سایر خودروهای آمریکایی

فروش یک دوسنبرگ مدل J، شاهکاری بی‌نظیر

مشاهیر و سلبریتی‌ها امروزه از بوگاتی و لامبورگینی به‌عنوان چشمگیرترین خودروهای بازار استفاده می‌کنند اما در دههٔ ۲۰ و اوایل دههٔ ۳۰ میلادی محصولات شرکت آمریکایی دوسنبرگ این ویژگی را داشتند. در آن زمان، این خودروهای لوکس، نوآوری‌ها و عملکرد بالا در صنعت خودروسازی را برای قشر مرفه و ثروتمند جامعه به ارمغان آوردند. محصولات این شرکت ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند و بدنهٔ بسیاری از آن‌ها توسط شرکت‌های اتاق‌سازی ساخته می‌شد. امروزه خودروهای دوسنبرگ فوق‌العاده کمیاب هستند اما این دوسنبرگ مدل J که برای فروش گذاشته را می‌توان یکی از خاص‌ترین محصولات دوسنبرگ دانست زیرا اتاق آن توسط شرکت Rollston ساخته شده و تنها همین یک دستگاه از آن تولید شده است.

در دههٔ ۳۰ میلادی رقابت سختی میان دوسنبرگ و یکی دیگر از خودروسازان قدیمی ایالات‌متحده بنام کورد برای ساخت بهترین خودروی دنیا جریان داشت و مؤسس دوسنبرگ یعنی آقای فردریک دوسنبرگ قصد داشت با محصولات شرکت خود معیار جدیدی در صنعت خودروسازی ایجاد کند. به همین دلیل، در آن‌ها سال‌ها دوسنبرگ شاهکارهای بی‌نظیری را خلق کرد که یکی از این شاهکارها همین مدل J است. این خودروی بشدت نادر، در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین خودروی جاده‌ها محسوب می‌شد. مدل J که به یک پیشرانهٔ ۴۲۰ اینچ مکعبی (۶.۹ لیتری) هشت سیلندر خطی با ۲۶۵ اسب بخار قدرت مجهز شده بود، سریع‌ترین و قوی‌ترین خودروی آمریکایی زمان خود محسوب می‌شد.

دوسنبرگ همچنین نوآوری‌های فراوانی را هم در صنعت خودروسازی ایجاد کرد. به‌عنوان‌مثال این شرکت یکی از اولین خودروسازانی است که پیشرانه‌های هشت سیلندر و ترمزهای هیدرولیکی را توسعه داد و مدل J اولین خودروی دوسنبرگ بود که به این ترمزهای جدید مجهز شده بود. علاوه بر این، این ماشین از تمامی ویژگی‌های جدید زمان خود نیز برخوردار بود مثل توانایی تعویض روغن تنها با لمس یک دکمه. در آن سال‌ها بسیاری از خریداران خودرو، شاسی و پیشرانه را از خودروسازان معمول خریداری کرده و سپس آن‌را به شرکت اتاق‌سازی موردعلاقهٔ خود می‌سپردند تا بدنهٔ زیبایی ساخته و روی شاسی نصب کند. این مدل J هم به همین روش شکل گرفته و همان‌طور که گفته شد اتاق آن توسط شرکت Rollston ساخته شده است که یکی از برترین اتاق‌سازان آن دوران به شمار می‌رفت.

این دوسنبرگ نقره‌ای زیبا در دههٔ ۳۰ میلادی توسط نوهٔ بزرگ نیکوکار ثروتمند آمریکایی آقای «کرنلیوس وندربیلت» در نیویورک خریداری شد. تمامی اسناد و مدارک این خودرو نیز موجود است و در تاریخچهٔ آن، تمامی مالکین از ابتدا تاکنون ذکر شده‌اند. مثلاً در این تاریخچه ذکر شده که خودرو در سال ۱۹۵۵ با قیمت تنها ۶۵۰ دلار فروخته شده است. این مدل J در طول دهه‌ها بارها دست‌به‌دست شده تا اینکه در دههٔ ۹۰ میلادی به کلکسیون Imperial Palace اضافه شد؛ اما متأسفانه این مجموعه در سال ۱۹۹۸ از هم پاشید و مدل J به کلکسیون John O’Quinn منتقل شد و تا سال ۲۰۰۷ در آنجا باقی ماند. در سال ۲۰۱۰ نیز این ماشین به کلکسیون آکادمی دانشگاه هنر در کالیفرنیا انتقال پیدا کرد که تا به امروز در آنجا بوده است. حال قرار است این دوسنبرگ مدل J طی رویداد Phoenix در تاریخ ۱۴ تا ۱۶ مارس به حراج گذاشته شود. قیمت این شاهکار آمریکایی فعلاً اعلام نشده است اما مطمئناً رقم بسیار بالایی خواهد بود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1868 ديدگاه)

    خروجی های موتورش خیلی جالب توی گلگیر کار شدن

    1. یانکی

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      اگر میشد انتخاب کنم با همین خانواده نازنینم و تمام هموطنای عشقیم سالهای 40 تا 80 میلادی تو امریکا انتخاب میکردم.حتی به یخچالهای اون زمان نگاه کنید آثار هنریه ماشین بماند.درود بر یانکیها

  2. AMIR / ARMI

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    امید وارم اون دوران برگرده و شاهد ساخت
    شاهکار های هنری از خودروسازان امریکایی باشیم
    شاید این شاهکار ها و این رقابت ها برای ساخت
    با یه کادیلاک جدید دوباره شروع بشه
    امید وارم

  3. AMIR / ARMI

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    و دوستان باید اینجا به جای مهدی M5
    بهتون خبر بدم
    اقای مت واتسون درگی گذاشتن بین M5و M3 کامپتیشن
    که زمان ام 5/ 12.5 ثانیه
    و زمان ام 3 / 13 ثانیه بود

    1. مهدی

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      خسته نباشی من دیروز به دوستان گفتم.شک نکن شگفتی های مت واتسون باM5 ادامه داره.احتمالا فردا میذارش مقابل سری1 باموتور180اسب بخاری وM5شکست میخوره.اماM5 در تمام مجلات دیگه پیروز درگ هاست.همین دیروز3تادرگ جدید ازش فرستادم که احتمالا دیدیش. وحتی درتمام بررسی هایی که تاالان داشته در مقابل رقبا جایگاه سدان پرفومنس برتر رو بدست آورده. که رقابت هاش رو بایه سرچ ساده میتونی مطالعه کنی

      1. AMIR / ARMI

        ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1286 ديدگاه)

        والله یارو تا ته داشت گاز میداد
        تازه ام 5 شکست نخورد پیروز شد
        ولی من حس میکنم شما برعکس همون فکری که نسبت به
        دیمن داری نسبت به M5 داری
        یعنی میگی دیمنولوجی اصلا رکورد زیر 10 نداره
        رفتم اخرین درگش رو اوردم (9.9 )
        میگی M5 رکورد سدان هارو داره
        در حالی که رکورد هاش به تسلا نزدیک هم نیست
        ولی من فکر نمیکنم مت واتسون با M5 مشکل خصوصی داشته باشه
        حالا نظر شما محترم

        1. M

          ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (2371 ديدگاه)

          واقعا رکورد 12.5 M5 رو قبول میکنی ؟
          آقا رکورد های فراوان زیر 10.5 و حتی 10.2 که نسخه کامپتیشن در مجلات معتبر و نامعتبر ثبت شدن هیچی !
          تو معتبر ترین درگ جهان که درگ سال موتور ترند هست از این بهتر زده!
          بعد شما سنجش اعتبار درگتون تا ته گاز دادنه ؟؟؟؟
          دوما چه ربطی داشت به این پست خواشا فضای سایتو آلوده نکنین!

        2. مهدی

          ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          در درگ رولینگ M5 چندین متر ازM3عقب افتاد.دوست گرامی من نگفتم M5سریع ترین سدان جهانه. گفتم مجله کارانددرایو ومجله road test tv ب ام وM5 رو سریع ترین سدان درکلاس خودش معرفی کردن.مجله های ناشناخته ای هم که نیستن. بایه سرچ ساده این مطلب رو میتونی پیدا کنی.درضمن M5کامپتیشن در موتورترند زمان10/5 رو ثبت کرده ودرکارانددرایو مدل معمولیش زمان 10/9
          شما انگار باور نداریدحتی وقتی از مجله های معتبر زمان میارم.در یکی از پست های bmw سنداین زمان هارو ازخوده این سایت هارو براتون لینک میارم. هرچندخیلی راحت میشه پیداشون کرد.

          بعدشم چطور میشه در موتور ترند.کارانددرایو.اتوکار.اتوبیلد.throttle house. تاپ گیر.drag time. کارزماشین وچندین مجله دیگه که درگ های M5 رو انجام دادن M5همیشه اول میشه وزمان هایی بین 10/5تا11/1 رو ثبت میکنه وبعد در چندین درگی که carwowتا الان باM5 برگزار کرده همیشه برعکس این مجلات بوده!!!!!!! دهها مجله در مقابل یک مجله!!!!!!!!
          تازه این جدای از مجلات کمتر شناخته شده هستش که اوناهم درگ های M5 رو انجام دادن و باز مخالف نتایج CARWOW بوده!!! مطمعن باش درگ های دیگه CARWOW در آینده باز سراغM5 میره بانتایج خنده دار

        3. حسین

          ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (123 ديدگاه)

          رکورد m5 رو سایت معتبر carwow با درگی که بین 3 سدان پرفورمنس المانی با تسلا داشتن رو مشخص کرد
          بحثهای دیگه وقت تلف کردنه

  4. هادی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    وای خدایا این چه عشقیه
    یکی از اینا بهشت باشه دیگه هیچی ?
    عاشقشم خیلی ابهت داره

  5. کافر مقدس

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    یادی هم کنیم از Edsel

  6. Elmiraj

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    کاش این برند لوکس بار دیگر به عنوان زیرمجموعه لوکس کرایسلر احیا می شد…?

    1. مانی

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      این برند توسط یک آلمانی تاسیس شد که کمی بعد از مرگش تعطیل شد

  7. Khosrow

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    اصلا زیبا نیست ..

    1. حسین

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (123 ديدگاه)

      این مشکل شماست که توانایی دیدن زیباییها رو ندارید

  8. حمیدرضا

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اول احساس کردم فرمان ماشین وسط ردیف جلو هست ولی بعد دیدم سمت چپه خیلی ترو تمیز نگه داشته شده این ماشین ها و حتی تیون شده ها در امریکا با قیمت های خیلی بالایی خریدو فروش میشن
    جالبه هنوز هم در امریکا شما میتونی یه شاسی بخری بعد روش اتاق بسازی بری براش پلاک بگیری بری بیرون ولی توی ایران این کار و حتی تغییر چهره ماشین درست نیست و پلیس جلوی کارت رو میگیره نمونش همون دوستی که در اصفهان یه پیکان رو تغییر داده بود و مجبور شده بود یا تو پارکینگ نگهش داره یا اسقاطش کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا