لاگونا یک رودستر سهچرخ اسپرت است که چندی پیش توسط شرکت آمریکایی واندرهال معرفی شد. این خودرو دارای دوچرخ در جلو، یک چرخ در عقب، یک کابین باز و دو صندلی است که بیشتر به یک موتورسیکلت با یک چرخ اضافه شباهت دارد. البته لاگونا برخلاف ریلاینت رابین که یک چرخ در جلو داشت، در عقب خود یک چرخ دارد. همچنین واندرهال لاگونا بجای استفاده از پیشرانهٔ موتورسیکلت، از یک موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو ساخت جنرال موتورز استفاده میکند که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک سکوئنشال به تکچرخ عقب انتقال پیدا میکند.
بااینحال لاگونا هرگز خودروی ارزانی نیست چراکه قیمت پایهٔ آن از ۵۰ هزار دلار آغاز میشود و در مدل اسپرت پریمیوم به ۵۸,۵۰۰ دلار و در مدل سفارشی به ۷۷ هزار دلار افزایش پیدا میکند؛ اما بهتازگی واندرهال نسخهٔ ارزانقیمتتری را هم به مدلهای لاگونا اضافه کرده که ونیز (Venice) نام داشته و دارای همان آرایش صندلی دونفره است. در این نسخه همچنان شاسی آلومینیومی لاگونا حفظ شده است اما جهت کاهش قیمت، پانلهای فیبر کربنی گرانقیمت بدنه با نمونههای ساخته شده از کامپوزیتهای ارزانتر جایگزین شدهاند.
این امر موجب کاهش قیمت چشمگیر ۲۰ هزار دلاری لاگونا شده و قیمت پایهٔ مدل جدید ونیز را به ۳۰ هزار دلار رسانده که آنرا تبدیل به ارزانترین سهچرخهٔ اسپرت حال حاضر دنیا کرده است؛ اما به علت استفاده از ساختار آلومینیومی، ونیز همچنان سبکوزن بوده و تنها ۶۲۳ کیلوگرم وزن دارد. قدرت مناسب در کنار وزن بسیار سبک موجب شده که این رودستر سهچرخ آمریکایی در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
هرچند هدف از عرضهٔ نسخهٔ ونیز ارائهٔ لذت محض رانندگی با قیمتی قابلدسترس است اما این مدل هنوز هم دارای امکانات رفاهی مانند گرمکن صندلیها و سیستم صوتی با اتصال بلوتوث است. در کنار اینها، به ایمنی ونیز هم توجه شده است. بدین منظور در این خودرو از دیسکهای ترمز و کالیپرهای عملکردی به همراه سامانهٔ ABS و ترمز کمکی استفاده شده است که آنرا در کمتر از ۳۰ متر از سرعت صد کیلومتر در ساعت متوقف میکند.
البته هنگام سواری با ونیز نباید بار زیادی با خود داشته باشید چراکه ظرفیت صندوق بار این خودرو تنها ۷۰ لیتر است. برای این اسپرت سهچرخ تنها سه رنگ بیرونی ارائه شده است که عبارتاند از خاکستری، مشکی و سفید. مهندسان شرکت واندرهال هماکنون در حال کار بر روی مدل ونیز هستند و شرکت در حال حاضر سفارشات خرید آنرا نیز با پیشپرداخت جزئی ۲۵۰ دلار از کسانی که تمایل به خرید آن داشته باشند پذیرفته و برای آنها رزرو میکند.
درکل کنار گذاشتن بدنهٔ فیبر کربنی و ارائهٔ چنین کاهش قیمت قابلتوجهی، ایدهٔ بسیار جذابی محسوب میشود. بدین ترتیب ونیز هماکنون ارزانقیمتترین محصول واندرهال لقب گرفته و در آینده با خودروهای سهچرخ دیگری چون پولاریس اسلینگشات، کمپگنا T-Rex و مورگان ۳ Wheeler به رقابت خواهد پرداخت.
Scuderia italia
۱۱ دی ۱۳۹۵ار این ماشین ها خوشم نمیاد…
مثل شتر مرغ میمونن!!
نه شترن ، نه مرغ !!
faramarz
۱۱ دی ۱۳۹۵من هیچ موقع از ماشین های سه چرخ خوشم نمیومد مثل مورگان,اما این واقعا گیرا و عالیه
یوسف
۱۱ دی ۱۳۹۵اینا رو کسی میخره که وضعیت مالی خوبی داره و همه جور ماشینی داشته و دنبال یه چیز جدید و متفاوته، وگرنه فکر کردن به اینا برای استفاده روزمره و به عنوان خودروی اصلی دیوانگیه.
GOD BLESS AMERICA
۱۱ دی ۱۳۹۵اگه این کارخونه مال من بود یه نسخه خیلی ارزون حتی با مثلا 50 اسب بخار و حد اکثر سرعت 62 مایل/ 100کیلومتر عرضه میکردم تا حتی مشتریان موتورسیکلت رو جذب این برند کنم.
مطمئنا افراد زیادی با دیدگاه ایمنی بیشتر این وسیله نقلیه 3 چرخ را به 2 چرخ ترجیح میدهند.
آرش
۱۳ دی ۱۳۹۵عاشق ماشین که باشی، عاشق اینم خواهی بود