خودروساز تولید محدود آمریکایی، پانوز، قرار است تا با طراحی دوباره پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵، ربع قرن سابقه خود را در تولید خودرو جشن بگیرد. این خودرو به صورت ویژه به عنوان نسخه ۲۵ سالگی طراحی شده است. پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ و مدل سطح بالای اسپایدر GT قرار است تا از بهینهسازیهایی در موتور، گیربکس، تعلیق و ترمز بهرهمند شوند و همینطور طراحی بدنه و کابین به میزان قابلتوجهی تغییر کند.
پانوز که کمپانی مستقر در ایالت جورجیای امریکاست، از سال ۱۹۹۷ در مسابقات سرعت شرکت داشته است و بیشتر به خاطر خودروهای جادهایاش شناخته شده است تا خودروهای شهری. در همین حال، مدل جدید پانوز اسپرانته پس از دو مدل قبلی رودستر و AVI (آلومینیومی) رودستر عرضه میشود. استفاده از آلومینیوم در ساخت خودروهای شهری از سال ۱۹۹۶ بسیار کم بوده است، در همین حال وقتی پانوز AIV رودستر معرفی شد، با این که پانوز به عنوان یک کمپانی که از آلومینیوم در محصولات خود استفاده زیادی میکرد، شناخته شده بود، ولی باز هم مایه تعجب میشد. آخرین پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ شاسی SPF آلومینیومی در مدل اولیه را حفظ کرده است و در همین حال، بهینهسازیهای قابلتوجهی در آن انجام داده است. ستونهای جلویی خودرو از جنس فولاد و مقطع دایرهای و تقویت سابفریم عقب و یک فریم شیشه جلوی از جنس فیبرکربن از مواردی بودهاند که موجب سختی بیشتر برای خودرو نسبت به مدلهای قبلی شدهاند. البته سطح بهینهسازیها به اندازه کانسپت پانوز آبروزی که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، نیست؛ ولی در عین حال، ظاهری تهاجمیتر نسبت به قبل پیدا کرده است. پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ همچنان از موتورهای V8 فورد که همراه با تیونینگ قدرتی به اندازه ۴۳۰ اسببخار دارند، به صورت ۴/۶ لیتری استاندارد استفاده میکند. در عین حال، اضافه شدن سوپرشارژر در مدل اسپایدرGT قدرت خروجی را به ۵۶۰ اسببخار میرساند. یک گیربکس ۶ دنده دستی ترمک (Tremec) به صورت استاندارد در هر دو مدل استفاده میشود و علاوه بر آن، گزینه گیربکس ۶ دنده اتوماتیک با قابلیت پدلشیفتر را نیز میتوان انتخاب کرد. در مورد عملکرد مدل GT اطلاعات خاصی منتشر نشده است. ولی پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ میتواند در ۳/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و همینطور دارای سرعت نهایی ۲۷۶/۸ کیلومتر بر ساعت است. مسافت ترمز آن نیز از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۳۴/۱۴ متر است. انتظار میرود که قدرت بیشتر مدل GT، باعث بهبود عملکرد آن در دو مورد اول شود. مدل GT، از سپرهای فیبر کربنی و همینطور پنلهای راکر، آپشن اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب استفاده میکند که باعث میشود اندکی نسبت اسپرانته استاندارد عریضتر باشد. امّا این ابعاد را دقیقاً مشخص نکرده است. مدلهای اسپایدر و اسپایدر GT به ترتیب وزن کلی برابر ۱۴۱۹ و ۱۴۹۱ کیلوگرم دارند. همچنین هر دو مدل با یک پوشش تانو (tonneau) عرضه خواهند شد. سیستم تعلیق کاملاً مستقل در عقب به صورت استاندارد برای پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ باقی میماند و در همین حال، بهینهسازیهایی در مورد سیستم تعلیق در جلو انجام شده است. مدل استاندارد اسپایدر برای چرخهای ۱۹ اینچی خود از تایرهای میشلین پایلوت سوپر اسپرت استفاده میکند. در سیستم ترمز این خودرو نیز، دیسکهای ۱۴ اینچی به همراه کالیپرهای چهار پیستونه محصول «برمبو» در جلو و دیسکهای ۱۳ اینچی با کالیپرهای شناور در عقب استفاده شده است. مدل GT از کالیپرهای شش پیستونه برمبو در جلو و چهار پیستونه در عقب استفاده میکنند. پانوز، کابین را نیز به شکل قابلتوجهی ارتقا داده و از پوشش چرم همراه با طرحهای آلکانترا استفاده کرده است. یک فرمان طرح مومو (Momo)، یک دسته ابزارهای تمامدیجیتال و یک نمایشگر ۷ اینچی در وسط کنسول از دیگر امکانات کابین اسپرانته هستند. قیمتهای پانوز اسپرانته اسپایدر و اسپایدر GT مدل ۲۰۱۵ به ترتیب از ۱۷۹۱۲۰دلار و ۲۹۴۷۵۰ دلار آغاز میشوند. برنامه پانوز برای ساخت ۲۵ عدد از این مدل به عنوان نسخه ۲۵ سالگی کمپانی است. مشتریان میتوانند برای سفارشیسازی خودرویشان آزادی عمل زیادی داشته باشند و در همین حال، کمپانی اعلام کرده که در صورت نیاز مشتریان، میتواند با تیونینگ موتور ۴/۶ لیتری V8 قدرت آن را به ۸۰۰ اسببخار برساند.۲۰ خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد
مرتضی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳تو دید اول فکر کردم یه مدل از فراری های ناشناخته هست. طراحیش مثل خیلی از سوپر اسپرت های الآن تهاجمی نیست. چند تا خط شکسته جالب ترش میکند. خیلی صیقلیه.
رضا ... فقط مرسدس بنز
۱۷ شهریور ۱۳۹۳اسمشو زیاد دیدم ولی هیچوقت برام جذاب نبوده که برم دنبالش…
طراحیش شبیه ماشینای 10 سال پیشه
رضا ... فقط مرسدس بنز
۱۷ شهریور ۱۳۹۳راستی میدونستید یوسین بولت دونده معروف یه GTR روکش شده از طلا داشته،میزاردش حراج پولشو میده خیره !!!
ماسل کار
۱۷ شهریور ۱۳۹۳طراحیش که قشنگه
قدرتش که معقوله و حرف نداره
اولین باره اسمشو میشنوم!!!
داشبوردش خیلی باحاله مخصوصا صفحه کیلومترش.
محمد
۱۷ شهریور ۱۳۹۳المان های مدرن توی طراحی بدنه خیلی کمه، میشد بهتر باشه حتی برای بزرگداشت یه محصول قدیمی…
حمید
۱۷ شهریور ۱۳۹۳شبیه فراری قدیمیاست.کلا با ماشین های امریکایی حال نمیکنم البته به غیر از هوندای خودمون که تازه خریدیمش.هر وقت وقت کنم راجع بهش کامنت مینویسم
datsun
۱۷ شهریور ۱۳۹۳هوندا که ژاپنیه
حمید
۱۷ شهریور ۱۳۹۳اکورد ساخت امریکاست.رو شماره سریال ماشینمون زیر کاپوت نوشته ساخت امریکا-میشیگان
مهدی .فقط آمریکا .فقط دوج
۱۷ شهریور ۱۳۹۳فک کردم فراریه
عقبش خشنه
ولی جلوش خشن نیس
Ahmad
۱۷ شهریور ۱۳۹۳زیاد باهاش حال نکردم، طراحیش یه جوریه.
datsun
۱۷ شهریور ۱۳۹۳این از اون ماشینهای نسخه محدود واسه خر پولاست.
مصطفی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳پانوز دیگه چیه؟
کوشا
۱۷ شهریور ۱۳۹۳اسمش شبیه این بوتیکاس خخخ :D
فرید
۱۷ شهریور ۱۳۹۳این خودرو ها مخصوص کلکسیونر هاست همین ماشین نجندان خوشگل در اینده قیمت جند ده میلیونی به فروش میسره
امید
۱۷ شهریور ۱۳۹۳طراحیش قدیمیه ولی از طراحی پشتش خوشم میاد
توفیقی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳زشت بدترکیب.شبیه فراری f50 هست
توفیقی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳420 تا برا موستانگه نه این تیپ ماشینها
امیرحسین
۱۷ شهریور ۱۳۹۳طرحش برای 2015 قدیمی است
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳جلوش شبیه فراری 599gtb fiorano هستش
عقبشم شبیه فراری 360modena
e36
۱۸ شهریور ۱۳۹۳این دیگه چیه