آلفا رومئوچشم انداز

آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو

کراس‌اور الکتریکی آلفارومئو توسط ژوبین خودرو وارد ایران خواهد شد. جونیور برقی، ساخت اروپا است و نسخه‌‌ی هیبرید نیز دارد.

سابقه‌ی حضور آلفارومئو در ایران، مشابه بسیاری دیگر برندهای ایتالیایی، چندان پرفروغ نیست. مردم ما تا حدودی با فیات و مازراتی آشنایی دارند اما آلفارومئو بیشتر برای علاقه‌مندان خودروهای اسپرت، شناخته شده است. سه مدل شامل 4C، جولیتا و میتو، در سال‌های دهه‌ی ۹۰ خورشیدی به تعداد اندک وارد ایران شدند.

بیشتر بخوانید:

آلفارومئو یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان درحال کار دنیا است. این برند ایتالیایی سال ۱۹۱۰ شکل گرفت و از ابتدا علاقه‌مند حضور در مسابقات بود. آلفارومئو امروزه زیرمجموعه‌ی استلانتیس محسوب می‌شود و سالانه ۶۰ تا ۷۰  هزار خودرو تولید می‌کند. محصولات آلفارومئو در هر کلاس بدنه، معمولا قیمت بالاتری نسبت به رقبا دارند و از نظر کیفیت رانندگی، نزدیک به مرسدس بنز یا بی‌ام‌و توصیف می‌شوند.

آلفارومئو جونیور سال ۲۰۲۴ معرفی شد و خودرویی کاملا جدید محسوب می‌شود. این مدل در کلاس کراس‌اور کوچک، پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۸ و فیات ۶۰۰ دارد. آلفارومئو جونیور فقط در لهستان تولید می‌شود و خریدار ایرانی می‌توان از اروپایی بودن این محصول، مطمئن باشد. دو مدل تمام برقی و هیبرید، برای آلفارومئو جونیور وجود دارد اما ظاهرا نسخه‌ی برقی وارد ایران خواهد شد.

طراحی ظاهری و نمای بدنه آلفارومئو جونیور

هاچبک‌ -کراس‌اور آلفارومئو توسط الخاندرو رومانوس (Alejandro Romanos) طراحی شده است. این مهندس اسپانیایی، خالق سوپراسپرت آلفارومئو ۳۳ استراداله و کراس‌اور آلفارومئو توناله نیز محسوب می‌شود. احتمالا به همین دلیل، حس اسپرت و تهاجمی در آلفارومئو جونیور وجود دارد.

در نمای اصلی، حالت مثلثی داخل جلوپنجره طبق سنت آلفارومئو دیده می‌شود. داخل این بخش، طرحی از نشان تجاری شرکت سازنده (صلیب و اژدها درحال بلعیدن انسان) شکل گرفته است. طرح چراغ‌‌ها شباهت جزئی به فراری پروسانگوئه دارند و چند بخشی طراحی شده‌اند. حجم‌دهی بدنه به سبک ایتالیایی، پیچیده و عضلانی نیست تا با وجود ابعاد کوچک، آلفارومئو جونیور را پرسرعت نشان دهد.

در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی داخل گلگیر و رکاب، توی ذوق می‌زنند. دستگیره‌ی درهای عقب، مشابه آلفارومئو جولیتا، نزدیک شیشه‌ی عقب نصب شده و از پلاستیک است. مواد سیاه‌رنگ، همچنین برای آینه بغل، قاب پنجره‌ها و چرخ‌های ۱۹ اینچ نیز استفاده شده‌اند.

در پشت نیز، سپر تمام پلاستکی بدون چراغ‌های هشداردهنده، حس یک خودروی ارزان‌قیمت را به آلفارومئو جونیور می‌دهد. حجم‌دهی بدنه برای درپوش صندوق و محل نصب چراغ‌ها جالب توجه است اما هماهنگی چندانی با نمای روبرو ایجاد نمی‌کند. البته آلفارومئو جونیور برای افراد علاقه‌مند به سبک طراحی خلاقانه و متفاوت از دیگران، جالب خواهد بود.

ابعاد کارس‌اور کامپکت آلفارومئو شامل طول ۴,۱۷۰  و عرض ۱,۷۸۰  و ارتفاع ۱,۵۰۰  و فاصله محوری ۲,۵۵۰  میلی‌متر می‌شود. با این شرایط، جونیور حتی از تویوتا C-HR نیز کوچک‌تر است.

