آلفا رومئو

یک روز با آلفارومئو 4C

آلفا رومئو روز های خوبی را در بازار آمریکا نمی‌گذراند. از کاهش فروش گرفته، که حالا تنها به دو محصول هاچبک «میتو» سه در و «جولیتا» پنج در محدود شده‌اند، تا ناتوانی در تحقق وعدهٔ خود برای بازگشتی قوی به بازار در چند ماه گذشته.

2014 Alfa Romeo 4c
۲۰۱۴ Alfa Romeo 4c

اما به نظر می‌رسد که این خرس تنبل قصد بیدار شدن از خواب زمستانی را دارد و می‌خواهد تمام جنگل را با صدای غرش خود به لرزه اندازد.

2014 Alfa Romeo 4c
۲۰۱۴ Alfa Romeo 4c

اژدها وارد می‌شود.
در سال ۲۰۱۰ بود، که زمزمه‌هایی در مورد کار کردن آلفا رومئو بر روی پروژه ای جدید به گوش رسید. اما تا یک سال بعد و قبل از نمایشگاه خودرو جنوا تاید نشدند. در آنجا AR همگان را غافل گیر و اعلام کرد که قصد ساخت ارزان‌ترین خودروی دو در و دست ساز دنیا با استفاده از فیبر کربن را دارد. این غافلگیری هنگامی به اوج خود رسید که گفته شد قلب تپندهٔ این خودرو دارای یک موتور ۱۷۴۲-CC توربوشارژر و چهار سیلندر می‌باشد که جمعاً نیرویی معادل ۲۳۷ اسب بخار تولید می‌کنند و قرار است این خرس خشمگین در صندوق عقب خودرو جا خشک کند.
این موتور اولین بار در مدل پنج در و هاچ بک «جولیتا» استفاده شد، اما مهندسان AR با بازنگری و بهبود دادن قسمت‌هایی از آن، ازجمله بهبود سیستم انتقال سوخت و هوای توربوشارژر و استفاده از سیستمی جهت تمیز کردن شیر ورودی هوا به توربوشارژر برای به حداقل رساندن خطا در احتراق موتور اشاره کرد.

مار خوش خط و خال.
هنگامی که خودرو رونمایی شد، ظاهر آن به دلم نشست. رینگ تایر های چشمگیر، چراغ‌های جلوی بسیار زیبا، کاپوت منحصر به فرد و مهم‌تر از همه صندلی‌های پوشیده شده در چرم که نشستن روی آن‌ها همچون نشستن روی ابرهاست.
فضای داخلی، برای یک خودروی دو در به شکل سخاوتمندانه ای بزرگ است. کنسول ماشین با انوار درخشنده و طراحی‌های رو آن، احساسات را به هیجان آورده و چشم هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند. پس اگر قصد پارک کردن خودرو در میدان راه آهن یا پایین‌تر از آن را دارید، شاید بد نباشد که در تصمیم خود تجدید نظر کنید!
به علت قرار گرفتن موتور در عقب ماشین، در صندوق آن فضای زیادی وجود ندارد. و کاپوت جلو نیز با قسمت‌هایی با علامت «خطرناک» و «دست نزنید» پرشده است. بزن بریم به سرعت برق و باد …
هنگامی که پشت فرمان نشستم احساس قدرت می‌کردم. با روشن شدن ماشین، سکوت پارکینگ –بدجوری- در هم شکسته شد. صدای موتور مرا مبهوت خود کرد. برای صحبت کردن نیاز به بالا بردن صدا به شدت احساس می‌شد اما آن هم حریف غرش این خرس خشمگین نمی‌شد، غرش موتوری که به گفتهٔ AR 0 تا ۶۰ را تنها در ۴.۵ ثانیه پر می‌کند.
تازه هنگامی که به اولین پیچ جاده می‌رسید و شروع به چرخش فرمان سنگین ماشین می‌کنید، متوجه می‌شوید که با چه خودروی خوش دستی روبرو هستید. پیچش نرم و خوش دست آن -که در نتیجهٔ قرار گرفتن موتور خودرو در پشت آن است-نه آن چنان زیاد است که باعث از دست رفتن مهار خودرو شود، و نه آنچنان کم که خودرو به حاشیه جاده رانده شود، درست به همان اندازه و به همان نرمی که باید باشد.

به جرئت می‌توانم بگویم که مهندسان طراح این خودرو، با شتاب، سرعت و سادگی خارق‌العاده ای که به این خودرو بخشیده‌اند آن را برای به چالش کشیدن خودرو های اسطوره ای ایتالیا همچون «لانچیا استراتوس» فرستاده‌اند.

2014 Alfa Romeo 4c Interior
۲۰۱۴ Alfa Romeo 4c Interior

در ورای فرمان می‌توان صفحه ای کاملاً دیجیتالی –که کامل کننده ظاهر مدرن و کمی فضایی گونهٔ آن است- را مشاهده کرد که اطلاعات موتور و سرعت خودرو را به راننده منتقل می‌کند. در کنار آن می‌توان به دکمه‌هایی برای تغییر حالات مختلف (!) انتقال نیرو به چرخ‌ها اشاره کرد که در مدل محدود، حالات مختلفی بیشتری را نیز ارائه می‌دهد که در کنار دندهٔ خودکار و DTC (سیستمی که از دو کلاچ مجزا اما هماهنگ تشکیل شده و در عین حال امکان تعویض دندهٔ دستی را نیز به راننده می‌دهد) طوفان به پا خواهد کرد.

لحظهٔ جدایی.
دل کندن از این خودرو کار سختی بود. شاید اگر زن بودم، احساس جدا کردن فرزندم از من این چنین می‌بود. در پایان باید عرض کنم که وزن پایهٔ خودرو حدود یک تن می‌باشد که در کنار کیسه های هوا و بسیاری آپشن دیگر همچون سنسور پارک خودکار ماشین و سیستم تنظیم برقی صندلی‌ها و… بیشتر نیز خواهد شد.
اما جالب توجه است که طراحی خودرو به گونه ای بوده که بتوان از آن هم در حالت با سقف و هم بدون سقف استفاده کرد. پس احتمالاً باید در آینده منتظر نسخهٔ بدون سقف آن نیز باشیم.
این خودرو قرار است تا در بهار آینده به قیمت ۵۵,۰۰۰ دلار ناقابل به فروش برسد که امیدوارم AR در مورد قیمت نیز خلف وعده نکند. مشخصات:
  • موتور میانی، دیفرانسیل عقب، دو نفره، دو در، کوپه.
  • موتور ۴ سیلندر خطی 1742cc، توربو بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، تزریق مستقیم سوخت.
  • قدرت موتور: ۲۳۷ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۵۸ پوند فوت در ۲۲۰۰ دور در دقیقه.
  • وزن: ۱۲۰۰ کیلوگرم.
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۴.۵ ثانیه.
  • زمان عبور از ۴۰۰ متر: ۱۲.۸ ثانیه.
  • حداکثر سرعت: ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت.
  • مصرف سوخت در شهر /بزرگراه: ۷.۳/۹.۸ لیتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. slr722

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    1) دوست داره طراحی خارجی مثل پورشه باشه…

    2) دوست داره طراحی داخلی مثل 458 باشه…

    3)با اجای پلاک جلو اصلا حال نمیکنم…

    4)طرفدار های خاص خودش داره…

    1. شهاب

      ۸ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (266 ديدگاه)

      با پول این میشه یه 370z نیسمو خرید با 350 hp و ظاهری به مراتب بهتر از این و کلی هم پس انداز کرد !

    2. LAMBORGHINI DIAM

      ۲۳ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (4496 ديدگاه)

      دوست داره رینگاش مثل لامبورگینی باشه!!!!

  2. ابی

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (119 ديدگاه)

    ببخشیدولی
    بعضی از دوستان فقط میان نظر میدن که حرفی زده باشن
    الفا یکی از بهترین ماشیناست
    با حجم 1800 چهارسیلندر داره237 اسب قدرت میده
    تازه ماکزیمم گشتاورش هم تو 2200 میده
    اینا یعنی چی
    بهره وری کامل و بهینه از حجم موتور و طراحی خاص
    این دوتا مشخصه نماد ایتالیاست
    بنظرم الفا رو باید برادر کوچیکه فراری دونست
    الفا برا کسایی خوبه که عاشق فراری ان ولی پولشو ندارن

  3. محسن.د

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    آره بهره وری موتورش خیلی خوبه،ولی بعضیا میگن این بهره وری زیاد باعث شده موتورش استهلاک بالایی داشته باشه. خداکنه اینطور نباشه!

  4. علیرضا

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    واقعا عالیه این ماشین حداکثر استقاده از قدرت می بره فک کنین ب‌ام‌و 650i گرن‌کوپه با اون موتور هیولاش شتابش از این 0.1 از این بالاتره یعنی 4.6!!!!البته قیاس درستی نیست!!! فقط با این قیاس خواستم بگم واقعا دیگه تو سرعت ملاک قدرت موتور نی ایرودینامیک ماشین وزنشه و خیلی چیزای دیگه

  5. mohammad8743

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این اولین الفا بود که از دیدن لذت بردم
    در ضمن نویسنده واقعا احساساتی بود ….نه؟

  6. ali

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    اقا رو این الفا جولیتا و میتو چه سودی میکنن این وارد کننده هاش …

  7. mojtaba..designer

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    آلفارومئو یه ماشین لوکس و تاپ هستش..
    هیشکی نباید بهش ایراد بگیره چون نهایت زیبایی رو داره قدرتشم بد نیس به نظرم به درد ایران میخوره…مصرفشم خوبه.

    1. LAMBORGHINI DIAM

      ۲۳ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (4496 ديدگاه)

      دریچه های هوای جلوش به درد نمی خوره!!!!

