در این مطلب نگاهی به گذشته و حال حاضر برندهای لوکس آسیایی شامل آکورا، لکسوس، اینفینیتی و جنسیس خواهیم داشت.
پیشینهٔ خودروهای لوکس به اواخر قرن نوزدهم بازمیگردد یعنی زمانی که درشکههای بدون اسب برای افراد ثروتمند ساخته میشدند. بااینحال، مرسدس ۳۵ HP که در سال ۱۹۰۱ ساخته شد یکی از اولین خودروهای لوکس جهان محسوب میشود. چند دهه بعد، مثلث آلمانی متشکل از مرسدس بنز، بامو و آئودی شکل گرفت که برای دههها بر بازار خودروهای لوکس جهان سلطه داشتند و این سلطه همچنان ادامه دارد. بااینحال، در دههٔ ۱۹۸۰، سه خودروساز ژاپنی تصمیم گرفتند شرایط بخش لوکس بازار خودروی جهان را تغییر دهند و بدین منظور، برندهای لوکسی را ایجاد کردند. چند دهه بعد نیز هیوندای همین فرمول را به کار گرفت و جنسیس را ایجاد کرد. در ادامه تاریخچهٔ این برندهای لوکس آسیایی را مرور خواهیم کرد.
آکورا، تأسیس در سال ۱۹۸۶
پیشینهٔ آکورا به اواخر دههٔ ۷۰ بازمیگردد یعنی زمانی که هوندا تصمیم گرفت با احداث کارخانه در ایالاتمتحده، حضور خود را در این کشور گستردهتر کند. در سال ۱۹۸۱، هوندا توسعهٔ یک سدان لوکس با شخصیت اسپرت را آغاز کرد که لجند نام گرفت. این خودرو که بالاتر از آکورد قرار میگرفت، ابتدا برای عرضه با برند هوندا در نظر گرفته شده بود اما بهبود اقتصاد آمریکا و افزایش فروش مرسدس و بامو در این کشور از یک سو و محدودیت واردات خودروهای ژاپنی به آمریکا از سوی دیگر، هوندا را مجبور به تجدیدنظر در مورد عرضهٔ لجند کرد. این شرایط در کنار شهرت خودروسازان ژاپنی به قابلیت اطمینان، نشان میداد که طبقهٔ متوسط آمریکا آمادهٔ استقبال از یک برند لوکس کاملاً جدید است.
بدین ترتیب، سدانی که در ژاپن با نام هوندا لجند عرضه شد، در سال ۱۹۸۶ با نام آکورا لجند راهی بازار آمریکا شد. این خودرو با قیمت ۱۹,۹۰۰ دلار معادل ۵۷ هزار دلار امروز، دو برابر آکورد ۸,۴۳۰ دلاری قیمت داشت. بااینحال، سدان لوکس آکورا هنوز هم از خودرویی مثل مرسدس بنز 300E با قیمت ۳۴,۷۰۰ دلار در سال ۱۹۸۶ بسیار ارزانتر بود. هوندا اولین بار در سال ۱۹۸۴ نام آکورا را به ثبت رساند و سپس یک سال بعد احداث نمایندگیها را آغاز کرد. آکورا از همان ابتدا با تأکید بر تجمل و پرفورمنس تبلیغ میشد. در سال ۱۹۸۶ اینتگرا هم در کنار لجند که در نسخههای سدان و کوپه تولید میشد به سبد محصولات آکورا اضافه شد.
سومین محصول آکورا سوپرکار موتور وسط NSX بود که با کمک آیرتون سنا و با هدف رقابت با فراری توسعه پیدا کرد. بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۵ تعداد ۱۸ هزار دستگاه از این ماشین فروخته شد. در حال حاضر، آکورا چهار خودروی مختلف شامل RDX، MDX، اینتگرا و TLX را به بازار عرضه میکند که بهزودی کراساوور الکتریکی ZDX هم به آنها اضافه خواهد شد. این برند ژاپنی سال گذشته در آمریکا ۱۴۵,۶۵۵ دستگاه خودرو به فروش رساند که ۵۷,۶۰۰ دستگاه آن فقط سهم MDX بوده است.
