اگر قرار باشد شخصیتی مانند جیسون استاتهام با یک اتومبیل SUV قیاس شود و یا برای او ساخته شود تا در فیلم های خاص از آن استفاده کند، شاید هیچ خودرویی از نظر ظاهری به اندازه آکورا RDX مجهز به سامانه چهارچرخ محرک، برازنده او نباشد.
RDX اولین محصول جدید آکورا مبتنی بر فلسفه کلاسیک این برند یعنی «عملکرد صنعتی دقیق» است. در شخصیت این خودرو ویژگیهایی نظیر دقت، آرامش، خونسردی و در عین حال آتشی مزاج بودن بازتاب دارد.
متاسفانه این خودرو سرعت آنچنان بالا و هیجان انگیزی ندارد اما به عنوان یک SUV کوچک این خودرو سریع تر از تصورات شما عمل خواهد نمود. پیشرانه دو لیتری توربوشارژ چهار سیلندر، مستقیما از دیگر عموزاده این خودرو یعنی هوندا آکورد وام گرفته شده است. اگرچه حداکثر توان خروجی این پیشرانه در قیاس با نمونه V-6 قبلی کاهش یافته اما در عوض شاهد افزایش گشتاور حاصل از پیشرانه چهار سیلندر هستیم. در نتیجه مقدار زیادی نیرو همواره در مواقع نیاز آماده به خدمت هستند، حتی در حالت کامفورت.
گیربکس ده سرعته اتوماتیک نیز دندهها را به نرمی کره بادام زمینی تعویض نموده و حتی اگر لازم باشد قادر است تا به اندازه چهار دنده در آن واحد و بر حسب تقاضای شما، معکوس بکشد و یا آنها را جا بگذارد و به دندههای بالاتر برود.
آکورا تصور می کند که به تدریج مشتریانش از سمت سدانهای اسپرت به سوی کراس اوورهای اسپرت تمایل پیدا خواهند کرد در نتیجه بیشتر هوای محصولات کراس اوور خود را خواهد داشت.
خریداران RDX نسبت به واکنشهای نسبتا سریع آن در حالت رانندگی اسپرت، متشکر خواهند بود. در حالت اسپرت پلاس نیز واکنشهای پیشرانه و گیربکس اندکی سریعتر از حالت اسپرت خواهد بود.
اگرچه حرکت RDX در جاده بسیار رضایت بخش و اطمینان آفرین است اما چندان لذت بخش نیست. عبور RDX از پیچها به گونهای است که انگار پیچی وجود ندارد. بدنه خودرو حین عبور از پیچها کاملا تخت باقی میماند. RDX دقیقا همان کاری را که از او خواسته باشید انجام میدهد و سپس به سراغ مرحله بعد میرود. غربیلک فرمان در حالت اسپرت کمی سفت می شود و مقداری از واکنشهای چرخ ها با سطح جاده را به دستان راننده منتقل میکند که البته برای حالت اسپرت چندان موضوع بعدی به نظر نمیرسد.
سیستم چهار چرخ محرک RDX موسوم به «سیستم محرک تمام چرخ سوپر هندلینگ» آنقدرها که نامش دهان پرکن است، سنخیتی با واقعیت ندارد.
عملکرد این سیستم چندان فوق العاده نبوده و هرگز به پای سیستمهای توزیع گشتاور عملکرد-بالا نخواهد رسید و اگر کسی انتظار عملکرد مساحره آمیز را از این سیستم دارد، در واقع خودش را فریب داده است.
سیستم صوتی آکورا موسوم به ELS Studio 3D با ۱۶ بلندگو و توان ۷۱۰ وات، کیفیت فوقالعادهای دارد. همچنین صندلیهای جدید آکورا RDX، یکی دیگر از نقاط قوت کابین این خودرو است. آنها علاوه بر فراهم نمودن نشیمنگاهی مرفه، بدن را به خوبی حمایت میکنند، کیفیت دوخت بالایی دارند و به خوبی با بدن شما تطابق پیدا می کنند. این موضوع به خصوص در صندلیهای ردیف عقب نمود بالاتری دارد، چرا که اغلب خودروسازان رفاه صندلیهای عقب را کمتر مورد توجه خود قرار می دهند. روکش صندلی ها از جنس چرم بسیار باکیفیت و نرم بوده که بسیاری از نقاط دیگر کابین را نیز پوشش داده است. تزییناتی از جنس چوب زیتون و آلومینیوم نیز در کابین آکورا RDX به چشم میخورد.
یکی دیگر از شاخصههای مثبت کابین RDX وجود یک اینترفیس تاچ پد واقعی است. با وجود یک دکمه چرخان و یا صفحه نمایشگر لمسی، این تاچ پد به همراه نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی ۱۰.۲ اینچی ارائه شده است؛ البته عادت کردن به آن به کمی صرف وقت و تجربه نیاز دارد. در سیستم اطلاعات سرگرمی هر یک از کارکردهای مختلف به صورت یک اپلیکیشن جداگانه طراحی شدهاند. همچنین شما می توانید هر یک از اپلیکیشن ها را به هدآپ دیسپلی اضافه نمایید و از طریق تاچ پد به کنترل آنها بپردازید.
تنها نکته منفی به عدم وضوح کافی تصاویر ضبط شده توسط دوربین ۳۶۰ درجه و دوربین عقب باز می گردد که اصلا برازنده این خودرو نیست.
مشخصات فنی آکورا RDX
- قیمت پایه: ۳۸,۲۹۵ دلار
- قوای محرکه: ۲.0L/272-hp/380 n.m
- وزن: ۱۷۲۴ تا ۱۸۶۰ کیلوگرم
- شتاب (۰ – ۹۶): ۶ ثانیه
- ابعاد( طول، عرض، ارتفاع): ۴۷۴.۵، ۱۹۰، ۱۶۷ سانتیمتر
- مصرف سوخت(لیتربر۱۰۰کیلومتر): ۱۰.۹(شهر)، ۸.۷(بزرگراه)، ۱۰(ترکیبی)
- موعد فروش: هم اکنون
منبع: motortrend
سام
۵ تیر ۱۳۹۷واقعا این ماشین از لحاظ فرم بدنه و کابین جذاب و جوان پسند است.رنگ و کیفیت چرم صندلی ها هم در جای خودش عالیه.
کیان
۶ تیر ۱۳۹۷در رابطه با طراحی خارجی نظری خاصی ندارم ، ولی واقعا دوست دارم برای حتی چند دقیقه هم که شده تو کابینش بشینم ، بنظرم طراحی خیلی آرامش بخشی داره ، بنظرم ترکیب از مدرنیته و کمی چاشنیهای کلاسیک هست. من طراحی داخلیش و خیلی دوش دارم.
مزدا
۶ تیر ۱۳۹۷واقعا عاشقش شدم??
مهدی
۵ تیر ۱۳۹۷من اصلا کراس اور هارو دوست ندارم بعنوان ماشین شهری.عاشق سدان هاهستم.ولی ازsuvها شاسی بلندهایbmw وپورشه رودوست دارم بالذت بسیار بالا وهندلینگ قدرتمند که ازخیلی کوپه های اسپرت بهترن
مهدی
۵ تیر ۱۳۹۷یه فیلم توآپارات حتی توقسمت فیلم های پدال هم هست که یه gle63 کوپه مرسدس توسرعت پایین دور یه میدون چپ میکنه.خیلی حس بدی ازهندلینگش به آدم میداد
emad1990
۶ تیر ۱۳۹۷ممکنه لینکشو بدی
برام جالبه ببینمش
مهدی
۵ تیر ۱۳۹۷لکسوس باعث شده آکورا واینفینیتی کمتر بچشم بیان