدر جذاب شده مسابقات
واقعا پیش بینی غیر ممکنه
بشدت منتظر رقابتشون هستم
meysam
۲۷ مرداد ۱۴۰۱تویوتا تو این مسابقات شرکت نمیکنه؟؟
علی صفرپور
۲۸ مرداد ۱۴۰۱تویوتا در IMSA شرکت نمیکنه ولی تو کلاس LMH رقابتهای WEC و ۲۴ ساعتی لمان هست. 🌹🌹
بهنام
۲۷ مرداد ۱۴۰۱کانسپت شاسی بلند الکتریکی آکورا هم معرفی شد که ظاهر واقعا جذابی داره .
ایلیا
۲۷ مرداد ۱۴۰۱خفن تر از قبل
Comodor
۲۷ مرداد ۱۴۰۱در بحث ظاهر که قطعا برنده هونداست
Payfast
۲۸ مرداد ۱۴۰۱بوگاتی بولیدی دیگر
Afg
۲۸ مرداد ۱۴۰۱از بغل که نگاه کمی شیشه هاش شبیه چشم عقابه واقعا طراحی این خودرو خیلی خیلی جذاب و پیچیده است امکان نداره تماشاگرای رو سکو از بین خودروهای دیگه اینو نشناسن البته اکورا کار سخنی پیش رو داره
احمدرضا
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ظاهر ماشین کادیلاک تو یه لیگ دیگس
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۸ مرداد ۱۴۰۱جذابه ام تمام رقیباشو به خودش ترجیح میدم