این روزها نام سالین را چندان نمیشنویم اما بیست سال پیش، این تیونر آمریکایی با معرفی ابرماشین S7 حسابی نام خود را سر زبانها انداخت. اولین ویژگی مهم S7 این بود که توسط یک سوپراسپرتساز مشهور یا خودروساز بزرگ ساخته نشده بود و یک تیونر کوچک کار طراحی و توسعهٔ آنرا انجام داده بود که تجربهٔ قبلی در ساخت سوپراسپرت نداشت. سالین تیونری بود که به تیونینگ موستانگها شهرت داشت و S7 اولین خودروی کاملاً اختصاصی این شرکت محسوب میشد. طرح اولیهٔ این هایپرکار توسط استیو سالین (مؤسس شرکت سالین) داده شد، شرکت صنایع هیدن کریک بودجهٔ آنرا تأمین کرد و گروه RML هم شاسی، سیستم تعلیق و آئرودینامیک آنرا توسعه داد. سالین S7 رسماً در آگوست سال ۲۰۰۰ در مسابقات مونتری رونمایی شد.
قوای محرکه
S7 به یک پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 تنفس طبیعی تمام آلومینیومی اختصاصی مجهز شده بود که توسط خود سالین توسعه یافته و ساخته شده بود. البته این پیشرانه در اصل بر اساس موتور بلوک کوچک ۵.۷ لیتری ویندسور فورد ساخته شده بود اما بهطور گستردهای اصلاح و بازطراحی شده بود. این موتور ۷ لیتری ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد. هرچند شاید قدرت ۵۵۰ اسب بخاری S7 در مقایسه با هایپرکارهای امروزی که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند کم به نظر برسد اما هایپرکار سالین حتی با استانداردهای امروزی هم بسیار سریع است زیرا ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت را داشت.
ویژگیهای برجسته
مثل بسیاری از هایپرکارهای مدرن، در توسعهٔ S7 هم تمرکز زیادی روی کاهش وزن وجود داشت و به همین دلیل بدنهٔ آن بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شده بود. علاوه بر این، برای شاسی خودرو هم از طرح فریم فضایی با پانلهای تقویتکنندهٔ فولادی سبکوزن و آلومینیومی لانهزنبوری استفاده شده بود. به لطف این اقدامات، وزن S7 به تنها ۱۳۰۰ کیلوگرم رسیده بود. از سوی دیگر، روی بدنهٔ S7 هم دریچههای هوا، اسپویلرها و سایر ویژگیهای آئرودینامیکی تعبیه شده بود تا به ایجاد جریان هوای بهینه کمک شود. به لطف این ویژگیها، S7 در سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت بهاندازهٔ وزن خود داونفورس تولید میکرد.
نسخهها
S7 توئین توربو
سالین در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت S7 را کمی دیوانهوارتر کند و به همین دلیل پیشرانهٔ آنرا به دو توربوشارژر گارت با بوست ۵.۵ psi مجهز کرد. این کار خروجی موتور ۷ لیتری سالین را به ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور رساند که حتی هنوز هم اعداد چشمگیری هستند. S7 توئین توربو پرفورمنس فوقالعادهای هم داشت بهگونهای که ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست میافت، مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۰.۵ ثانیه طی میکرد و حداکثر سرعت آن به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید.
S7R
S7R نسخهٔ مسابقهای از مدل تنفس طبیعی S7 بود که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ تولید شد. این نسخه برای شرکت در مسابقاتی مثل ۲۴ ساعتهٔ لمانز، قهرمانی GT فیا و لمانز آمریکا طراحی شده بود. در سال ۲۰۰۴، فراری از مطبوعات خودرویی سراسر جهان برای حضور در پیست انزو دینو بهمنظور برگزاری دور هشتم مسابقات GT سوپر ریسینگ فیا دعوت کرد تا پیروزی صددرصدی خودروهای مسابقهای خود و همینطور مازراتی MC12 GT1 را در برابر رقبای خارجی به نمایش بگذارد اما در این رقابتها، سالین S7R در برابر دو مازراتی MC12، سه فراری ۵۵۰، سه فراری ۵۷۵ و دو لامبورگینی مورسیهلاگو به پیروزی رسید. مطبوعات این رویداد را یکی از بزرگترین شکستهای غیرمنتظره در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی قلمداد کردند زیرا یک خودروی مسابقهای از یک شرکت کوچک توانست فراری را در خانهٔ خود مغلوب کند.
چرا تکرارنشدنی است؟
سالین S7 از جهات مختلفی یک ابرماشین تکرارنشدنی است. این خودرو یکی از معدودی هایپرکارهای آمریکایی بود که توانست بزرگان این حوزه را به چالش بکشد و نام خود را در برابر ابرماشینهای فوقالعادهای مثل پورشه کاررا GT و مرسدس بنز SLR مکلارن مطرح کند. S7 اولین و احتمالاً آخرین هایپرکار سالین محسوب میشود زیرا این روزها این شرکت به سمت مشارکت و همکاری با چینیها رفته و تنها محصول اختصاصی آن کوپهٔ اسپرت S1 با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری ۴۵۰ اسب بخاری است. باورش سخت است که سالین S7 دو دهه پیش معرفی شده زیرا هنوز هم پرفورمنس بیرحمانهای را ارائه میکند و به طرز شگفتانگیزی مدرن به نظر میرسد. این یک ابرماشین تکرارنشدنی است.
مشخصات فنی
Saleen S7 | |
معرفی | ۲۰۰۰ |
خاتمهٔ تولید | ۲۰۰۹ |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۷ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۲.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۱۳۰۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۷۷۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۹۲ میلیمتر |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر |
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹بینظیره مطمئناً .
اما بنز و پورشهی رقیب و مورد نظرتون نان پشتوانه و گذشته پرفرازو نشیبشان را میخورند که همه جای دنیا شناخته شدهاند ولی این خودرو با تمام برتری در حد شناخت سینهچاکان سرعت و خودرو هست .
مثل ارزشی که امروزه لامبورگینی دیابلو داره در برایر F40 که هردو برای یک دوره تولید شدند اما ارزش فراری امروزه چندین برابر لامبورگینی هست با اینکه دیابلو بینظیر بود در زمان خودش ولی این برند هست که در این سبک خودروها چه اسپرت و چه لاکچری و لوکس حرف اول را میزند و سپس بقیه موارد !!!
یادم به کاربری افتاد که در مقالهی امروز مربوط به سانتافه اومده میگه کرهایها پرفروش هستند چون کیا پراید این همه در ایران طرفدار داره و پرفروش هست اما تویوتا در آمریکا ?♂️?♂️?♂️ !
خدایا توبهی من را بپذیر ، به کدامین گناه شدیم ۸۰ میلیون نفر .
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۱۶ آذر ۱۳۹۹نمیشه هیچ وقت نمیشه
Hadi
۱۶ آذر ۱۳۹۹واقعاً حیف همچین برندی با همچین توانایی و پتانسیلی دارد با یه مشت کمونیست همکاری میکنه…
سالین اگه الان بود راحت میتونست یک هایپر کار 500 تایی تولید کنه…
عجب ماشینیه این S7 پرفورمنسش همین الان هم خیلی ها رو نابود میکنه…
چقدر هم خوشگل و خاصه ?
حیف…
سام
۱۶ آذر ۱۳۹۹حزب کمونیست امسال همه مدیرا و کارمندای سالین که تو چین کار میکردن و چینی نبودن رو بیرون کرد و شرکت مشترک سالین با شرکت جیانگسو رو مصادره کرد برا خودش
محمدهادی
۱۶ آذر ۱۳۹۹اخبارش هنوز توی ذهنمه
وقتی مجله ماشین میخوندم
اونموقه باخودم میگفتم این سالین ازکجا پیداش شد
چرا تاحالا اسمشو نشنیدم،اما چرا انقدر طراحی ماشین پخته و با اصالته
حتما از یه چیزی مثل مکلارن اف وان بازطراحی شده که انقدر طراحی هماهنگ و یکدستی داره
من واقعا شیفتش بودم و هستم
انصافا یکی از ماندگارترین هاست
درست عین دیابلو و clk gtr,فراری اف ۵۰ و خود مکلارن اف وان
چقد سوپرکارهای اون موقه ها با ابهت و دست نیافتنی بودن
Audi s8
۱۶ آذر ۱۳۹۹من عقبشو می بینم حس فراری بهم دست میده شمام اینطوری هستید
اگه هستید لایک
اگه نیستسد دیسلایک
MASIHA
۱۶ آذر ۱۳۹۹منجلوشو میبینم یاد مک f1 می افتم.
