شرکت آمریکایی هایپریون (Hyperion) از نسخهٔ پروتوتایپ هایپرکار هیدروژنی خود که XP-1 نام دارد رونمایی کرده است. این خودرو که بهعنوان اولین فصل از چشمانداز بلندمدت هایپریون برای ترویج هیدروژن توصیف شده است، نقطهٔ اوج نزدیک به ۱۰ سال توسعه، آزمایش و تحقیق در تکنولوژی هیدروژن توسط بیش از ۲۰۰ محقق و دانشمند محسوب میشود.
XP-1 در بیرون نمای بسیار جسورانهای دارد و خودرویی را تداعی میکند که از آینده به زمان حال آمده است. بدنهٔ این هایپرکار از کامپوزیت تقویتشده با تیتانیوم ساخته شده و به درهایی موسوم به V-Wing مجهز شده است. در اطراف این درها نیز سایهبانی شیشهای کار شده که برای حفظ حریم خصوصی سرنشینان میتواند بهصورت الکترونیکی تیره شود.
ازجملهٔ سایر ویژگیهای برجستهٔ بیرونی این هایپرکار هیدروژنی هم میتوان به دیفیوزر کولار کامپوزیتی، چراغهای LED و تیغههای آئرودینامیکی جانبی اشاره کرد که به بهبود پیچیدن خودرو در سرعتهای بالا کمک میکند. این تیغهها همچنین با پانلهای خورشیدی پوشانده شدهاند. XP-1 روی رینگهای ۲۰ و ۲۱ اینچی قرار گرفته که با لاستیکهای پیرلی P Zero پوشیده شدهاند. برای متوقف کردن خودرو نیز دیسکهای ترمز کربن سرامیکی بزرگی در نظر گرفته شده که در جلو ۱۸ اینچی و در عقب ۱۷ اینچی هستند.
فعلاً تصویری از داخل XP-1 منتشر نشده اما به گفتهٔ هایپریون، این هایپرکار به نمایشگر منحنی ۹۸ اینچی و تکنولوژی کنترل حرکت مجهز است. تریم فیبر کربنی و تیتانیومی و همینطور صندلیهای فیبر کربنی با روکشی از چرم دستدوز نیز از دیگر ویژگیهای داخلی برجستهٔ این هیولای هیدروژنی هستند.
هایپریون فعلاً مشخصات فنی XP-1 را اعلام نکرده اما گفته است که این هایپرکار به پیل سوختی غشا مبادله پروتون، سیستمهای ذخیرهٔ هیدروژن فیبر کربنی و تکنولوژی ذخیرهٔ انرژی ابرخازن مجهز شده است. همچنین طبق گفتهها، این خودرو از موتورهای الکتریکی متعدد، سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس سه سرعته هم برخوردار است. به گفتهٔ سازنده، XP-1 در کمتر از ۲.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.
اما یکی از برجستهترین ویژگیهای XP-1 بُرد چشمگیر آن است که به ۱۶۳۵ کیلومتر میرسد و پس از اتمام هیدروژن نیز سوختگیری مجدد در کمتر از پنج دقیقه انجام میگیرد. هایپریون همچنین نوید وزن بسیار سبکی را هم داده و ادعا کرده است که به لطف استفاده از شاسی مونوکوک کربن تیتانیومی و بدنهٔ کامپوزیتی، وزن XP-1 به ۱۰۳۲ کیلوگرم رسیده است. این هایپرکار همچنین به سیستم تعلیق دو جناقی مستقل از جنس آلومینیوم فوق سبک و سیستم ارتفاع هیدرولیکی هم مجهز شده است.
XP-1 برای نشان دادن مزیتهای تکنولوژی هیدروژنی ساخته شده و به گفتهٔ هایپریون، به موتورهای الکتریکی مجهز شده که به وزن خودرو اضافه نمیکنند و به باطریهای لیتیوم یونی با مدت شارژ طولانی نیازی ندارند. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت «آنجلو کافانتاریس»، مهندسان هوافضا مدتها است که مزایای هیدروژن بهعنوان فراوانترین و سبکترین عنصر جهان را درک کردهاند. قرار است XP-1 در ایالاتمتحده تولید شده و در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود. تولید این هایپرکار هیدروژنی به ۳۰۰ دستگاه محدود است که هرکدام قابل سفارشیسازی خواهند بود.
Sajjad
۲۴ مرداد ۱۳۹۹اگر به تیتر نگاه نمیکردم فکر میکردم محصول جدید بوگاتی از مشتقات شیرونه
Iman99
۱۴ تیر ۱۴۰۰برتری و پیشرفته بودن صنعت امریکا اینجا مشخص میشه و فقط کشور فوق صنعتی مثل آلمان میتونه یه چیزی در حد امریکا باشه آلمان در کل اروپا و امریکا تو همه چیز بهترین هستن.
چقدر پیشرفته هست این هایپرکار واقعا جلوتر از زمان خودشه و از همه نظر بهترین یه هایپر کار آلمانی مثل این هم دیده بودم که فقط اون میتونه در حد این باشه.
همین تکنولوژی سلول سوختی رو کمپانی هایی دیگه روش کار کرن ولی در سطح خیلی پایین تری هستن و نمیتونن به پای آلمان یا امریکا برسن مثل پیل سوختی تویوتا که در سطح پایینی هست نسبت به این هرچند که همینی هم که داره از تکنولوژی امریکایی بوده ولی در هر حال خیلی پایین هست نسبت به هایپرکار هایپریون تو همه چیز هم همینطوره کلا ژاپن هیچی از خودش نداره هرچی هست بیشتر تکنولوژی ها و طراحی و محصولات اون و اصل کار متعلق به آمریکا یا اروپاست و همه رو از اونها گرفته که همونم هیچه دربرابر کار ها و محصولات و تکنولوژی های پیشرفته ای که خود آلمان و اروپا و امریکا دارن درنهایت به این نتیجه میرسیم که اروپا و امریکا تو همه چیز بهترین و پیشرفته ترین هستن.
Ho3ein
۲۴ مرداد ۱۳۹۹واقعا طراحی و فیسش خیلی خیلی زیباست و حرفی برای گفتن نمیزاره مات دیدنش میشی حتی توی عکس حالا اگ از نزدیک ببنیش دیگ هیچ سکته
اما ای کاش میشد یه موتور دوازده سیلندر فراری روش میزاشتی
??
اون موقع دیگه حرف نداشت
من از ماشین های الکتریکی بدم میاد وبه همین دلیل میگم که موتور فراری باید روش گذاشت
Ali Keyhani
۲۴ مرداد ۱۳۹۹یه لحظه فکر کردم بوگاتیه
به دیوو شباهت زیادی داره
meysam
۲۴ مرداد ۱۳۹۹1635 کیلومتر برد
1032 کیلو وزن
2.2 شتاب
355 کیلومتر سرعت
5 دقیقه شارژ
تمام این اعداد زنگ خطری برای الکتریکیها هستن
مانی
۲۴ مرداد ۱۳۹۹بیشتر بنظر میاد خالی بندیه !!!
حسین
۲۴ مرداد ۱۳۹۹10 ساله که دارن روش کار میکنن دیگه. ولی خب حتما خیلی خیییییلی گرون باشه. بالای 5 میلیون دلار شاید
فريد
۲۴ مرداد ۱۳۹۹حالا هی بگید خودروسازی فقط المان
z
۲۴ مرداد ۱۳۹۹همشون قابل احترامی امریکایی المانی انگلیسی ایتالیایی ژاپنی
JDM
۲۴ مرداد ۱۳۹۹اقا ایکون لایک و دیسلایک ها خیلی خوب شده دمتون گرم
spr00
۲۴ مرداد ۱۳۹۹من که گفتم عالی شده با ی کلیک رای ثبت میشه .نمیدونم این ا ام جی چرا میگه برش گردونین به قبل
AMG///
۲۵ مرداد ۱۳۹۹دادا توهم میزنیا
من کی گفتم برش گردونین به قبل
Joker
۲۴ مرداد ۱۳۹۹پدال دهن ما و خودت رو آسفالت کردی با این بازی جدیدی راه انداختی،این چه وضعیتیه واسه لایک و دیسلایک درست کردی !!! تا میای یه ابرو رو درست کنی میزنی جفت چشارو کور میکنی،شل کن بابا،ما به همون قبلی ها راضی هستیم…
AMG///
۲۴ مرداد ۱۳۹۹خوبه بابا الکی گیر میدی
spr00
۲۴ مرداد ۱۳۹۹قبلی ها مشکلشون این بود که صد بار کلیک میکردی رای ثبت نمیشد حتی این آخریها رایها صفر میشدن. حالا که یک کار درست کرده این جوکر که کارش همیشه غرولند کردنه گیر میده
مازیار
۲۴ مرداد ۱۳۹۹چقدر خفنه انگار از آینده اومده
Khan
۲۴ مرداد ۱۳۹۹اینقدر هرروز ماشین معرفی میشه دیگه وقت نیست همه رو پیگیری کنی
هروقت اومد توی شهر دور زد، فیلماش اومد میگیم آره ساخته شد و راستکی بود
AMG///
۲۴ مرداد ۱۳۹۹مشخصات فنی عالی
قدرت عالی
برد عالی
ولی چرا انقد زشته
Ali Keyhani
۲۵ مرداد ۱۳۹۹منم با طراحیش حال نکردم بخصوص پشتش
Joseph
۲۴ مرداد ۱۳۹۹چرا ناسا داره تکنولوژی رو به این شرکت ها میفروشه ، نمیدونم ! ولی با تیمی که از ناسا جمع کرده ، با طراحی به این زیبایی کارش میگیره ولی فعلا برای عموم نیست ، این شرکت برای تولید هیدروژن روش جدیدی استفاده میکنه که احتمالا همزمان با رونمایی ماشین اون سیستم تولید هیدروژنو هم عمومی میکنه ،
تسلا هم احتمالا باید چندتا هیدروژنی هم بزنه
spr00
۲۴ مرداد ۱۳۹۹ما هم ی نفر داشتیم میگفت ماشین آبی میسازم . رفت دیگه هم خبری ازش نشد.
