زمانی بود که سوپرکارهایی با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۴ ثانیه محصولاتی بسیار سریع تلقی میشدند. این زمان در سالهای بعدی یک حالت استاندارد برای خودروهای GT محسوب شد و پس از سوپر سدان حالا نوبت به شاسی بلندهای پرفورمنس رسیده که چنین پرفورمنسی را به نمایش بگذارند.
اینکه فکر کنید خودروهایی همچون آلفارومئو استلویو کوادروفولیو نیازی به ثبت شتاب باورنکردنی ۳.۸ ثانیهای دارند یا خیر یکچیز مهم است اما آنچه جای شک و شبهه ندارد احساسبرانگیز بودن این خودرو به ویژه در فیس لیفت مدل سال ۲۰۲۰ میباشد.
بهبودهای این خودرو نسبتاً ملایم هستند و با تغییرات بدنه شروع میشوند. چراغهای عقب تیرهتر شده و از تکنولوژی تمام LED استفاده میکنند. به نظر میرسد نشانهای روی بدنه و تریم شیشهها نیز تیره شدهاند و خریداران میتوانند رینگهای ۲۱ اینچی جدید را انتخاب کنند. سقف فیبر کربنی سفارشی نیز در دسترس بوده و سه رنگ جدید الهام گرفته از رنگهای کلاسیک این برند عرضه شدهاند. کالیپرهای ترمز نیز رنگهای متنوعی دارند. در داخل کابین نیز میتوان رنگهای زیادی را برای کمربندهای ایمنی انتخاب کرد.
مدلهای قبل از فیس لیفت استلویو از نظر کابین با انتقاداتی مواجه بودند و هر بخش که تغییر کرده بهبودهای قابلتوجهی را نشان میدهد. قبلاً تریم و دستهدنده کنسول مرکزی احساس ارزانقیمتی داشتند اما حالا از دستهدنده جدید و چرمی استفاده شده و تمامی دکمهها در تریمی فیبر کربنی قرار گرفتهاند که با کلیت کابین هماهنگی بهتری دارند.
افرادی که به قهوه علاقه زیادی دارند از دیدن نگهدارنده فنجان جدید در کابین خوشحال خواهند شد زیرا میتوان ظروف بزرگتری را در آنجا قرار داد. همچنین محفظه جدیدی برای گوشیهای هوشمند وجود دارد که باعث شارژ بیسیم آنها میشود.
باقی کابین نیز همان جزئیات دوستداشتنی آلفارومئو دارد. پدالهای فلزی پشت فرمان بیشک حس لمس جذابی دارند و خود فرمان نیز کمی بهبود یافته و در دست گرفتن آن بر تپش قلب میافزاید. صندلیهای اسپورت استاندارد و مدلهای کربنی اسپارکو نیز در دسترس بوده و در هر دو حالت ظاهری خوب و حسی جذاب دارند.
سیستم اطلاعات سرگرمی استلویو ۲۰۲۰ نیز بهبود یافته است. هماکنون شاهد نصب صفحه مرکزی ۸.۸ اینچی به همراه ویجت های جدید در صفحه هوم هستیم و منوهای پرفورمنس نیز بهتر از قبل شدهاند. البته این سیستم هنوز هم کندتر از سیستمهای اطلاعات سرگرمی بکار رفته در محصولات مرسدس بنز و ب ام و است؛ اما خب اپل کارپلی و اندروید اتو بهصورت استاندارد وجود دارند.
اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی استلویو عقب افتادهتر از رقبا حس میشود اما تجربه رانندگی آن حرف ندارد. در این بخش نیازی به تغییر نبوده و بنابراین همهی آن چیزی که آلفارومئو انجام داده اعمال برخی تغییرات همچون استفاده از شیشههای جدید به منظور بهبود آرامش داخل کابین بوده است.
به این ترتیب استلویو همچون گذشته یکی از هیجانانگیزترین شاسی بلندهای بازار است. نیروبخش این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربو است که قدرت ۵۰۳ اسب بخاری و گشتاور ۶۰۰ نیوتون متری را به تمامی چرخ ها میفرستد. استلویو شاسیبلندی نسبتاً سبکوزن بوده و با وزن ۱۸۳۰ کیلویی حدود ۲۰۰ کیلوگرم سبکتر از ب ام و X3 M میباشد. به این ترتیب این خودرو روی کاغذ اندکی سریعتر نشان میدهد.
این تفاوت در دنیای واقعی خودش را نشان میدهد. استلویو از همان سکون همچون موشک شلیک شده و پیشرانه ۶ سیلندر نیز با غرش هیجانانگیزی به ردلاین میرسد. شما میتوانید بگویید مرسدس-ای ام جی GLC 63 و پیشرانه ۸ سیلندر آن کاراکتر بهتری دارد اما آلفارومئو هنوز هم خیالانگیز بوده و صدای دیوانه کنندهای تولید میکند. این صدا میتواند به لطف اگزوز آکراپوویچ سفارشی پرطنینتر هم شود.
وزن نسبتاً مناسب استلویو در پیچها به مدد این خودرو آمده و شاهد عملکرد مشتاقانه در عبور از پیچها هستیم و البته تکان های بدنه نیز به اندازه یک هاچبک داغ میباشد نه بیشتر. فرمان هم مثل دیگر محصولات آلفارومئو تیز بوده و شاسی هم برای هماهنگی با آن بیش از حد چابک است.
البته برای رسیدن به چنین تواناییهایی در پیچها باید قید راحتی را زد اما استلویو از این نظر خوب عمل کرده است. صرفنظر از حالت رانندگی انتخابی، میزان حرکت دامپرها را میتوان بهصورت مستقل تنظیم کرد. در سفت ترین حالت این خودرو برای جادههای پر پیچ و خم سفت خواهد بود؛ اما در حالتهای نرمتر استلویو شاسیبلندی ریلکس و نرم خواهد بود.
اما نمیتوان گفت که سواری خودرو عالی است. خودروی تست شده دارای رینگهای استاندارد ۲۰ اینچی بود و در سرعتهای پایین کمی سفت حس میشد اما خب هنوز هم نرمتر از رقبای آلمانی در اکثر اوقات میباشد.
قیمت استلویو کوادروفولیو از ۷۳۱۹۵ پوند شروع میشود که نسبت به قبل افزایش یافته اما هنوز هم ۶۷۹۵ پوند ارزانتر از ب ام و X3 M میباشد که شاید باعث شود باواریایی ها گران به نظر برسند اما از نظر دینامیکی کاملاً برتر هستند.
چیز زیادی در جدیدترین نسخه استلویو کوادروفولیو تغییر نکرده اما خب نیازی هم به چنین کاری نبوده است. آلفارومئو انتقادات موجود درباره کابین این خودرو را شنیده و آنها را برطرف کرده است. واضح است که استلویو همچنان جزو جذابترین شاسی بلندهای پرفورمنس بازار میباشد.
مشخصات آلفارومئو استلویو کوادروفولیو
- قیمت: 73195 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 283 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 11.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
Hussein
۲ مهر ۱۳۹۹خوشگله و دوست داشتنی مخصوصا صداش ??
اما داشبوردش هزارتومن هم نمیارزه چه خبرتونه
ماشین صد هزار دلاری اخه با این داشبورد؟!!
یه فکر به حال این داشبورد باید بکنن
تکنولوژیش هم یکم ضعیفه
NISSAN GTR SOLTAN
۲ مهر ۱۳۹۹ببخشید برای ریپلای کسی اگه ل..ی..ن..ک گروه پ..د..ا..ل رو داره بی زحمت بفرسته ممنون
فرشاد
۳ مهر ۱۳۹۹https://t.me/pedalir
تو کانال گروهش چسبیده بهش
ارشیاSVJ
۲ مهر ۱۳۹۹فقط طراحیش????
Hl>i
۲ مهر ۱۳۹۹همیشه دوست داشتم ولوو یه برند المانی بود و الفارومئو مال ائودی و تو تیم فولکس بود.
البته فولکس چندسال پیش خیلی تلاش کرد برا تصاحبش اما فیات به حق قدرش رو میدونست و از دستش نداد
الفارومئو برند دوست داشتنی-بی ام و ایتالیائی
+|<i
MAHDI
۲ مهر ۱۳۹۹آلفارومئو استلویو QV یه SUV جذاب هستش،رانندگی هیجان انگیزی هم داره اماقبلا که کیفیت کابین به شدت پایینی داشت در مقابل رقبا، با اینکه قدرت یکسانی در مقابل X3M و GLC63S داره اما در پیست هایی که هرسه توسط یک مجله زمان گیری داشتن آلفارومئو استلویو بین 2 تا 4 ثانیه کامل کند تربوده و این در حالی هستش که وزن خیلی سبک تری هم داره.
برای مثال در پیست زاکسنرینگ و پیست هوکنهایم و پیست AUTO ZEITUNG و پیست مجله EVO ایتالیا که با اختلاف چندثانیه کندتر بوده، هرچند این در مورد نسخه قبل فیس لیفت هستش و ممکنه در نسخه فیس لیفت پرفومنس بالاتری داشته باشه.
در خط مستقیم استلویو عملکرد بهتری داره چون در چندین درگ CARWOW که داشته زمان 12 تا 12.1 ثانیه رو ثبت کرده که خیلی خوبه، این زمان با زمان جگوار F PASE SVR یکی هستش.
MAHDI
۲ مهر ۱۳۹۹پدال جان اگه زحمتی نیست درگ M8 کامپتیشن و جگوار F TYPE R جدید از مجله MOTOR SPORT MAGAZINE رو بزار که در مسیر 1000 متر برگزار کرده ???????
***************************
و همینطور درگ پورشه 911 کررا S با کامارو ZL1 که THROTTLE HOUSE انجام داده.
Alireza
۲ مهر ۱۳۹۹چقدر این ماشین خفنه?
مهرداد كمال
۲ مهر ۱۳۹۹صندلی های جلوش فقط
Omid622
۲ مهر ۱۳۹۹هرچی طراحی خارجی دلنشین و با اصالت هستش اما
قطعا طراحی داخلی اصلا به پای آلمانی ها نمیرسه
و حس یک ماشین ارزون قیمت رو تداعی میکنه
MAF
۳ مهر ۱۳۹۹خیلی عجیبه ولی قدرت موتورش اصلا به قیافش نمیخوره
503 اسب عجیبه برای این
کلا باید یا 472اسب میبود یا 605اسب
زیزیگولو
۳ مهر ۱۳۹۹ای ماشین اگرﭼﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺳﻮﺍﺭیه ﺧﻮﺑﯽ ﺩﺍﺭه ولی ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﮐﺎﺑﯿﻦ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﺭﻗﺒﺎﯼ ﺁﻟﻤﺎﻧیو آمریکاییو ژاپنی خودش نمیرسه