لکسوس، تأسیس در سال ۱۹۸۹
هرچند لکسوس چند سال بعد از آکورا تأسیس شد اما امروز برند لوکس تویوتا فروش و بازار بسیار گستردهتری نسبت به برند لوکس هوندا دارد. داستان این برند در سال ۱۹۸۳ در جلسهای مخفیانه در ژاپن بین رئیس تویوتا و مهندسان و طراحان برگزیدهٔ شرکت آغاز شد. هدف این جلسه ساده بود. ساخت خودروی لوکسی که نهتنها مرسدس بنز را به چالش بکشد بلکه بتواند S کلاس را شرمنده کند. این منجر به ساخت لکسوس LS شد که کسی فکر نمیکرد باکیفیتتر و بهتر از مرسدس S کلاس نسل W140 باشد.
بااینحال، تویوتا بیش از یک میلیارد دلار برای توسعهٔ نسل اول LS هزینه کرد آنهم یک میلیارد دلار دههٔ ۸۰. در این پروژه ۲,۳۰۰ تکنسین، ۱,۴۰۰ مهندس و ۶۰ طراح شرکت داشتند و مجموعاً ۴۵۰ پروتوتایپ از آن ساخته شد. LS400 از طریق ۸۱ نمایندگی راهی بازار آمریکا شد و بعداً ES250 هم به آن ملحق شد. این یک سدان میان سایز لوکس بر اساس تویوتا کمری بود که در ماه اول حدود ۳ هزار دستگاه فروخت. لکسوس در سال ۱۹۹۰ وارد بازار اروپا شد و در سال ۱۹۹۵ شاسیبلند LX را بهعنوان پسرعموی لوکس لندکروزر به بازار فرستاد.
لکسوس هماکنون برند بسیار موفقی است و با فروش ۸۲۴ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان رکورد فروش خود را شکست. بزرگترین بازار لکسوس آمریکا است که فروش آن در سال ۲۰۲۳ با افزایش چشمگیری از ۲۳۶,۵۸۷ دستگاه سال ۲۰۲۲ به ۳۵۵,۶۰۶ دستگاه رسید. البته فروش لکسوس هنوز با ژرمنها فاصلهٔ زیادی دارد زیرا سال گذشته بامو در سراسر جهان ۲.۲۵ میلیون دستگاه، مرسدس ۲.۰۴ میلیون دستگاه و آئودی ۱.۹ میلیون دستگاه فروختهاند. بااینحال، تویوتا امیدوار است فروش لکسوس تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیون دستگاه برسد.
اینفینیتی، تأسیس در سال ۱۹۸۹
درحالیکه تولید لکسوس LS400 در ماه می ۱۹۸۹ آغاز شد، چند ماه بعد اینفینیتی در نوامبر ۱۹۸۹ فروش خودرو را آغاز کرد و تا به امروز، آمریکای شمالی اصلیترین بازار آن بوده است. بااینوجود، در حال حاضر اینفینیتی جایگاهی پایینتر از دو برند لوکس دیگر ژاپن دارد که دلیل این موضوع عملکرد ضعیف نیسان در دوران کارلوس گون است. البته زمانی که در سال ۱۹۹۹ که گون مدیرعامل نیسان شد، اگر رنو ۳۶.۸ درصد از سهام این شرکت ژاپنی را نمیخرید ممکن بود نیسان ورشکست شود و اقدامات گون در زمینهٔ کاهش هزینهها به این شرکت کمک کرد تا از بحران خارج شود ولی در طول این سالها، نیسان بهنوعی آر اینفینیتی غافل شد.
اینفینیتی کار خود را با مدلهای Q45 و M30 آغاز کرد که اولی سدان فول سایزی بر اساس نیسان پرزیدنت بود. Q45 بعداً با Q70 جایگزین شد که در بازار آمریکا شکست بدی خورد. بیشترین فروش این خودرو که در سال ۲۰۱۵ رقم خورد تنها ۸,۴۴۹ دستگاه بود. سری M که با M30 آغاز شد و مدلی میان سایز بود اما شرایط بهتری داشت و فروش آن در سال ۲۰۰۷ در آمریکا به ۲۱,۸۴۴ دستگاه رسید. اینفینیتی در سال ۱۹۹۷ با معرفی QX4 که بر اساس نیسان پثفایندر ساخته شده بود پا به عرصهٔ شاسیبلندها گذاشت و به دنبال آن در ابتدای قرن بیست و یکم هم کراساوور FX روی پلتفرم نیسان 350Z معرفی شد.
