قطعاً تاکنون ضربالمثل دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است را شنیدهاید. این ضربالمثل کاملاً در مورد کراساوور جدید آلفارومئو توناله صدق میکند. سازندۀ ایتالیایی با این خودرو برای اولین بار به بخش کراساوورهای کامپکت وارد شده تا با خودروهایی مثل بیامو X1، مرسدس بنز GLA، ولوو XC40 و آئودی Q3 رقابت کند. توناله اما تا زمان تولد، راهی سختی را پشت سر گذاشته است. نسخۀ کانسپت خودرویی که در اینجا میبینید بیش از سه سال پیش برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ رونمایی شد اما فرایند توسعۀ آن با شکل گیری گروه استلانتیس همزمان شد که تغییر مدیریت آلفارومئو را به همراه داشت. مدیر جدید برنامههای بزرگی برای تبدیل کردن این شرکت به برندی تمام الکتریکی تا سال ۲۰۲۷ دارد و به همین دلیل توناله دوباره روی میز طراحی رفت و درنتیجه با تاخیر رونمایی شد.
یکی از نقاط ضعف توناله این است که از پلتفرم Small Wide فیات-کرایسلر مشترک با جیپ کامپس استفاده میکند درحالیکه پس از شکل گیری استلانتیس، آلفارومئو به پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن که در خودروهایی مثل پژو ۳۰۰۸ استفاده میشود هم دسترسی داشت. بااینحال، پلتفرم FCA برای استفاده در توناله تغییرات زیادی را تجربه کرده و بهعنوانمثال در جلو و عقب به تعلیق مکفرسون جدیدی مجهز شده است. علاوه بر این، تمام نسخههای این کراساوور ایتالیایی در اروپا بصورت هیبریدی عرضه میشوند که شامل یک مدل پلاگینهیبریدی با ۲۷۵ اسب بخار قدرت و دو مدل هیبریدی خفیف میشود. هردو نسخۀ هیبریدی خفیف به یک پیشرانۀ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی متصل به گیربکس هفت سرعتۀ دوکلاچه و یک باطری کوچک مجهز هستند.
نسخۀ ضعیفتر از بین این دو، ۱۳۰ اسب بخار قدرت دارد که در بریتانیا عرضه نمیشود اما در عوض نسخۀ قویتر آن با ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دو تیپ Ti و ولوسی در این کشور به فروش خواهد رسید. قیمت پایۀ تیپ ولوسی که ما آزمایش کردهایم از حدود ۳۶ هزار پوند شروع میشود که احتمالاً از آئودی Q3 35 TFSI هیبریدی خفیف ۱۵۰ اسب بخاری در تیپ S-Line ارزانتر خواهد بود. هرچند اگر در هنگام حرکت به رفتار خودرو دقت کنید متوجه وجود سیستم هیبریدی خفیف خواهید شد اما در این توناله هیچ ویژگی آشکاری مثل حالت رانندگی هیبریدی یا الکتریکی و یا انتخابگری برای تغییر سطح سیستم احیای انرژی ترمزها وجود ندارد.
با وجود شارژ کافی در باطری ۰.۸ کیلووات ساعتی خودرو، توناله میتواند فقط با استفاده از نیروی الکتریکی با سرعت پایین به جلو یا عقب حرکت کند. به لطف این ویژگی، اگر با پدال گاز مدارا کنید میتوانید تا سرعت حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای جابجاییهای کوتاه فقط از موتور الکتریکی استفاده کنید. همچنین نیروی کمکی الکتریکی در کنار پیشرانۀ بنزینی باعث میشود خودرو در رانندگیهای شهری و در ترافیک سرحال و شاداب باشد. البته بااینوجود، پیشرانۀ بنزینی و گیربکس اتوماتیک عملکرد خیلی تند و تیزی ندارند و هرچند با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور، شتاب صفرتاصد ۸.۸ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت اعداد قابلاحترامی هستند اما در عمل به دلیل عملکرد مردد گیربکس، پرفورمنس لحظهای آنطور که انتظار میرود در دسترس نیست مگر اینکه خودرو در حالت رانندگی دینامیک یا همان پویا قرار گیرد.
پیشرانه نیز هرچند از لحاظ نحوۀ تعامل بیسروصدا با سیستم هیبریدی در سرعتهای پایین، قابلتوجه است اما عملکرد خیلی جذابی ندارد. همچنین هرچند در دورهای پایین سروصدا به خوبی سرکوب میشود اما در بزرگراه، صدای باد و خصوصاً سروصدای جاده از رینگهای ۲۰ اینچی سفارشی خودروی آزمایشی ما کل کابین را فرامیگیرد. این موضوع نقطهضعف بزرگی است زیرا در شاسی توناله توسعۀ تحسین برانگیزی صورت گرفته و بین طبیعت اقتصادی و زمخت جیپ کامپس با تونالهای که بسیار چابک است، فاصلۀ قابلتوجهی ایجاد شده آنهم علیرغم اینکه هردو خودرو از یک پلتفرم استفاده میکنند. بنابراین بهتر بود مهندسان استلانتیس مشکل ورود سروصدا به کابین را هم حل میکردند.
فرمان توناله احساس مثبت و واکنشی مناسب نسبت به درخواستهای راننده دارد و به همین دلیل اعتمادبهنفس بالایی را القا میکند. هنگام ورود به پیچها، دماغۀ خودرو سبک است و این وقتی با توزیع وزن متعادل و بادیرول اندکی که بسیاری از رقبا به آن نمیرسند ترکیب میشود، پویایی بالایی به آلفا میدهد. البته در اینجا وقفههای کوتاه پیشرانه و گیربکس بیشتر خود را نشان میدهند. بطورکلی، هرچند توناله به اندازۀ پورشه ماکان راننده را درگیر و هیجانزده نمیکند اما قیمت آنهم بسیار از ماکان کمتر است.
توناله ولوسی آزمایشی ما به کمکفنرهای تطبیقی الکترونیکی دو مرحلهای مجهز بود و هرچند در سرعتهای پایین در شهر سواری خودرو سفت احساس میشد اما تعلیق به اندازۀ کافی دستاندازها و چالهها را جذب میکرد. با قرار دادن خودرو روی حالت دینامیک، کمکفنرها سفتتر میشوند اما در همین حالت، یک گزینۀ نرم هم وجود دارد که با انتخاب آن، تنظیمات تعلیق به حالت پیشفرض بازمیگردد اما همچنان حداکثر پرفورمنس قوای محرکه ارائه میشود و فرمان همچنان سنگینتر میماند. در تیپ Ti، کمکفنرهای استاندارد از نوع فرکانسی هستند که توسط راننده از طریق دکمههای داخل کابین قابل تنظیم نخواهند بود اما بطور خودکار تنظیمات خود را بر اساس سطح مسیر تغییر میدهند. البته تنظیم پایۀ این کمکفنرها نسبت به نمونههای تطبیقی در تیپ ولوسی سفتتر احساس میشود.
در این کلاس، طراحی ظاهری خودروها اهمیت بالایی دارد و هرچند این موضوعی سلیقهای است اما تبدیل کانسپت سه سال پیش به توناله تولیدی کنونی چشمگیر به نظر میرسد. این ماشین با ۴,۵۲۸ میلیمتر طول، یکی از کشیدهترین خودروهای این کلاس محسوب میشود اما ارتفاع تنها ۱,۶۰۱ میلیمتری، به آن حالت اسپرتتری نسبت به رقبای جعبهایتری مثل بیامو X1 بخشیده است. تیپ پایۀ Ti بهصورت استاندارد با رینگهای ۱۸ اینچی، کیت بدنۀ مشکی براق و چراغهای جلو و عقب تمام LED ارائه میشود اما تیپ ولوسی با رینگهای ۱۹ اینچی، سر اگزوزهای کرومی دوتایی، تزئینات مشکیرنگ بیشتر در بیرون، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و کیت بدنۀ مشکی مات، احتمالا بیشتر نظر خریداران را جلب خواهد کرد. این تیپ در داخل هم از تودوزی آلکانترا و پدالهای آلومینیومی بهره میبرد.
بااینحال، در خودروی آزمایشی ما که از سری اولیۀ تولید بود، صندلیها با چرم گیاهی پوشیده شده بودند. البته مسئولان آلفارمئو گفتند تناسب و دقت ساخت توناله در نمونههایی که از ماه سپتامبر به خریداران تحویل داده خواهد شد بهتر میشود اما متریال همین نمونۀ آزمایشی هم کموبیش نهایی هستند و این کمی جای نگرانی دارد. به عبارت ساده، زمانی که پای کیفیت داخلی به میان آید، رقبای پریمیوم بهراحتی آلفا را پشت سر خواهند گذاشت. در داخل توناله، در بالای داشبورد از پلاستیک نرم خوشلمس استفاده شده اما دیگر قسمتها خشکتر و ارزانتر به نظر میرسند مثل درهای عقب که از بالا تا پایین آنها از پلاستیک خشک استفاده شده است.
برخی قطعات کابین مثل دریچههای تهویۀ طرفین داشبورد قدیمی به نظر میرسند و کمی شل احساس میشوند درحالیکه کنسول وسط هم از پلاستیک نازک ساخته شده است. فضای کابین در جلو خوب است و دید رو به جلو نیز مناسب است اما صندلی نیمکتی عقب هرچند براحتی میتواند دو نفر را در خود جای دهد اما برای نفر سوم چندان راحت نخواهد بود. همچنین ستونهای C پهن و فقدان تنوع رنگ در داخل باعث شده کابین کمی تاریک به نظر برسد. در عقب نیز یک صندوق بار ۵۰۰ لیتری با دهانۀ عریض و کف قابلتنظیم وجود دارد که از خروجی برق ۱۲ ولت هم برخوردار است. البته برخی رقبا به وضوح صندوق بار بزرگتری دارند.
در بخش تکنولوژی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی توناله مشابه بالاترین نسخۀ فیات ۵۰۰ الکتریکی است و این اصلاً چیز بدی نیست زیرا این نمایشگر کاملاً روشن، واضح و سریع بوده، به درخواستها بهخوبی واکنش نشان میدهد و منوها و ویجتهای آن بهصورت منطقی چیده شدهاند. زیر این نمایشگر دکمههایی به سبک پیانو برای کنترل تهویه تعبیه شده است اما برخی ویژگیها مثل گرمکن صندلیهای جلو از طریق صفحهنمایش لمسی کنترل میشوند.
جمعبندی
ما عاشق ظاهر جذاب و هندلینگ توناله روی جاده شدیم اما برخی مشکلات، بهوضوح مانع میشوند تا این خودرو به یک تهدید واقعی برای بهترین کراساوورهای لوکس بازار تبدیل شود. قوای محرکهای که در سطح شهر امیدوارکننده عمل میکند، در جادههای باز نمیتواند انتظارات شاسی را برآورده کند. علاوه بر این، نگرانیهایی هم در رابطه با کیفیت داخلی در مقایسه با دیگر رقبای لوکس وجود دارد. به همین دلایل، آلفارومئو توناله درست پشت سر پیشتازان این سگمنت قرار خواهد گرفت.
مشخصات فنی
Alfa Romeo Tonale Veloce 2022 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۳ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۱۴۴ گرم/کیلومتر |
قیمت | ۳۶ هزار پوند (حدودی) |
امتیاز | ۳.۵ از ۵ |
حامد
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱هیچ دلیلی نداره ادم ماشینای المانی و امریکایی و حتی ژاپنی ول کنه و بیاد این بخره.
بجز اون جلو پنجره مثلثی شکلش طراحیش بی اصالته البته قشنگ هست ولی اصالت نداره
کافر مقدس
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱با قدرت میتونم بگم آلفارومئو و مازراتی اور ریت ترین برند ها هستن که فقط الکی اسم یدک میکشن و پول اسم میگبرن
اگه به اسم هست که فیات با وجود قدیمی ترین خودروساز سرپا در حال حاضر کلی اسم داره که
STAN
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا. این دوتا شرکت فقط به خاطر ماشینایی که زمان گذشته ساختن معروفن و به نظرم تو وضعیت فعلی دنیای خودرو واقعا شرکتای معمولی هستن و اصلا لیاقت این همه توجه رو ندارن
محسن
۶ آبان ۱۴۰۲تویتا که نه قبلا نه الان ماشین خوب باحال نساخته
Amir
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱کی میشه این کلمه اصالت رو از ادبیات ما ایرانیا حذف کنن .
ملاک مون برای کراس اور شهری شده اصالت؟!؟
Ramyar
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط میتونم بگم از پراید بهتره
کامران
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱FACT : از در کارخونه مازراتی و آلفارومئو ی ماشین خوب بیرون نیامده و نخواهد آمد.
هر موقع این دو محصول جدید دادن این اصل رو در نظر بگیرید
RezaRs
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم گریکاله چندان از این قاعده پیروی نمی کنه
Arshia m3csl
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ببخشید الفارومئو 8c 2008 بد بود؟ یا مازاراتی mc20 که تازه اومده بده؟ الفارومئو و مازاراتی خیلی ماشین های خوب زیادی تولید کردن تو تاریخ
Clean energy (صیانت!)
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱راستی به بعضیا میگفتی تین ایجر!:)
Aboalfazl demon
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱آلفا و مازراتی
کسایی که اگه نبودن شاید داج و جیپ خیلی بیشتر پیشرفت کرده بودن
Arshia m3csl
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱الفارومئو توناله خیلی ماشین زیبایی هست واقعا و از نظر قدرت موتور هم خیلی خوبه امکانات ماشین هم خیلی زیاده چرا نتونه رقبارو به چالش بکشه؟
Jdm باز
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱کابین با ادوات بی کیفیت و پلاستیک خشک
ورود سر و صدا به کابین و عایق بندی ضعیف
علی جردن
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱تنها کمبودش موتور ۶ سیلندر بدون هیبرید هست
Alan.r
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱1:GLA
2:Q3
3:X1
4:XC40
5:Tonale
مسعود
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی بدترکیبه بخصوص جلوش
انگار از خواب بیدارش کردن گفتن برو نون بگیر
Nima
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱یه سری ایراداش الکی بود . مثلا چرا ردیف عقب برای 3 نفر جا نداره!!!
اینو که x3 هم نداره چه برسه به برادر کوچیکش!
نکته بعدی فکر نمیکنم ماکان هیج جوره رقیب این باشه که این توی متن گفت!
در کل بررسیش پر از ایراد بود ولی برعکس ترجمش به لطف جناب دهقان عالی بود.
ممنون.
datsun
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱کلارکسون اینو ببینه سکته رو زده ،
GMA
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱درش رو تخته کنن بهتر از اینه که اینطوری میراث ۱۱۲ ساله آلفا رو به فنا بدن
محمد امین
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم به اگر موتور خوبی داشت ، یعنی موتور قوی تر ، میتونست خیلی رقابتی تر باشه… البته به نظرم برای استفاده های شهری ماشین مناسبی هست ، خاصه
TML BN
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱آلفا برگرد به دوران اوجت😕
TML BN
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱این آلفایی نیست که ما و کلارکسون دوست داشتیم
javadhy
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱کاری به بررسی و نقد ماشین ندارم هر چند خودم این ماشینو تو این سگمنت به بقیه ترجیح نمیدم ولی از نظر ظاهری به نظرم از همه بهتره البته متن (منظورم متن اصلیه وگرنه ترجمه عالی بود) یه چند تا مشکل داشت مثلا از ضعیف بودن قوای محرکه میگفت خوب کسی که با این مشکل داشته باشه نسخه قوی تریو میخره بعدم این ماشین اصلا رقیب ماکان نیست استلویو رقیب ماکان محسوب میشه تنها مشکلات واقعی هم که تو متن به نظرم حق باهاشون بود یکی جنس ادوات کابین در ردیف عقب و صدای بیش از حد درون کابین بود
Jdm باز
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی gla و x1 هست،چرا این؟؟؟
طراحی جلوش هم قشنگ نیس بنظرم، اخمو و ناراحت هست
در کل بنظرم شایسته نام الفا نیس
فقط خدا کنه کلارکسون اینو نبینه😂😂
احمدرضا
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱الان یکی بازم میاد میگه پول اینو خرج کرایسلر و دوج و جیپ میکردن بهتر بود…
اگه به فروشه پس تو آمریکا کرولا بیشتر از رانگر و چروکی خریدار داره(آمار واسه 2020 از خود سایت پدال) پس کرولا بهتره 😐
۱۳
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱بچه ها برنامه کودک خونه ی مادر بزرگه رو کی یادشه
چراغهای جلو دقیقا کپی چشمای مادر بزرگس
arshiaSVJ
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱شبیه کوالاس
میدونید یه جوریه انگار خسته اس
Ferrari
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱بزرگترین مشکل الفارومئو و مازراتی اینه که مجبورن از قطعات کرایسلر استفاده کنن. همونطور که اول پست هم مطرح شد این ماشین نباید از پلتفرم مشترک با جیپ استفاده میکرد
علی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ایتالیا مهد طراحی است ، خیلی از مدلهای بی ام و را پنین فارینا طراحی کرده ,, در مورد این هم بگم بابا جون ، طراحی ش از آلمانها بهتره ، استهلاکش هم کمتره ، چرا آلمان فن ها درک نمیکنن که ماشین فقط به اسب بخار و شتاب نیست ، درضمن هزینه نگهداری و تعمیراتش نصف بنز و بی ام و هم نیست ، حال باز برین خودتونو جر بدین که آلمان سرآمده همس!!!!
mm-yarlou
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱این ماشین نیمده اشهدشو باید بخونه
علی جردن
۲۴ آبان ۱۴۰۱یه قلب تپنده تنفس طبیعی و بدون هیبرید ۶ سیلندر نیاز داری تا بتازی