آلفا رومئو

آلفارومئو، تندیس دلربای رومی

در جایی خوانده بودم که ایتالیایی‌ها عاشق رانندگی با سرعت زیاد در جاده‌های پردست‌انداز هستند، پس اگر وضع به این‌گونه باشد، چندان هم نباید از وجود و حضور شاهکارهایی همچون لامبورگینی، فراری و مازراتی و…. در این کشور متعجب بود زیرا این محصولات را می‌توان تااندازه‌ای بازتاب و پرتوی از طبع و سرشت مردمان این دیار دانست و شاید هم دوستدارانشان در جای‌جای عالم. اما خوشبختانه تمامی تولیدات این خطه را سوپر اسپرت‌هایی گران و دور از دسترس عامه، تشکیل نمی‌دهند که اگر چنین بود تاکنون نام و نشانی هم از آلفا نبود، خودرویی که با بهایی به‌مراتب ارزان‌تر، لذت نابی را پیشکشتان می‌کند که در دیگر همتایانش کمتر می‌یابید.

AlfaRomeo
Alfa Romeo
آلفارومئو، تاریخ پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده و بیش از یک قرن سابقه و تجربه را پشتوانه آمال و اعمال خود قرار داده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که در سال ۱۹۱۰ میلادی و پس از انحلال شعبه ایتالیایی کمپانی فرانسوی درک (DARRACQ)، گروهی از سرمایه‌داران و متخصصین (ایتالیایی) کارخانه و تأسیسات این کمپانی را به قصد تولید خودرو خریداری نموده و نام آن را آلفا (ALFA) نهادند. پس از چند سال، شخصی به نام نیکلا رومئو وارد صحنه شد. وی کارخانه‌داری بود که قبل از جنگ جهانی اول به تولید ماشین‌آلات معدن و …اشتغال داشت و در طی جنگ هم توانسته بود فعالیت‌های خویش را گسترش دهد. از سال ۱۹۱۵ میلادی، وی به‌تدریج توانست آلفا را در مجتمع‌های تحت کنترل خویش جذب نماید و در سال ۱۹۱۸ میلادی هم رسماً آلفارومئو را تأسیس نمود. نیکلا رومئو تا سال ۱۹۳۰ میلادی سرپرستی و هدایت این کمپانی را بر عهده داشت و در سال ۱۹۳۸ میلادی درگذشت.
alfa museum collection
alfa museum collection
از همان ابتدای تأسیس این کمپانی، مسابقات اتومبیلرانی و حواشی مرتبط با آن، از عمده دل‌مشغولی‌های آلفارومئو بود. این شرکت از سال ۱۹۱۱ میلادی در مسابقات اتومبیلرانی شرکت داشت و اولین اتومبیل مسابقه‌ای آلفارومئو نیز در مسابقه مشهور تارگافلوریو در سال ۱۹۱۹ میلادی حضور یافت و این مقدمه‌ای بود برای ورود هر چه وسیع‌تر و نیز کامیابی‌های چشمگیرتر این کمپانی در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی. نکته جالب اینجاست که یکی از رانندگان برجسته آلفارومئو در دهه ۲۰ میلادی شخص انزو فراری (ENZO FERRARI) بود که بعدها کمپانی فراری را تأسیس نمود.
Targa Florio
Targa Florio
از میان اتومبیل‌های عالی و برجسته آلفارومئو در این سال‌ها می‌توان به مدل‌های 6C و نیز 8C و در بین اتومبیل‌های جایزه بزرگ هم می‌توان به مدل‌های P2 و P3 اشاره نمود. برای آلفارومئو که در آن زمان کمپانی کوچکی بیش نبود (با رکود تولید تنها ۱۱۱۰ دستگاه در سال ۱۹۲۵ میلادی)، این فعالیت‌های پرهزینه و پرخرج، بار مالی فراوانی به همراه داشت که به‌تدریج هم بر حجم آن‌ها افزوده می‌شد تا جایی که در سال ۱۹۳۳ میلادی این کمپانی در مرز ورشکستگی قرار گرفت و تحت کنترل انستیتو بازسازی صنعتی درآمد که سازمانی دولتی برای حمایت از صنایع بود. گرچه آلفارومئو از این تاریخ تا پایان جنگ جهانی دوم، به طراحی و تولید موتورهای هواپیما اشتغال داشت اما دولت فاشیست وقت این کشور، به‌منظور نمایش توانایی تکنولوژیکی و افزایش پرستیژ ایتالیا در جهان، آلفارومئو را تشویق به طراحی برخی از اتومبیل‌های اسپرت پرتوان نمود که پیامد آن عرضه مدل‌های به‌یادماندنی و برجسته‌ای همچون سری ۲۹۰۰ در اواخر دهه ۳۰ میلادی بود.
1937 Alfa 8C 2900 B
۱۹۳۷ Alfa 8C 2900
در طی جنگ جهانی دوم، کارخانه‌های آلفارومئو صدمات فراوانی را از پی بمباران‌ها متحمل شدند ولی پس از جنگ به سرعت مورد بازسازی قرار گرفتند. از سال ۱۹۵۰ میلادی نیز با تولید مدل ۱۹۰۰ این خودروساز به سمت تولید انبوه تغییر جهت داد. این روند در سال ۱۹۵۴ میلادی با تولید جولیتا صورت جدی‌تری به خود گرفت. جولیتا در فرم‌های مختلف بدنه اعم از سدان، کوپه و اسپایدر (روباز) تولید می‌شد. طراحی بدنه آن هم توسط طراحان برجسته ایتالیایی از جمله پنین فارینا، برتونه و زاگاتو صورت پذیرفته بود. در سال ۱۹۶۲ میلادی هم سری جولیا معرفی شد که مدل‌های کوپه جولیا اسپرینت و نیز اسپرینت ولوچه یا GTV از مشهورترین انواع آن بودند. تمایل این کمپانی به گسترش فعالیت‌های خود و نیز کسب سهم بیشتری از بازار منجر به عرضه موفق آلفا سود در سال ۱۹۷۲ میلادی گردید که تولید آن تا سال ۱۹۸۴ ادامه داشت. در طول دهه ۷۰ میلادی، این اتومبیل به همراه مدل‌های دیگری چون آلفتا، جولیا، جولیتا، اسپایدر و جی‌تی‌وی تولید می‌شد.
1970 alfa montreal 8c
۱۹۷۰ alfa montreal 8c
اما برجسته‌ترین مدل آلفارومئو در این سال‌ها مدل مونترال بود که یک کوپه پرقدرت مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی با توان ۲۰۰ اسب‌بخار بود و از سال ۱۹۷۰ الی ۱۹۷۶ میلادی به تعداد محدود تولید شد. طراحی بدنه این اتومبیل زیبا نیز مانند بسیاری دیگری از آلفارومئوهای دهه‌های ۵۰،۶۰ و ۷۰ میلادی، کاری از سوی موسسه برتونه بود. در طی دهه ۷۰ میلادی این کمپانی با اعتصابات کارگری و غیبت‌ها و بی‌نظمی‌های بسیاری مواجه بود که همه این عوامل سبب زیان عمده مالی و کیفیت ساخت نامناسب محصولات آن گردید. از نظر طراحی نیز کمپانی دچار رکود و سکونی شده بود که ارائه مدل‌های نامناسبی همچون آلفا ۶، آلفا ۹۰ و حتی مدلی مانند آرنا، که با مشارکت نیسان تولید شده بود، مؤید این امر بود. این وضع ناهنجار تا سال ۱۹۸۷ میلادی که فیات مالکیت این کمپانی را به عهده گرفت، همچنان ادامه داشت. از آن پس محصولاتی مانند آلفا ۳۳ (جانشین آلفا سود و معرفی شده در سال ۱۹۸۳) آلفا ۷۵ (جانشین جولیتا و آلفتا و معرفی شده در ۱۹۸۵) و اسپایدر و همچنین ۱۶۴ معرفی شدند. شرح تمامی محصولات تولیدی بعدی آلفا از حوصله این متن خارج است و تنها می‌توان تیتروار به برخی از آن‌ها اشاره نمود. در مجموع در دهه ۹۰ میلادی، مدل‌هایی همچون ۱۴۵،۱۴۶ و ۱۵۵ و ۱۵۶ و ۱۶۶ و چند مدل دیگر از سوی این کمپانی معرفی شدند و در دهه اول قرن بیست و یکم نیز خودروهایی همچون BRERA، ۱۴۷ و ۱۵۹، GT و 8C و ….. از طرف این کمپانی روانه بازارهای جهانی شدند. در حال حاضر هم کماکان این کمپانی تحت کنترل شرکت فیات/ کرایسلر قرار دارد و مجموع تولیدات آن نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی معادل ۱۰۱,۰۰۰ دستگاه بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. امیر مرادی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    به راستی که روح ایتالیایی درش موج میزنه

    1. آندره آ آنیلی

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (158 ديدگاه)

      آقا ما همچنان منتظر جولیا مدل جدید2015 سدان آلفاهستیم کسی خبر نداره ازش؟

    2. محمد

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (135 ديدگاه)

