ایالاتمتحده برای افراد مختلف، بهگونهای متفاوت به نظر میرسد. اما با وجود عقاید و ارزشهای درست یا غلط گوناگونی که در این کشور دیده میشود، هنوز روح کلی و سنت خاصی بر زندگی آمریکاییان حکم فرما است. احترام بهدرستی، قدردانی از فراوانی، اعتمادبهنفس و علاقه به چیزهای متمایز و پررنگ و درشت را میتوان از ارزشهای کنونی این جامعه دانست. در اینجا به ۱۷ خودرویی که نشریه کار اند درایور به عنوان سمبلهای ماهیت شخصیت و جاهطلبی آمریکاییها انتخاب کرده میپردازیم. البته جای وایپر، چلنجر، جیپ، موستانگ، کامارو و کاپریس هم خالیست.
۱- پاگنده
گاهی اوقات زیبایی چیزی برای ما در اولویت قرار میگیرد. برای اولین بار باب چندلر در سال ۱۹۷۵ اقدام به ساخت وانتی چهارچرخ محرک کرد که تایرهای بزرگی داشت اما با گذشت زمان مشخصه تایرهای بزرگ آن مورد توجه قرار گرفته و سازندگان شروع به بزرگتر کردن دوباره آن کردند که در نهایت این وانت به هیولایی با تایرهای بسیار بزرگ تبدیل گردید. در آمریکا همواره از این خودرو استقبال شده است.
۲- هامر اچ ۱ (۱۹۹۲)
هاموی M998 خودرویی نظامی بود که در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد. این خودرو که میتوان آن را جیپ با اندازه بزرگتر نامید هیچگاه با هدف رانندگی شهری تشکیل نیافته بود. هامر تولید مدل اچ ۱ را در سال ۲۰۰۶ متوقف کرد و همچنین کل شرکت هامر در سال ۲۰۱۰ راکد گردید.
۳- فورد شلبی جی تی ۵۰۰
تنها در آمریکا میتوانید شاهد ساخت خودرویی با ۶۶۲ اسب بخار قدرت، موتوری ۵.۸ لیتری، ۳۲ سوپاپی، و ۸ سیلندر وی (V) شکل باشید.
۴- شورلت کوروت ۴۲۷ آل ۸۸ (۱۹۶۷)
این مدل شورلت یکی از خوشظاهرترین کوروتهایی بود که دارای موتور ۸ سیلندر وی شکل با ۴۳۵ اسب بخار قدرت بود. تنها تعداد ۲۰ خودروی کوروت آل ۸۸ ساخته شد که یکی از آنها در سال ۲۰۱۳ در دالاس به قیمت ۳.۲ میلیون دلار فروخته شد.
۵- کادیلاک الدورادو (۱۹۵۹)
این خودرو یکی از شیکترین و پرزرقوبرقترین مدلهای کادیلاک است که شبکه دندانه ای جلوی آن و قسمت عقب بسیار طولانی، آن را منحصربهفرد کرده است.
۶- کادیلاک الدورادو (۱۹۷۱)
شاهد نسل دوم الدورادو هستید که مشخصههای ویژه آن موتور ۸.۲ لیتری، ۸ سیلندر و وی شکل با ۳۶۵ اسب بخار قدرت بود.
۷- فورد وی ۸ روداستار (۱۹۳۲)
فورد روداستار اولین خودروی پر قدرت آمریکایی با موتور وی شکل ۸ سیلندر بود که از نظر قیمت مناسب بود. بعد از جنگ جهانی دوم مردم شروع به استفاده از این ماشین به عنوان خودرو مسابقه کردند.
۸- دوسنبرگ مدل J Murphy Whitell Coupe (1931)
میتوان بیان کرد که بین سالهای ۱۹۲۱ الی ۱۹۳۷ شرکت دوسنبرگ برترین مارک در صنعت خودروی آمریکا بود. ظاهر خودروهای این شرکت دارای روحی متکبر و اندازههای آنها عظیم بود و در عین حال نیز در کیفیت بینظیر بودند. نمونه بارز آنها مدل J Murphy Whitell Coupe بود که یکی از آنها در سال ۲۰۱۱ به قیمت ۱۰.۳۴ میلیون دلار به فروش رسید که در صنعت خودروی آمریکا رکورد به حساب میآید.
۹- میلر ۱۲۲ (۱۹۲۳)
در قرن ۲۰ هری میلر مبتکر در زمینه ماشینهای مسابقه آمریکایی شناخته شده بود. شاهکار وی ترکیب موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری با مدل ۱۲۲ تک سرنشین بود که همان خودرو با رانندگی تامی میلتون موفق به قهرمانی در مسابقه ایندیاناپولیس ۵۰۰ در سال ۱۹۲۳ گردید.
۱۰- تاکر ۴۸ (۱۹۴۸)
تاکر ۴۸ با مشخصههای ویژه خود همچون سه چراغ جلو و موتور قرار گرفته در عقب انقلابی در صنعت خودرو محسوب میشد. تنها ۵۱ نمونه از این خودرو به طور کامل ساخته شد.
۱۱- وکتور W8 (1990)
موتور این خودرو در وسط قرار گرفته و تجهیزات آن از جنس تجهیزات مورد استفاده در هواپیماها بود. موتور ۵.۷ لیتری آن به کمک توربوشارژر دوقلو قادر به تولید ۶۵۰ اسب بخار قدرت بود. جعبه دنده اتوماتیک سه سرعته توانایی حرکت با سرعت ۲۲۰ مایل بر ساعت را به این خودرو میداد.
۱۲- Swamp Rat I دان گارلیتز (۱۹۵۶)
این خودرو چیزی جز چارچوب و موتور همی کرایسلر وی-۸ نبود که در سال ۱۹۵۸ قادر بود سرعت ۱۸۰ مایل بر ساعت را بر راننده خود به ارمغان آورد. ۳۳ نمونه از این خودرو تولید گردید که هم اکنون در موزه فلوریدا میتوانید آن را بیابید.
۱۳- کادیلاک اسکالید (۲۰۱۵)
در سال ۱۹۹۹ اولین اسکالید چیزی جز GMC Yukon Denali با شبکه جلویی متفاوت نبود. اما امروزه نسل جدید این خودروها با ظاهری مجلل و با عظمت، به واقع جای خود را در صنعت خودرو پیدا کردهاند.
۱۴- پلیموث جی تی ایکس “گلوله نقره ای” ماشین مسابقه خیابانی
این خودرو را میتوان برترین خودروی تاریخ در مسابقات خیابانی نامید؛ همچنان که یک راننده مکانیک اهل میشیگان که صاحب یک پلیموث جی تی ایکس بود توانست این خودرو را در این مسابقات مطرح کند.۱۵- شورلت (۱۹۵۵)
این خودرو، اولین شورلتی بود که دارای موتور ۸ سیلندر وی شکل بود که به یکی از محبوبترین خودروهای مسابقه ای با عملکرد بالا در تاریخ صنعت خودرو آمریکا تبدیل شده بود.
۱۶- تسلا مدل S (2013)
تسلا موفقیت بزرگ خودرویی آمریکا در قرن ۲۱ به شمار میرفت. در ساخت و طراحی این خودرو کمکهای بسیاری از سوی دولت به تولیدکنندگان آن شده بود.
۱۷- لیموزین ریاست جمهوری کادیلاک (۲۰۰۹)
بسیاری از مشخصات و جزئیات این خودرو محرمانه میباشد اما شاهد مشخصههایی از خودروهای مختلف این شرکت در آن هستیم، همچون چراغهای جلو آن که شبیه اسکلاید است. این لیموزین خودرویی در شأن مقامات بوده که تجهیزات ایمنی آن نیز گواه این ادعاست.
رسول
۱۶ تیر ۱۳۹۳فقط تسلا
انزو
۱۶ تیر ۱۳۹۳این وکتور چرا انقد شبیه لامبورگینیه؟
زیگما
۱۶ تیر ۱۳۹۳این کمپانی در واقع توسط آقای Gerald Wiegert تاسیس شده
ایشون از طراح های ارشد لامبورگینی بودن
هر چند همکاری هایی هم با فراری داشتند.
برای همین هست که ماشین های کمپانی خودشون که خودشون هم طراحیشون میکنن، شبیه لامبو هست چون خودش در تیم طراحی لامبو بوده.
