آلفارومئو جیولیا ولوچه جدید پر کنندهی فاصلهی موجود بین نسخه استاندارد و مدل کاملاً فول کوادروفولیو میباشد اما آیا این خودرو ارزش خریدن را دارد؟
قبل از خواندن این نوشتار باید تصمیم گرفته باشید که میخواهید آلفارومئو جیولیا را بخرید یا خیر. اولین سدان دیفرانسیل عقب این برند پس از سالها، چیزی فراتر از یک رقیب شانهبهشانه برای حریفان اثبات شده آلمانی است اما باید ببینیم در عمل چه خواهد کرد.
اما جایی که این خودرو نمیتواند با ب ام و سری ۳، مرسدس C کلاس و آئودی A4 رقابت کند طیف مدلهایی است که ارائه میکند. جیولیا ولوچه آمده تا این نقطهضعف را برطرف نماید و فاصله قدرتی چشمگیر موجود بین نسخه پایه ۱۹۷ اسبی و مدل کوادروفولیوی ۵۰۳ اسبی را به خوبی پر میکند.
از نظر فنی، ولوچه تقریباً همان نسخه استاندارد بوده و بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژ با هندسه متغیر از شاخصههای پیشرانه آن میباشند؛ اما این پیشرانه ۲ لیتری بازنگری شده و هماکنون نسبت به نسخه پایه ۷۹ اسب بخار و ۷۰ نیوتون متر گشتاور بیشتری دارد که همین موضوع باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر خودرو نهدهم ثانیه بهبود یابد. ولوچه بدین ترتیب علیرغم اسب کمتر روی کاغذ به سریعی ب ام و 340i با خروجی ۳۲۱ اسب بخار میباشد.
همانند تمامی جیولیاهای بازار بریتانیا، این خودرو نیز تنها از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استفاده میکند اما برخلاف مدلهای این بازار، نسخهی Q4 حاضر در تست قدرت را بجای چرخهای عقب به تمامی چرخها میفرستد.
قدرت اضافی این پیشرانه به سرعت خودرو را نشان میدهد و درحالیکه پیشرانه هرگز شما را به نزدیک شدن به ردلاین تشویق نمیکند اما کار سخت خود را از دورهای پایین شروع کرده و صدای غرش اگزوز شما را به هیجان وا میدارد.
پاسخ پدال گاز همچون گذشته مشتاق باقی مانده و تغییر حالت خنثی به دینامیک تنها باعث بهبود عملکرد بخصوص در دورهای پایین میشود. گیربکس نیز نرم و روان است و بازی کردن با پدال آلیاژی نیز لذت زیادی دارد.
خب به شاسی میرسیم که بیتردید قویترین جنبه جیولیا به شمار میرود. کشش خودرو در مسیرهای خشک کاملاً خوب و خونسردانه بوده اما به شما اجازه خاموش کردن کنترل کشش و کنترل پایداری را نمیدهد و بنابراین مدلهای دیفرانسیل دم بازیگوشی ندارند.
تمامی جیولیاها سیستم فرمانی با توازن فوقالعاده و سرعت و دقت خوب دارند. احساس زیادی وجود ندارد اما با وزن خشک ۱۴۲۹ کیلویی، ولوچه فرز و چابک بوده و هیجان زیادی دارد. حتی سواری خودرو روی رینگهای ۱۹ اینچی هم خوب بوده و اگرچه پدال ترمز احساس نرمی دارد اما قدرت توقف بالایی را شاهد هستیم.
تغییرات بصری زیادی برای متمایز شدن این خودرو رخ نداده اما چشمگیرتریم مورد استفاده از رنگ جدید آبی میسانو است. رینگهای ۱۸ اینچی بهصورت استاندارد ارائه میشوند اما رینگهای بزرگتر موجود در خودروی تست از نظر ظاهر و ابعاد با نمونههای بکار رفته در کوادروفولیو یکسان هستند. چراغهای جلوی زنون و خروجی دوگانه اگزوز در عقب تکمیل کننده کار هستند.
با پا گذاشتن به داخل کابین متوجه چند تغییر خواهید شد که شامل صندلیهای اسپورت چرمی، جزئیات آلومینیومی و پدالهای تعویض دنده آلومینیومی با استایل مشابه فراری میباشد. چند مشکل نه چندان حاد درباره کیفیت تریم های بکار رفته وجود داشته و به نظر میرسد اهرم دنده احساس ارزانقیمتی دارد؛ اما محیط کابین طراحی خوبی داشته و موقعیت نشستن راننده نیز جذاب است و صندلیها تنظیمات زیادی دارند.
برخی جزئیات جالب در خودرو به چشم میخورند؛ مثلاً آلفا دکمه استارت را به سبک فراری ۴۸۸ GTB روی غربیلک فرمان قرار داده است. البته این ژانگولر بازیها (!) با پیشرانه ۴ سیلندر همخوانی ندارند اما خوشبختانه پیشرانه خودرو پاسخهای مشتاقانهای داشته و کوچکترین فشار روی پدال گاز باعث ایجاد صدایی اسپورت میشود.
جیولیا ولوچه ارزش خوبی دارد. مدل مشابهی از ب ام و حدود ۳ هزار پوند گرانتر است درحالیکه بهای مرسدس-ای ام جی C43 از ۴۴۳۱۵ پوند آغاز میشود. تمامی مدلهای ولوچه از سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی ۸.۸ اینچی و سیستم ناوبری، رادیوی دیجیتال DAB، حسگرهای پارک جلو و عقب و چراغهای زنون بهره میبرند. ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج خودرو از خط و لاستیکهای ران فلت نیز بهصورت استاندارد ارائه شدهاند.
آلفارومئو جیولیا ولوچه جدید بهطور کامل باعث پر شدن فاصله بین نسخه پایه و مدل کوادروفولیو نشده اما بیشک عملکرد بسیار بهتری نسبت به مدل پایه دارد. این خودرو حرفهای بیشتری برای گفتن در برابر رقبای تقریباً هم قیمت داشته و آن را بجای روی کاغذ در جاده نشان میدهد. جیولیا ولوچه پرفورمنسی قوی و شاسیای لذتبخش و هوشمند دارد.
مشخصات آلفارومئو جیولیا ولوچه
قیمت: 37935 پوند (مدل دیفرانسیل عقب)
پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 276 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: 240 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
Sina Naseri
۱۲ تیر ۱۳۹۶ظاهر جذاب و دلربا
کیفیت
قدرت
در کل یکی از بهترین ها در رنج قسمت خودش
الفارومئو با این سبک طراحیش معرکه شده درضمن نسبت به رقباش اصلا چیزی کم نداره
یک محصول همچی تمام نسبت به قیمتش
بنزما
۱۲ تیر ۱۳۹۶این خودرو وارد ایران بشه با توجه به زیبایی و مشخصات فنی که داره رقیب سختی برای جرمنی های بازار میشه شتاب عالی زیباییی خاص
یه ایتالیایی شیک
Sina Naseri
۱۳ تیر ۱۳۹۶بله معرکه میشه
ولی بعیده که از المانی ها فروشش بیشتر بشه چون تا بیاد توی ایران شناخته بشه خیلی زمان میبره تازه تعمیرات الفارومئو کلا داستان خاص خودش رو داره
ولی اگه بیاد رقیب خیلی سر سختیه
حسین
۱۲ تیر ۱۳۹۶همه چیه این ماشین عالیه و امیدوارم وارد ایران بشه
ولی نسخه ی ۲.۹ لیتری فراری ی چیز دیگست
امید
۱۲ تیر ۱۳۹۶عالی…یه ایتالیایی جذاب .. خوشحالم که آلفا کم گم به خودش اومده و داره به جایگاه بالای خودش برمیگرده.. امیدوارم برای ایران هم یه شرکت قوی نمایندگی واردات این برند رو به دست بگیره تا با ارائه تسهیلات کم بهره شاهد تعداد بیشتری از این برند در خیابونها باشیم.این ماشین از سری پنج بی ام دبلیو سرتره و قطعا خاصتر.
Reventon
۱۲ تیر ۱۳۹۶این رقیب سری پنج نیس که
رقیب سری سه،با ارفاق سری چهار
این یه سدان کامپکته
سرپنج متوسط
سعید(تهران)
۱۲ تیر ۱۳۹۶مشخصات فنی عالی داره اما بنظر شخصی من طراحی اونقدر هم متفاوت نیست، شاید به این دلیل باشه که انتظارات توی این بخش از برندی مثل آلفا بیشتر از اینهاست، تصور من اینه که فروش و تیراژ در این مدل برای آلفا اهمیت زیادی داره و سعی کرده با طراحی نسبتا محافظه کارانه نظرات طیف وسیعتری رو پوشش بده، بهرحال زحمت زیادی که برای توسعه این مدل کشیده شده کاملا از عملکرد و اعداد و ارقام مشهوده
محمد رضا
۱۳ تیر ۱۳۹۶این از اون خودرو هایی هست که اگر از نزدیک ببینی کلمه طراحی محافظه کارانه رو اصلا براش استفاده نمیکنی
TRX
۱۳ تیر ۱۳۹۶توی زندگی همه ی ما ها تعصب به یه چیزی وجود داره ، خیلی پیش اومده دلمون نمیخواد خودمون رو آدم متعصبی نشون بدیم اما چیزی که شخصیت یه فرد رو میسازه باور به یه سری موضوعات هست. خب شاید تا اینجا بگید این موضوع چه ربطی به پست داشت
خیلی از ماها یه برندی رو بیشتر از سایر برند ها دوست داریم که شاید اون برند تو بعضی از شگمنت ها بهترین نباشه (که البته تعریف بهترین بودن خودش سلیقه ای هست) اما این علایق ما باعث میشه اون برند رو انتخاب کنیم ، این موضوع باعث میشه که چرخه ی صنعت خودروسازی همیشه پابرجا بمونه!
مهم نیست خودرویی که دوستش دارید بهترینهیا نه ، مهم اینکه دوستش داشته باشید!
این تنها تفاوت بین ما با بقیه آدماست.
آلفا خیلی وقت بود بهترین نبود اما الآن داره زمانش میرسه ، من تو سگمنت سدان همیشه آلمانی هارو بهترین میدونم ، اما بابت این موفقیت به طرفدار های این برند تبریک میگم
رامتین
۱۳ تیر ۱۳۹۶دوستان جولیا دو نسخه داره: یکی 200 اسبی و دیگری 280 اسبی که هر دو موتور 4 سیلندر 2لیتری توربو با بوست کمتر و بیشتر دارند. نسخه کوادرو به ایران نخواهد آمد. در ایمیلی که به شرکت آلفا داشتم گفتن 100درصد جولیا به ایران خواهد آمد ولی معلوم نیست کدوم مدل 4 سیلندر. نسخه 200 اسبی باید حدود 300 تا 350 تومن و 280 اسبی هم 400تا 450 تومن باشه. بنظرتون با توجه به بوست بالای توربو ی نسخه ولوچه، نسخه 200 اسبی گزینه بهتری نیست؟جالبه در ایران قیمت سدانها در یه بازه ای وجود نداره. هوندا آکورد حدود 250 تومن در میاد و بالاتر از اون باید رفت سمت لکسوس is و.. که حدود 370 تومنه. عملا در رنج 300 تومن گزینه ای نداریم!