کارما با رونمایی از پلتفرم E-Flex خود در ماه پیش اعلام کرد روی ونهای تحویل وسایل خودران نیز کار میکند.
امروز این شرکت از ون الکتریکی مجهز به سیستم خودران سطح ۴ خود رونمایی کرد.
کارما چیز زیادی درباره ون خود منتشر نکرده اما چهره خودرو کاملاً آشناست زیرا از بدنهی فیات دوکاتو استفاده میکند. علیرغم این موضوع کارما میگوید ون الکتریکیاش از پلتفرم E-Flex استفاده کرده و تا ۲۲ روش متفاوت میتوان آن را پیکربندی نمود.
این شرکت اعلام کرده ون موردبحث بسیار منعطف بوده و میتواند مجموعه باتریهای تخت یا استوانهای شکل را در خود جا دهد. این خودرو همچنین چندین نوع قوای محرکه از جمله تنظیمات دو یا چهار موتوره را میتواند بپذیرد. ون کارما قادر به پشتیبانی از شارژ دو جهتی است که این نیز یک مزیت قابلتوجه میباشد.
اگرچه این شرکت از اشاره به جزئیات خودداری کرده اما ون یاد شده به سیستم خودران شرکت WeRide مجهز است. این سیستم دارای لیدار و حسگرهای رادار، دوربین و جیپیاس میباشد. کار میگوید با وجود چنین تنظیماتی ون خودرانش دید ۳۶۰ درجه به محیط خواهد داشت.
تمامی اطلاعات این سیستمها به پلتفرم محاسبه درایو AGX پگاسوس انویدیا فرستاده خواهد شد. پلتفرم یاد شده به دو پردازنده خاویر و دو GPU مجهز بوده و بنا به گفته کارما در هر ثانیه ۳۲۰ تریلیون محاسبه انجام میشود.
اگرچه هنوز سؤالات زیادی باقی مانده اما معاون بخش سیستمهای خودران و دستیار راننده کارما میگوید:
با همکاری شرکتهای پیشرویی همچون WeRide و انویدیا به دنبال ارائه راهحلهای منحصربهفرد با سرعت و راندمان بهتر هستیم.
حسین
۲۳ فروردین ۱۳۹۹این به کنار!
اما تصور کنید ون ها و مینی بوس های ایران با نمونه الکتریکی با برد واقعی 500 کیلومتر جایگزین شوند!
و بعد از ان تعویض اتوبوس های فرسوده درون شهری با نمونه های برقی!
چقدر هوا تمیز میشود!
هرچند برای زیر ساخت های ایران نمونه های هیبریدی (که نیاز به جایگاه شارژ باتری ندارند،) بهتر است!
محمد
۲۳ فروردین ۱۳۹۹ایا واقعا میشه به ماشین های خودران اعتماد کردیانه ؟
حسین دهمرد
۲۴ فروردین ۱۳۹۹مشکل اینه که انتظار داریم ماشین خودران دقیقا درست عمل کنه.درصورتی که اگه باراننده عادی مقایسه بشه مطمئنا خطاهای کمتری داره. تو آمریکا با راننده عادی سالی ۳۵ هزار کشته میده با خودران میشه این رقم به نصف و کمتر برسه ولی ما انتظار داریم تا ماشین خودران اومد یک دفعه این رقم صفر بشه.
بحث سر اعتماد نیست بحث سر اینه که از آدم انتظار خطا داریم ولی از کامپیوتر نه. اینهمه ماشین تصادف میکنه عادی شده ولی یه هواپیما سقوط کنه یا قطار از ریل خارج بشه خبرش میره صدر اخبار. درصورتی که کشته های ماشینا خیلی بیشتره. تصادف ماشین عادی مقصرش خریداره ولی تصادف خودران مقصرش شرکت سازنده هست و همین ترس شرکتها جلو پیشرفتش رو گرفته.