طی روزهای اخیر بازار حراج خودروهای کلاسیک یا خاص بسیار داغ بوده و نمونههای زیادی برای حراج گذاشته شدهاند. خودروهایی مانند مرسدس بنز 540K اسپشیال رودستر، ایامسی AMX/3، لامبورگینی رونتون، فراری F50، پورشه ۳۵۶ اسپیداستر، رنو ۵ توربو، آستونمارتینهای زاگاتو و پورشه ۹۱۱ کابریولت پروتوتایپ که تمامی آنها را در پدال معرفی کردیم.
حال خبر رسیده که قرار است یک پلیموث سوپربرد نیز به حراج گذاشته شود. این خودرو به خاطر تعداد تولید محدود و عملکردی چشمگیر، به خودروی بسیار باارزشی برای کلکسیونرها تبدیل شده است. البته شرایط خودرو و گواهی مالکان قبلی آن هم در ارزش این خودروها نقش دارد به همین دلیل دیدن قیمتهای بسیار بالا برای برخی نمونههای سوپربرد غیرمعمول نیست. این نمونه که در اینجا آنرا معرفی خواهیم کرد هم از همین دسته است بهگونهای که هرچند حدود پنج دهه از عمرش گذشته است اما هنوز هم رنگ اصلی خود را حفظ کرده است البته بهجز در قسمت دماغه که به دلیل مشکلاتی دوباره رنگآمیزی شده است اما هنوز هم برچسب کارخانهای همی بر روی آن به چشم میخورد. این برچسب تصویری از شخصیت کارتونی رود رانر یا همان میگ میگ خودمان است که بر روی دماغه و اسپویلر پلیموث سوپربرد چسبانده میشد.
پلیموث سوپربرد یک نسخهٔ کاملاً اصلاحشده و ارتقاءیافته از پلیموث رود رانر بود که در ابتدا صرفاً جهت شرکت در مسابقات نسکار ۱۹۷۰ ساخته شد. سوپربرد دقیقاً کاری را انجام داد که برادرش دوج چارجر دیتونا در فصل قبلی مسابقات نسکار انجام داده بود. چارجر دیتونا که برای فصل ۱۹۶۹ مسابقات نسکار ساخته شده بود، اولین خودروی آمریکایی بود که با استفاده از تونل باد و تجزیهوتحلیلهای کامپیوتری طراحی شده بود. بعد از انجام این آزمایشات بر روی دوج چارجر، دماغهٔ خودرو اصلاح شده و یک بال بزرگ هم به قسمت عقب آن اضافه شد.
سپس برای فصل ۱۹۷۰ همین تغییرات در پلیموث رود رانر هم ایجاد شده و سوپربرد متولد شد. در این خودرو دماغه فرمی تیز و آئرودینامیک پیدا کرد، چراغهای جلو بهصورت مخفی طراحی شدند و یک بال عمودی هم جهت کاهش آشفتگیهای هوا در قسمت عقب نصب شد. پلیموث سوپربرد مجهز به یک پیشرانهٔ ۴۲۶ اینچ مکعبی (۷ لیتری) V8 همی بود که با تجهیز به دو کاربراتور چهار دهنه، ۴۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. سوپربرد با تکیه بر این نیروگاه قدرتمند و فرم آئرودینامیک خود میتوانست فقط در ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که حتی برای امروزه هم شتاب فوقالعادهای است.
طبق قانون مسابقات نسکار، خودروهایی که در مسابقه شرکت میکردند باید برای فروش به مردم عادی حداقل در تعدادی خاص عرضه میشدند. برای فصل ۱۹۷۰ این تعداد ۵۰۰ دستگاه بود بنابراین پلیموث مجبور شد سوپربرد را در تعدادی محدود تولید کند. طبق گفتهها و اسنادی که امروزه موردپذیرش است، در کل از این خودرو تعداد ۱۹۳۵ دستگاه ساخته شده است؛ اما به دلیل سختگیری بیشتر قوانین مربوط به آلایندگی خودروها، افزایش نرخ بیمه برای خودروهای با عملکرد بالا و ممنوعیت نسکار از ایجاد تغییرات آئرودینامیکی مؤثر در خودروهای شرکتکننده، سوپربرد تنها در سال ۱۹۷۰ ساخته شد و سپس تولیدش خاتمه یافت.
