این روزها نام آبارث با نسخههای پرفورمنس فیات ۵۰۰ و ۱۲۴ اسپایدر گره خورده است اما در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی، این شرکت محصولات متنوعی از پورشه، آلفارومئو و فیات را با پنل های بدنه مخصوص و سبک وزن در سراسر اروپا عرضه میکرد.
اکنون مدل تک ساخت آبارث SP 1000 که مخفف Sport Prototipo میباشد برای سال ۲۰۲۱ متولد شده تا باز هم یادآور گذشتههای پرافتخار این برند باشد.
بیانیه خبری استلانتیس درباره این خودرو، توضیحات فنی زیادی دربر ندارد. اشاراتی به یک شاسی یکتکه فیبر کربنی شده و سیستم تعلیق مکفرسون در عقب و موتور ۴ سیلندر ۱۷۴۲ سیسی توربوشارژر که ۲۳۷ اسب بخار قدرت دارد، ما را به یاد آلفارومئو 4C اسپایدر که اخیراً نیز با خط تولید وداع کرده میاندازد.
اگر تابهحال یک آلفارومئو فورسی دیده باشید، میدانید که چقدر خودروی کوچک و جمع و جوری است. بنابراین دیدن این مدل آبارث هم میتواند دیدگاهی به شما بدهد که خودروهای ۸۰ سال قبل اسپرت اروپایی چه ابعاد کوچکی داشتهاند. زیرا هنوز این خودرو نسبت به مدلهای کلاسیک، بسیار بزرگتر به نظر میرسد.
آبارث تا حد ممکن خواسته خودرو را عضلانیتر نمایش دهد. چراغهای کوچک پروژکتور مانند هم بالای هم سوار شدهاند. روی کاپوت هم ۲۰ شکاف کوچک روی کاپوت و بالای جلوپنجره آن به چشم میخورند. یک رول بار مشکی رنگ لولهای کلاسیک در پشت صندلیها قرار گرفته و فرم پنجرههای کناری هم برای تطبیق با انحناهای بدنه آلومینیومی به شکلی پلهای طراحی شده است.
شاید موفقترین قسمت طراحی این خودرو، بخش عقبی آن باشد. جایی که یک بچه فراری بهوضوح دیده میشود و چراغهای دایرهای شکل، شبکه مشبک دوتایی برای خروج گرمای موتور و اگزوزهای دوبل در وسط هماهنگی بسیار دلپذیری با هم دارند.
آلفارومئو 4C در سال ۲۰۲۰ از رده خارج شده و استلانتیس هم تصمیمی برای جایگزینی آن ندارد. در واقع چنین خودروهای تک ساختی تنها برای نمایش در رویدادهای مهم کلاسیک استفاده خواهند شد.
محمد امین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰مدل قدیمیه یه چیز دیگه هست ،ولی با توجه به شناختی که از ابارث دارم ،قطعا همیشه کارش درسته و کارنامه ی خیلی خوبی داره
اون ابارث sp1000 خیلی خوشگله، مخصوصا طراحی عقبش که شبیه به فراری موتور وسط 250lm هست
محمد مختاری آذر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا زیبا هستش دوستان یک چیزی میخواهم بگویم
یک مسئله ای در الکتریکی شدن هست میخوام مطرح کنم:
۱۵ درصد آلایندگی جهان به حمل و نقل نسبت داده می شود از این ۱۵ درصد چیزی در حدود ۴تا۵ درصد مربوط به خودرو های شهری هستش و ۱۰ درصد!! مربوط به خودرو های سنگین و متوسط و سبک برای انجام وظیفه و کار های مختلف این خودرو ها اکثرا از موتور های دیزلی استفاده می کنند که زیاد بد نیست چون بازده آنها تقریبا ۴۵ درصد هستش که چند درصدی بیشتر از خودروهایی با موتور
)SI Spark Ignition) هستش وای به مقدار زیاد الایندگی تولید می کنه مثل CO2 و NOX و دیگر آلایندگی ها بعد صنایع دنیا می خواهند
خودرو های شهری به جای سنگین الکتریکی کنند خوب اونوقت اصلا آلایندگی کم نمیشه و بحث دیگه اینکه الکتریکی اصلا با بنزینی تفاوتی نداره شاید یه مقداری بتونه آلایندگی رو کاهش بده ولی بازهم صفر نمیشه چون شما باید انرژی صرف ساخت مواد را هم در نظر بگیرید
در خودرو های الکتریکی از باتری استفاده می شود که از موادی مانند لیتیم یون استفاده میشه که انرژی زیادی نسبت به آلومینیوم و استیل و دیگر آلیاژ ها میکنه اگر ما با تکنولوژی های مختلف که دیگر توضیح نمی دهم در موتور های بنزینی استفاده کنیم واقعا بهتر از الکتریکی هستش اگر خواستید حتما کتاب Alternative fuels for improved vehicle technologies رو بخونید
محمد . فقط دوج . فقط آمریکا
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰خب من هم از اول الکتریکی سازی دارم حرف شما رو میگم ولی کو گوش شنوا
?מקסימיליאן ، רק מקלארן?ماکسیمیلیان ، فقط مکلارن?
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰نمیدانم ، نمیدانم هر چه به عمق طراحی نگاهی میندازم ، به شباهت زیاد مزدا میاتا به این خودرو پی میبرم?.
mahan
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰طراحی قدیمی نسبت به جدید جواهر محسوب میشه.این چیه درست کردید .خجالت نمی کشید برید به کاری که کردی فکر کنید
Muty
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰حیف اون 4C ایی که برداشتن باهاش این کار رو کردن
بخدا
4C دیده باشین متوجه شدیدن چه ناز و خوشگله