اینفینیتی هماکنون پنج خودرو شامل Q50، QX50، QX55، QX60 و QX80 را به بازار عرضه میکند و انتظار میرود تنها سدان این جمع یعنی Q50 تا سال ۲۰۲۶ با یک سدان الکتریکی جایگزین شود. بااینحال، برند لوکس نیسان سال گذشته تنها ۶۴,۶۹۹ دستگاه خودرو در آمریکا فروخت درحالیکه فروش آکورا با چهار محصول بیش از ۱۴۵ هزار دستگاه بوده است. این نشان میدهد که اینفینیتی هرچه زودتر به یک تحول بزرگ نیاز دارد. البته متأسفانه این تحول روی الکتریکیسازی تمرکز دارد که این استراتژی با برنامههای لکسوس و آکورا کاملاً متفاوت بوده و ممکن است شرایط برند لوکس نیسان را از این هم بدتر کند.
جنسیس، تأسیس در سال ۲۰۱۵
جنسیس پسازاینکه چند سال نام دو خودروی هیوندای بود، در سال ۲۰۱۵ به برندی مستقل تبدیل شد. این برند هم راه لکسوس را در پیش گرفت و سدان فول سایز G90 را بهعنوان اولین محصول خود معرفی کرد. فروش کلی این برند تا می ۲۰۲۱ به نیم میلیون دستگاه رسید و ۲۸ ماه بعد توانست از مرز یک میلیون دستگاه عبور کند. با این سرعت رشد بالا، اینفینیتی و آکورا باید به برند لوکس هیوندای توجه داشته باشند. البته جنسیس قرار بود خیلی زودتر از سال ۲۰۱۵ تأسیس شود اما بحران مالی سال ۲۰۰۹ هیوندای را به وحشت انداخت. به همین دلیل، شرکت کرهای که میلیونها دلار برای تولید دو کانسپت سدان و کوپه هزینه کرده بود، آنها را با برند خودش به بازار فرستاد.
جنسیس هماکنون در سال ۲۰۲۴ شش محصول مختلف شامل G70، G80، G90، GV60، GV70 و GV80 را به بازار عرضه میکند که برای آخری بهتازگی یک نسخهٔ کوپه برای رقابت با بامو X6 هم معرفی شده است. این برند کرهای هماکنون سه خودروی الکتریکی شامل GV60 و نسخهٔ برقی G80 و GV70 را تولید میکند و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام الکتریکی شود. البته با توجه به شرایط بازار خودرو که به سمت مدلهای درونسوز و هیبریدی حرکت کرده، ممکن است جنسیس این هدف را به تعویق بیندازد. جنسیس در سال ۲۰۲۳ با فروش ۶۹,۱۷۵ دستگاه توانست اینفینیتی را در بازار آمریکا پشت سر بگذارد.
rita
۱۸ اسفند ۱۴۰۲خوب بود به سنچوری هم اشاره می کردید
پیام۲
۱۸ اسفند ۱۴۰۲سنچوری برند لوکس مخصوص ژاپنه
پیام
۱۸ اسفند ۱۴۰۲جنسیس در سال ۲۰۲۳ با فروش ۶۹,۱۷۵ دستگاه توانست اینفینیتی را در بازار آمریکا پشت سر بگذارد.
بعد به تعداد بودن می گفتن اینفینیتی فلان و افزایش فروش داشته! افزایش فروش رو ول کنید! اینو بچسبید!
برندی که سال ۲۰۱۵ تاسیس شد! هنوز ۱۰ سال هم نمیشه! این یعنی رشد!
جومونگ
۱۹ اسفند ۱۴۰۲من نمیدونم چرا اینقد سطحی و خلاف واقع فکر میکنی .
جنسیس رشد خاص و عجیبی نکرده . اینفینتیه که آسیب دیده . مثالش مثل این میمونه که تو مسابقه دو ماراتن ، یه ورزشکار کاملا معمولی ( جنسیس ) از یه دونده حرفه ای ولی آسیب دیده و مجروح شده ( اینفینتی ) عبور میکنه و حس میکنه کار خیلی خاصی کرده !
اگر تو همین مدت ۱۰ سال به آمار لکسوس یا حتی همین آکیورا میرسید اون وقت ارزش داشت .
چرا با این ۲ تا مقایسه نمیکنی ؟
M3
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ببین دوست من مثلا سطحی فکر کردن نیست مثلا اینکه جنسیس با برنامه و مدریت درست واقعا پیشرفت کرده ولی اینفینیتی رو واقعا اصن ولش کردن خیلیا لکسوس رو به عنوان برند تویوتا میشناسن ولی خیلیا اینفینیتی رو هنوز آنچنان شناختی ندارن کسی منکر بد بودن اینفینیتی نیست ولی پونتیاک هم ماشینای خیلی خوبی به بازار داد اسطوره های بیچون چرا ولی آخرش به خاطر نابلدی سوع مدیرت و عقب موندن از ریتم بازار ورشکسته شد امیدوارم این بلا سر اینفینیتی نیاد
R@min
۱۸ اسفند ۱۴۰۲لکسوس جدا کنیم تمام این زیر برندها و برندهای آمریکایی زیر بیمر و مرسدس قرار دارن با فاصله !
لکسوس هم دلیل اصلی موفقیتش صرفا ماشین بهتر نبود، بلکه مدیریت درست و بسیار دقیق با کمک مدیران خود کشور آمریکا الخصوص جیم فارلی که واقعا مدیر فوق العاده ای هست و بخش اعظمی از موفقیت لکسوس مدیون مدیریت این آدم بر تمام بخش های برند تازه تاسیس لکسوس بود که بازار آمریکا خیلی خوب می شناسه و عملکرد فوق العادشو تو فورد هم می بینیم که ثبات خوبی ب وجود اورده.
البته افت شدید کادیلاک و لینکلن هم کمک شایانی کرد هم به آلمانی ها و هم لکسوس.
OM.01
۱۸ اسفند ۱۴۰۲R@min
دقیقا!
درواقع هدف اصلی مدیران تویوتا این بود که مشتریان آمریکایی بیان خودروی اونارو بخرن و خود لکسس مخفف کلمه “luxury exports to the U.S” بود
هرچند رد کردن آمار فروش لکسس از کادیلاک و لینکلن تقریبا 10 سال طول کشید و اوایل سال 2000 آمار فروشش از کادیلاک و لینکلن بیشتر شد اما به طور کلی مدیران تویوتا تونستن به هدفی که دارن برسن و موفق بشن. و بیشتر موفقیت هم مدیون مدیران فروش و بازاریابی هستن. طبق قوانین بازاریابی 80 درصد موفقیت محصول به بازاریابی و هزینه ای که برای بازاریابی و تحقیقات که میکنید بستگی داره.
البته شاید اگه بحران سوختی 1973 رخ نمیداد کلا تاریخ جور دیگه ای رقم میخورد اصلا شاید الان بازار آمریکا یه طور دیگه بود خیلی از برندها که میشناسیم نبودن و به وجود نمیومدن و خیلی ها که نیستن میبودن!
سوشیانت
۱۸ اسفند ۱۴۰۲همون کادیلاک و لینکلن یه لول بالاتر از بنز و بی ام و هستن
مازیار
۱۸ اسفند ۱۴۰۲دو لول
مخصوصا دو لول سوار
جان وین همیشه یکی ازش داشت
شربیانی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲وقتی آمریکایی ها با اروپایی ها برای توافق تولید خودرو برقی که با هر یکبار شارژ تا ۸۵۰کیلومتر را بدون توقف در حرکت با برند Benelli آلمانی بر سر توافق مشترک وارد مذاکرات میشوند…
بالاخره مجموعه Benelli آلمانی محبوبیت جهانی خود را کسب کرد…🤣🤣🤣🤣
phonix
۲۰ اسفند ۱۴۰۲اکورا پیشگام بود و کلا مخصوص امریکای شمالیه … پرسنل هم اکثرا امریکایی … انقدر امریکایی که شرکت دوبار اقدام به فروش در ژاپن کرد شکست خورد .
Amirmohammad
۱۸ اسفند ۱۴۰۲وضعیت خوبی دارن همشون
Dark Knight
۱۸ اسفند ۱۴۰۲فقط لکسوس که واقعا تو آمریکا مردم میپرتسنش ( بین برند های لوکس پرفروش ترین هست ) به خاطر قابلیت اطمینان و قیمت منصفانه ای که داره مخصوصا مدل rx که تا حالا بیش تر از ۱ میلیون دستگاه فقط تو آمریکا فروخته 😱🔥
OM.01
۱۸ اسفند ۱۴۰۲(فقط لکسوس که واقعا تو آمریکا مردم میپرتسنش (بین برند های لوکس پرفروش ترین هست) به خاطر قابلیت اطمینان و قیمت منصفانه ای که داره مخصوصا مدل rx که تا حالا بیش تر از ۱ میلیون دستگاه فقط تو آمریکا فروخته😱🔥)
واقعا فکر میکنی علت پرفروش بودن لکسس قیمت دوام هست؟ خب باید بگم 180 درجه واقعیت متفاوت با اونچیزی هست که شما و بقیه نوجوان ها فکر میکنید…
به عنوان کسی که بازاریابی میدونه باید بگم اگه بازاریابی نباشه مهم نیست چی ساخته باشی هیچ فروشی نخواهی کرد. هربرندی که میفروشه و خوب و هرسال رشد فروش داره همش مدیون مدیران فروش و بازاریابی هست. البته خود محصول هم مهمه ولی خدمات قبل و بعد فروش 10برابر از خود محصول مهمتره!
حال ندارم مباحث دانشگاهی بازاریابی مارکتینگ رو توضیح بدم اما یه سرچ کوچیک بزنید اطلاعات مناسبی تو ویکی پدیا میاد بالا میتونید مطالعه کنید.
این ماشین پرفروش هست چون بهترینه یا کم فروشه چون بدترینه فلانه بهمان. اینا همش چرت و پرت هست اصلا آمار فروش ربطی به خوب بودن بد بودن خود محصول نداره! انشاالله به بحث مارکتینگ علاقه مند شدید تو دانشگاه خواستید بخونید اونجا متوجه میشید و میگید واو!
جومونگ
۱۸ اسفند ۱۴۰۲فقط لکسوس نیست . سایر برند ها هم بازاریابی ، تبلیغات و … دارند و براش هم سرمایه قابل توجهی تخصیص میدن و از بهترینا استفاده میکنن . همه ی برند های بزرگ به خوبی میدونن بازاریابی چه اهمیتی داره و بهتر از اون میدونن که همه چیز بازاریابی نیست !
شما هر چقدرم بازاریابی یا تبلیغ و … کنی اما محصولت باکیفیت و مهندسی شده نباشه شاید بصورت زودگذر کمک کنه اما پایدار نیست و رقبا جلو میزنن .
کیفیت ، خدمات ، اعتبار و محبوبیت کمپانی مادر هم به شدت به بهبودش کمک کرده . همین که اکثریت تویوتا و لکسوس رو به دوام و کم دردسر بودن میشناسن ، خودش یه برگ برندست . مخصوصا تو حوزه خودروی لوکس که عامل خیلی مهمیه . بصورت خلاصه ، همه ی اصول و تکنیک ها آخرش قراره منتهی به «اعتبار» بشه . مهمترین دارایی هر کمپانی هم همینه که تویوتا و لکسوس خوب بدستش آوردن و خوب هم حفظش کردن .
OM.01
۱۸ اسفند ۱۴۰۲بله درسته حرف شما آقای جومونگ!
من حرفی از لکسس تو کامنتم نزدم بلکه کلی گفتم.
علاوه بر اینکه مارکتینگ مهمه بلکه خود محصول هم مهمه ولی آمار فروش پرفروش بودن یا کم فروش بودن برخلاف خیلی ها اصلا ربطی به چیزهای ساده که میگن مثل اصالت قیمت و…نداره. البته تاثیر داره ولی چند درصد جزئی. درصدهای اصلی چیزهای دیگس
OM.01
۱۸ اسفند ۱۴۰۲فقط دوستانی که بهم دیس دادن! 😂
برید بالا بیاید پایین موفقیت یا شکست به محصول حدود 60 الی70درصدش برمیگرده به توانایی ها و هزینه های شرکت روی مارکتینگ و بازاریابی. هرشرکتی که شکست میخوره بدونید مشکل اصلی بحث فروش و مارکتینگ بوده و برعکس اگه موفق بشه بدونید باز اصل کاری و عامل موفقیت همون بازاریابی بوده
تو هاروارد یا استنفورد درس نمیخونم ولی دیگه مارکتینگ، مارکتینگ هست. مباحثی که تو ایران درس میدن بی شباهت به اونجا نیست در واقع همون مطالبه. البته مطالب چندین سال پیش!
متخصصان فروشی و بازاریاب که به من دیس دادن دلایلتون هم بگید…
parhamiof
۱۸ اسفند ۱۴۰۲نمودی مارو با بازاریابی عزیزم.
فهمیدیم تو دانشگاه مارکتنیگ خوندی.
NAVID۰۰۹۸
۱۹ اسفند ۱۴۰۲مارکتینگ در ایران نه تنها با آمریکا بلکه با تمام جهان متفاوتِ!!!
۱۸ اسفند ۱۴۰۲در اصل آمریکایی ها خود آمریکایی ها رو میپرستنش چون پرفروس ترین برند آمریکا جنرال موتورز هستش
و پرفروش ترین خودرو ها تو آمریکا هم پیکاپ ها و شاسی بلند ها و آفرودر های آمریکایی هستن گل سرسبدشون هم فورد سری اف هستش
تو برند های لوکس هم آلمانی ها همیشه حرف اول رو زدن و آمریکایی ها میپرستنشون بخصوص مرسدس بنز و بی ام و پرفروش ترین لوکس ها در آمریکا همین آلمانی ها هستن
تو جهان هم مرسدس بنز پرفروش ترین برند هستش
به آمار فروش مرسدس اس کلاس نگاهی کردم واقعاً خدایی شگفت زده شدم
آمار فروش مرسدس میباخ که فوق لوکس مرسدس هست از لوکس های عادی بقیه بیشتره.
Galant.VR4(JDM)
۱۸ اسفند ۱۴۰۲خدایش اگه بحث لوکس بودن باشه آمریکایی و انگلیسی ها حرف اول میزنن اما ترسناکترین رقیبشون همین لکسوسه و در جایگاه بعدی همین هوندا ولی اینطور که ما دیدیم امریکایی ها بیشتر به برند های وارداتی علاقه دارن تا داخلی ها
۱۸ اسفند ۱۴۰۲داداش خداییش آلمانی ها بخصوص مرسدس و بی ام تو آلمانی ها همیشه رقبای تراز اول برای آمریکایی ها بودن
البته که بحث واردات و پشتیبانی و تبلیغات از بعضی برند ها که قطعا تو آمریکا تاثیر زیادی داره برای همینه که این مقاله درمورد این خودروهای لوکس حرف زده
Ahmad
۱۸ اسفند ۱۴۰۲خلق ماشینی که نه تنها اس کلاس رو به چالش بکشه بلکه آن را شرمنده کنه ماشین های ژاپنی همیشه با بزرگان کل کل میکنن اون وقت چندتا کره فن ژاپن رو هیت میدن
۱۸ اسفند ۱۴۰۲همین کار باعث شد که مرسدس بنز به خودش تکونی بده و اتاق تانک افسانه ای رو متولدش کنه و بقیه رو پیچ و مهره و لوله کنه که همین کارم کرد و بقیه رو شرمنده کرد
فکر کنم مرسدس میخواست بگه و اثبات کنه در نهایت برتری دست خودشه همیشه چون مرسدس بنز روح خودروهای لوکسِ
جوری که حتی اگه اونایی که اداشم دربیارن خوب از آب در میان چه برسه به خودش
جومونگ
۱۸ اسفند ۱۴۰۲پیشتازی برندهای لوکس آسیا با لکسوسه . فاصله خیلی زیادی داره با بقیه .
مطمئنا اگه با همین سرعتی که امسال رکورد زد پیش بره به زودی میلیونی میفروشه و یه رقیب سرسخت برای آلمانیا میشه . همین الانشم تو بازار امریکا آئودی رو شکست داده و اختلافش با بنز و بیمر خیلی کمه .
اینفینیتی هم باید تنوع کلاسها و خودروهاش رو بیشتر کنه و با یه بروز رسانی اساسی به بازی برگرده .
A.S.G
۱۸ اسفند ۱۴۰۲😂😂
داری جوک میگی ؟
جومونگ جان انگار زیاد جومونگ دیدی
خودشونو بکشن هم به رینگ مرسدس نمی رسن
رقیب سر سخت ؟ نمیدونم مرسدس بنز حقیر شده که اینا رقیباش باشن یا نمی دونم اینا خودشون رو زیاد بالا گرفتن .
قبول دارم چند سال آخری یکم تو الکتریکی ها زیاد نتونست خوب عمل کنه ، ولی یاد مون نره مرسدس بنز ، همیشه یه اسطورس
JDM
۱۸ اسفند ۱۴۰۲دراینکه بنز تو برندای لوکس پادشاهی میکنه شکی نیست.
ولی طوری حرف نزن که(نمیدونم مرسدس بنز حقیر شده که اینا رقیباش باشن) هیچی نیستن! یجور میگی اینا که ایرانخودرو رو با بنز یکی میکنی
همین اینایی که میگی کل بازار خودرو رو قبضه کردن.
هر پادشاهی یه روز سقوط میکنه دیگه امپراطوری روم میشه همهچیو فهمید
هر چیزی رو خدا فرض نکنیم
جومونگ
۱۸ اسفند ۱۴۰۲یه زمان شکست دادن آئودی هم جوک بود
به چالش کشیدن s کلاس هم جوک بود
موفقیت تو بازار امریکا با اون همه اروپایی درجه یک هم جوک بود
خودت اگر آمار فروش بازار امریکا رو ببینی با حقیقت رو به رو میشی .
لکسوس ۳۲۰ هزار فروش داشته و بنز ۳۵۲ هزار تا و بیمر ۳۶۲ هزار تا .
حداقل تو بازار امریکا این ۳ تا رقیب همن و این خودش اثبات قدرت ژاپنیاست .
( البته فروش اصلی بیمر و بنز تو اروپا و چینه )
هیچ وقت هم از هیچ برندی اسطوره نساز . همون بنزی که میگی کم مشکل و دردسر نداره .
جنس حرفات هم آشناست و حس میکنم تو یه اکانت دیگه دیدمت :)
Hamid3x
۱۸ اسفند ۱۴۰۲فیلم پسران بد بود فک کنم اولین بار لکسوس
RX350 رو دیدم واقعا ابهت خاصی داشت
هنوزم عاشق اون استایل و طراحی اشم
Ehsan
۱۸ اسفند ۱۴۰۲جنسیس سرعت رشد خیلی خوبی داره تونست تو این مدت کم به فروش بالای ۱ میلیون برسه و هر سال هم به صورت پیوسته و صعودی افزایش فروش داره،تقریبا از سال شروع تا الان هر سال یک پله اومده بالا تو جدول فروش و حتی تونسته اینفینیتی رو پشت سر بزاره،فقط کافیه با همین فرمون بره جلو
جومونگ
۱۸ اسفند ۱۴۰۲اینفینتی بدبخت ترین برند لوکس سازه و بحران زدست
پشت سر گذاشتنش حتی برای چینی ها هم آسونه
بعدشم منظور از فروش میلیونی ، فروش در یک ساله نه این که در ۸ سال تازه بتونه ۱ میلیون خودرو بفروشه اونم ⅔ فروش در خود کره !
JDM
۱۸ اسفند ۱۴۰۲یه بار متنو بخون از زمانی که اومده تونسته به فروش میلیونی .
مقایسه با برند بی جون اینفینیتی هم درست نیست چون همین برند اگه احیا بشه خیلیا محو میشن
Aref
۱۸ اسفند ۱۴۰۲آکورا از همشون بهتره ولی لوگو اش خیلی زشت و رو مخه انگار ماشین چینیه
رامتین
۱۸ اسفند ۱۴۰۲اینفینیتیه که چری از روی لوگوش اسکی رفته داداش کار چری رو مخه نه اینا که این همه ساله ازش استفاده می کنن
H2
۱۸ اسفند ۱۴۰۲متاسفم واسه نیسان و اینفینیتی
خوشحالم واسه تویوتا و لکسوس
مزدا هم واقعا پتانسیل تبدیل شدن به برند لوکس رو داره
آرین
۲۵ اسفند ۱۴۰۲مزدا که ماشا الله بهتر از تیوتا آکورا و امثال ایناس ولی به قول om مارکتیت مهمه
BMW
۱۸ اسفند ۱۴۰۲جنسیس قطعا شایسته بودن در این لیست، همینطور قطع تولید بعضی محصولاتش و اینکه حجم عظیم فروش فقط در خود کره جنوبی هست.
تازه خودشون هم اذعان به آینده نامعلوم خودروهای برقیشون کردن و …
عارف رضاییان
۱۸ اسفند ۱۴۰۲یک دلیلشم نزدیک بودن ژاپن و شرق آسیا از نظر جغرافیایی به آمریکاست که ترانزیت راحتتری نسبت به اروپا دارن
sina
۱۸ اسفند ۱۴۰۲آکورا با چهار ماشین عالی عمل کرده
چسبیده به کادیلاک
لکسس هم که کابوس آلمانی هاس
رامتین
۱۸ اسفند ۱۴۰۲بین همه برندهای آسیایی، لکسوس بیشک با اختلاف بهترین بوده و در دنیا هم در بی نقص بودن معروفه.
ar-ma-n
۱۸ اسفند ۱۴۰۲واقعا چرا جنسیس نمیخواد یک کوپه بده بیرون یا حداقل ی ماشین دو درب مثل RC و LC نمیده بیرون حالا داستان جنسیس گوپه درسته شکست خوردولی واقعا نمیخواد ریسک کن یعنی ؟؟
حالا همین موضوع تو ژاپنی برای سوپر اسپرت ها سیر میشه که دنبالش نمیرن .
الان که دیدم تو هم کلاس ماشین دارن بجر این دوتا مورد
ar-ma-n
۱۸ اسفند ۱۴۰۲جدا از هم اینا خوشحالم که اساتیدی قدیمی و دوستان پدال هنوز که هنوز هست و اون نسل فوقالعاده دوستان پدال در دهه ۹۰ هنوز دیده میشن و فعال هست یاد و خاطره کسانی که دیگ نیست یا خبری نیست ازشون ولی اکانتشون یادآور خاطرات خوب هست .😍
M power
۱۹ اسفند ۱۴۰۲فعلن ک بیمر پادشاهی میکنه
تا بعد …….
امیر جام خانه
۱۹ اسفند ۱۴۰۲سلام یه سوال چند درصد از سهام نیسان مال رنو هستش و چند درصد از سهام رنو مال نیسانه همه سایت ها با هم فرق دارن اگه میشه شما بگید کدام درسته ۳۶ یا ۶۵ یا ۴۵ اخری ندونستیم کدومه .
رهگذر
۲۰ اسفند ۱۴۰۲لکسوس بزرگترین فاجعه تاریخ اتومبیل های لوکس بود بخاطر زیر قیمت فروختن لکسوس و تلاش برای بدست آوردن اسم و رسم لکسوس بلای عظیمی بر کیفیت افسانه ای محصولات بنز آورد باعث شد افسانه وی۱۲۶ به تاریخ بپیونده تویوتا خیلی بی پدر مادره اینو عشاق اکثرا تویوتا سوار نشده ایرانی ش نمیفهمند حتی خبر ندارن موقع جنگ چه کلاه عظیمی سر ایران گذاشت تویوتا و تا تونست ایرانو تو اون شرایط تلخ تیغید
phonix
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ایران لندکروزر هارو از بازار جهانی خرید نه شرکت تویوتا توسط یک تاجر عرب …