      خودرو های ایتالیایی اگه حتی مشخصات فنی قابل توجه ای هم نداشته باشن ،ولی لز نظر طراحی هیچ جای گله و شکایتی باقی نمی گذارند همیشه خودروهای زیبایی تولید می کنند

    3. huayra

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (84 ديدگاه)

      ینی میمیرم واست آلفا

    4. سامورایی

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (182 ديدگاه)

      من ژاپنی افراطی هستم ولی طراحی ایتالیا یه چیز دیگه است

      1. جهانگیر

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (147 ديدگاه)

        تا حالا فامیلی کدومتون رو تو این سایت نوشتن ؟
        این افتخار نصیب بنده شده
        رومی

    5. Asian Diesel

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      یک خودروى خاص براى افراد خاص….طراحى منحصر به فرد و در عین حال اشنا با موتور بهبود یافته اى که با بیشترین بازده همراه است…محشره به شخصه مدل 4c این کمپانى رودوست دارم

  2. موسی مهران

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    عالی .. ممنون از سام عزیز … ایتالیا باید به برندهای باعظمتش بنازه … خیلیم بنازه

    1. سام

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم موسی عزیز،لطف داری شما

  3. sjs

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    مدلهای 1937 و 1970 فوق العادن.جلوپنجره در هر دوره ای بخوبی با طراحی مچ شده…

  4. بنتلی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ب نظرم فیات باید ب این شرکت کودک پیر بیشتر توجه کنه،شرکت ب این معروفی باید محصولات کامل تری داشته باشه،مثلا ی سوپرکار قدرتمندتراز4c ‎‏ و چن تا سدان.قبلا خودرو های بیشتری تولید میکرد ک دیگه تولید نمیشن،خیلی حیف شد.

  5. بنتلی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ب نظرم فیات باید ب این کودک پیر بیشتر توجه کنه،شرکت ب این معروفی باید محصولات کامل تری داشته باشه،مثلا ی سوپرکار قدرتمندتراز4c ‎‏ و چن تا سدان.قبلا خودرو های بیشتری تولید میکرد ک دیگه تولید نمیشن،خیلی حیف شد.

  6. رهگذر

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    زشت و چندش آور نمیدونم چرا مد شده چون ایتالیائیه و میگن! طراح های خوبی دارن هر اشغالی دیدیدن ایتالیائیه ستایشش کنین بله پورشه باکستر هم طراح اولیش ایتالیایی بود بسیار هم زیبا ولی دلیل نمیشه مثلا رنو 21 رو هم بگم زیباست دیوانه نیستم که

    1. مسعود

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (130 ديدگاه)

      شما یه بار جولیتا رو از نزدیک ببین میفهمی طراحی یعنی چی

  7. احمد باقری

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    آلفا رومئو، ماشینهای خیلی خوبی میسازه، هم از نظر فنی و هم از لحاظ قیمت. هم ظاهر قشنگی دارند و هم ایمنی بالایی دارند.

  8. ford f150 raptor

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خودروهایی هستند که اگه تو ایران سوار شی نگاه همه رو جلب میکنی.

  9. mohsen

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    معلم ما مدتی در ایتالیا تدریس کرده بود از اون جولیتا اورده بود توربو داشت واقعا عالی بود اونجا بهش بن داده بود دولت خریده بودشتابش خیلی محشر بود

  10. علي رضا

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (229 ديدگاه)

    حس رانندگی فوق العاده ای داره..آلفا رو تا از نزدیک نبینی نمی فهمی چیه…

  11. Archi khan

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    دوست عزیزی که به آلفا خرده میگیری !
    به نظرت ماشینی با مشخصات 4c با این کیفیت و طراحی واقعا این قدر بده که شما چندش تون میشه ؟!!
    یه میتو 2012 را الان تو بازار میشه صد خرید ، پولی که باید ماشین چینی یا فوق اش کره ای بخری !
    شما گزینه ی بهتری سراغ داری ؟؟!!

  12. آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی والفا

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (94 ديدگاه)

    همیشه گفتم پدر خودرو سازی ایتالیا فقط و فقط آلفا

  13. رهگذر

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    قرمزه انگار بی ام وست :D

  14. نوید جهرمی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    مگه میشه عشق ماشین باشی و عاشق اینها نشی

  15. Xman

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    ایتالیایین دیگه !!!!!!با این سابقه و استعداد وتوانایی از این کمتر نمیشه ازشون انتظار داشت .

  16. مرتضی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نمیدونم جرا ایران خودرو دست از پژو برنمیداره بره با این شرکت ها ی اینچنینی همکاری کنه ویا سهامشونو بخره…واقعا اینا عالین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا