آلفا رومئو

آلفارومئو آلفتا، خودرویی که طراحی داشبوردهای امروزی را پیش‌بینی کرده بود!

آیا تابه‌حال این احساس را داشته‌اید که برخی خودروهای قدیمی بیش‌ازحد موردتوجه قرار گرفته‌اند درحالی‌که برخی دیگر مهجور مانده و آن‌طور که باید دیده نشده‌اند؟ یکی از این خودروها، آلفارومئو آلفتا است که لیاقت توجه فراوانی را دارد آن‌هم نه‌تنها به دلیل ارزش بالا یا هندلینگ خوب به لطف اشتراک ترکیب قوای محرکه با فراری بلکه به این خاطر که طراحی داشبورد آلفتا سال‌ها جلوتر از زمان خود بود.

آلفتا سدان و کوپه که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ معرفی شدند، جایگزینی برای جولیا سدان و کوپه کلاسیک سری ۱۰۵/۱۱۵ دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ محسوب می‌شدند و نام خود را از خودروهای مسابقه‌ای موفق تیپو ۱۵۹ آلفتا دههٔ ۵۰ گرفته بودند. مثل خودروهای مسابقه‌ای، در آلفتا (حتی نسخهٔ سدان) برای توزیع وزن بهتر، پیشرانه در جلو و گیربکس در عقب نصب شده بود. این ترکیب در سال ۱۹۶۴ در فراری ۲۷۵ GTB ارائه شده بود و حتی هنوز هم برخی خودروهای اسپرت موتور جلو از آن استفاده می‌کنند.

قطعاً خیلی‌ها معتقدند که جولیای قدیمی خودروی زیباتری به نظر می‌رسد ولی به اعتقاد ما، آلفتا GT هم به همان اندازه جذاب است اما به‌نوعی متفاوت. این تقریباً مثل لامبورگینی میورا و مدل کاملاً متفاوت کانتاش است که هردو به شیوهٔ خاص خود زیبا هستند. البته بعداً نسخهٔ کوپهٔ آلفتا به پیشرانهٔ V6 دوست‌داشتنی Busso آلفارومئو مجهز شد اما این نسخه‌ها سپرهای پلاستیکی زشتی داشتند. به همین دلیل، نسخه‌های اولیه با پیشرانه‌های چهار سیلندر، سپرهای باریک کرومی و داشبورد غیرمعمول را ترجیح می‌دهیم.

اما چرا داشبورد آلفتا را عجیب و غیرمعمول میدانیم؟ چون این یک خودروی رانندهٔ واقعی بود و تنها آمپری که مستقیماً مقابل راننده قرار داشت، دورسنج موتور بود. موارد اضافی دیگر مثل سرعت‌سنج و آمپر سوخت در وسط داشبورد در یک قاب جدا و بسیار بزرگ‌تر جای گرفته بودند. البته برای رانندگی‌های معمول در جاده‌ها، این یک فاجعهٔ ارگونومیک به‌حساب می‌آید و برای سال‌ها فکر می‌کردیم چنین طرحی بسیار وحشتناک است اما با نگاهی دقیق‌تر به چیدمان و ترکیب این آمپرها، نمی‌توان شباهت آن با خودروهای مدرنی فولکس‌واگن ID.4، سیتروئن C4 کاکتوس یا هر خودروی دیگری که طی ۱۰ سال گذشته به نمایشگرهای لمسی تبلت مانند مجهز شده را انکار کرد.

حتی کنترل‌های کشویی بخاری در زیر قاب وسط داشبورد آلفتا هم شبیه کنترل‌های فولکس‌واگن هستند. اگر می‌خواهید پشت فرمان این آلفای کلاسیک بنشینید و از تجربهٔ داشبورد آینده‌نگر آن لذت ببرید، می‌توانید خودرویی که در تصاویر می‌بینید را خریداری کنید. این ماشین تنها ۶۴ هزار کیلومتر کار کرده و بالاترین قیمتی که تاکنون برای آن پیشنهاد شده ۱۰,۵۰۰ یورو است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. کمال پاشا

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    مطلب تسلا ۲۰ تا کامنت نوشته باز می‌کنی فقط دو تا کامنت نشون میده
    بقیه مطالب درست هستن فقط مال تسلا خرابه ؟ چیکار میکنید ؟

    موافقم 28
    مخالفم 8
    1. D:

      ۲۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (72 ديدگاه)

      نه کلا دیر ریفرش میشه از وقتی یادم میاد سایت اینجوری بوده

      موافقم 18
      مخالفم 2
    2. علی

      ۲۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      درود بر طراحان ایتالیایی که پیشرو هستن و هنرمند

      موافقم 24
  2. HR3

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (241 ديدگاه)

    خودروی ایتالیایی به معنای واقعی کلمه اصیل
    به نظرم برندش خیلی اصیل تر و جذاب تر از مازراتیه

    موافقم 58
    مخالفم 5
    1. Royal Driver UK 70

      ۲۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      جگوار، مازراتی ، آلفارومئو ، مرسدس ، پورشه و فراری های کلاسیک یعنی اصالت و اوج لذت رانندگی.

