آلفا رومئوجگوار

جنگ سوپرسدان‌ها: آلفارومئو جیولیا GTA در برابر جگوار XE SV پروجکت 8

در چه زمانه‌ای زندگی می‌کنیم! پس از لغو نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰، اینترنت پر از مراسم‌های رونمایی مهم بوده و همه ما را پشت صفحه‌های کامپیوتر میخکوب کرده است! اما ورای هایپرکارهای جذابی همچون کونیگ زگ جسکو ابسلوت و… خودرویی وجود داشت که آن‌طور که باید و شاید به آن توجه شد: آلفارومئو جیولیا GTA. این خودرو جزو جذاب‌ترین خودروهای رده میانی بازار است؛ اما هدف این خودرو شکار سوپر سدان هایی همچون جگوار XE SV پروجکت ۸ می‌باشد. پیش از آنکه این دو خودرو روانه پیست شوند بیایید آن‌ها را روی کاغذ مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک بهتر هستند…

  • طراحی خارجی: بال های خشن و گلگیرهای پهن‌تر

این دو خودرو حتی پیش از آنکه پشت فرمانشان هم قرار بگیرید دیوانگی خود را نشان می‌دهند. طراحی هر دو خودرو به اندازه‌ی اهداف آئرودینامیکی خود مهم و زیبا بوده است. بدنه‌ی بازنگری شده‌ی آلفارومئو بسیار خشن بوده و در سپر فیبر کربنی آن ورودی‌های هوای بیشتری دیده می‌شود. در نسخه GTAm نیز شاهد یک بال عقب بزرگ هستیم که توسط تیم فرمول ۱ آلفارومئو سائوبر مهندسی شده است. در مقام مقایسه باید گفت بال بکار رفته در XE SV پروجکت ۸ کوچک و عادی به نظر می‌رسد.

اما آلفا هم نقاط ضعفی دارد. به نظر می‌رسد طراحان در طراحی سپر جلو زیاده‌روی کرده و قوس‌های چرخ پهن‌تر عقب کمی ارزان‌قیمت به نظر می‌رسند.

جگوار اما روش دیگری را در پیش گرفته و گلگیرها و درب‌های عقب را به‌طور کاملی بازنگری کرده است. نمای جلوی این خودرو نیز تر و تمیزتر بوده و اسپلیتر جلوی کربنی بر ابهت خودرو افزوده است. شاید جگوار رضایت بیشتری از نظر طراحی ایجاد کند اما خشونت آلفارومئو بیشتر مناسب پیست است.

  • پرفورمنس: ۶ سیلندر فراری یا ۸ سیلندر بریتانیایی؟

هر دو سدان موردبحث بر پایه خودروهای توانایی ساخته شده‌اند و بنابراین ارتقای آن‌ها می‌تواند منجر به محصولی استثنایی شود. در روی کاغذ این یک جنگ یک طرفه است هرچند به نظر می‌رسد جگوار پیروز قطعی از این حیث باشد. این خودرو نه تنها از پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری در مقایسه با پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری جیولیا استفاده کرده بلکه قدرت ۵۹۲ اسبی آن نیز بیشتر از خروجی ۵۴۰ اسبی حریف می‌باشد. جگوار با استفاده از سیستم چهار چرخ محرک و لاستیک‌های میشلین اسپورت کاپ ۲ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۳ ثانیه‌ای را ثبت می‌کند اما خب جیولیا GTA شتاب ۳.۶ ثانیه‌ای دارد.

XE SV در پیست توانایی‌های خود را ثابت کرده و یک دور جهنم سبز را در ۷ دقیقه و ۱۸.۳۶ ثانیه طی کرده که عملکردی بسیار خوب محسوب می‌شود.

آلفارومئو فعلاً سوپر سدان خودش را روانه نوربرگ رینگ نکرده اما مدل جیولیا QV توانسته زمان ۷ دقیقه و ۳۲ ثانیه‌ای را بر جای بگذارد که ۱۴ ثانیه بیشتر از جگوار است. البته این دو مدل تفاوت قدرت ۸۷ اسبی دارند.

با وجود وزن کمتر، قدرت بیشتر و گیرایی بالاتر انتظار داریم جیولیا GTAm سریع‌تر از XE SV یک دور نوربرگ رینگ را طی کند زیرا نسبت قدرت به وزن آن‌ها بهتر است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که سیستم چهار چرخ محرک جگوار به آن خوبی که باید عمل نمی‌کند درحالی‌که جیولیا حتی در نسخه QV سرزنده و چابک حس می‌شود و تیزترین فرمان را در کلاس خود دارد. هیچ رقیبی نمی‌تواند بالانس این خودرو را داشته باشد. اگرچه منتظر پرفورمنس جیولیا GTA در دنیای واقعی هستیم اما مطمئنیم که با سدانی بسیار جذاب روبرو خواهیم شد.

  • طراحی داخلی: عاری از تجهیزات غیرضروری

هر دو خودروساز در این بخش روند مشابهی را در پیش گرفته‌اند و هرگونه تجهیزات اضافی را حذف کرده‌اند تا وزن خودروها هرچه بیشتر کم شود. صندلی‌های عقب این دو خودرو حذف شده و جای آن‌ها را رول کیج کارخانه‌ای گرفته است. صندلی‌های جلو نیز از نوع مدل‌های مسابقه‌ای هستند. چرم و چوب نیز جای خود را به آلکانترا و فیبر کربن داده‌اند؛ اما اگرچه کابین هر دو خودرو مشابه یکدیگر است اما از نظر طراحی فضای متفاوتی برقرار است. GTA جذاب‌تر به نظر می‌رسد و طراحی داشبورد تیز آن برخلاف جگوار می‌باشد.

کنترل‌های آلفارومئو نیز ساده‌تر بوده و فرمان با دکمه استارت قرمز که حسی فوق‌العاده دارد مزین شده است؛ اما جگوار در XE SV چیزی خاص ارائه می‌کند. این خودرو با نسخه تورینگ هم در دسترس است که صندلی عقب را به جای خود بازگردانده و ظاهر خودرو نیز کمی تغییر می‌کند. هنگام خرید یک خودروی مختص پیست به فضای بار و کابین فکر نمی‌کنید اما خب جیولیا GTA از این نظر بهتر عمل کرده است.

  • قیمت و میزان تولید: کلکسیونرها به هوش باشند

خودروهای خاص با قیمت خاص‌تری عرضه می‌شوند. جگوار XE SV تنها به تعداد ۳۰۰ دستگاه تولید خواهد شد و قیمت پایه هر یک ۱۸۷۵۰۰ دلار خواهد بود. آلفارومئو جیولیا GTA و GTAm تیراژ تولید ۵۰۰ دستگاهی خواهند داشت. البته قیمت این مدل‌ها فعلاً اعلام نشده است.

با توجه به اینکه شما می‌توانید جیولیا QV استاندارد را با همان پیشرانه و حتی صندلی‌های جلوی فیبر کربنی بخرید، GTA از نظر ما خیلی خاص‌تر نیست اما XE فقط در نسخه SV پروجکت با پیشرانه ۸ سیلندر تولید شده و بنابراین محصولی ویژه می‌باشد. در کل جگوار خودروی منحصربه‌فردتری است.

  • قضاوت نهایی: دو خودروی خاص، یک برنده خاص‌تر

مقایسه خودروهایی همچون این دو هرگز آسان نبوده اما هر مقایسه‌ای یک برنده خواهد داشت؛ اما نتیجه‌گیری ما این است: آلفارومئو جیولیا GTA عام‌تر بوده، قدرت کمتری داشته و از پیشرانه کوچک‌تری استفاده می‌کند اما ما همچنان آن را می‌خواهیم. ولی با توجه به اینکه جیولیا QV استاندارد چقدر جذاب و باورنکردنی است، ما انتظار داریم GTA هم خودرویی فوق‌العاده باشد و ما آن را برنده می‌دانیم.