مازیار
۱۶ آذر ۱۳۹۹آقای NAVID ۰۰۹۸ دوست عزیز کاربر محترم هموطن ارجمند
حقیقتا از پیگیری مجدد بحث مربوط به سانتافه بدنبال چی هستید؟
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹آقای مازیار دوست عزیز کاربر محترم هموطن ارجمند .
شما چرا اومدی در این مقاله این آش را هم بزنی و شورترش کنی !
اول اینکه بحث را چند کاربر به وضوح متعصب ، راه میاندازند و کلاً رو من کِراش پیدا کردند که حتی اگر ربطی به خودروهای کرهای هم نداشته باشه میان و جوسازی میکنند و دوم اینکه چند وقتی هست بخاطر بحث راه نیوفتادن جواب خیلی از کاربران را نمیدهم تا stop بشه و بحثی که در آن پایان و یا ارزشی نداره چه حاصل که ادامهاَش داد .
جوری هدفمند حقیقت را میخواهند زیر سایه ببرند که مشخص هست که فقط میخواهند جو سایت به هم ریخته بشه و بَس .
مازیار
۱۶ آذر ۱۳۹۹خوب اگه از این ” کراش ” خوشت نمیاد پس دیگه چرا جای دیگری ادامه اش میدی؟
البته اگه
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹آقا مازیار اِنگاری متوجه قضیه نشدید !
من جواب اونها رو نمیدم و خودشون شروع به جوسازی با هر نِیرنگی میکنند که متاسفانه باقی دوستان خوب هم ندونسته مُتِهَیج میشوند و ناخواسته با این افراد بحث میکنند .
اگر ببینید ، متوجه میشید که در همون مقالهی مربوط به سانتافه بارها خواهش کردم جواب چنین کاربران با اهداف مشخص را ندهند که یا این قضیه کِش پیدا نکنه یا فکر نکنند زرنگ تشریف دارند با تحریف حقیقت !
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹البته آقا مازیار یه چیزه دیگه که هست اینه :
اول اینکه جواب دو سه تا کاربر را دیگر کلاً نمیدهم !
دوم اینکه نمیتونم و نمیگذارند وارد مقالههایی بشم که تعدادشون از یه مقدار مشخصی بالاتر میره و برای خودم هم جالبه بخوام هم نمیتونم پاسخ کسی را در این دست مقالات بدم (( اشتباه نکنم موقعی این طوری میشه که تعداد کامنتها از ۴۰ یا ۵۰ فراتر میره )) !
مازیار
۱۶ آذر ۱۳۹۹چند کاربر بوضوح متعصب جوسازی میکنند روی شما کراش دارند و شما جوابشون رو نمیدی تا stop بشه
برادر جان شما به اون بحث در پای اون مطلب کفایت نکردی و پای مطلب دیگه ای همون حرفها رو پیش کشیدی حالا خوبه که مایل به جواب دادن نیستی وگرنه چی میشد الله اعلم
بهرحال من سوال خودم رو با عرض پوزش از شما پس میگیرم
Ramin
۱۶ آذر ۱۳۹۹یا حضرت موسی. بدبخت شدیم. من فیلا 2 روز نظر نمیدم.
پدال دوباره میخواد 10 ابر ماشینه افسانه ای رو جدا جدا مطلب بده.
پدال ، یا همه رو با هم بده یا قرارشون بده تو چند گروه. نه دونه دونه بخواهی معرفی کنی.
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹Ramin جان
مگه فرقی هم به حال شما داره که میگی پدال چنان کن چنان نکن .
شما که هر جا میرسی میگی چانگان بهترین در دنیاست و گول برندهای دیگر را نخورید و پول برند ندهید که حروم کردن پول هست اگر غیر از چانگان بخرید ، غیر از این را تا به حال گفتی !!!
به نظر من شما فقط مقالههای مربوط به چانگان را مورد عنایت قرار بده !!!
Ramin
۱۶ آذر ۱۳۹۹بلع آقای نوید گفته ام. شما با دقت نظر بخونید میفهمید
سامورایی از قله فوجی
۱۶ آذر ۱۳۹۹شما کلا نظر نده ???
اگه واقعا به این جور مقالات علاقه داشتی همشو میخوندی ولی خب علاقه شما چانگانه
Sina
۱۶ آذر ۱۳۹۹بله ، این سری جزء بهترین مطالب پدال بود و هست و خیلی عالی شد که ادامه پیدا کرد.
اگه نمیخوای همشون رو ببینی برو یه ماه دیگه بیا همه رو با هم ببین
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۶ آذر ۱۳۹۹عه ایول تو فقط نظر نده
nikzad
۱۶ آذر ۱۳۹۹ماشین عالی بود. طراحی ساده و چشم نواز. به دلیل موتور وسط بودن تقسیم وزن قابل قبولی داشت که همراه با وزن کم، شتاب و داونفورس بسیار قابل توجه ارائه میداد. حالت اسپیدتیل بودنش خیلی به زیبایی ماشین افزوده بود. از صدای موتورش هم میشد فهمید که با یک امریکایی قهار طرفیم!
کافر مقدس
۱۶ آذر ۱۳۹۹سالین S7R در برابر دو مازراتی MC12، سه فراری ۵۵۰، سه فراری ۵۷۵ و دو لامبورگینی مورسیهلاگو به پیروزی رسید.
Ahmedreza2002
۱۶ آذر ۱۳۹۹هنوزم خیلیا رو زخمی میکنه بعد ار یک و نیم ده
هنوزم امریکایی ها برا یک چهارم مایل زیر یازده ثانیه در تقلا هستن
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۹من این ماشین رو دیده بودم ولی مشخصاتش رو نه الان دیدم دهنم باز مونده شتاب 2.7 ! نهایت سرعتش 400 تا ! اینا باسه 20 سال پیشه یه ماشینی که 20 سال پیش تولید میشد این مشخصاتو داره باورتون میشه !!!
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آذر ۱۳۹۹یه زمانی عکسش سرتیتر اکثر مجلات خودرویی در ایران بود که من هنوز دارمشون از هفته نامهی دنیای خودرو گرفته تا مجله ماشین ، تاپگیر ، عصرنوین و….. .
یادش بخر ، هزاران بار یادش بخیر که منتظر میموندیم تا آخر هفته بشه یا اول ماه بشه و بیاد دم دَکهفروشی و اینقدر با دَکه فروشها رفیق شده بودیم که اگر مشکلی برام پیش میومد و دیر میکردم ، خودشون برامون کنار گذاشته بودند? ، وای انگار همین دیروز بود ، باورتون میشه از سال ۹۶ به این طرف دیگه زندگیمون شده اینترنت و دوری از مطالعهی مجلات سُنتی ، دیگه همینه دیگه ، وقتی مجبور باشیم باید به روز زندگی کنیم و البته که هنوز اکثریت مجلات را دارم و هر دفعه که گذری بهشون میندازم ، عاشق قسمت قیمتها هستم و نوچنوچی که ناخداگاه از بونم نمییوفته !
SF90 STRADALE
۱۶ آذر ۱۳۹۹این ماشین رو خیلی خوب یادم مونده و هیچ وقت فراموشش نمی کنم
جالب ترین قسمت متن :
در سال ۲۰۰۴ ، فراری از مطبوعات خودرویی سراسر جهان برای حضور در در پیست انزو دینو بهمنظور برگزاری دور هشتم مسابقات GT سوپر ریسینگ فیا دعوت کرد تا پیروزی صددرصدی خودروهای مسابقهای خود و همینطور مازراتی MC12 GT1 را در برابر رقبای خارجی به نمایش بگذارد اما در این رقابتها ، سالین S7R در برابر دو مازراتی MC12 ، سه فراری ۵۵۰ ، سه فراری ۵۷۵ و دو لامبورگینی مورسیهلاگو به پیروزی رسید . مطبوعات این رویداد را یکی از بزرگترین شکستهای غیرمنتظره در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی قلمداد کردند زیرا یک خودروی مسابقهای از یک شرکت کوچک توانست فراری را در خانهٔ خود مغلوب کند .
ضایع شدن به سبک فراری ????
ارشیاSVJ
۱۶ آذر ۱۳۹۹خخخخخ زده ابروی ایتالیایی هارو برده!????
Ahmedreza2002
۱۶ آذر ۱۳۹۹در عوض آبروی زیادی برا آمریکایی ها خریده
سامورایی از قله فوجی
۱۶ آذر ۱۳۹۹واقعا حیف شد
کاش به جای همکاری با چینی های … دوباره با فورد همکاری می کرد
امین
۱۶ آذر ۱۳۹۹استانداردهایی که این ماشین در زمان خودش ارائه کرد،هیچ کدام از رقبای اروپایی نداشتن.بینظیر بود.تو مجله ماشین هم خیلی ازش مطلب میزاشت.این و مکلارن f1 خیلی دوست داشتنی بودن
R@min
۱۶ آذر ۱۳۹۹یکی از زیباترین صداهای v8 این ماشین داره. واقعا تکرار نشدنیه
حسن
۱۶ آذر ۱۳۹۹اره، تو یکی از فیلم های جیم کری (اگه اشتباه نکنم Bruce Almighty) یه کوچولو باهاش گاز میده. واقعا صداش بی نظیره
R@min
۱۶ آذر ۱۳۹۹yes man فیلمش آره خیلی باحال بود
R@min
۱۶ آذر ۱۳۹۹اشتباه گفتم bruce almighty بود شرمنده
مازیار
۱۶ آذر ۱۳۹۹طراحی بدنه این ماشین همیشه خاص و منحصربفرد هست و شبیه هیچ ماشینی نیست
مشخصات فنی هم جای هیچ حرفی باقی نگذاشته و حتی با استانداردهای امروز هم قابل تحسینه
Ahmedreza2002
۱۶ آذر ۱۳۹۹با الهام از اف یک ی شاهکار دیگه خلق کرد
کاری که شاید خود مکلارن هم از پسش بر نمیاد
Sina
۱۶ آذر ۱۳۹۹ممنون از پدال بابت ادامه دوباره این سری
واقعا خیلی ممنون از اینکه به نظرات هم توجه داشتین!!
و این ماشین هم که بدون منابع مالی تونست اینک بسازه که ماشین خوبی هست.
امین دهقان
۱۶ آذر ۱۳۹۹سلام
شما خیلی لطف دارین
قطعاً ما در پدال به نظرات همه شما عزیزان توجه داریم و سعی میکنیم تا جای ممکن طبق خواست مخاطبین عمل کنیم
حتماً این سری مطالب و سایر مطالب محبوب رو ادامه خواهیم داد
مهرداد كمال
۱۶ آذر ۱۳۹۹من اینو اس اس سی ائرو رو هیچ وقت فراموش نمیکنم
هایپر کارهای امریکایی عالی??
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۶ آذر ۱۳۹۹میدونی که:
هایپرکار:ایتالیا
ماسل کار:آمریکا
ماشین های اسپرت و شهری:آلمان
دریفت:ژاپن
ماشین های نرم:اینگلیس و ژاپن
گرند تورر:اینگلیس و آلمان
آت آشغال:چین(الان رامین بیچارم میکنه)
مهرداد كمال
۱۷ آذر ۱۳۹۹عالی بود این کامنت
البته کلی هست و استثناهایی مثل همین سالین هم وجود دارن
[—{^AMIN_MC20^}—]
۱۷ آذر ۱۳۹۹اره میدونم من فقط اصلی هارو گفتم وگرنه آلفا و مازراتی سدان هم میزنن ولی ایتالیا از گذشته اصلش هایپرکار بوده دیگه البته باید گرندتورر هم به ایتالیا اضافه کنم
امیر
۱۶ آذر ۱۳۹۹گشتاورش در ۲۰ سال پیش واقعا زیاد بوده!!!
بنظرم یه روزی دوباره سالین یه حرکت عجیب و انفجاری میزنه!!
ارش
۱۶ آذر ۱۳۹۹یادش بخیر یه پای ثابت مجله های ماشین بود .تو فروششان تاثیر میذاشت.
مانی
۱۷ آذر ۱۳۹۹یکی از معدود ماشینهای آمریکایی که خیلی باهاش حال میکنم
یادش به خیر به مرسدس E350 که ۹۹ میلیون بود میگفتیم خیلی گرون
Mr.X
۱۷ آذر ۱۳۹۹یه سالین دیگه هم به نام S5S هست که یه سوپر اسپورت خیلی خوبه و سال 2008 ساخته شده. کاش پدال درباره اونم مطلب بذاره.
آریا ماشین
۱۸ آذر ۱۳۹۹یادش بخیر وقتی سالین s7 tt اومد اولین ماشین آمریکایی بود که به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسه و بعد از بوگاتی ویرون سریع ترین ماشین جهان بود
تا اینکه SSC ULTIMATE AERO TT اومد با ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت جفت شون رو شکست داد