شرکتهای تازه تأسیس منطقه سانفرانسیسکو بی در امریکا، تمام تلاششان در شکستن محدودیتهاست. «دایورجنت میکروفکتوریز» یا DM نیز قصد دارد که با صنعت اتومبیل نیز چنین کاری انجام دهد. اولین نمونه این کمپانی، یک سوپرماشین با نام بلید (Blade) است که مشخصات اولیه آن بسیار قابلتوجه هستند. این خودرو وزن کلی در حدود ۶۳۵ کیلوگرم دارد و در همین حال، از یک موتور ۷۰۰ اسببخاری بهره میبرد. طبق گفته کمپانی سازنده، بلید میتواند در عرض ۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد!
به گفته DM، مدل «بلید» اولین سوپرماشینی در جهان است که به صورت چاپ سهبعدی ساخته شده است. با این حال، طبیعی است که اجزایی مانند موتور و تایرهای خودرو بهصورت سنتی تولید شدهاند. آنچه برای این خودرو چاپ سهبعدی شده، قطعات «گِرهای» یا Node هستند.
قطعات «گرهای»، در واقع اجزای آلومینیومی چاپ سهبعدی هستند که پایههای شاسی «بلید» را تشکیل میدهند. این قطعات مجموعهای از لولههای فیبرکربنی را به یکدیگر متصل میکنند و درنهایت شاسیای را تکمیل میکنند که طبق گفته دیام فقط ۴۵ کیلوگرم وزن دارد. این قطعات گرهای باعث میشوند تا وزن شاسی حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کند. سر هم کردن این شاسی توسط دو نفر، تنها زمانی حدود ۳۰ دقیقه نیاز دارد. همچنین این شاسی انعطافپذیر است و میتوان از طراحی آن برای فرمهای دیگر بدنه خودرو مانند سدان یا کراساور نیز استفاده کرد.
بدنه «بلید» از جنس کامپوزیت سبکوزن ساخته شده است؛ این در حالی است که تقریباً از هر ماده دیگری میتوان در اینجا استفاده کرد. با ارتفاع پایین بدنه و درهای پروانهای، بلید دقیقاً ویژگیهای زیباشناسانه یک سوپرماشین واقعی را دارد. در همین حال، نظر قطعی راجع به عملکرد آن را باید در زمان مناسب خودش داد. دیام میگوید که موتور توربوشارژر چهار سیلندر موجود در این خودرو میتواند هم از گاز طبیعی و هم از بنزین استفاده کند. داخل کابین نیز به شکلی نسبتاً ساده برای دو سرنشین در نظر گرفته شده که در حالت پشتسر هم قرار میگیرند.
طبق گفته DM، خودروهای با تکنولوژی «گرهای» نسبت به نمونههای مشابه خود در کمپانیهای شناختهشده ارزانتر تمام میشوند و سازگاری بیشتری با محیط زیست خواهند داشت؛ یک مقایسه غیرمستقیم با تسلا موتورز. بهعنوان مثال، در یک نشست خیری، دیام اطلاع داده که تکنولوژی گرهای تنها یکسوم یک خودروهای تمامالکتریک ۸۵ کیلوواتساعتی به سلامت و محیطزیست آسیب وارد میکند. اساس این گفته بر مبنای اثر زیستمحیطی تولید و بهحرکت درآوردن تسلا مدل S است.
نام کمپانی Divergent Microfactories به معنای کارخانههای کوچک مختلف است و همانطور که از این عنوان برمیآید، محصولات آن میتوانند در کارخانههای کوچکتر که بسیار ارزانتر و پایدارتر از کارخانههای معمولی هستند، مونتاژ شوند.
دیام توسط مدیرعامل، کوین زینگر (Kevin Czinger) اداره میشود؛ کسی که چندان با استارتاپهای دنیای اتومبیل بیگانه نیست. اگر به گذشته برگردیم، «زینگر» در سال ۲۰۰۹ شرکت «کودا اتوموتیو» را پایهریزی کرد. البته سال بعد نیز بهطور ناگهانی آن را ترک کرد و «کودا» نیز چند سال بعد ورشکست شد. در حالی که به نظر میرسد «دیام» پایه قویتری نسبت به «کودا» داشته باشد، ولی هنوز هم ابهامات زیادی در مورد آینده آن وجود دارد. هزینهها یکی از مسائل کلیدی هستند و همینطور اینکه این خودروهای گرهای میتوانند استانداردهای ایمنی امریکا را بهدست آورند یا خیر.
شلبى
۷ تیر ۱۳۹۴خیلى جالبه،علم و تکنولوژى داره تا کجا پیش میره،شاسیه خودرو چهل و پنج کیلوگرم وزن داره!!!هزینه تولید و مونتاژ خودرو در این روش بسیار کاهش پیدا میکنه و تجهیزات لازم براى تولید خودرو کم میشه،
امریکا همیشه نواورى هاى انقلابى اى رو ارائه کرده که زمینه دگرگونى هاىبزرگى رو فراهم کرده،یادم هست در مطلبى یکى از دوستان مهندسمون میگفت که امریکا تکنولوژیه استفاده از توربو رو نداره،نگاه کنید از موتور چهار سیلندر هفت صد اسب بخار قدرت گرفتن
امیر مرادی
۷ تیر ۱۳۹۴اونوری ها اونقد پیشرفت داشتن که الا هر کی داره تو خونش یا شرکتش سوپر اسپرت تولید میکنه
محمد
۷ تیر ۱۳۹۴دیگه دارن خودروی فرمول یک برای جاده تولید می کنند.
رضا
۷ تیر ۱۳۹۴از ماشینهای نوظهور با برندهای جدید زیاد خوشم نمیادککک
هیچی یه سوپراسپرت اصیل مثل لامبورگینی و فراری نمیشه حتی اگه شتابش 1 ثانیه باشه!
بابک
۸ تیر ۱۳۹۴همیشه چیزای قدیمی و شرکت های با تجربه بهتر نیستن
یه زمانی مایکل دل به تو یه مصاحبه گفت به استیو جابز توصیه میکنم شرکتش رو تعطیل کنه و اینقدر به خاطر ایده ی مسخره ش خودش و کارمنداش رو تو زحمت نندازه
الان ببین اپل کجاست و دل کجا اصلا قابل مقایسه نیستن
از این ماشین که خیلی خوشم اومد اگه تکنولوژیشون به مرحله ی تولید انبوه برسه و همگانی بشه که خیلی عالی میشه
محمد داوری
۷ تیر ۱۳۹۴اگه اینجوریه پس دیگه هیچکس نباید بعد از این ماشین بزنه.
همین لامبورگینی وقتی اولین ماشینش رو تولید کرد, فراری یه عمری داشت مسابقه میداد.
اون زمان لامبورگینی نوپا بود, پس طبق گفته شما نباید تولید میشد.
رضا
۷ تیر ۱۳۹۴نه داداش منظورم اینه که اگه من پولشو داشتم یه فراری یا لامبو میگرفتم بجای خودروهای کم تیراژ و دست ساز .
هرچند بعضی ها همون خودروهای خاص و تک رو بیشتر میپسندن ولی تعداد اون جور افراد کمتره…بهرحال هرکسی سلیقه خودشو داره
متین
۷ تیر ۱۳۹۴سلام …
واقعا فوق العاده است … 700 اسب از موتور 4 سیلندر !!!! … ممنون از آقای حسینی …
فقط یه سوالی از ایشون و یا هر کسی که درباره ی این ماشین اطلاعات داره داشتم ؛ موتور این ماشین چند لیتره؟
روز خوش …
نوید جهرمی
۷ تیر ۱۳۹۴دنیا ب کجا داره میره و ما کجا سیر میکنیم. آه از نهادم وانهاد
هیییییییی روزگار
محمد
۷ تیر ۱۳۹۴اونا بدبخت و بیچاره ان! اقتصادشونم فلجه!، همه شون بحران دارن! مثل ما که نیستن اقتصاد پویا وفعال داشته باشن که! چون بحران دارن هی ماشین جدید تولید می کنند!
نوید جهرمی
۸ تیر ۱۳۹۴آییییی گفتیییییی
javad gm
۷ تیر ۱۳۹۴ببین اون دیگه چه چاپگر خفنی بوده دقت چاپگر های سه بعدی هرروز داره بیشتر میشه کم مونده دیگه تراشه ریز رو هم تولید کنند
AHMADREZA
۷ تیر ۱۳۹۴ما هنوز چابگر های 2بعدی مون که خراب میشند هرجا میری میگه قطعش خارجیه وارد نمیشه
AlireZa
۷ تیر ۱۳۹۴دمشون گرم که یه همچین ماشینایی با این مشخصات و…. جالب تولید میکنن اما خدا وکیلی کی پول پایه این ماشین میده؟