[polldaddy poll=10518687]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    خدایش آلفا یک چیز دیگست
    با اینکه تو مقاله خواست دست مهربانانه به روی جگوار بکشه ولی آخر خودشون تسلیم انتخاب آلفا شدن . چقدر بال عقب بهش میاد

    1. عرفان

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (229 ديدگاه)

      با کامنتتون خیلی حال کردم
      منتها یک سوال از شما دارم
      شما چطور هم این ماشینارو دوست دارید
      هم طرفدار ماشینای حوصله سر بر و حال به هم زن خودران هستید
      بار ها گفتم الانم میگم
      خودران یعنی مرگ صنعت خودرو و ماشین بازی
      البته فکر نکنید از نظر من ماشین یعنی ماشینای اسپورت و پرفومنس گاهی ارامش هم لازمه
      اما شما به من بگید رانندگی با یه اس کلاس یا بنتلی بیشتر به ادم ارامش میده یا ماشین خودران !!!!!!!!!!

      1. ممد ژانگولر

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (4150 ديدگاه)

        عرفان جان داداش گلم سوال خیلی خوبی پرسیدی
        من کلا آدم دگمی نیستم که بگم مرغم یک پا داره
        در ضمن هنوزم میگم ماشینی که خودش برونه طلاست
        تو این زندگی پر مشغله و پر استرس که از یک طرف آلودگی هوا و آلودگی صوتی وجود داره و از طرفی گرفتاری و بدبختی و مصیبت و ترافیک یک ماشین خودران لطف بزرگی میتونه باشه به شرط کامل شدن سیستم اتو پایلوت
        چرا که نه
        ولی به هر حال تا اون تکنولوژی بخواد همه گیر بشه و شرایط تو همه جا حکم فرما بشه از رانندگی با ماشینا خاص و خوب لذت میبریم
        ضمنا من شخصا از هر برندی چند مدلشو میپسندم که صلیغه ایی شاید شما خوشت بیاد یا نیاد

        1. عرفان

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (229 ديدگاه)

          ممنون از جوابتون
          اره شایدم اینی که شما میگید درست باشه
          زندگی ها اینقدر پر مشغله شدن که ادم شاید به رانندگی پر هیجان نیازی نداشته باشه
          در کل لذت بردم از هم صحبتی با شما هر چند کوتاه

  2. حمید

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    سوپر سدان فقط e63 & m5
    وسلام

    1. Moein

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (913 ديدگاه)

      دوست عزیز کلاس بندی دو خودرویی که گفتید کلا فرق داره

      با احترام به جگوار انتخاب من آلفای افسانه ای
      خوشم میاد آلفا داره کم کم چشمه هایی از اون تاریخ پر افتخارش رو به رخ می‌کشه⁦??⁩?

      1. Sina Barca

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2429 ديدگاه)

        اونا هم سوپرسدان هستن. ولی بهتر بود m5 کامپتیتشن و gt63 s رو مثال میزدید

        1. Ferrari

          ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (1956 ديدگاه)

          الفا جولیا رقیب سری سه و سی کلاسه باید با این مدلها مقایسه کنید نه سری ۵ و e کلاس

  3. Hadi

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    انتخاب من آلفاست…
    آلفارومئو بچه فراری ?

  4. fara2001

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (201 ديدگاه)

    صد در صد جگوار رو انتخاب میکنم خاص تر لوکس تر و جذاب تره

  5. علیرضا

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    جولیا معرکست … هیچوقت یه ایتالیایی رو با یه انگلیسی عوض نمیکنم . لعنتی روح داره رووووح

  6. محمد

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    M5 cs که قراره به زودی معرفی بشه
    خرید خیلی معقول تریه با این قیمت
    البته با این قیمت ها شما میتونید یه میباخ ۱۲سیلندر هم شفارش بدین

  7. محمد

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (615 ديدگاه)

    لطفا نظرسنجی هارابیشترکنید

  8. Alireza

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    دوتا از خوشکلترین سدانها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا