پراولر بانگ خداحافظی پلیموث بود
چه خودرویی است؟
پراولر بر اساس یک خودروی کانسپت که با همین نام در سال ۱۹۹۳ معرفی شده بود، شکل گرفت. این خودرو که یک اسپرت دونفره بود، ظاهری رترو داشت و در ابتدا توسط پلیموث و سپس توسط کرایسلر تولید شد.
کی و کجا ساخته شد؟
تولید این خودرو در سال ۱۹۹۷ در میشیگان آغاز شد و در ابتدا نشان پلیموث را بر پیشانی داشت؛ اما چهار سال بعد، پس از تعطیلی شرکت پلیموث، کرایسلر به تولید پراولر تا سال ۲۰۰۲ پرداخت و سرانجام در این سال پس از تولید ۱۱,۷۰۰ دستگاه، آخرین نمونهٔ پراولر خط تولید را ترک کرد.
مشخصات فنی
این خودرو بر روی یک ساختار آلومینیومی ساخته شده و مجهز به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 با ۲۱۵ اسب بخار قدرت بود که این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب ارسال میشد. در سال ۱۹۹۹ اما این پیشرانهٔ توسط یک واحد قویتر با ۲۵۳ اسب بخار قدرت جایگزین شد.
چرا بد است؟
در ابتدا باید گفت که پلیموث پراولر نهتنها زیبا نیست بلکه جذاب هم نیست. طراحی این خودرو بهصورت رترو و با الهام از خودروهای هات رود انجام گرفته و در اصل بهعنوان یک هات رود مدرن و امروزی در نظر گرفته شده بود. با ابن حال پراولر هرگز یک هات رود اصیل نبود چراکه یک هات رود کلاسیک نیاز به یک پیشرانهٔ V8 با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار و سه پدال بود درحالیکه برای پراولر هرگز گیربکس دستی ارائه نمیشد.
همچنین لاستیکهای عقب این خودرو ۲۹۵ میلیمتر عرض داشتند اما این لاستیکهای بسیار پهن فقط برای ۲۵۰ اسب بخار قدرت؟ این در حالی است که دوج چلنجر هلکت در حال حاضر با ۷۰۷ اسب بخار قدرت در عقب مجهز به لاستیکهای ۲۷۵ است. علاوه بر اینها، پلیموث پراولر نهتنها چندان قدرتمند نبود و رانندگی سرگرمکنندهای نداشت بلکه بسیار غیرکاربردی نیز بود. حتی صندوق بار آن بهقدری کوچک بود که فروشندگان کرایسلر یک تریلر که ظاهر و چرخهایی مشابه پراولر داشت را برای آن ارائه میکردند.
در سوی دیگر کرایسلر استراتژی قیمتگذاری واقعاً عجیبی را برای پراولر بکار برده بود چراکه بدون انجام تغییرات و پیشرفتهایی در طول سالها، این شرکت هرسال قیمت پراولر را افزایش میداد بهگونهای که این خودرو در سال اول عرضه ۳۸,۳۰۰ دلار قیمت داشت اما دو سال بعد این قیمت به ۴۳ هزار دلار افزایش یافت و در آخرین ماههای تولید هم قیمت آن به ۴۴,۶۰۰ دلار رسید.
این در حالی است که در همین دهه خودروهای اسپرت واقعاً فوقالعادهای مانند شورلت کوروت C5، بامو M5 و هوندا NSX قابل خریداری بودند. همچنین کرایسلر پیش از عرضهٔ پراولر وعدهٔ ارائهٔ خودروی بسیار خوبی را داده بود اما پس از تحویل مشخص شد که اینگونه نیست و قیمت نسبتاً گران آن نیز مزید بر علت شد. همه از شرکتی که اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ خودروهای عضلانی فوقالعاده و قدرتمندی را تولید میکرد انتظار بالایی داشتند اما توان پایین پراولر همه را ناامید کرد.
اما همه با این نظر موافق نیستند
مطمئناً پلیموث پراولر خصوصاً برای اواخر دههٔ ۹۰ میلادی خودروی عجیبی بود و قطعاً نمیتوان آنرا یکی از بهترین خودروهای اسپرت دنیا دانست؛ اما کرایسلر سعی کرد خودرویی خلاقانهتر و متفاوتی تولید کند. خودرویی که مشابه آن در محصولات طول تاریخ گروه کرایسلر وجود نداشت. به همین دلیل درحالیکه بهندرت در طول تاریخ خودروهایی واقعاً در یادها میمانند، این رودستر منحصربهفرد هرچند چندان موفق نبود اما همه آنرا بهعنوان خودرویی متفاوت به یاد دارند.
منبع: Motor1
ناشناس
۲۱ آذر ۱۳۹۵چقدر این ماشین افتضاحه!!! یعنی هر چی آدم نگاهش می کنه، لامصب یک نکته جذاب نمی شه تو طراحیش پیدا کرد!!!
فرشاد سجادیان
۲۱ آذر ۱۳۹۵طراحی سلیقه ایه ناشناس جان
به جز مدل سپرش، بقیش اصلا بد نیست، اتفاقا خیلیم خاصه
امپراتور لامبورگینی
۲۱ آذر ۱۳۹۵من که خوشم نیومد.
امپراتور لامبورگینی
۲۱ آذر ۱۳۹۵همون زمان BMW M5 e39 با اون قیافه ی محشر و منحصر به فردش تولید میشد.
امپراتور لامبورگینی
۲۱ آذر ۱۳۹۵.
این ماشین یکی از عواملی بود که طومار پلیموث رو در هم پیچید.
من که خوشم نیومد.
همون زمان BMW M5 سری E39 که الحق و الانصاف یکی از زیباترین طراحی های BMW در طول تاریخ بود ، با همین قیمت فروخته میشد.
.
با وجود اون M5 E39 واقعا حیف بود پول برای ماشین دیگه ای بدی.
خوش به حال کسایی که اون زمان E39 خریدن و ازش لذت بردن.
حسین
۲۱ آذر ۱۳۹۵اتفاقا جالبه!
فقط یک گیربکس دستی کم داره ، طراحی داخلی اش هم زیاد جالب نیس!
میتونستن تو سال های بعد ، طراحی بیرونش رو کمی بهتر و جدیدتر بکنند!
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۲۱ آذر ۱۳۹۵والا من خوشم اومد …
سپر جلوش شبیه سبیل دو تیکه مرد های قدیمه ….
از نزدیک اینو ببینی فکر کنم خوشت بیاد برادر ناشناس //// ( هر ماشینی از نزدیک یه دنیای دیگه س )
AK_007
۲۱ آذر ۱۳۹۵اون مشکیه خوشگله!
ونوم
۲۱ آذر ۱۳۹۵به استثنای قیمت که برا اون موقع زیاد بوده خیلی هم خوبه من پول داشتم حتما میخریدم 250 اسب و ظاهر خاص فقط ایرادش قیمتشه
1wp.ir
۲۱ آذر ۱۳۹۵هر چی باشه منحصر به فرد و خاص هست…
mohammadrr
۲۱ آذر ۱۳۹۵کسی هست که اینو به هوندا nsx و کروت c5 یا m5 ترجیح بده؟
(ali (CHEVY NOVA
۲۱ آذر ۱۳۹۵به m5 ترجیح میدم این ماشین رو
رامکال
۲۲ آذر ۱۳۹۵من ام 5 رو به این و کوروت ترجیح میدم.
البته هوندا ماشیناش خوبند.
احمد باقری
۲۱ آذر ۱۳۹۵اونقدرها هم بد نبود.
یاس ی
۲۲ آذر ۱۳۹۵کسایی که دنبال ماشینهای خاص هستند قطعا اینو میپسندند. بالاخره ضعفهایی داره ولی خیلی خاصه.