امروزه سلیقهٔ خودرویی مردم تغییر کرده و اکثراً برای خریدِ خودرو، کراس اوورها را انتخاب میکنند. به همین دلیل روز بروز بر محبوبیت و فروش این کلاس خودرویی افزوده میشود. همین امر موجب شده که بسیاری از خودروسازان معتبر جهان حداقل یک کراس اوور/SUV به سبد محصولات خود اضافه کنند. چه کسی باور میکرد روزی شرکتهایی چون مازراتی، پورشه، بنتلی و جاگوار دست به ساخت SUV بزنند؟ قطعاً اگر چنین گفتهای را در دههٔ ۹۰ میلادی عنوان میکردید همگان آن را شوخی میپنداشتند؛ اما زمانه عوضشده و باید طبق سلایق و خواستههای بازار عمل کرد.
به همین خاطر شرکتهایی که همچنان از داشتن کراس اوور/SUV در طیف محصولات خود بیبهرهاند در تلاش برای ساخت و عرضهٔ چنین خودروهایی هستند. یکی از این شرکتها آلفارومئو است که چندی است کار برای ساخت یک کراس اوور را آغاز کرده است؛ بنابراین شاید در آیندهای نهچندان دور دیدن کراس اوورهایی از برندهای فراری، لامبورگینی و آستون مارتین چندان عجیب نباشد کما اینکه هماکنون رولزرویس هم روی به ساخت چنین خودروهایی آورده است. کلاسی که در دورانی تحت سلطهٔ SUVهای معدودی چون لندروور، لندکروزر و جیپ بود امروزه بسیار شلوغ شده و برندهای معتبر و نامعتبر با ساخت خودروهایی که فقط نام شاسیبلند را یدک میکشند سعی در به دست آوردن سهم بیشتری از آن دارند. حال بهتازگی جاسوسان صنعتی تصاویر مخفیانهای از کراس اوور آلفارومئو گرفتهاند. این خودرو که بهاحتمالزیاد Stelvio نام خواهد داشت بهشدت توسط پوششهایی پنهان و استتار شده است که تشخیص فرم طراحی آن را بسیار دشوار میکند. بااینحال به نظر میرسد طراحی قسمت جلویی آن تحت تأثیر مدل جدید جولیا شکلگرفته باشد. تشخیص جزئیات طراحی Stelvio بسیار سخت است اما میتوان جلوپنجرهٔ مثلثی شکل معروف آلفارومئو را به همراه چراغهای باریک و کشیده مشاهده کرد.
با نگاه به قسمت جانبی خودرو، شاهد سقفی با شیب ملایم هستیم درحالیکه درِ عقب با شیبی تند طراحیشده است. قسمت کوچکی از چراغها و سیستم اگزوز دوگانه از دیگر نقاط قابلمشاهدهٔ قسمت عقب هستند. آلفارومئو اطلاعات چندانی از این مدل جدید ارائه نکرده است اما انتظار میرود بر روی همان پلت فرم سدان جولیا ساختهشده باشد. احتمالاً نسخهٔ استاندارد Stelvio بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه خواهد شد درحالیکه نسخهٔ چهارچرخ متحرک نیز قابل سفارش خواهد بود.
همچنین انتظار میرود موتورهای Stelvio نیز از جولیا قرض گرفته شوند. هماکنون جولیا در نسخهٔ پایه با یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ عرضه میشود که ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ عملکرد بالای جولیا یا همان Quadrifoglio نیز مجهز به نیروگاه ۲.۹ لیتری V6 بای توربو با ۵۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور است. این موتور قدرتمند جولیا Quadrifoglio را قادر میسازد ظرف تنها ۳.۸ ثانیه از صفر بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۰۷ کیلومتر در ساعت دست یابد.
به نظر میرسد اتحاد فیات-کرایسلر سعی دارد حضور قدرتمندی در بخش خودروهای پریمیوم داشته باشد و برای این کار از دو برند مازراتی و آلفارومئو استفاده میکند؛ اما درحالیکه مازراتی با مدلهای کواتروپورته، گیبلی و لوانته، در کلاسهای سدان های بزرگ لوکس (سگمنت F)، سدان های متوسط لوکس (سگمنت E) و کراس اوور/SUVهای متوسط لوکس حضور دارد، آلفا سعی دارد کلاسهایی که مازراتی در آنها نمایندهای ندارد را پوشش دهد. همچون کلاس سدان های لوکس کامپکت (سگمنت D) که با مدل جولیا در آن حضور پیداکرده و کلاس کراس اوور/SUVهای کامپکت که مدل Stelvio را برای آن آماده کرده است.
انتظار میرود آلفارومئو Stelvio در سال آینده رونمایی شود و ممکن است این اتفاق برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس انجام گیرد.
منبع: motor1
Ammar055555
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵بیصبرانه منتظرشم
Pooyan
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵یا در صندوق بازه یا اون جا رو هنو طراحی نکردن همینطوری یه جعبه گذاشتن! :|
O /\/\ I D
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵شنیده و دیده بوودیم که ماشین رو استتار میکنن تا از شکل کلی ماشین خبردار نشن ولی دیگه نه در این حد
این اول استتار بوده و بعد بدنه و چرخ و موتور در آورده !!!
بهادر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵شباهت فرم بدنه با مازراتی لوانته کاملا محسوسه.
میگی نه وقتی اومد بیرون متوجه میشین.
بهنام طیبی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵نهایت سرعت چند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ 307 کیلومتر درساعت خیلی خوبه
احمد باقری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ظاهر عضلانی خیلی خوبی پیدا کرده.
Archi KHAN
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵مسئول مستتر کنندگی شون خیلی جوگیر عمل کرده !!!!!
Mahmood
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵به لحاظ قدرت موتور برای یک موتور کم حجم 2 لیتری توربوشارژ (مدل پایه جولیا) واقعا عالیست و حرف نداره البته خود این خودرو هم به نظر عالی میاد ولی من از همه بیشتر با جولیتا و جولیا حال می کنم.
Sajjad Ahmadi
۱ تیر ۱۳۹۵اوج خلاقیت! :)