  8. mojtaba..designer

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    slr722—کجای این آلفا شبیه پورشه هستش ؟؟
    درسته آلفا و فراری یه جورایی خواهر همدیگه هستن و تاثیر طراحیشون مشخصه ولی نمیتونی طراحی آلمانی و ایتالیایی رو یکی کنی…
    ایتالیایی ها هیچ وقت از هیچ جایی کپی ندارن.
    ولی دیدیم آلمانی ها با ایتالیایی ها همکاری طراحی داشتن.
    واقعا خنده داره آلفا شبیه پورشه باشه!!!!

    1. slr722

      ۸ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (1342 ديدگاه)

      چراغ جلوش

      1. محسن.د

        ۹ آبان ۱۳۹۲
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        منکه شباهت خاصی نمیبینم. برفرض هم که شبیه باشه،واسه یه چراغ که نمیشه گفت “طراحی خارجی”! خودت که این چیزارو بهتر از ما میدونی.

  9. زیگما

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (3058 ديدگاه)

    یه سوال
    آلفارومئو در بازار امریکا هست؟ مطمئن هستین؟میشه سایتشو بذارین ؟

  10. zondar

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    درود
    دوستان من تجربه سوار شدن الفا میتو رو دارم .لذت سواری الفا قابل توصیف نیست.جنس ادواتش خیلی خوبه صندلیهای اسپرتش هم که انگار برای تو و لذتت ساخته شدن .

  11. zondar

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    نظر جرمی کلارکسون در مورد الفا:اگرچه الفا با کیفیت ترین خودروی دنیا نیست ولی هیچکس نمی تواند ادعا کند خودرو دوست است مگر صاحب یک مدل الفا باشد.

    1. زیگما

      ۸ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (3058 ديدگاه)

      جرمی کدوم حرفش درست بوده که این دومیش باشه؟

      1. LAMBORGHINI DIAM

        ۲۳ آبان ۱۳۹۲
        سوابق: (4496 ديدگاه)

        درسته شوخی زیاد می کنه ولی بعضی حرفاش درسته!!!!!

  12. رامتین

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    آلفا واقعا اتومبیل با کیفیتیه. جولیتا نیز در کلاس هاچبک خود واقعا کم نظیره ولی یه اشکالی که به این آلفا4C میشه گرفت، 2 نفره بودنشه، بالاخره کوپه های 2 نفره در برابر کوپه های 4نفره (مانند تویوتا FT86- BMW630و…) جذابیت لازم را ندارند. فولکس گلفR- پژو RCZ رقبای این آلفا هستند، خصوصا گلف که از نظر فنی رقیب آلفاست ولی بیشک آلفا زیباتر و سرتره. RCZ هم گرچه زیباست و قدرت 270 داره اما بدلیل سنگینی، شتاب حدود 6 داره که کمی ناامید کننده هست. رقبای قویتر شامل پورشه کایمن و 911 و البته BMW Z4 هست که مطمئنا از نظر فناوری بینظیر هستند و انتخاب بر حسب ظاهر میتونه باشه ولی در نهایت باید بگم در این کلاس که آلفا4C قرار داره، اتومبیلی به نام آئودی TTRS و نیسان 370Z هستند که با اختلافی نه چندان زیاد، در برابر آلفا پیروز خواهند بود.

  13. امین

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    طراحی خاص
    مشتریان خاص
    دوستداران خاص

  14. احمد.ف

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (444 ديدگاه)

    ببخشید این همه خاطره رو کی تجربه کرده و نوشته؟ متن ترجمه است یا یک ایرانی تجربه رانندگی داشته؟

  15. jalal

    ۹ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    قیافش زیباست کارایی هم خوبه .

  16. میلاد.فقط المان.فقط بنز.

    ۱۶ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6507 ديدگاه)

    درود.
    الفا ماشین های خوبی میسازه.
    درسته که طراحیش جند ساله که دست نخورده. ولی فکر نکنم که از رقباش چیزی کم داشته باشه.

    بذارید بیاد تو بازار بعد قضاوت میکنیم.

    ((( ایران و المان )))

  17. امیر

    ۱۶ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    همیشه از آلفا بدم میومد.

  18. حمادی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (300 ديدگاه)

    توش زشته بیرونش بیسته

  19. محمد

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (731 ديدگاه)

    خیلی زشته….

  20. homayoun

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    واسه اطلاع بعضی دوستان بگم اون سالها که آلفارومئو قهرمان مسابقات اتومبیل رانی بود هنوز فراری وجود نداشت.داستان تولید فراری و زندگی شخص انزو فراری رو هم که همه خوب میدونید پس خواهش میکنم ایراد الکی و بدون فکر نگیرید.درسته که آلفا خیلی افت کرده و الان فاصله زیادی با فراری و پورشه داره ولی عمرا کپی برداری از هیچ خودروسازی نمیکنه چون خودش به اندازه ی کافی قدمت و سابقه ی تو خودروسازی داره

  21. Farzad

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    بهترین خودروی شرکت آلفا رومئو بدون شک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا