در جایی خوانده بودم که ایتالیاییها عاشق رانندگی با سرعت زیاد در جادههای پردستانداز هستند، پس اگر وضع به اینگونه باشد، چندان هم نباید از وجود و حضور شاهکارهایی همچون لامبورگینی، فراری و مازراتی و…. در این کشور متعجب بود زیرا این محصولات را میتوان تااندازهای بازتاب و پرتوی از طبع و سرشت مردمان این دیار دانست و شاید هم دوستدارانشان در جایجای عالم. اما خوشبختانه تمامی تولیدات این خطه را سوپر اسپرتهایی گران و دور از دسترس عامه، تشکیل نمیدهند که اگر چنین بود تاکنون نام و نشانی هم از آلفا نبود، خودرویی که با بهایی بهمراتب ارزانتر، لذت نابی را پیشکشتان میکند که در دیگر همتایانش کمتر مییابید.
آلفارومئو، تاریخ پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده و بیش از یک قرن سابقه و تجربه را پشتوانه آمال و اعمال خود قرار داده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که در سال ۱۹۱۰ میلادی و پس از انحلال شعبه ایتالیایی کمپانی فرانسوی درک (DARRACQ)، گروهی از سرمایهداران و متخصصین (ایتالیایی) کارخانه و تأسیسات این کمپانی را به قصد تولید خودرو خریداری نموده و نام آن را آلفا (ALFA) نهادند. پس از چند سال، شخصی به نام نیکلا رومئو وارد صحنه شد. وی کارخانهداری بود که قبل از جنگ جهانی اول به تولید ماشینآلات معدن و …اشتغال داشت و در طی جنگ هم توانسته بود فعالیتهای خویش را گسترش دهد. از سال ۱۹۱۵ میلادی، وی بهتدریج توانست آلفا را در مجتمعهای تحت کنترل خویش جذب نماید و در سال ۱۹۱۸ میلادی هم رسماً آلفارومئو را تأسیس نمود. نیکلا رومئو تا سال ۱۹۳۰ میلادی سرپرستی و هدایت این کمپانی را بر عهده داشت و در سال ۱۹۳۸ میلادی درگذشت. از همان ابتدای تأسیس این کمپانی، مسابقات اتومبیلرانی و حواشی مرتبط با آن، از عمده دلمشغولیهای آلفارومئو بود. این شرکت از سال ۱۹۱۱ میلادی در مسابقات اتومبیلرانی شرکت داشت و اولین اتومبیل مسابقهای آلفارومئو نیز در مسابقه مشهور تارگافلوریو در سال ۱۹۱۹ میلادی حضور یافت و این مقدمهای بود برای ورود هر چه وسیعتر و نیز کامیابیهای چشمگیرتر این کمپانی در دهههای ۲۰ و ۳۰ میلادی. نکته جالب اینجاست که یکی از رانندگان برجسته آلفارومئو در دهه ۲۰ میلادی شخص انزو فراری (ENZO FERRARI) بود که بعدها کمپانی فراری را تأسیس نمود. از میان اتومبیلهای عالی و برجسته آلفارومئو در این سالها میتوان به مدلهای 6C و نیز 8C و در بین اتومبیلهای جایزه بزرگ هم میتوان به مدلهای P2 و P3 اشاره نمود.
برای آلفارومئو که در آن زمان کمپانی کوچکی بیش نبود (با رکود تولید تنها ۱۱۱۰ دستگاه در سال ۱۹۲۵ میلادی)، این فعالیتهای پرهزینه و پرخرج، بار مالی فراوانی به همراه داشت که بهتدریج هم بر حجم آنها افزوده میشد تا جایی که در سال ۱۹۳۳ میلادی این کمپانی در مرز ورشکستگی قرار گرفت و تحت کنترل انستیتو بازسازی صنعتی درآمد که سازمانی دولتی برای حمایت از صنایع بود. گرچه آلفارومئو از این تاریخ تا پایان جنگ جهانی دوم، به طراحی و تولید موتورهای هواپیما اشتغال داشت اما دولت فاشیست وقت این کشور، بهمنظور نمایش توانایی تکنولوژیکی و افزایش پرستیژ ایتالیا در جهان، آلفارومئو را تشویق به طراحی برخی از اتومبیلهای اسپرت پرتوان نمود که پیامد آن عرضه مدلهای بهیادماندنی و برجستهای همچون سری ۲۹۰۰ در اواخر دهه ۳۰ میلادی بود. در طی جنگ جهانی دوم، کارخانههای آلفارومئو صدمات فراوانی را از پی بمبارانها متحمل شدند ولی پس از جنگ به سرعت مورد بازسازی قرار گرفتند. از سال ۱۹۵۰ میلادی نیز با تولید مدل ۱۹۰۰ این خودروساز به سمت تولید انبوه تغییر جهت داد. این روند در سال ۱۹۵۴ میلادی با تولید جولیتا صورت جدیتری به خود گرفت. جولیتا در فرمهای مختلف بدنه اعم از سدان، کوپه و اسپایدر (روباز) تولید میشد. طراحی بدنه آن هم توسط طراحان برجسته ایتالیایی از جمله پنین فارینا، برتونه و زاگاتو صورت پذیرفته بود.
در سال ۱۹۶۲ میلادی هم سری جولیا معرفی شد که مدلهای کوپه جولیا اسپرینت و نیز اسپرینت ولوچه یا GTV از مشهورترین انواع آن بودند. تمایل این کمپانی به گسترش فعالیتهای خود و نیز کسب سهم بیشتری از بازار منجر به عرضه موفق آلفا سود در سال ۱۹۷۲ میلادی گردید که تولید آن تا سال ۱۹۸۴ ادامه داشت. در طول دهه ۷۰ میلادی، این اتومبیل به همراه مدلهای دیگری چون آلفتا، جولیا، جولیتا، اسپایدر و جیتیوی تولید میشد. اما برجستهترین مدل آلفارومئو در این سالها مدل مونترال بود که یک کوپه پرقدرت مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با توان ۲۰۰ اسببخار بود و از سال ۱۹۷۰ الی ۱۹۷۶ میلادی به تعداد محدود تولید شد. طراحی بدنه این اتومبیل زیبا نیز مانند بسیاری دیگری از آلفارومئوهای دهههای ۵۰،۶۰ و ۷۰ میلادی، کاری از سوی موسسه برتونه بود.
در طی دهه ۷۰ میلادی این کمپانی با اعتصابات کارگری و غیبتها و بینظمیهای بسیاری مواجه بود که همه این عوامل سبب زیان عمده مالی و کیفیت ساخت نامناسب محصولات آن گردید. از نظر طراحی نیز کمپانی دچار رکود و سکونی شده بود که ارائه مدلهای نامناسبی همچون آلفا ۶، آلفا ۹۰ و حتی مدلی مانند آرنا، که با مشارکت نیسان تولید شده بود، مؤید این امر بود.
این وضع ناهنجار تا سال ۱۹۸۷ میلادی که فیات مالکیت این کمپانی را به عهده گرفت، همچنان ادامه داشت. از آن پس محصولاتی مانند آلفا ۳۳ (جانشین آلفا سود و معرفی شده در سال ۱۹۸۳) آلفا ۷۵ (جانشین جولیتا و آلفتا و معرفی شده در ۱۹۸۵) و اسپایدر و همچنین ۱۶۴ معرفی شدند.
شرح تمامی محصولات تولیدی بعدی آلفا از حوصله این متن خارج است و تنها میتوان تیتروار به برخی از آنها اشاره نمود. در مجموع در دهه ۹۰ میلادی، مدلهایی همچون ۱۴۵،۱۴۶ و ۱۵۵ و ۱۵۶ و ۱۶۶ و چند مدل دیگر از سوی این کمپانی معرفی شدند و در دهه اول قرن بیست و یکم نیز خودروهایی همچون BRERA، ۱۴۷ و ۱۵۹، GT و 8C و ….. از طرف این کمپانی روانه بازارهای جهانی شدند. در حال حاضر هم کماکان این کمپانی تحت کنترل شرکت فیات/ کرایسلر قرار دارد و مجموع تولیدات آن نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی معادل ۱۰۱,۰۰۰ دستگاه بوده است.
خودرو های ایتالیایی اگه حتی مشخصات فنی قابل توجه ای هم نداشته باشن ،ولی لز نظر طراحی هیچ جای گله و شکایتی باقی نمی گذارند همیشه خودروهای زیبایی تولید می کنند
یک خودروى خاص براى افراد خاص….طراحى منحصر به فرد و در عین حال اشنا با موتور بهبود یافته اى که با بیشترین بازده همراه است…محشره به شخصه مدل 4c این کمپانى رودوست دارم
ب نظرم فیات باید ب این شرکت کودک پیر بیشتر توجه کنه،شرکت ب این معروفی باید محصولات کامل تری داشته باشه،مثلا ی سوپرکار قدرتمندتراز4c و چن تا سدان.قبلا خودرو های بیشتری تولید میکرد ک دیگه تولید نمیشن،خیلی حیف شد.
ب نظرم فیات باید ب این کودک پیر بیشتر توجه کنه،شرکت ب این معروفی باید محصولات کامل تری داشته باشه،مثلا ی سوپرکار قدرتمندتراز4c و چن تا سدان.قبلا خودرو های بیشتری تولید میکرد ک دیگه تولید نمیشن،خیلی حیف شد.
زشت و چندش آور نمیدونم چرا مد شده چون ایتالیائیه و میگن! طراح های خوبی دارن هر اشغالی دیدیدن ایتالیائیه ستایشش کنین بله پورشه باکستر هم طراح اولیش ایتالیایی بود بسیار هم زیبا ولی دلیل نمیشه مثلا رنو 21 رو هم بگم زیباست دیوانه نیستم که
دوست عزیزی که به آلفا خرده میگیری ! به نظرت ماشینی با مشخصات 4c با این کیفیت و طراحی واقعا این قدر بده که شما چندش تون میشه ؟!! یه میتو 2012 را الان تو بازار میشه صد خرید ، پولی که باید ماشین چینی یا فوق اش کره ای بخری ! شما گزینه ی بهتری سراغ داری ؟؟!!
امیر مرادی
۲۲ خرداد ۱۳۹۴به راستی که روح ایتالیایی درش موج میزنه
آندره آ آنیلی
۲۲ خرداد ۱۳۹۴آقا ما همچنان منتظر جولیا مدل جدید2015 سدان آلفاهستیم کسی خبر نداره ازش؟
محمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۴خودرو های ایتالیایی اگه حتی مشخصات فنی قابل توجه ای هم نداشته باشن ،ولی لز نظر طراحی هیچ جای گله و شکایتی باقی نمی گذارند همیشه خودروهای زیبایی تولید می کنند
huayra
۲۲ خرداد ۱۳۹۴ینی میمیرم واست آلفا
سامورایی
۲۲ خرداد ۱۳۹۴من ژاپنی افراطی هستم ولی طراحی ایتالیا یه چیز دیگه است
جهانگیر
۲۳ خرداد ۱۳۹۴تا حالا فامیلی کدومتون رو تو این سایت نوشتن ؟
این افتخار نصیب بنده شده
رومی
Asian Diesel
۲۳ خرداد ۱۳۹۴یک خودروى خاص براى افراد خاص….طراحى منحصر به فرد و در عین حال اشنا با موتور بهبود یافته اى که با بیشترین بازده همراه است…محشره به شخصه مدل 4c این کمپانى رودوست دارم
موسی مهران
۲۲ خرداد ۱۳۹۴عالی .. ممنون از سام عزیز … ایتالیا باید به برندهای باعظمتش بنازه … خیلیم بنازه
سام
۲۲ خرداد ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم موسی عزیز،لطف داری شما
sjs
۲۲ خرداد ۱۳۹۴مدلهای 1937 و 1970 فوق العادن.جلوپنجره در هر دوره ای بخوبی با طراحی مچ شده…
بنتلی
۲۲ خرداد ۱۳۹۴ب نظرم فیات باید ب این شرکت کودک پیر بیشتر توجه کنه،شرکت ب این معروفی باید محصولات کامل تری داشته باشه،مثلا ی سوپرکار قدرتمندتراز4c و چن تا سدان.قبلا خودرو های بیشتری تولید میکرد ک دیگه تولید نمیشن،خیلی حیف شد.
بنتلی
۲۲ خرداد ۱۳۹۴ب نظرم فیات باید ب این کودک پیر بیشتر توجه کنه،شرکت ب این معروفی باید محصولات کامل تری داشته باشه،مثلا ی سوپرکار قدرتمندتراز4c و چن تا سدان.قبلا خودرو های بیشتری تولید میکرد ک دیگه تولید نمیشن،خیلی حیف شد.
رهگذر
۲۲ خرداد ۱۳۹۴زشت و چندش آور نمیدونم چرا مد شده چون ایتالیائیه و میگن! طراح های خوبی دارن هر اشغالی دیدیدن ایتالیائیه ستایشش کنین بله پورشه باکستر هم طراح اولیش ایتالیایی بود بسیار هم زیبا ولی دلیل نمیشه مثلا رنو 21 رو هم بگم زیباست دیوانه نیستم که
مسعود
۲۴ خرداد ۱۳۹۴شما یه بار جولیتا رو از نزدیک ببین میفهمی طراحی یعنی چی
احمد باقری
۲۲ خرداد ۱۳۹۴آلفا رومئو، ماشینهای خیلی خوبی میسازه، هم از نظر فنی و هم از لحاظ قیمت. هم ظاهر قشنگی دارند و هم ایمنی بالایی دارند.
ford f150 raptor
۲۲ خرداد ۱۳۹۴خودروهایی هستند که اگه تو ایران سوار شی نگاه همه رو جلب میکنی.
mohsen
۲۲ خرداد ۱۳۹۴معلم ما مدتی در ایتالیا تدریس کرده بود از اون جولیتا اورده بود توربو داشت واقعا عالی بود اونجا بهش بن داده بود دولت خریده بودشتابش خیلی محشر بود
علي رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۴حس رانندگی فوق العاده ای داره..آلفا رو تا از نزدیک نبینی نمی فهمی چیه…
Archi khan
۲۲ خرداد ۱۳۹۴دوست عزیزی که به آلفا خرده میگیری !
به نظرت ماشینی با مشخصات 4c با این کیفیت و طراحی واقعا این قدر بده که شما چندش تون میشه ؟!!
یه میتو 2012 را الان تو بازار میشه صد خرید ، پولی که باید ماشین چینی یا فوق اش کره ای بخری !
شما گزینه ی بهتری سراغ داری ؟؟!!
آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی والفا
۲۲ خرداد ۱۳۹۴همیشه گفتم پدر خودرو سازی ایتالیا فقط و فقط آلفا
رهگذر
۲۳ خرداد ۱۳۹۴قرمزه انگار بی ام وست :D
نوید جهرمی
۲۳ خرداد ۱۳۹۴مگه میشه عشق ماشین باشی و عاشق اینها نشی
Xman
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ایتالیایین دیگه !!!!!!با این سابقه و استعداد وتوانایی از این کمتر نمیشه ازشون انتظار داشت .
مرتضی
۲۹ شهریور ۱۳۹۷نمیدونم جرا ایران خودرو دست از پژو برنمیداره بره با این شرکت ها ی اینچنینی همکاری کنه ویا سهامشونو بخره…واقعا اینا عالین