کارما چیست؟! یک خودروی لوکس در کلاس بنز cls، با یک موتور بنزینی–برقی که توسط بهترین مهندسان در لس آنجلس طراحی و توسط تیمی به سرپرستی مدیر اسبق طراحی آستون مارتین به نام هنریک فیسکر، ساخته شده است و هم اکنون با قیمتی در حدود ۹۰ هزار دلار به فروش میرسد.
کارما از یک شاسی فضایی آلومینیومی مخصوص به همراه ستون طولی مستحکمی در وسط، جهت حمل باتری ها بهره می برد. این باتری ها آنقدر حجیم هستند که بتوانند به تنهایی این خودروی ۲ تنی را در کمتر از ۸ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسانده و باز هم ادامه دهند تا آن را به مرز ۱۵۳ کیلومتر در ساعت برساند! البته به کمک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوی ۲۶۰ اسب بخاری (ساخت جنرال موتورز) که در جلوی خودرو کار شده است، کارما قادر است مدت زمان مورد نیاز جهت رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را به ۵.۹ ثانیه کاهش دهد و همچنین حداکثر سرعتش را نیز تا مرز ۲۰۱ کیلومتر در ساعت افزایش دهد. برای تکمیل پیشرانه خودرو علاوه بر این موتور بنزینی، از دو موتور الکتریکی ۲۰۲ اسب بخاری نیز در عقب خودرو استفاده شده که یکی در جلو و دیگری در انتهای دیفرانسیل عقب تک سرعته خودرو قرار گرفتهاند.
کابین کارما به اندازه چهار نفر فضا دارد که این در نتیجه ابعاد کوچک خودرو و چرخهای ۲۲ اینچی آن است . با این حال فضای داخلی آن یکی از بهترین قسمتهای این خودرو است.
رانندگی با فیسکر کارما بسیار سهل و آسان است، چون مهندسان طراح تمام سعی شان را کردهاند تا تعداد کنترلرها را در خودرو به حداقل برسانند. در ابتدا با فشار دادن دکمه start هیچ اتفاقی نمیافتد و شما تنها شاهد روشن شدن نورپردازی زیبای داخل خودرو خواهید بود، سپس گیربکس را از روی کنسول میانی روی حالت D قرار میدهید و در نهایت انتخاب می کنید که تمایل دارید تنها با موتور برقی حرکت کنید (stealth) یا موتور بنزینی را هم به کمک بطلبید (sport). حال خودرو همانند یک اتومبیل گیربکس اتوماتیک شروع به حرکت میکند!
هنگام حرکت ، کارما یک صدای مصنوعی تولید میکند که مهندسان سازنده آنرا tron نامیده اند. این صدا به منظور هشدار به عابرین پیاده است که متوجه حرکت خودرو باشند. اما در داخل خودرو این صدا بسیار ضعیف به گوش میرسد. حتی بدون به کار گیری موتور بنزینی، این خودرو باز هم احساس تند و تیزی را به شما القا میکند و در کل رانندگی با آن احساس دلچسبی دارد که آن را در کمتر خودروی سدان با ۵ متر طول و ۲ تن وزن میتوان یافت. به طور کلی میتوان اعتراف کرد که کارما تنها خودرو تمام برقی چهار نفره با این سطح امکانات و تجهیزات رفاهی و لوکس در دنیا است! این خودرو را میتوان ترکیبی از شورلت volt و پورشه پانامرا دانست که اتاق و تجهیزات داخل را از پانامرا به ارث برده و موتور تمام الکتریکی را از شورلت ولت. با این تفاوت که موتور بنزینی نیز در این خودرو تعبیه شده است.
هم اکنون این خودرو با قیمتی بالغ بر ۹۰ هزار دلار ، بیش از ۳ هزار نفر خواهان دارد که آن را پیش خرید کردهاند. سازندگان کارما توانمندی تولید ماهیانه حداکثر ۱,۵۰۰ دستگاه را در کمپانی خود مهیا کردهاند و امیدوارند در سال ۲۰۱۲ بتوانند به فروش ۱۵ هزار دستگاه در سال از هر سه مدل فیسکر سدان، کانورتیبل دو در و مدل سوم که در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش گذاشته شد دست یابند. چیزی که مشخص است این است که با رشد فزاینده قیمت سوخت و مشکلات زیستمحیطی، آینده از آنٍ امثال کارماست.
# با سپاس از: سید علیرضا سیادتی ؛ برگرفته از کلکسیون خودروهای خاص ۳
مرتضی بازیاری
۲۷ مرداد ۱۳۹۱اگه با قیمت واقعیش در ایران فروخته میشد الان به جای این ماشین های کره ای آشغال میتونستیم چنین جواهری داشته باشیم
سروش
۲۷ مرداد ۱۳۹۱زیبا و فوق العاده لوکس
galardo
۲۷ مرداد ۱۳۹۱داداش من زیباست. فوق العادست. جاداره.مطمئنه.همه چى درسته ولى به درد من و تو نمیخوره. چون یه پول تپل 500میلیونى با قیمت گمرک میخواد. ولى راستش خیلى دلم میگیره چرا واسه اونوری ها آره ولى وقتى به ما میرسه نه. به خدا انصاف نیست. آه ه ه ه ه ه ه ه ه ه
سجاد
۲۷ مرداد ۱۳۹۱بد جورى به دلم نشست.شاید جمعه بعد بخرم شاید!
momo
۲۷ مرداد ۱۳۹۱این یه شاهکار مهندسیه با موتور 2 لیتری 260 اسب بخار قدرت؟؟؟به علاوه دو تا موتور الکتریکی با قدرت 202 اسب بخار؟؟؟ دارم درست میبینم؟؟؟ خداااایاااا ببین اینا کجان ما کجاییم؟؟؟؟!!!!!!!!!!
kianoosh
۲۷ مرداد ۱۳۹۱رویایی فراموش نشدنی…
reza04
۲۷ مرداد ۱۳۹۱فک کنم ماشین جاستین بیبر هم یکی از همیناست!
خداییش ماشین خوب و لوکسیه!
arya
۲۷ مرداد ۱۳۹۱به جای اه و حصرت خوردن باید فکرامون رو بزاریم رو هم ببینیم چه کار مفیدی میتونیم بکنیم تا این صنعت خرابشده به تونه دوباره کاره خودشه از سر بگیره.یادتون باشه که ما هستیم که میتونه تصمیم بگیره که چی میتونه باشه و نباشه. به جای این که این ملت البته بلا نسبت دوستان جمع . برن هی پولشون رو به این اشغالا بدن بعد هی ایراد بگیرن فحش بدن خب نخرن چی میشه اخه به خدا اگه مردم همدل شدن یک ماه این اشغالا رو نخرن همه چی درست میشه اگرم نشه لا اقل یه تغییری میکنه
galardo
۲۷ مرداد ۱۳۹۱داداش من هر کارى از دستم بربیاد انجاممیدم وولى نمیشه که ماشین نداشته باشى.اونوقت باید هرجا میرى با تاکسى تلفنى برى اونم که نمیشه. در کل ماشین خود آدم راحتتر و امنتره. ولى حالا فکر کن چنین خودرویى تو ایران وجود داشت اونوقت کى به تندر 90و غیره نگاه میکنه. ؟
arya
۲۷ مرداد ۱۳۹۱پس در همین جا به این نتیجه میرسیم که اکثر مسولان به فکره خودشون هستن تا مردم . حتی اگر اجازه میدادن که اتومبیل هایه وارداتی با تعرفه کمتر گمرک وارد بشن تا جو رقابتی ایجاد میشد به نفع خودشون بود اما…………….
سیاوش
۲۸ مرداد ۱۳۹۱به نظر من سلیقه مردم ایران با طراحی مدلهای آمریکایی سازگارتره تا چینی و کره ای ولی چیکار کنیم که مجبوریم تحمل کنیم مثلا سوای جنسش رنگ تودوزیو ببین اگر 1 کارخانه چینی یا کره ای بود چه رنگی استفاده میکرد؟
چینیا و کره ای ها 1 کم داهاتی تر کار می کنند و سلیقه به خرج میدن
احسان
۱۷ مهر ۱۳۹۱الحق که زیباست ، جدا که به به
ولی خداییش اونجا هم گرونه :))
جنسیس ۴۵هزار دلار ،S کلاس ۹۱هزارتا … ۹۰ هزار دلار واسه این پول کمی نیست ولی ارزش داره
زیگما
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ورشکست شد رفت….تسلا دهنشو صاف کرد….
شلبى
۱۴ اسفند ۱۳۹۳واقعا ماشیناى فیسکر فوق العاده بودن حیف که برشکست شد
احسان(احسان سابق)
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵اومدن به این صفحه مثل مرور مجلات قدیمی میمونه