طراحی داخلی و کابین آلفارومئو جونیور

جزئیات پیچیده و اغراق‌شده، در سراسر داشبورد آلفارومئو جونیور دیده می‌شود. این محصول، ترکیبی عجیب از کابین یک خودروی اسپرت و فناوری‌های الکترونیک فراهم می‌کند که ممکن است برای همه جالب نباشد.

فرمان D شکل با نشان آلفارومئو به تنهایی جذابیت زیادی دارد اما طرح سیلندری برای پنل دیجیتال استفاده شده است که قدیمی به نظر می‌رسد. هرچند که محصولات آلفارومئو در کلاس نیمه لوکس، قیمت‌گذاری می‌شوند؛ خبری از داشبورد تمام چرم یا رنگ‌های متنوع برای صندلی‌ها نیست. تمام نسخه‌ها، کابین خاکستری تیره دارند و تقریبا تمام کلیدها، پلاستیک سیاه هستند.

افراد بلند قد، راحتی چندانی روی صندلی‌های عقب آلفارومئو جونیور ندارند. البته ردیف جلو برای ۲ انسان بالغ مناسب است و صندوق عقب ۴۰۰ لیتری نسبت به ابعاد خودرو، قابل قبول به نظر می‌رسد.

پیشرانه و تجهیزات فنی آلفارومئو جونیور

از نظر قوای محرک، سه نسخه آلفارومئو جونیور در بازار اروپا وجود دارد. مدل تمام برقی، سطح متوسط محسوب می‌شود و دارای ۱۵۶ اسب بخار قدرت با ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور است. آلفارومئو جونیور تمام الکتریکی، در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت دارد. این کراس‌اور کوچک با گیربکس تک سرعته و باتری ۵۴ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم می‌کند.

نسخه‌ی پایه، پیشرانه‌ی هیبرید با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل از موتور سه سیلندر ۱/۲ لیتر همراه توربوشارژر و اینترکولر در کنار محرک برقی و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته بهره می‌برد؛ اما از نظر شتاب و سرعت، مشابه جونیور تمام برقی است.

گران‌ترین مدل آلفارومئو جونیور، نسخه‌ی تمام برقی ولوچه (junior veloce) است که البته به دلیل قیمت بالا احتمالا هرگز وارد ایران نخواهد شد. این نمونه، تنها جونیور دو دیفرانسیل محسوب می‌شود و  ۲۸۲ اسب بخار قدرت دارد. گشتاور ۳۴۵ نیوتن‌متر به این کراس‌اور ۱۵۰۰ کیلوگرمی کمک می‌کند تا در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

قیمت آلفارومئو جونیور در اروپا و پیش‌بینی برای ایران

نسخه‌هالی مختلف جونیو ربرقی در ایتالیا ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو قیمت دارند. اگر تخفیف گمرکی مخصوص مدل‌های الکتریکی مشابه سال‌های قبل اعمال شود و نرخ دلار در محدوده‌ی ۱۰۰ هزار تومان باقی بماند، آلفارومئو جونیور وارداتی حدود ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان برای مشتری ایرانی، هزینه خرید خواهد داشت.

در سمت دیگر ماجرا، هنوز خودروهای برقی برای بازار ایران، جذابیت بالایی ندارند. کمبود ایستگاه‌های شارژ و بنزین ارزان، دلیلی برای خرید مدل‌های تمام الکتریکی باقی نمی‌گذارد. همچنین، کراس‌اورهای پهن‌پیکر چینی با انبوه امکانات و قیمت پایین‌تر نسبت به آلفارومئو جونیور، گزینه‌های پرفروش بازار ایران هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2210 ديدگاه)

    آلفارمئو جولیتا در ایران با نسخه پایه عرضه شد اگر مدل جولیتا QV مجوز واردات می گرفت یکی از بهترین و خوش هندلینگ ترین هاج‌بک بازار ایران میشد

    موافقم 22
    مخالفم 1
  2. J

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    ارز لازم برای واردات این خودروها از کجا تامین میشه؟
    آیا بصورت شخصی خریداری میشه و وارد کشور میشه؟

    موافقم 10
    1. Khosrow

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2432 ديدگاه)

      بالاخره بیارن یا نیارن؟ ..

