کمی بیش از سه سال پیش، در نمایشگاه سنا هایپرکار هنسی ونوم F5 بهعنوان یک کانسپت معرفی شد و حالا سرانجام لحظهٔ دیدن نسخهٔ تولیدی آن فرار رسیده است. هنسی برای نسخهٔ تولیدی ونوم F5 یک نیروگاه ۶.۶ لیتری V8 توئین توربو را تدارک دیده که ۱۸۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۱۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هنسی این پیشرانهٔ قدرتمند را «فیوری» (به معنای خشم) نامیده و میگوید این قویترین پیشرانهٔ تولیدی جادهای تاریخ است. البته این اعداد خیرهکننده با سوخت E85 و در حالت Vmax تولید میشوند و هنسی هنوز قدرت موتور با بنزین معمولی را اعلام نکرده است.
تمام خشم پیشرانهٔ فیوری از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ AMT تک کلاچه با پدالهای تعویض دندهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. هنسی ادعا میکند که ونوم F5 پرفورمنس دیوانهواری دارد بهگونهای که ظرف ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر، در ۴.۷ ثانیه به دویست کیلومتر، در ۸.۴ ثانیه به سیصد کیلومتر و در ۱۵.۵ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. اگر این اعداد را هم کافی نمیدانید باید بدانید که هنسی حداکثر سرعت F5 را بیش از ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است.
برای نسخهٔ تولیدی F5 لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ در نظر گرفته شده که در جلو ۲۶۵ و در عقب ۳۴۵ هستند و به ترتیب روی رینگهای ۱۹ اینچی و ۲۰ اینچی قرار میگیرند. وظیفهٔ مهار کردن این هیولای عصبانی هم بر عهدهٔ ترمزهای کربن سرامیکی برمبو با دیسکهای ۱۵.۳ اینچی و کالیپرهای مسابقهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب است. برای این ماشین پنج حالت رانندگی مختلف شامل خیس، اسپرت، درگ، پیست و Vmax طراحی شده که میزان قدرت، کنترل کشش و دیگر پارامترها را تنظیم میکنند.
ونوم F5 علاوه بر پرفورمنس خارقالعاده، بهطور شگفتآوری دقیق، ظریف و حسابشده بوده و صرفاً بهعنوان یک درگستر موتور وسط طراحی نشده است. به گفتهٔ هنسی، ویژگی کلیدی این ماشین سلول فیبر کربنی مستحکم و سبکوزن آن است که تنها حدود ۸۵ کیلوگرم وزن دارد. این سلول در انگلستان تولید شده است یعنی همانجایی که بخش اعظمی از ونوم F5 توسط شریک فنی هنسی یعنی شرکت دلتا موتوراسپرت مهندسی شده است. به این سلول در جلو و عقب سابفریم آلومینیومی و همینطور تعلیق دو جناقی متصل شده است. به لطف این شاسی، به گفتهٔ هنسی وزن خشک F5 به تنها ۱۳۶۰ کیلوگرم رسیده است.
ونوم F5 از کابین بسیار سادهای با داشبورد بدون دکمه و غربیلک فرمان مسابقهای برخوردار است که این غربیلک با احساسی مکانیکی، بهعنوان یک مرکز کنترل واقعی عمل میکند. علاوه بر این، در اینجا فیبر کربن و چرم باکیفیت تولید شرکت میورهد در اسکاتلند هم به طرز هوشمندانهای باهم ترکیب شدهاند تا کابینی با احساس لوکس و ساده ایجاد شود.
این هایپرکار آمریکایی در بیرون به لطف اسپلیتر فیبر کربنی، بال عقب، دیفیوزر بزرگ عقب، کف مسطح و برشهای زیادی در بدنه برای کمک به جریان هوا، به ضریب درگ ۰.۳۹ دست پیدا کرده است. همچنین در عقب خودرو هم شبکهٔ فیبر کربنی ماشینکاری شدهای تعبیه شده که به گفتهٔ هنسی، بزرگترین قطعهٔ فیبر کربنی ماشینکاری شدهای است که تاکنون برای یک خودرو ساخته شده است.
بهزودی یک برنامهٔ آزمایشی گسترده برای ونوم F5 با رانندهٔ آزمایشی افسانهای جنرال موتورز «جان هاینرسی» آغاز میشود. طی این برنامه، وی با هنسی همکاری میکند تا به پویایی خودرو سروشکلی بدهد. باورنکردنی به نظر میرسد هنسی بتواند خودرویی بسازد که توانایی دستیابی به سرعت ۵۰۰ کیلومتر را داشته باشد و درعینحال از رانندگی سرگرمکنندهای هم برخوردار باشد و افراد معمولی توانایی کنترل آنرا داشته باشند اما این هدف هنسی است.
هنسی قصد دارد تنها ۲۴ دستگاه از این هایپرکار را تولید کند که هرکدام ۲.۱ میلیون دلار قیمت خواهند داشت. از این تعداد، ۱۲ دستگاه برای ایالاتمتحده و ۱۲ دستگاه برای دیگر بازارها خواهد بود. تمام این ۲۴ دستگاه در تگزاس در تأسیسات جدیدی در کنار قسمت تیونینگ کنونی هنسی تولید خواهند شد. هنسی قصد دارد سال آینده در باند ۵ کیلومتری در تأسیسات فرود شاتل در فلوریدا با ونوم F5 برای رسیدن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت تلاش کند.
Amin
۲۶ آذر ۱۳۹۹ماشالااااا
دقت کردین مشخصاتش خیلی خیلی شبیه بوگاتی بولید هست؟؟ولی من دوست داشتم یه باله عقب متحرک یا ثابت داشته باشه
MR.JJ
۲۶ آذر ۱۳۹۹این هنسی همون هنسی تیونر هست که محصولاتش بالای 1000HP هستند ؟
Ho3in
۲۶ آذر ۱۳۹۹آره ?این همون برنده که فورد هاو شورلت های پیکاپ رو شش چرخ میکنه و همچنین ماشین های امریکایی رو تیون میکنه
Mr.X
۲۶ آذر ۱۳۹۹کجاش شبیه بوگاتی هست این V8 داره بوگاتی W16 یعنی دو برابر سیلندر.بوگاتی 2000 کیلو تقریبا جرمشه ولی این 1400 تقریبا.
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۶ آذر ۱۳۹۹چی داری میگی
بولید 1240 کیلوعه
Mr.X
۲۶ آذر ۱۳۹۹شیرون چی؟ ویرون دیوو؟ اینا که 1800 1900 تا هستن. حتی اگه بولاید هم کم وزن باشه ولی W16 هست
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۶ آذر ۱۳۹۹ای بابا?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️
کامنتش رو دوباره بخون نوشته شبیه بولییییددد!!!!!?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️?♂️
زیزیگولو
۲۶ آذر ۱۳۹۹امین هنسی ونوم رقیب بوگاتیه ولی شبیهش نیستش …. قیمتشم خیلی بالاست ولی بازم نصف قیمت بوگاتیه
مهدی،:امید اینده
۲۶ آذر ۱۳۹۹نگهفته که شبیهشه
میگه ارقام خروجی موتورش هم اندازه بوگاتی بولید هست
البته باله هم ضریب درگ رو افزایش میده
زیزیگولو
۲۶ آذر ۱۳۹۹رقیب بوگاتی بولید که نمیتونه باشه ولی با بوگاتی شیرون میتونه رقابت کنه
SRT
۲۶ آذر ۱۳۹۹دمت گرم هنسی حالا دیگه وقت ثابت کردن و عمل رسیده?
Me
۲۶ آذر ۱۳۹۹فک کنم امین میخواست یه چیز دیگه بگه اشتباه تایپی کرده
?
m40
۲۶ آذر ۱۳۹۹بولید یه ماشین تک ساخته و مسابقه ای هست و یه محصول جاده ای نیست اصلا رقیب هم نیستن
Elmiraj
۲۶ آذر ۱۳۹۹نسخه پیست محور هم داره که باله عقب ثابت خواهد داشت .
.
ولی جدا از اینا این ماشین به ازای هر تُن ۱۳۳۶ اسب بخار قدرت داره…!!!!
موتورش هم به ازای هر لیتر ۲۷۵ اسب بخار قدرت داره که فکر نکنم نظیر داشته باشه…
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۶ آذر ۱۳۹۹بهترین نسبت قدرت به حجم رو جسکو داره
akrh78
۲۶ آذر ۱۳۹۹ضریب درگش به نسبت تواتارا خیلی زیاده، 40 درصد بیشتر از تواتارا
بعید میدونم بتونه شکست بده
عقبش به نسبت نسخه کانسپت خیلی بهتر شده
Hadi
۲۶ آذر ۱۳۹۹ایولا ?
چی ساخته هنسی…
یکی از زیباترین هایپر کارهایی هست که تا حالا دیدم ?
با این قدرت و اعداد ارقام راحت به 500 کیلومتر در ساعت میرسه
ولی شاید تنها چیزی که مانع این بشه ضریب درگ بالاشه که بعید میدونم که بخواد خیلی جلوی شتابش رو بگیره…
در کل خیلی زیبا و همه چی تمومه و معرکست، ولی فقط 24 دستگاه؟؟
حداقل 100 تا ازش میزدید?
ارشیاSVJ
۲۶ آذر ۱۳۹۹مهم ترین چیز تو سرعت بالا ضریب درگه.
مهندس نیستم ولی این ماشین بالای ۵۱۰ تا نمیتونه بره با این ضریب درگ.
akrh78
۲۶ آذر ۱۳۹۹به نظرم بخاطر شتاب بالایی که داره یه خورده تاپ اسپید رو فدا کردن با ضریب دنده ها
500+ رو ادعا کردن که به نظر منم میرسن بهش ولی نمیتونه با تواتارا رقابت کنه
یه نکته دیگه، بجز حرف و حدیث های رکورد زنی تواتارا، ماشین همچنان داشت شتاب میگرفت و باد مانعش شد
Ali_x76
۲۶ آذر ۱۳۹۹این ماشین پر از ونت و دریچهست که به خنک کاری و احتمالا داون فورس کمک میکنه، که هنسی هم با گفتن این که ماشین برای همهست این نکته رو تایید کرده.
تواتارا با بدنه تماما صاف و بدون دریچه، به وضوح فقط برای رکورد گیری ساخته شده.
akrh78
۲۶ آذر ۱۳۹۹تواتارا مگه خنک کاری نمیخواد؟ چون بهینه تر طراحی شده داون فورس رو بدون درگ اضافه تولید میکنه. عدد و رقما یادم نیست ولی در نظر داشته باشین تواتارا نسخه مخصوص پیست هم خواهد داشت که بعدا تولید میشه
توسعه تواتارا حدود 10 سال طول کشیده، ونوم 3 سال تقریبا این خودش خیلی حرفه، شاید سرمایه شلبی کمتر بوده و یکم کند پیش رفتن ولی بازم تفاوت زیاده
جرود شلبی خودش راننده توسعه ماشینش بوده و میگفت میخواستم ماشین همون حسی رو منتقل کنه که مد نظرم بوده
مهدی،:امید اینده
۲۶ آذر ۱۳۹۹وای خدا خیلیل تو دلم خندبدم لعنت به نسخه تولیدی
هلو رو لولو کردن
PaRHaM
۲۶ آذر ۱۳۹۹به به
همینه????
Reza
۲۶ آذر ۱۳۹۹من به هنسی ایمان بیشتری دارم تا SSC
Ho3in
۲۶ آذر ۱۳۹۹اصلا و ابدا این ماشین خاص نیست و شاخ همنیست و به درد نمیخوره
این ماشین توی پونزده ثانیه سرعت چهارصد کیلومتر رو طی میکنه درحالی که پراید و پژوه توی هفده ثانیه به سرعت صد کیلومتر میرسن?
فک کردین میخوام یه ماشین دیگه رو بهتونمعرفی کنم ?کور خوندین ??نداریم دیگه از این بهتر
ارش
۲۶ آذر ۱۳۹۹یعنی بازم با یه فیلم اکشن و هالیوودی دیگه طرفیم و با کمک جلوه های ویژه مثل یک گردباد شتاب میگیره همه رو انگشت به دهان خواهد کرد بعد دستشان رو میشه?
Elmiraj
۲۶ آذر ۱۳۹۹بهتر از اینه که جرأت نکنی از پیست خودت بیرون بری….
شاهین
۲۶ آذر ۱۳۹۹سنگین بود
SF90 STRADALE
۲۶ آذر ۱۳۹۹رکورد هم نزنه ، ماشین بسیار زیبایی ساخته
یک طراحی چشم نواز همراه با پرفورمنس فوق العاده
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۶ آذر ۱۳۹۹عجب چیزی شده!!
عقب ماشین تو کانسپتش خیلی خوب نبود که تو نسخه تولیدی درستش کردن و الان خیلی چشم نواز شده
و پرفورمنسش هم خیلی خوبه حالا دلم میخواد بدونم بین این،جسکو،بولید و تواتارا کدوم رکورد رو میزنن؟
من خودم فکر میکنم حرف های کوینیگزگ بیشتر به واقعیت نزدیکه
Mr.X
۲۶ آذر ۱۳۹۹بسیار زیبا و عالی. نسبت به کانسپتش بهتر شده. داخلشم در عین سادگی همه چی داره و کامل هست و یه حس مسابقه ای به آدم میده.
بی صبرانه منتظرم که تو پیست ببینمش و همچنین رکورد زدنش رو ببینم.
و تو ویدیوی دومی عجب صدایی داره.
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۲۶ آذر ۱۳۹۹یا حضرت موشک من اگه پولشو داشتم اینو میخریدم بوگاتی بولید اصلا به درد نمیخوره.
مشخصاتش رو برم. (مشخصات رو ولش کن، ماشین آمریکایی هست)
0تا 100= 2.6
0تا 200= 4.7
0تا 300= 8.4
0تا 400 = 15.5
تازگی ها 0تا 400 ماشین ها خیلی سریع شده.
پولشم مفته. 2.1 میلیون دلار ( دو ممیز یک میلیون) 500 تا هم سرعت میره.
این کمپانی هم داره پول مهندسی شو میده.
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۶ آذر ۱۳۹۹عه عه این ماشین برای تو سمه
ماشین فقط تسلا???
Mr.X
۲۶ آذر ۱۳۹۹تسلا هم زیاده. فقط چانگان.
محمدهادی
۲۶ آذر ۱۳۹۹این چانگانم موندگار شدا?????
محمد
۲۴ دی ۱۳۹۹منتظر الترا کار chaos باشین!!
Ãbţìň
۲۶ آذر ۱۳۹۹معلومه که آمریکایی بازی،از این نکته خوشم اومد اما بهتره بدونی بولید فقط یه دستگاهه و اونم مخصوص پیسته،حالا اینا که به کنار، خیلی ببخشیدا اما کجاش ارزونه؟!؟!۲میلیون دلاره نه ۲میلیون تومن!
به غیر از اینا هنوز مشخص نیست چقدر سرعتشه باید دید تو عمل چیکار میکنه،ادعا با واقعیت فاصله زیادی داره،خدا کنه این حداقل آبرومند باشه و مثل تواتارا همش یه ادعای پوچ نباشه.به امید پیروزی f5?
Mr.X
۲۷ آذر ۱۳۹۹تازه شیرون هم خیلی گرون تر از این نیست.
Mahdi
۲۶ آذر ۱۳۹۹خیلی قشنگ دراومده ولی کاش فرمونش مرسوم تر بود از بیرون نگاه میکنی با اون رنگ سرمه ایی و داخل چرم به نظر میاد خیلی لوکسه اما وقتی فرمونو می بینی جا می خوری یه حس تضاد به وجود میاد
مهدی
۲۶ آذر ۱۳۹۹هیولا بود هیولا ترم شد شتاب 0 تا 100ش خیلی خوب نبود اما 0 تا 200 و 0 تا 300 و بقیش خوب بود چون شتاب دوج دیمون 2.3 ثانیس یا بوگاتی شیرون فکر کنم 2.4 ثانیه حالا باید ببینیم میتونه رکورد دول سیکستین رو بزنه یا نه
Alireza
۲۶ آذر ۱۳۹۹رکورد دِوِل ۱۶؟ تنها رکوردی که اون داشت رکورد ادعای پوچ بود
شاهین
۲۶ آذر ۱۳۹۹شتاب اولیش بخاطر دف عقب بودنشه که با اون قدرت نمیتونه بهتر باشه ولی توی شتاب ثانویه عالی عمل میکنه
دول هم که هرچی فیلم ازش دیدم بیشترشون درحال حرکت با 20 تا سرعت توی خیابونای دبی بوده و فکر نکنم اصلا همچین قدرتی داشته باشه همش تبلیغات بوده
Ãbţìň
۲۶ آذر ۱۳۹۹اسم اون تبلیغ عربی رو نیار اینجا،اون همش یه دروغ بزرگ بود،عقده بازی این عربا تمومی نداره که،اون از wموتورز که کسی محل بهش نمیده
Reza
۲۶ آذر ۱۳۹۹هنسی=ادعا
ده ساله جز ادعا چیزی از هنسی ندیدیم
حداقل برای رکورد تاپ اسپید
Mr.X
۲۶ آذر ۱۳۹۹پس هنسی ونوم Gt چی بود؟ که تونست تاج 3 ساله رو از بوگاتی ویرون بگیره!
Reza
۲۶ آذر ۱۳۹۹بیشتر در مورد رکورد هنسی ونوم GT مطالعه کن
R
۲۶ آذر ۱۳۹۹یک کیلومتر بیشتر اونم تو مسیر یک طرفه؟ هه
R@min
۲۶ آذر ۱۳۹۹راننده بیهوش نمیشه تو 8 ثانیه به 300 کیلومتر میرسه یه آدم معمولی چطوری می تونه این فشارو تحمل کنه ؟
محمد
۲۶ آذر ۱۳۹۹اگه راننده حرفه ای باشه نه پیشنهاد می کنم تصادف گروگان تو صخیر رو ببینید البته احتمالا دیدی
تو اون تصادف ۵۳ جی بهش نیرو وارد شده!!!! و خدا رو شکر سالم بیرون اومد از اون انفجار
R@min
۲۶ آذر ۱۳۹۹آره ولی این 24 دستگاه به یه مشت آدم معمولی ثروتمند میرسه دیگه نه یه مشت راننده حرفه ای
محمد
۲۶ آذر ۱۳۹۹یه نکته ی عجیب برای من شتاب صفر تا ۲۰۰ هست که عدد اعلامیش ۴.۷ ثانیه هست و عدد عجیبیه برای مقایسه ماشین های فرمول یک در بهترین شرایط یعنی با یه استارت خوب به این عدد می رسن و اگه بد استارت بزنن این رقم به حدود ۵.۲ ثانیه میرسه بهترین عددی که تو ذهنم دارم ۴.۴ هست که رنو ثبت کرده حالا نمی دونم اکون زده یا دنیل مرسدس ها هم تقریبا همین رقم رو میزنن واقعا اگه رقم اعلامشده صحت داشته باشه شگفت آوره البته نباید ۱۷۰۰ اسب رو فراموش کرد ولی به هر حال فوق العاده است
امین
۲۶ آذر ۱۳۹۹چون دروغ و بزرگ نمایی هست دیگه عزیز من مثل بولید که میگه ۵۰۰ تارو تو ۳ ثانیه پر میکنم? زمان اعداد این ماشین هارو با خاک یکسان میکنه فقط صبر کنید تازگی ها دروغ ها اونقدر بزرگ شده باورشون راحت تر شده این اعداد از بیخ دروغه زمان ثابت خواهد کرد جوری فراموش میشن که انگار نیومدن چه بولید چه این چه باتیستا کایوس و… و…
راستش در این بین ریماک واقعا سلطان و سلطان هست خیلی با معرفت و جدی و قدرتمند گفتن ماشین میزنیم فلان و زدن و همه رو لوله کرد با لافراری درگ مینداخت انگار درگ پرشیا و بی ام و هست امثال رودستر و اینا ادعا هایی هستن برای ذوق کردن یه عده و عامل حرص خوردن من و امثال واقعیت گراها
R
۲۶ آذر ۱۳۹۹چراغ جلوش شبیه تواتاراس
Ho3eyn
۲۶ آذر ۱۳۹۹پشتش رو دقت کنین خیلی شبی ریماک شده بخصوص چراغاش…
از شرکتی که میاد واسه بوگاتی و کونیخزگ و ssc کری میخونه بعیده نتونه حتی یه چراغ عقب بدون اس کی برا ماشینش طراحی کنه
:|
ارشیاSVJ
۲۶ آذر ۱۳۹۹ولی چه قدر طراحیش جذابه.
OMID
۲۶ آذر ۱۳۹۹طراحیش خوبه ? ولی اون رنگ زرد کانسپتش جالب تر بود
نسبت قدرت به وزنش فضاییه ( فکر نکنم هیچ ماشین جاده ای حتی نزدیک این رقم شده باشه )
تنها چیزی که توی ذوق میزنه گیربکس AMT هست که ممکنه روی شتابش تاثیر بزاره
فرمونش هم یه مقدار عجیبه واسه ماشین جاده ای ( کاش به صورت آپشن در کنار فرمون عادی ارائه میشد )
رامتین
۲۶ آذر ۱۳۹۹چه طراحی اغواکننده ای، خصوصا از بغل. چه حجم زیبایی به بدنه داده شده. بمراتب بهتر از SSC از این منظر هست. 0 تا 200 هم خیره کننده هست.
رضا موتوری
۲۶ آذر ۱۳۹۹یعنی وقتی که ما با پراید صد تا پر کردیم که اونم میگن کیلومترش بیست تا بیشتر نشون میده این داداشمون داره 400 تا میره ؟؟؟؟ عجب…
مهرداد كمال
۲۶ آذر ۱۳۹۹با این همه قدرت میخواد پرواز کنه!!!
باور کنین جرات میخواد کسی بخواد تمام قدرتش رو بیرون بکشه حتی تو حالت دنده خلاص بخواد پدال گاز رو تا اخر فشار بده
موجود مهیب و وحشتناکیه
R
۲۶ آذر ۱۳۹۹اعداد ارقام شبیه سازیو بنداز کنار بیا تست کن ببینیم چند مرده حلاجی
یوسف
۲۷ آذر ۱۳۹۹هنسی همیشه محصولاتش عالی بودن. دمش گرم. وایپر هنسی هم خیلی عالی بود. بوگاتی کجایی…. مواظب باش هنسی قورتت نده