امروز هم مثل روزهای گذشته با قسمتی دیگر از دور پنجم مرحلۀ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال با شما هستیم. این قسمت به گروه سدانهای کامپکت لوکس اختصاص دارد که در دوئل چهارم آن بامو سری 3 به رقابت با اینفینیتی Q50 پرداخت. طی این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی تا لحظۀ نگارش این مطلب تعداد 1813 رأی به ثبت رسیده که سری 3 موفق به کسب 1236 عدد از آنها شده است؛ بنابراین این سدان آلمانی با کسب 68 درصد از کل آراء پیروز دوئل لقب میگیرد درحالیکه Q50 تنها 577 رأی دریافت نموده است. حال امروز در پنجمین دوئل گروه سدانهای کامپکت، کادیلاک ATS در برابر آکورا TLX قرار گرفته است.
مرسدس بنز C کلاس | لکسس IS | بامو سری ۳ | اینفینیتی Q50 |
مرسدس بنز C کلاس | بامو سری ۳ | ||
آئودی A4 | ولوو S60 | جگوار XE | آلفارومئو جولیا |
؟ | آلفارومئو جولیا | ||
کادیلاک ATS | آکورا TLX | فولکسواگن آرتئون | کیا استینگر |
؟ | فولکسواگن آرتئون | ||
جنسیس G70 | بیوک ریگال | آئودی A5 اسپرتبک | بامو سری 4 گرن کوپه |
؟ | ؟ | ||
کادیلاک ATS
ATS یکی از ساختههای نسبتاً کمسابقهٔ کادیلاک است چراکه برای نخستین بار در سال 2012 بهعنوان یک خودروی کامپکت لوکس معرفی شد. ATS در اصل بهعنوان جایگزینی برای سدان نهچندان موفق BLS ارائه شده است. BLS خودرویی دیفرانسیل جلو بود که بین سالهای 2005 تا 2009 در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید شد. ATS اما بر روی پلتفرم دیفرانسیل عقب آلفا جنرال موتورز ساخته شده است که با نسل ششم شورلت کامارو مشترک است. در این خودرو خبری از نسخهٔ استیشن نیست اما در عوض کادیلاک نسخهٔ کوپهٔ آنرا در نمایشگاه دیترویت 2014 رونمایی کرد. همچنین نسخهٔ سدان کشیدهٔ این ماشین نیز با نام ATS-L صرفاً برای بازار چین تولید میشود. ATS هم اکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف در بازارهای جهانی قابل خریداری است که همگی از نوع بنزینی هستند. لیست این موتورها از یک واحد 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 200 اسب بخار قدرت شروع میشود، به یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 270 اسب بخار قدرت میرسد و به یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی ختم میشود که ما هم همین پیشرانه را برای این دوئل انتخاب کردهایم. این موتور که در دیگر محصولات جنرال موتورز ماندد شورلت کامارو RS، بیوک لاکراس و بیوگ ریگال GS هم بکار میرود، در ATS قدرتی برابر با 335 اسب بخار تولید میکند؛ اما در صدر خانوادهٔ این ماشین، نسخهٔ عملکردی ATS-V قرار دارد که از یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 توئین توربو با 465 اسب بخار قدرت استفاده میکند. تمامی مدلهای ATS در حالت استاندارد بصورت دیفرانسیل عقب ارائه میشوند اما فقط برای موتورهای 2 لیتری توربو و 3.6 لیتری تنفس طبیعی سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است.
آکورا TLX
آکورا در سال 2014 ابتدا پروتوتایپی از یک سدان کامپکت جدید را با نام TLX معرفی نمود. سپس چندی بعد در نمایشگاه نیویورک همان سال نسخهٔ تولیدی این سدان لوکس جدید رونمایی شد. TLX که بر روی پلت فرم هوندا آکورد ساخته شده ، بعنوان جایگزینی برای هردو سدان TL و RSX در نظر گرفته شده است. این سدان کامپکت ژاپنی در سبد محصولات آکورا بین مدلهای ILX و RLX قرار میگیرد. TLX بتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده است که برای اولین بار در نمایشگاه نیوورک امسال رونمایی شد. در این فیسلیفت عمدهٔ تغییرات در قسمت جلویی خودرو و خصوصاً جلوپنجرهٔ آن صورت گرفته است. TLX فیسلیفت از زبان طراحی جدید آکورا بهره میبرد و پس از کراساوور MDX دومین ساختهٔ این شرکت است که از این زبان طراحی جدید استفاده کرده است؛ اما این فیسلیفت و بروزرسانی صرفاً ظاهر و تکنولوژیهای TLX را ارتقاء داده و تغییری در پیشرانههای آن ایجاد نشده است؛ بنابراین این ماشین همچنان با همان دو موتور قبلی به بازار عرضه میشود که شامل یک نمونهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 210 اسب بخار قدرت و یک نمونهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی میشود. در رقابت ما به جهت توانایی مبارزه با رقیب آمریکایی، TLX موتور بزرگتر خود را به میدان آورده که 290 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد درحالیکه در موتور چهار سیلندر این وظیفهٔ بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه است. همانطور که گفته شد، آکورا TLX بر اساس پلت فرم هوندا آکورد ساخته شده و بنابراین ذاتاً خودرویی دیفرانسیل جلو است اما سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش است.
مشخصات فنی
کادیلاک ATS | آکورا TLX | |
پیشرانه | 3.6 لیتری V6 | 3.5 لیتری V6 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 335 اسب بخار | 290 اسب بخار |
گشتاور | 385 نیوتن متر | 360 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 5.5 ثانیه | 5.7 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.4 ثانیه | 14.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 240 کیلومتر/ساعت | 200 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.8 لیتر (ترکیبی) | 10.2 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1660 کیلوگرم | 1730 کیلوگرم |
طول | 4.64 متر | 4.86 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.77 متر | 2.77 متر |
حجم صندوق بار | 285 لیتر | 395 لیتر |
قیمت پایه | 47,990 دلار | 45,750 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9848515]