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۱مگر اینکه چاره ای نداشته باشه تسلا وگرنه وقتی قسمت قابل توجهی از درامدش رو از ساخت باتری ها دریافت میکنه و اینهمه سرمایه گذاری کرده تو تولید باتری و فروششون با سایر کمپانی ها محاله فعلا به فکر خودروی هیدروژنی باشه برعکس گفته جناب ماسک که دیروز گفت تسلا و اسپیس ایکس شرکت های خیریه هستن ول واقعیت ی چیز دیگه است
بی ریا
۲۴ مرداد ۱۳۹۹مشخصاتش عالیه فقط اشتباهش اینه که از رو بوگاتی کپی کرده تقریبا
ارش
۲۴ مرداد ۱۳۹۹آمریکا پایه گذار تغییر و تحولات دنیای خودرو اروپا هم به سرعت داره خودش رو هماهنگ میکنه چین فکر کرده که تونسته تکنولوژی رو از غربیها بدزده اینو چکار میخواد بکنه هنوز خیلی عقبه فقط توهم ابر قدرتی و پول زیاد داره.
ارشیاsvj
۲۴ مرداد ۱۳۹۹طراحی بخش عقبش خیلی فضاییه!!!!
(Saeed(peugeot
۲۴ مرداد ۱۳۹۹بوگاتی و یه کانسپت سیتروئن gt و قاطی کردند شده این ماشین دقیقا …..
ولی مشخصات فنی معرکه ای داره
Joseph
۲۴ مرداد ۱۳۹۹شباهتی به بوگاتی داره ولی خود بوگاتی هم از chrysler chronos اسکی رفته کافی عکس اون دوره بوگاتی رو یه سرچی بکنید
Hadi
۲۵ مرداد ۱۳۹۹چیزی مشخصه اینه که بعد الکتریکی ها نوبت هیدروژنی ها خواهد بود…..
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۱بدون شک این ترکیب بهترین انتخاب ممکن هستش حتی تو همین دهه
تا اخر این دهه هزینه هر کیلو هیدروژن به دو یورو میرسه و میرای با پنج کیلو هیدروژن مسافتی بالای هزار کیلومنر رو طی کن یعنی هر صد کیلومتر یک یورو هزینه حتی از بنزین هم ارزون تر در میاد
و مهم تر از همه وزن کم تر این سیستم پیشرانش هستش تو خودرو های معمولی سدان ها که الان پونصد کیلو باتری دارن تو هیدروژنی ها به جای اون پونصد کیلو باطری دوتا مخزن هیدروژن میزارن تو خودرو که با ظرفیت پر نهایتن بیست یا سی کیلو وزن دارن
باتری ها چشم انداز توسعه شدیدا محدودی دارن
نهایتا نهایتا نسبت انرژی به وزن تو باتری های اینده بتونه سه برابر باتری های الان بشه که بازم خیلی کمه و اینکه دردسرشم خیلی زیاده از معدن ها بگیر تا فرایند ساخت و بازیافت باتری ها بشدت پرهزینه و الاینده است
آریا ماشین
۲۵ مرداد ۱۳۹۹اگه واقعی باشه عالیه ولی چرا از همه جاش اگزوز زدن بیرون?
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۱واقعا بهترین ترکیب پیشرانه ممکن رو داره مخزن هیدروژنی که با ظرفیت پر وزنش به ده کیلو هم نمیرسه سلول های سوختی رو تغذیه میکنن اونم ابر خازن هارو شارژمیکنه که هم وزن کمتری نسبت به باتری دارن هم سرعت شارژ و دشارژ خیلی خیلی بالاتر و هم عمر خیلی خیلی بالاتری نسبت به باتری دترن و هم اینکه چند عدد ازشون کافیه لازم نیست کف خودرو رو کامل اختصاص بدن بهش ابر خازن هم انجین های برقی رو تغذیه میکنه و دقت کنید به وزنش نزدیک یک تن مقایسه کنید با هایپر کارهای الکتریکی که دوبرابر این کزن دارن حداقل