      موافقم 48
      مخالفم 7
    2. ❤BMW❤

      ۲۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      معلومه
      آلفا رومئو خیلی ماشینای جالبی می‌سازه و می‌ساخته

      موافقم 39
      مخالفم 3
  3. Khosrow

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    جلوتر نبوده – خواسته خاص باشه / دشبوردهای الان عقب گرد دارن ..

    موافقم 8
    مخالفم 65
    1. ❤BMW❤

      ۲۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      داداش خسرو
      میشه بگی کجای داشبورد های امروزی عقب گرد داشتن ؟

      موافقم 24
      مخالفم 6
      1. Royal Driver UK 70

        ۲۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        فکر کنم منظور اقا خسرو از عقبگرد اینه که، چون توی نصف ماشینای الان (۲۰۲۱-۲۰۲۲) یک تبلت گنده جلوت گذاشتن که هرچیزیرو باید از توی اون انجام بدی، دیگه میخای کروز کنترل هم فعالو غیرفعال کنی هم باید ۱۰ تا صفحه باز کنی تا کارت راه بیوفته مود رانندگی هم انتخاب کنی باید ۷ خان رو طی کنی. هم حواس راننده پرت میشه هم حال آدم بد میشه. ماشینای ۲۰۱۵ به قبل خیلی بهتر بودن. حداقل لذت رانندگی ، طراحی بیرون و داخل فدای تکنولوژی نشده بود.

        موافقم 17
      2. Khosrow

        ۲۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (2293 ديدگاه)

        W220 – 221 / E46 / R230 / E38 / و خیلی کابین های دیگه / تبلت رو نیستم مگر اینکه مثل تایکان تو کار کنه نه عین تاپوزک بچسبونه رو داشبورد ..

        موافقم 10
        مخالفم 4
    2. کافر مقدس

      ۲۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      مثل این میمونه که بگی بیوک در دهه 80 امروز رو پیش بینی کرده بود چون اولین داشبرد و کیلومتر دیجیتالی و فلورسنت بوده !

      پس داشبورد کامارو 1984 یه چیزی اونورتر از آینده بود چون اینم کلی آپشن داشته که برای بعضی هاش امروز باید پول اضافه بدی

      http://www.oldcarbrochures.com/static/NA/Chevrolet/1984_Chevrolet/1984_Chevrolet_Camaro_Brochure/1984%20Chevrolet%20Camaro-05.jpg

      موافقم 22
      مخالفم 17
    3. علی

      ۲۰ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      از تعداد دیسلایک هات معلومه چقدر حرفت درسته !

      موافقم 5
      مخالفم 7
      1. Khosrow

        ۲۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (2293 ديدگاه)

        تاثیر گذار بود ..

        موافقم 5
        مخالفم 7
  4. Royal Driver UK 70

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    بازم اثر هنری و فناوری ایتالیایی. واقعا ایتالیایی ها ماشینایی رو ساختن که آدم میمونه در موردشون چیزی بگه‌، ماشینای کلاسیک آلفارومئو ، مازراتی رو ببینید، تکنولوژی ساخت و طراحیشون آدم رو دیوونه خودشون میکنن. فرض کنید یک آلفتا داشتید هرروز باهاش توی محلتون دور دور میکردید. چه لذتی.. حیف که از دست ما دوره…

    موافقم 26
    مخالفم 4
  5. Radmehr

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    ایتالیا…💪🤌

    موافقم 18
    مخالفم 5
  6. aryan

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    چرا ما این ماشینارو تو عمرمون ندیدیم؟؟

    1. هوشیار

      ۲۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من دیدم ، تو تهران بود ازش

  7. رامین

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یادش بخیر ، سال ۱۳۶۸ با دائی هام رفته بودیم ملکی را در خیابان آرارات ببینیم که گذاشته بودن برای فروش و مالکش ایران نبود دائی اینا معامله شون نشد اما من‌ لنگه این ماشین برنگ آبی زنگاری را که متعلق به خانم خانه بود و ده سال خوابیده بود و داخل گاراژ خاک میخورد با ارسال وکالتنامه از آلمان‌ خریدم به ۱۸۶ هزار تومان البته اینا معروف به GTV بودن و روی ستون عقبش حروف GTV برش خورده بود.
    واقعا لذت رانندگی‌ را که اون ماشین داشت دیگه در هیچ ماشینی تجربه نکردم بخصوص که کاملا نو بود و فقط ۱۲ هزار کیلومتر کار کرده بود مدل۱۹۷۵ با موتور ۲ لیتری دو مثل سوپاپ که توی عکس هست هنوز بوی داخل ماشین و صدای زیبای موتورش یادم هست چیزیکه برای مردم بسیار عجیب و جالب بود اول همین طرح داشبرد و بعد گیربکس ۶دنده اش بود
    ببخشید طولانی شد ولی واقعا با دیدن مقاله احساساتی شدم و یاد دوران قشنگ و بی تکرار و کوتاه جوانی افتادم .
    در ضمن: مردها همون پسربچه ها هستند فقط اسباب بازی هاشون گرونتر میشه . درود بر همه شما عشق ماشین ها از هر نسلی و هر سن و سالی.

    موافقم 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا