طی سال جاری در آمارهای فروش، جای برندهای آلفارومئو و جگوار عوض شده است و در این مطلب میخواهیم ببینیم این اتفاق چرا رخ داده و چقدر اهمیت دارد. فروش آلفارومئو تا پایان ماه جولای ۲۰۲۲ در اروپا با ۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۶,۱۴۵ دستگاه رسیده درحالیکه جگوار در این مدت با کاهش فروش چشمگیر ۴۱ درصدی مواجه شده و تنها ۱۵,۴۴۹ دستگاه خودرو فروخته است. این آمارها تغییر بزرگی را برای هردوی این برندهای لوکس نشان میدهند. از یک سو، آلفارومئو پس از سالها غفلت در سرمایهگذاری، هماکنون در حال سود بردن از استراتژی منسجم مالک جدید خود یعنی گروه استلانتیس است.
این غفلت باعث شده بود آلفا سالها در قعر جدول آمار فروش اروپا قرار گیرد و حالا همین افزایشهای جزئی فروش هم برای طرفداران این برند دوستداشتنی ایتالیایی دلگرمکننده است. از سوی دیگر اما طرفداران جگوار از کاهش فروش چشمگیر برند موردعلاقهٔ خود آزردهخاطر خواهند شد. این افراد باید منتظر باشند تا دوران تولد مجدد جگوار در سال ۲۰۲۵ آغاز شود زیرا تا آن زمان این شرکت هیچ مدل جدیدی به سبد محصولات خود اضافه نخواهد کرد. افزایش فروش آلفارومئو اما تا حدودی به خاطر عرضهٔ کراساوور جدید توناله است که از ماه ژوئن راهی بازار اروپا شده و رقیبی برای جگوار E-Pace محسوب میشود.
بااینحال، کراساوور بزرگتر استلویو با فروش ۱۰,۱۶۱ دستگاه همچنان پرفروشترین محصول آلفارومئو در بازار اروپا محسوب میشود. این خودرو افزایش فروش جزئی ۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و بالاتر از سدان جولیا قرار گرفته است. دراینبین، وقتی به این موضوع توجه میکنیم که جگوار با شش محصول یعنی دو برابر تعداد محصولات آلفارومئو فروش کمتری داشته، این برند بریتانیایی بیشتر تحقیر میشود. پرفروشترین محصول جگوار کراساوور E-Pace است که تا پایان جولای، فروش آن در سراسر اروپا با کاهش ۳۸ درصدی به تنها ۵,۷۶۰ دستگاه رسیده است. بااینحال، کراساوور الکتریکی I-Pace تا حدودی توانسته جلوی کاهش فروش بیشتر جگوار را بگیرد زیرا این خودرو در مدت مذکور، ۴,۱۹۳ دستگاه فروخته که مشابه سال قبل است و در رتبهٔ دومین محصول پرفروش جگوار قرار گرفته است.
یکی از دلایل کاهش فروش جگوار اما کمبود منابع و قطعات است زیرا به خاطر این مشکل، تولید سدانهای XE و XF برای مدتی در کارخانهٔ این شرکت در بریتانیا متوقف شده بود. به همین دلیل، در طول هفت ماه، از XE تنها ۴۴۸ دستگاه و از XF فقط ۳۸۲ دستگاه در کل اروپا فروخته شده است. در این رابطه، مدیر مالی جگوار-لندروور در ماه جولای به سرمایهگذاران گفت که تمرکز JLR روی مدلهای با حاشیهٔ سود بیشتر بوده است. او گفت:
کاملاً واضح است که در ابتدا باید بتوانیم به کل نیاز بازار به رنجروور، رنجروور اسپرت، دیفندر، ولار و اووک پاسخ دهیم و سپس سراغ تحریک تقاضا در مدلهای با حاشیهٔ سود کمتر مثل کراساوورهای کوچکتر و سدانهای جگوار برویم
البته جگوار در حال تغییر استراتژی خود است که از سال ۲۰۱۵ شروع میشود و از این محصولات با حاشیهٔ سود پایین به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. با این کار، قیمت محصولات جگوار بسیار نسبت به مدلهای کنونی بیشتر خواهد شد. با توجه به اظهارات مقامات این شرکت بریتانیایی، در دوران جدید جگوار، آلفارومئو حداقل از نظر قیمت و تصویر برند هرگز در حد آن نخواهد بود و مقایسههای آمار فروش مثل این کاملاً بیمعنی خواهد شد. به گفتهٔ رئیس طراحی JLR، محصولات الکتریکی آیندهٔ جگوار که روی پلتفرم پانترا ساخته میشوند، رقیبی برای بنتلی و پورشه خواهند بود و بیشتر روی حاشیهٔ سود تمرکز خواهند داشت تا تیراژ تولید.
از سوی دیگر، کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس نیز گفته است که آلفارومئو دوباره به سودآوری رسیده و حاشیهٔ سود هر دستگاه از محصولات آن دقیقاً همان چیزی است که از یک برند لوکس انتظار میرود. استلانتیس همچنین قصد دارد آلفا را به برندی جهانی تبدیل کند درحالیکه جگوار هماکنون اسماً در تمام بازارهای بزرگ خودروهای لوکس حضور دارد. درهرحال، آمار فروش هردوی این برندها در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ در اروپا در مقایسه با مرسدس بنز با ۴۱۹,۵۵۳ دستگاه، بامو با ۴۱۲,۴۱۶ دستگاه و آئودی با ۳۸۶,۵۱۵ دستگاه، بسیار ناچیز است و حتی تسلا هم با فروش ۹۰ هزار دستگاهی با اختلاف زیادی از آنها جلوتر است یعنی برندی که تا دو سال پیش کسی فکر نمیکرد بتواند حتی به برندهای لوکس اروپایی نزدیک شود.
miladzm
۱۸ مهر ۱۴۰۱«حتی تسلا هم با فروش ۹۰ هزار دستگاهی با اختلاف زیادی از آنها جلوتر است یعنی برندی که تا دو سال پیش کسی فکر نمیکرد بتواند حتی به برندهای لوکس اروپایی نزدیک شود »
با اومدن bz4x فروش تسلا بدجوری کاهش داشته .
اصلا تا مرز ورشکستگی رفته .
اصلا فکر نمیکردم این محصول انقد رو معادلات جهانی بازار الکتریکی ها تاثیر بزاره .
کاش تویوتا کمی ملایم تر به بازار الکتریکی وارد میشد تا چنین شوک عظیمی به آمار فروش تسلا و باقی بزرگان وارد نمیشد .
Alan.r
۱۸ مهر ۱۴۰۱انقد از فروش وپیشرفت ژاپنی ها فشار میخورن که تو هر پست با ربط و بی ربطی هیت میکنن
phonix
۱۸ مهر ۱۴۰۱حالا تو چرا ناراحتی؟
RezaRs
۱۸ مهر ۱۴۰۱میشه تو همه پستا بحث کره ژاپنی نکنی؟
datsun
۱۸ مهر ۱۴۰۱جوری که پدال از این کاربر حمایت میکنه حق هم داره زیر هر پست به همه توهین کنه بحث را بندازه بعد ما چیزی به این بنده خدا میگیم پدال سریع کامنت هاب ما رو حذف میکنه کامنتهای این بنده خدا رو باقی میزاره ظاهرا پدال بدش نمیاد از این کاربر که بحث راه بندازه حداقل مغرضانه عمل نکن پدال بارها شده ایشون توهین کرده ما ریپلای کردیم کامنت ایشون رو باقی میزاری بقیه رو حذف میکنی.
علی
۱۸ مهر ۱۴۰۱درود بر آلفارومءو اصیل و زیبا ، یکی از بهترین های صنعت خودرو
ehsan.fa
۱۸ مهر ۱۴۰۱قطعا یکی از بهترین ها نیست ، اصلا سابقه خوبی تو دوام نداره
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۸ مهر ۱۴۰۱فقط یه چلنجر تو سه ماه اندازه کل تاریخ آلفا اونم فقط تو آمریکا فردش داشته.اینه که میگم سرمایه گذاری اشتباه بوده.
AHMADREZA
۱۸ مهر ۱۴۰۱چلنجر به غیر از آمریکا توی جای دیگه خواهان چندانی نداره
مصرف سوخت بالا پلتفرم فسیل شده در کنار کیفیت پایین ادوات پلاستیکی
منم عاشق چلنجرم اما هر چیزی جایی داره
آلفارومئو توی اروپا خوب شده دوج توی آمریکا
هر دوشون دوش داشتنی هستن
Muty
۱۸ مهر ۱۴۰۱اگه از این دیدگاه بخواهیم نگاه کنیم
کل فروش چلنجر اندازه فروش یکسال ایرانخودرو و سایپا هم نیست! 😂
پس چلنجر بده
و ایرانخودرو خوب ؟
( هر سنی داری، لااقل چند ساله تو پدال هستی! هنوز رشد نکردی که این تفکرات بچگانه را کنار بزاری؟؟ )
کرگدن باواریا
۱۸ مهر ۱۴۰۱جگوار یه چیز دیگس.. ای کاش مدل xj حذف نمیشد!
phonix
۱۸ مهر ۱۴۰۱به نظرم جگوار برند بهتری هست الان هم در کابین و هم در فنی دلیل این عدم استقبال شاید در بازار یابی باشه
چون شنیدهع بودم ماشین برقیشون رو تو بغداد معرفی کردن بجای امریکا و اروپا و حتی کشور های پولدار حاشیه خلیج فارس
اما خوب ایتالیایی ها هم دارن برمیگردن و پر قدرت ظاهر شدن
Erfan
۱۸ مهر ۱۴۰۱خب جگوار آخه به نظر من چند پله طراحی زیبا ترین داره واقعا نمیشه فاز خریداران رو درک کرد.