  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    این شرکتا معلوم نیست از کجا در میان یه ده بیست ها ماشین وارد میکنن بعد غیبشون میزنه

    موافقم 21
    1. ashkanyp

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (25 ديدگاه)

      معمولا کارشون چیز دیگس مثل ماشین سنگین و تراکتور بعد شرکت ثبت میکنن یه تعداد وارد میکنن و خدانگهدار

      سال ۱۴۰۵ ببینید چقدر برقی دست دوم بدون مشتری میاد تو بازار

      موافقم 16
      مخالفم 2
    2. میلاد

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اینا میرن میگردن ببین چه ماشینی رو دسته کمپانی مونده میشه با قیمت نصف خرید جوریم باشه که چشمگیر باشه مردم بدبته محصول درست حسابی ندیده ما رو گول بزنه بعد بخرن ۲۰ هزار تا فاکتور کنن ۴۰ هزار تا مالیاتم که نداره سود قانونی رم بکشن روش بفروشن ۵۰ هزار تا بعدشم جمع کنن برن مردم بمونن ماشینی که خدماتی براش وجود نداره چند سال بعدم دلالا به بهونه اینکه همه چیش گیر میاد(با بدختی و گرفتاری) کارکرده هاشو فرو کنن به ملت

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. Roody

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    طراحیش زیاد آلفارومئو نیست.
    منظور اینکه از اون اصالت وسکسی بودن آلفا دور شده.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. Roody

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    طراحیش زیاد آلفارومئو نیست.
    منظور اینکه از اون اصالت آلفا دور شده.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. اراز

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    یاد کارتون چوبین افتادم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. نیو کار

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (140 ديدگاه)

    نظر شخصی جلو ماشین خیلی زشته

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Lyting

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (73 ديدگاه)

      بخاطر قوانین برخی کشورها باید پلاک ماشین وسط نصف بشه و آلفارومئو مجبوره دیگه از این طراحی ها استفاده کنه که بنظر من از این زیباتر نمیشد

  8. Mohammad

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    ۳۰ ۴۰ هزار یورو قیمت ماشین هست
    رنو کولئوس رو این دلال ها دو برابر قیمت اصلی میفروشن با این که فرانسوی هست و یه شاسی بلند اقتصادیه .
    این که یه کراس اوور اسپرت ایتالیایی هست کمتر ۵ میلیارد قیمت گذاشتن من اسمم عوض میکنم .
    ولی واقعاً هم خوشگله هم قیمتش مناسبه ، امیدوارم ترامپ نابود بشه تا اقتصاد جهانی رو نابود نکرده ، حتی تصور این که وضعیت ایران و جهان از اینم بدتر بشه اشکم در میاره .
    به امید روزی که مردم ایران در آرامش با رفاه بدون نژادپرستی جنسیتی ، تبعیض و . . . . زندگی کنن

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. حسین

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چراغ عقب کم شباهت به چراغ عقب ریرا نیست

    موافقم 13
    مخالفم 1
  10. محمود

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدتیه که طراحی برخی برندهای چینی رو بیشتر میپسندم تا غربی ها یا کره ژاپن. بنظرم اخیرا طراحی چینی ها معقول تر بوده

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. Mercedes

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (716 ديدگاه)

      کره هم خوبه
      کلا کن طراحی شرق اسیا. رو بیشتر میپسندم
      بعدش ایتالیا و فرانسه
      بعد بریتانیا و امریکا
      اخر از همه المان
      بنظرم بدترین طراحی هارو الان المانی ها دارن (به کشورهای دیگه مثل سوئد یا اسپانیا و کرواسی (ریمک) و هند و ایران و ترکیه و … اشاره نکردم)

  11. علی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    فقط برقی وارد ایران میشه چون واسه هیبریدش جای دیگه مشتری هست ولی جونیور برقی با برد مسخره ۴۰۰ کیلومتر که نصفش بخاطر کولر یا بخاری تباه میشه ، رو هیچ احمقی نمیخره.
    اخیرا هم مشخص شد شارژ خانگی در ایران اصلا مقرون به صرفه نیست و ایستگاه شارژ هم که داخل تهران بزور پیدا میشه

  12. مارون

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    جولیتا رو هنوز میبینی کیف می کنی این چیه زده دیگه ؟
    طراحی عقب جلو افتضاح موتور ضعیف
    طراحی داخلی شلوغ قدیمی پلاستیکی
    خدمات قطعاتم ک هیچ
    حیف اسم آلفا واقعا

    موافقم 3
    مخالفم 2
  13. Lyting

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    از اون ماشین هاست که بخاطر طراحی زیبایی که داره به این زودیا قدیمی نمیشه مثل پژو ۲۰۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا