فیسکر کارما مُرده و کارما Revero متولد شده است
شرکت فیسکر در سال ۲۰۰۷ در کالیفرنیا توسط «هنریک فیسکر» تأسیس شد. اولین محصول این شرکت، سدان لوکسی بنام کارما بود. کارما یکی از اولین خودروهای تولیدی پلاگینهیبریدی دنیا بود. این خودرو در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۸ رونمایی شده و تحویل آن به خریداران از اوایل سال ۲۰۱۱ آغاز شد؛ اما به دلیل مشکلات مالی شرکت فیسکر، تولید کارما در نوامبر سال ۲۰۱۲ به حالت تعلیق درآمد درحالیکه از سال ۲۰۱۱ تنها حدود ۲۴۵۰ دستگاه از آن تولید شده بود.
درنهایت فیسکر در سال ۲۰۱۴ و با انبوهی از بدهیهای مالی ورشکست شد و اموال آن به فروش گذاشته شد. داراییهای فیسکر توسط یک شرکت سازندهٔ قطعات خودرو چینی بنام وانشیانگ (Wanxian) خریداری شد؛ اما ازآنجاییکه نام فیسکر از مؤسس این شرکت، هنریک فیسکر گرفته شده بود، شرکت چینی وانشیانگ نام شرکت فیسکر را به کارما اتوموتیو (Karma Automotive) تغییر داد.
شرکت جدیدِ کارما، بهمنظور رفع مشکلات و مسائلی که درنهایت منجر به ورشکستگی شرکت فیسکر و همینطور نیمهجان شدن سدان کارما گردید، بهروزرسانیهای قابلتوجه و تغییراتی کلیدی در این سدان لوکس پلاگینهیبریدی انجام داده و حال رسماً از نسخهٔ جدید این خودرو در ایالاتمتحده پردهبرداری کرده است. همچنین نام این سدان لوکس را نیز از فیسکر کارما به کارما Revero تغییر داده است. هرچند طراحی ظاهری این خودرو نسبت به قبل یکسان بوده و تغییرات چندانی نداشته است اما سازنده با استفاده از فنآوریهای جدیدی در آن امید دارد بتواند افراد را برای خریدش قانع کند.
معرفی نسخهٔ جدید فیسکر کارما یا همان کارما رِوِرو را باید با خبر بدی آغاز کنیم زیرا درحالیکه کارما قیمت ۱۰۳ هزار دلاری داشت، رورو با قیمت ۱۳۰ هزار دلار به میزان قابلتوجهی گرانتر شده است. بااینحال این جهش قیمتی به دلیل تغییرات مثبتی که در کارما انجامشده و آنرا به رورو تبدیل کرده تا حدودی قابل توجیه است.
رورو هنوز هم از همان پیشرانهٔ چهار سیلندر توبورشارژ متعلق به جنرال موتورز استفاده میکند که ۲۶۰ اسب بخار قدرت دارد اما قسمتهای برقی خودرو به لطف همکاری با بامو تغییرات مثبت و بهروزرسانیهای مناسبی داشتهاند. بامو طی توافق و قراردادی با کارما، اجزای قوای محرکۀ الکتریکی و سیستمهای هیبریدی موردنیاز این شرکت ازجمله سیستمهای باطری و شارژ سریع را تأمین میکند. در نسخهٔ جدید، رورو مجهز به سیستم شارژ سریع شده است که افزایش دو برابری نسبت به قبل داشته و از ۳.۳ کیلووات به ۶.۶ کیلووات رسیده است. همچنین ظرفیت باطریها از ۲۰.۴ کیلووات ساعت گذشته به ۲۱.۴ کیلووات ساعت افزایش یافته است. این امر موجب شده خودرو بتواند تا ۸۰ کیلومتر در حالت تمام برقی طی کند درحالیکه این رقم برای نسخهٔ قبلی تنها ۵۱ کیلومتر بود.
در بحث عملکرد نیز رورو ۲۰۱۷ نسبت به کارما بهتر شده است بهگونهای که در حالت رانندگی اسپرت ظرف فقط ۵.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد که یک ثانیه سریعتر از مدل قدیمی است. کارمای جدید هنوز جهت تعیین مصرف سوخت مورد آزمون قرار نگرفته و به همین دلیل اعداد رسمی در این رابطه به دست نیامده اما کارما تخمین زده است که مصرف سوخت رورو تقریباً مشابه قبل باشد یعنی در حالت هیبریدی ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر و در حالت بنزینی ۱۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر.
همچنین همانند گذشته بر روی سقف خودرو صفحات خورشیدی نصب شده که البته این سقف خورشیدی حالا پیشرفتهتر از قبل شده و نیروی موردنیاز برای حرکت خودرو بهصورت تمام برقی تا مسافت ۲.۴ کیلومتر را فراهم میکند. هرچند که این امر بهوضوح تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. این اولین باری است که سقف خورشیدی در یک خودرو بجای صرفاً تأمین انرژی موردنیاز تجهیزات جانبی، به شارژ باطریها جهت افزایش برد ماشین میپردازد.
شاید یکی از بزرگترین بهروزرسانیهای این سدان پلاگینهیبریدی استفاده از یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید باشد. سیستمی که از طریق یک صفحهنمایش لمسی باکیفیت و همینطور یک صفحه آمپر دیجیتالی ارائه میگردد. این سیستم فوراً به لمس کردن پاسخ میدهد و طبق گفتهٔ کارما سرعتی برابر با ۶۰ فریم در ثانیه دارد. همچنین در آیندهای نزدیک هر دو سیستم کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل را ارائه میکند. علاوه بر اینها، این سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید مجهز به اینترنت ۴G و همینطور سیستم ناوبری جدید شده است که بهصورت لایو ترافیک مسیر را بهروزرسانی میکند. طراحی و توسعهٔ این سیستم چندرسانهای با کمک شرکت فنلاندی Rightware که درزمینهٔ توسعهٔ نرمافزاری رابطهای کاربری برای خودروها فعالیت میکند انجامگرفته است. از طریق این سیستم میتوان تنها با چند لمس ساده سیستم تهویهٔ خودرو را کنترل کرده و اطلاعات فنی خودرو شامل میزان شارژ باطریها و قدرتی خروجی را مشاهده کرد.
ازلحاظ طراحی بیرونی، رورو چندان از کارما قابلتمایز نیست اما این امر لزوماً چیز بدی نیست. در جلوی خودرو هنوز هم یک جلوپنجرهٔ دوتکه که با کروم احاطه شده است به همراه ورودیهای هوای الماس شکل درون سپر به چشم میخورد. البته تغییراتی در سپر جلو و رینگها ایجاد شده است تا رورو کمی با سلف خود متفاوت باشد؛ اما دیگر بخشهای بدنه همچنان از همان طراحی آشنا و چشمنواز کارما ۲۰۱۱ برخوردارند.
سفارشاتی که پیشازاین برای خرید رورو به سازنده ارائه شده است هماکنون در کارخانهٔ جدید شرکت که مساحتی بالغبر ۵۱ هزار مترمربع داشته و در ایالات کالیفرنیا واقع شده، در حال تولید است. قیمت این سدان لوکس پلاگینهیبریدی هم همانطور که در ابتدا اشاره شد، در ایالاتمتحده از ۱۳۰ هزار دلار آغاز میشود که افزایش ۲۷ هزار دلاری نسبت به قبل داشته است. سدان تمام برقی تسلا مدل S از رقبای اصلی کارما رورو بشمار میرود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا رورو موفق خواهد بود یا آنهم به سرنوشت کارما دچار خواهد شد.
منابع: Motor 1 & Carscoops
عام پوری
۲۰ شهریور ۱۳۹۵فراری+آلفا+استون مارتین= این :/
محمدرضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۵بنظرم با این قیمت میرم یدونه s500 میخرم دیگه خیلی گرون
مجید
۲۰ شهریور ۱۳۹۵مصرفش تو حالت بنزینی چه قدر بالاست!!!!!!!!!!!11.7 تو صد کیلومتر؟؟؟؟؟درسته باطری ها وزنشو بالا میبرن ولی دیگه نه اینقدر!!!
s.m
۲۰ شهریور ۱۳۹۵تسلا رو به این ترجیح میدم .خیلی گرونه ولی خوشگله
aliqani
۲۰ شهریور ۱۳۹۵در زمان معرفیش وقتی که اسمش فیسکر کارما بود یکی از ماشین های رویایی من بود اما حالا بعد از ۸ سال انتظار بیشتری ازش داشتم
البته هنوزم دوستش دارم
Parker
۲۰ شهریور ۱۳۹۵چند سال عکس های این ماشین رو میدیم و نمیدونستم چیه !
با خودم فکر میکردم این ماشین زیبا ساخت کجاست .
تا این که با ورشکست شدن شرکتش فهمیدم اسم این ماشین چی بوده.
5 شرکت معروف برای ساخت خودروهای الکتریکی در آمریکا پایه گذاری شد. بحران مالی 2008 تا 2010 اول 3 تا ازین شرکت ها و 2 سال بعد فیسکر کارما رو با ورشکستگی مواجه کرد.
تنها شرکتی که حتی بعد از تمام شدن بحران نسبت به قبل بهتر شده بود تسلا بود.
uss zumwalt DDG-1000
۲۰ شهریور ۱۳۹۵طراحیش انگار ترکیبی
نوید جهرمی
۲۱ شهریور ۱۳۹۵طراحی تسلا اس ، هنریک فیسکر بود. بعد که کارما رو داد بیرون ، ایلون ماسک ازش شکایت کرد که خودروی خوبی برای ما طراحی نکرده و خودروی بهتری که قراربود مال ما باشه رو برای خودش برداشت.
اما امروز تسلا جایگاهش خیلی بالاتر از بقیشونه.
به موفقیت این مدل خوش بین نیستم. حرف تازه ای برای گفتن نداره. قیمتش بیشتر شده ولی متناسب با افزایش قیمتش کاراییش افزایش پیدا نکرده.
امير رحيم پور
۲۰ شهریور ۱۳۹۵خیلی گرونه با این پول میشه
بنز amg gt
استون مارتین ونتیج
پورش 911 gt3
جگوار اف تایپ
نیسان gtr
یکم بذای روش آکورا nsx خرید
ِدوچرخه سوار
۲۰ شهریور ۱۳۹۵موافقم
خودروی خوبیه ولی توی این رنج قیمت میشه بهترشو خرید .
حمیدرضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۵این ماشین باید هزینه های نگهداری کمتری به نسبت باقی مدلای بنزینی داشته باشه ولی بعد از چندسال از نظر امکانات فقط تغییر کرده در هر صورت احتمالش زیاد میره که به مرور زمان مدلای ارزان تری هم تولید کنن
مهدی drift
۲۰ شهریور ۱۳۹۵ماشین چرتیه فقط سرعت سنجش خیلی قشنگه
سروش
۲۰ شهریور ۱۳۹۵age dast saz bood ye chizo on mashon saligheo hast shayaad kheili beran. bekharaan malom nemikone
احمد باقری
۲۰ شهریور ۱۳۹۵باحال شده.
Archi KHAN
۲۱ شهریور ۱۳۹۵الان صاحبنظران میگن این یه ماشین :
– با اصالت : لایک
– بی اصالت : دیسلایک
هستش