پلیموث سوپربرد علاوه بر قدرت و شتاب خارقالعاده، از تجهیزات زیادی هم برخوردار است که ازجملهٔ آنها میتوان به رینگهای ۱۵ اینچی رالی، سر اگزوزهای کرومی، فرمان هیدرولیک، ترمزهای دیسکی جلو، فرمان اسپرت طرح چوب، پنجرههای برقی، کمربندهای ایمنی دولوکس و تنظیم شش جهتهٔ صندلی راننده اشاره کرد. ازآنجاییکه این سوپربرد به حراج گذاشته شده یکی از اصلیترین و فابریکترین سوپربردهای حال حاضر است و تاکنون تنها دو مالک داشته است، انتظار میرود با قیمتی در حدود ۵۰۰ هزار دلار فروخته شود. این خودروی آمریکایی شگفتانگیز ماه آینده در حراجی Mecum به حراج گذاشته خواهد شد.
منصور
۱۴ دی ۱۳۹۵عالیه…
(ali (CHEVY NOVA
۱۴ دی ۱۳۹۵این ماشین تازه یک قطره از افتخارات خودروسازی امریکاس
شتاب 5.5 ثانیه ای و تاپ اسپید 330 کیلومتر بر ساعت با موتور 426 اسبی که بعد ها مشخص شد بیش از 500 اسب قدرت داره
شما برید در مورد فورد توریتو تالادگا 1969 بخونید
برید در مورد افتخارات شورولت کامارو بخونید
برید در مورد افتخارات کوروت بخونید
در مورد موتورهای سری مگنوم کرایسلر بخونید که با 2 عدد کاربراتور 4 دهنه که جمعا 8 دهنه میشده بیش از 600 اسب قدرت تو دهه ی 60 داشتن
برید در مورد موتور 572 شورولت تحقیق کنید که بیش از 1000 نیوتن گشتاور داره 750 اسب قدرت در مدل استاندارد
برید در مورد موتور 427 فورد تحقیق کنید
Bavaria
۱۴ دی ۱۳۹۵این پنج دهه از عمرش گذشته؟!!!!!!!!!!!!!!!!؛؛؛
چی ساخته پلیموث،شاهکاره،واقعا امریکا قبلا چی بود!حرفی واسه گفتن نمیزاره
امیدوارم صنعت خودروی امریکا دوباره مثل سابق بشه،که البته داره میشه
(ali (CHEVY NOVA
۱۴ دی ۱۳۹۵حالم جا اومد به مولا
ماشالاه کلاسیک های بی همانند امریکایی که دل طرفداراشون رو میلرزونن
پیلیموت عشقه تمام مدل هاش به خصوص این مدل که محشره
پیلیموت یادمون نمیره باراکودای 1965 رو که ساختی
یادمون نمیره بلودر 1964 رو که ساختی
یادمون نمیره والیانت 1964 رو که ساختی
یادمون نمیره که با موتور 440 هشت سیلندرت 90 متر تکاف میکشیدی
یادمون نمیره نعره ی موتورهای بیگ بلاک تو رو
هنوزم تو کف پیلیموت فوری 1960 هستم که از نزدیک دیدمش و مدهوش اون بالهای عقبش شدم
هنوزم صدای موتور پیلیموت والیانت بابام رو یادم هست که مثل شیر نعره میکشید
پیلیموت جات وسط قلب امریکایی بازهاس هر چند دیگه بین ما نباشی
علي رضا
۱۵ دی ۱۳۹۵آقا علی
چند روز پیش داشتم درباره ی ماشین های کلاسیک می خوندم یه ماشین دیدم و عاشقش شدم…لینکولن زفیر کوپه 1937
خطوط بدنه اش با روح و روان آدم بازی می کنه…
گفتم به شما که علاقمندی بگم شما هم لذتشو ببری.
مجید
۱۴ دی ۱۳۹۵جدا از اصالت و خاص بودن و تک خال بودن خداییش از زمان خودش خیلی جلوتر بود!!!!!!!فکر کن 1970 شتاب صفر تا صد 5.5 ثانیه و پنجره برقی با فرمون هیدرولیک!!!!!!!!!!واقعا حیف که این برند و برند پونتیاک از بین رفتن.
سامان اذری
۱۴ دی ۱۳۹۵سیاست های جرج بوش هم درست مثل احمدی نژاد به خیلی چیزها گند زد
پلیموث.هامروپونتیاک تنها یه بخششون بود
(ali (CHEVY NOVA
۱۴ دی ۱۳۹۵مجید جون داداشم درسته که پونتیاک بزرگ و پیلیموت عزیز دیگه ماشین تولید نمیکنند اما
جنرال موتورز و کرایسلر همچنان این 2 برند رو ساپورت همه جانبه میکنند
الان اگه برید تو سایت پونتیاک میبینید که سایتش به روز شده هست
پیلیموت هم با کرایسلر ادغام شده و میشه گفت روح پیلیموت در کرایسلر زنده هست
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۴ دی ۱۳۹۵پونتیاک، مرکوری، پلی موث ، هامر ، ❤❤❤
کاش میشد یک روز خبر احیای این شرکت ها رو توسط فورد و GM بخونیم و بشنویم و ببینیم !
هیچ خبری در دنیای خودرو از این برای من خوشحال کننده تر نیست.
.
پلای موث زیر مجموعه ی کرایسلر بود.
کرایسلر هم الان خیلی درگیره.
با تمام وجود آرزو میکنم مشکلات کرایسلر هم حل بشه و دوباره بشه همون عشق قدیمی خودم.
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۴ دی ۱۳۹۵علی آقا
سایت پلای موث به چه درد من میخوره ؟؟
روح پلی موث وقتی خودش نیست، وقتی تولید مدل های کرایسلر به 3 نوع رسیده، به چه کار میاد؟؟
چیزی که مهم و دردناکه، اینه که دیگه خودرویی با اسم پلی موث، مرکوری ، پونتیاک و هامر تولید نمیشن.
*** ببخشید فرصت ویرایش پیدا نشد، مجبور شدم یک کامنت جدا بذارم
(ali (CHEVY NOVA
۱۴ دی ۱۳۹۵مجید بذار کامل برات توضیح بدم شرایط حال حاضر پیلیموت . پونتیاک . اولدزموبیل و مرکوری
پیلیموت= این شرکت در 2001 با کرایسلر ادغام شدش و مدلی رو از این تاریخ به بعد نداد بازار اما زمزمه برگش باراکودا در 2017 هستش و چندین رندر هم تو سایتها هست
محصولات پیلیموت همچنان ساپورت میشن از طرف کرایسلر و من به شخصه پیلیموت و دوج رو یکی میدونم چون مدلها شون در گذشته تا اخرین سال تولید پیلیموت عین هم بود و مارکشون تنها فرق داشت
برا همین پیلیموت هنوزم در بین ما هست و زمانی که کرایسلر نباشه باید باور کرد که پیلیموت هم نیست
اما پونتیاک= پونتیاک در 2010 تعطیل شد و همون زمان یه فرد ثروتمند خواست کل پونتیاک رو از جی ام خره که با مخالفت جی ام روبرو شد و جی ام با اینکه بدهی داشت اما زیر بار فروش پونتیاک نرفت و همچنان هم از تمام محصولات اون پشتی بانی میکنه
(ali (CHEVY NOVA
۱۴ دی ۱۳۹۵اولدزموبیل= شرایط الدزموبیل عین پونتیاک هستش
اولدزموبیل در شورولت ادغام شد و جی ام زیر بار فروش این برند پر افتخارش به هیچ عنوان نرفت و هنوزم از اون پشتی بانی تام میکنه
مرکوری= شرایط مرکوری عین پیلیموت هستش
مرکوری مدلهای لوکس تر فورد بود چه در گذشته و چه در حال و فقط تفاوت محصولاتش با فورد یه سری جزییات کوچک بود و لوگوی اون
جالبه فورد هم زیر بار فروش مرکوری نمیره
فورد لندروور . استون مارتین . ولوو و مقداری از سهام مزدا رو فروخت اما امتیاز مرکوری رو هرگز و همچنان هم از پشتی بانی فورد سود میبره
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۴ دی ۱۳۹۵خوب توضیح دادی.
در واقعا اسم این برند ها حذف شده.
فکر کنم بیشتر به هاطر مسائل مالیاتی بوده.
ولی بازم حیف،دیدن اسم این ماشین ها هم روی یک خودرو کلی باعث خوشحالی بود.
علیرضا
۱۴ دی ۱۳۹۵حالا اگر اروپایی بود زیر یه میلیون دلار قیمت نمیخورد????
ونوم
۱۴ دی ۱۳۹۵این ماشین و دوج چارجر دیتونا فکر کنم بزرگترین باله های عقب رو دارن طوری که یه مجله خودرویی نوشته بود اگه صندوق داشته باشن و صندق باز میشد بازم به باله نمیرسید
Shahin uscars
۱۴ دی ۱۳۹۵واقعا عالی واقعا بی نظیر… ممنون باواریای عزیز که منصف صحبت کردی.. این ماشین خیلی خواستنیو باعشقه ❤❤❤