کلکسیونرهای علاقهمند خودروهای اسپرت ژاپنی، برای محصولات ویژه از تویوتا و نیسان و هوندا، معادل فراری صفر کیلومتر هزینه میکنند. به تازگی نسخهی ویژه از آکورا NSX مدل ۲۰۰۲ با تجهیزات سفارشی، ۳۷۰ هزار دلار فروخته شده است.
یک نمونه NSX به رنگ Silverstone Metallic با سوپرشارژر نصبشده توسط نمایندگی و تنها ۱۵ هزار کیلومتر کارکرد، به عنوان گرانقیمتترین NSX تاریخ در وبسایت Bring a Trailer به فروش رسید.
این آکورا NSX مدل NA2 که به کیت سوپرشارژر برند Comptech مجهز است، در سال ۲۰۰۲ با قیمت ۸۹,۷۴۵ دلار (شامل هزینه حملونقل) خریداری شد. با محاسبه تورم، این مبلغ امروز حدود ۱۵۷,۵۰۰ دلار ارزش دارد. حتی اگر این رقم را دوبرابر کنید، به قیمت نجومی این خودرو در حراجی اخیر نزدیک نمیشوید! پس از رسیدن قیمت به ۲۶۰,۰۰۰ دلار، دو پیشنهاددهنده به مدت دو روز بر سر آن رقابت کردند تا در نهایت به متقاضی ۳۷۰,۰۰۰ دلاری فروخته شد.
رکورد جدیدی برای فروش NSX قابل توجه است و به راحتی از نمونه نقرهای دیگر با کارکرد ۳۷۰۰ کیلومتر که زمستان گذشته ۳۱۵,۰۰۰ دلار فروش رفت، پیشی گرفته. پیش از این، هیچ مدل هوندا در Bring a Trailer مرز ۳۰۰,۰۰۰ دلار را رد نکرده بود. در پنج سال اخیر، مدلهای کمکارکرد NA1 و NA2 غالبا حدود ۱۷۰,۰۰۰ دلار معامله شدند که نشان از ارزش کلکسیونی خودروهای اسپرت هوندا / آکورا دارد.
چرا این خودرو خاص است؟
معمولاً انتظار ندارید یک خودروی تغییردادهشده (modified) رکورد قیمت را بشکند. اما سوپرشارژر این NSX توسط نمایندگی رسمی Pikes Peak Acura در کلرادو امریکا نصب شده بود و علاوه بر آن، یک سیستم اگزوز اختصاصی و تقویتکننده ستونهای عقب نیز قبل از تحویل به مالک اول ارایه شده بود.
این سطح از تغییرات، تقریباً رسمی و معتبر محسوب میشود و به جای کاهش ارزش، احتمالاً به افزایش قیمت کمک کرده است. همچنین، ترکیب رنگ Silverstone Metallic با روکش چرم خاکستری در سال ۲۰۰۲ یک آپشن نادر بود.
واکنشها به این فروش
پس از اتمام حراجی، نظرات ترکیبی از شوک نسبت به قیمت نهایی و رضایت مالکان فعلی NSX بود. اگر میپرسید «چرا کسی چنین مبلغی برای یک خودرو میپردازد؟»، جواب ساده است: «ارزش خودرو همان است که بازار تعیین میکند!»
من و شما هم مثل بسیاری از علاقهمندان دهه ۲۰۰۰، عاشق NSX هستیم، اما پرداخت پول برای خودروهای قدیمی هم حدومرزی دارد! اگر ۳۷۰,۰۰۰ دلار برای شما پول خرد باشد و واقعاً به دنبال یک NA2 باشید، چه کسی میتواند جلوی شما را بگیرد؟ (اصلاً چرا باید بگیرد؟) شاید فکر کنید این مبلغ در محدوده قیمتی NSX-R است، اما نه—آنها هم گران شدهاند!
سال گذشته، RM Sotheby’s یک مدل NA1 NSX-R در میامی را باقیمت ۵۰۰,۰۰۰ دلار عرضه کرد، اما خریداری نداشت. شاید یک سقف نامرئی برای این قیمتها وجود دارد. با وجود گرانی سرسامآور خودروهای اسپرت ژاپنی دهه ۹۰، ظاهرا بسیاری از کلکسیونرها یک NSX را به اسکایلاین GT-R ترجیح میدهند.
۲۲ فروردین ۱۴۰۴خیلی خوشگله
mmd@
۲۳ فروردین ۱۴۰۴وقتی بیشتر نگاش میکنی این پول به شکلش نمیخوره باید 500 هزار دلار باشه شما نگاه زیبایی کنید🫡👍🗿💀🤚😞💪
nima.jdm
۲۲ فروردین ۱۴۰۴والا یک میلیون دلار هم بگن ارزششو داره
این ماشین با این شرایط و کارکرد طلای نابه
اصلا اینجور ماشینارو نباید به قیمتش توجه کنی فقط باید عشقشو داشته باشی ، چشماتو ببندی و دست کنی تو کیف پولت تمام!
صامورایی
۲۲ فروردین ۱۴۰۴یکی از ناکام ترین سوپراسپرت های تاریخ. واقعا به حقش نرسید. البته نسل دومش منظورمه
نسل اول خوب بود و ۱۵ سال رو خط تولید موند و ۱۸ هزار دستگاه هم فروخت. اما دومی همش ۶ سال رو خط موند و به ۳ هزار دستگاه فروش هم نرسید.
انبوهی تکنولوژی و سیستم هیبرید و غیره اما بازخورد شایسته ای نگرفت. مقصرش هم کسی نیست جز خود هوندا. باید نسخه های مختلف میزد مثل تارگا و همچنین ارتقای پرفورمنس در مدل های جدید و ... اما بعد از تولید رهاش کرد. فقط یه تایپ S داد ازش اونم ۳۵۰ دستگاه. ۳۰۰ تاش برای امریکا بود که ظرف ۲۴ ساعت آب شد همش.
به عنوان یه سوپرکار هیبریدی اونم زمانی که هیبرید مد نبود میتونست خیلی بیشتر بدرخشه. من خودم به شخصه اینو به نیسان GT-R و لکسوس LFA ترجیح میدادم. نام معظم هوندا پشتش بود.
بهزاد
۲۲ فروردین ۱۴۰۴عزیز کره ای ، در وهله ی اول برو ببین نسل دوم چه هدف گذاری براش نوشته شده بود.
از همان اول تولید و عرضه سقف تولیدش ۳ هزار دستگاه تعیین شده بود.
بارها و بارها مدیران هوندا اعلام کردن حد نهایی تولید ۳ هزار دستگاه ست بعد شما داری راجب موفقیت و شکست توضیح میدی!
صامورایی
۲۲ فروردین ۱۴۰۴عزیز ژاپنی همواره کاتانا به دست، سایت Carscoops که معرف حضورت هست چندسال پیش مقاله ای کار کرد که معتقد بود NSX نسل دوم، نهایت پتانسیل هوندا و بطور خلاصه اونی که باید باشه نبود. و چند دلیل رو برشمرد که من هم به یکی دوتاش اشاره کردم. در ابتدای مقاله هم از failure میگه :
was Honda’s latest stab at the NSX really the best they could do? Several factors surround that question, so let’s look at just a couple of reasons why Honda might look back at the second-gen NSX as a failure.
جالبه که همین مقاله باعنوان «چرا هوندا نسل دوم NSX را یک شکست میداند؟» به قلم جناب دهقان در همین پدال قرارگرفت. ( ۵ مهر ۱۴۰۰ )
بهزاد
۲۲ فروردین ۱۴۰۴بنده کاری به نظر یک نویسنده ندارم و در روز روشن میگم بنا بر اعلام مدیران هوندا سقف تولید نسل دوم NSX حدود ۳ هزار دستگاه تعیین شد.
شما اصلا از ساز و کار صنعت خودرو اطلاعی نداری و داری یک مشت حرف بی ربط میزنی.
اصلا میدونی لیمیتد در تولید و عرضه به چه معناست؟
شرکت هوندا چندین شاخه مسابقه ای داره اعم از خودرو و موتور سیکلت و در چندین رشته ورزشی هم حضور داره و پتانسیلش در رشته های مختلف به اثبات رسیده و نمیفهمم شماها دقیقا کجای کار هستی که راجب پتانسیل حرف میزنی و باور کن زشته بیای همچین شرکت هایی را نقد کنی.
صامورایی
۲۲ فروردین ۱۴۰۴@بهزاد
خوبه که به زبان فارسی و کاملا روشن و واضح گفتم حرفای من نقل قولی از Carscoops و خود پدال بود و عینا میتونی این حرفا رو اونجا پیدا کنی. بعد اومده میگه زشته از هوندا نقد کنی و هیچی نمیدونی و فلان و بهمان!
ببین حرف من نیست حرف اون نویسندهست. ارقام فروش و تمام چیزایی که تو کامنتم گفتم هم حرف خود نویسنده است. متوجه میشی؟!
صامورایی
۲۲ فروردین ۱۴۰۴@بهزاد
«چرا هوندا نسل دوم NSX را یک شکست میداند؟
درحالیکه نسل اول بیش از ۱۸ هزار دستگاه فروش داشت، نسل دوم کمتر از ۳ هزار دستگاه فروخته است؛ بنابراین واضح است که نسل دوم NSX هرگز بهاندازهٔ نسل قبلی موفق نبوده است و این موضوع چندین عامل دارد. پس بیایید چند دلیل را بررسی کنیم تا بفهمیم چرا هوندا به نسل دوم NSX بهعنوان یک شکست نگاه میکند.
[ در پایان متن ] شاید اگر هوندا زودتر دستبهکار میشد و نسخههای قویتر و جدیدتری از نسل دوم NSX تولید میکرد، این افسانهٔ ژاپنی مجبور نبود اینطور ناخوشایند با خط تولید خداحافظی کند.»
عینا کپی متنی که خود پدال کارکرده :)
صامورایی
۲۲ فروردین ۱۴۰۴@ بهزاد
در پایان اینم بگم که با شناختی که ازت دارم به خوبی میدونم این همه جلز ولز کردنت از کجا میاد. طبق معمول فکر کردی حرفایی که میزنم نظر شخصی خودمه و اومدی بگی هیچی نمیدونی و در حد نقد بزرگان نیستی و چیزی بارت نیست و همین حرفا.
اما دیدی که حرفم تماما نقل قول از رسانه ها بود. درواقع حرف رسانه رو اینجا به اشتراک گذاشتم و تو هم زدی به کاهدون. به من میگی نمیدونی، به پدال و نویسندگان میگی نمیدونی، دیگه به رسانه های اونوری هم میخوای بگی نمیدونی؟!
فکر میکنی فقط یکی دوتا سایت و نویسنده هستند که از ژاپنیا نقد میکنند؟ اونا هم لابد زرد نویسن؟ فقط تو با ذهنی متعصب و بسته از کشوری جهان سومی میدونی؟
حالا اگه نظرت اینه که رسانه ها هم هیچی نمیدونن که خب بحثش جداست. پس ده ساله اینجا چیکار میکنی. اومدی یه مشت دروغ بخونی؟
اگه نه پس باید قبول کنی نقد و تفاوت دیدگاه، پای ثابت همه سایتا و انجمن های خودرویی هست و هرکسی حق نقد و صحبت داره. حالا چه سطحی چه حرفه ای.
«زشت» به معنی واقعی کلمه اون ذهنیتیه که فکر میکنه طرف حقی نداره که چیزی بگه و انتقاد کنه چرا؟ چون در حد نقد و این حرفا نیست. هیچ جای دنیا همچین چیزی نداریم جز در ذهن کوچک و حقیر عده ای متعصب که پشت نقابی از توجیه و اعداد و آمار و اخبار، خودشونو پنهان میکنند…
بهزاد
۲۲ فروردین ۱۴۰۴ببین برای چندمین بار میگم.
ظرفیت تولید و عرضه این خودرو برای ۳ هزار دستگاه تعیین شده بود.
یعنی قطعاتی که سفارش داده بودن همین مقدار و البته مقداری هم برای تامین و پشتیبانی پس از فروش.
کاری ندارم میفهمی یا نمیفهمی اون دست خودته و این خودرو در تاسیسات اوهایو هوندا در آمریکا به صورت دستی ساخته میشد و اصلا رو خط تولید انبوه قرار نداشت چون هدف تولید ۳ هزار دستگاه بود.
شما و من با هم در حدی نیستیم که بخواهیم همچین شرکت هایی را نقد کنیم و فقط میتونیم با توجه به سوابق یک شرکت و آینده ای که داره یکسری صحبت ها کنیم.
الانم احتمالا با دیدن قیمت فروش یک مدل قدیمی این شرکت دچار افزایش فشار خون شدی و اصلا نمیدونی چی بگی😄
Bentley
۲۲ فروردین ۱۴۰۴میارزه همچین جواهری.
saeedfarshchian
۲۲ فروردین ۱۴۰۴فراری ژاپنی🔥
Hf
۲۲ فروردین ۱۴۰۴جیمز می توی فصل دوم گرندتور این ماشینو روند. واقعا شاهکار بود سطح خیلی بالایی از تکنولوژی رو ارائه میکرد حیف که زیاد تولید نشد
Yaghoob
۲۲ فروردین ۱۴۰۴زیبایی مسحور کننده
amirboss
۲۳ فروردین ۱۴۰۴“این آکورا NSX مدل NA2 که به کیت سوپرشارژر برند Comptech مجهز است، در سال ۲۰۰۲ با قیمت ۸۹,۷۴۵ دلار (شامل هزینه حملونقل) خریداری شد. با محاسبه تورم، این مبلغ امروز حدود ۱۵۷,۵۰۰ دلار ارزش دارد.”
تو این بیست و سه سال حدود صد درصد تورم داشتن.
حالا تورم ما تو این ۲۳سال نسبت به حقوق پایه قانون کار به این شکله:
(البته شایدم درست نباشه بحث سرگرمی حساب کردم)
سال ۸۱ پژو پارس حدود ۱۵ میلیون تومان بوده
و اون موقع قانون کار حدود ۸۵ هزار تومان بوده یعنی ۱۷۰ برابر حقوق ماهانه یه کارگر.
اون موقع پژو پارس گرون ترین خودرو تولیدی ایران خودرو بود.
با شرایط الآن و مونتاژ هایما s8 به عنوان گران ترین منتاژ ایران خودرو باقیمت حدود ۲,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان،
امسال پایه کارگری تقریبا ۱۰میلیون شده که میشه ۲۲۰برابر پایه کارگری.