انزو
۱۶ تیر ۱۳۹۳پس اونجورها هم نباید تو لیست آمریکایی آمریکایی قرار میگرفت.
زیگما
۱۶ تیر ۱۳۹۳Gerald Wiegert خودش امریکاییه
کمپانیش هم توی امریکا به ثبت رسونده
ماشیناش هم که خودش طراحی میکنه
پس چرا نباید توی این لیست باشه؟
احمدرضا
۱۶ تیر ۱۳۹۳خودرو ایرانی ایرانی ایرانی!؟
سمند؟:
طراحی موتور، بدنه و شاسی این خودرو توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شده و قالبهای اصلی آن ژاپنی میباشدو جیگ و فیکسچرهای آن وهمچنین طراحی خط تولیدش کار شرکت کرهای ووشین میباشد.
پراید؟:
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید میشد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا منتقل شد.
تیبا؟:
تیبا یا خودرو ملی شرکت سایپا، (با نام پیشین مینیاتور) اولین محصول سایپا است که در ۲۳ آذر ۱۳۸۷ رونمایی شد. سایپا در طراحی این خودرو، تا حد زیادی از مشاوران و طراحان ایتالیایی، آلمانی و کره ای کمک گرفت. در طراحی این خودرو، استفاده از قطعات پراید، ریو و تندر۹۰ مشهود است.
پیکان پژویی؟:
در سال ۱۳۷۰ ایران خودرو با استفاده از سیستم تعلیق و موتور پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، نوع جدیدی از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف شد تولید نمود و تا ۶ سال به تولید آن ادامه داد.
پیکان ۱۶۰۰؟:
تولید آن از شهریور ۱۳۷۱ با تولید موتور ۱۶۰۰ سی سی مگاموتور در ایران و استفاده از گیربکسهایی (از کشورهای آلمان آرژانتین و سرانجام تولید داخل) اکسلهای تولید ایران، آغاز شد و برای ۱۳ سال ادامه یافت.
هنوز که هنوز…نتونستن یک خودرو کاملا ایرانی بسازن… D:
حسام
۱۸ بهمن ۱۴۰۱حالا این همه توضیح دادی …..
تو میتونی بیا برو بساز …
سیاوش
۱۶ تیر ۱۳۹۳الدورادو چقدر قشنگه!!!!!!!!!!!!واقعا خوبه
Alpha
۱۶ تیر ۱۳۹۳جای جیپ رانگلر و چلنجر خالیه
4x4
۱۶ تیر ۱۳۹۳همشون خوبند مخصوصا قدرتاشون وای خدا
elring
۱۶ تیر ۱۳۹۳پلیموث شباهت های زیادی به چلنجر 2008 داشت
البته خودم هم پشتش نشستم(تو بازی need for speed carbon)
Nissan GTR
۱۶ تیر ۱۳۹۳مدل پلیوث توی کربن رود رانر بود. یادش بخیر خیلی باهاش حال میکردم!
مک میسل
۱۶ تیر ۱۳۹۳یادش بخیر هیnikki میومد با اون فورد جی تی اش به ما هی علامت میداد…
کنجی بوشیدو خیلی خر بود ازش بدم میومد..به نظرم کالین توی شخصیتهای بازی بهترین بود بعدش خود nikki و بعد نویل
elring
۱۷ تیر ۱۳۹۳آره فورد جی تی ش خعلی با حال بود من دهن پلیسا رو باش سرویس می کردم
یادش بخیر
دکتر داریوش
۱۶ تیر ۱۳۹۳سرزمین کفر چه چیزایی تولید کرده!!!!
کاشکی لااقل به جا پیکان و…. یه دونه از اینا اورده بودیم ۴۰ سال تولید می کردیم!یا اینکه مثلا بدنه اونارو میاوردیم اردی شو میزدیم که حداقل حال رخشو میبردیم!
درسا
۱۸ بهمن ۱۴۰۱به اصطلاح دکتر …. کاری به کفر و مسلمونی نداره …. همون سرزمین کفر اگه مقداری مطالعه در حد دو ساعت داشتی میفهمیدی مردمش سر یه گوشی اپل باید مالیات بدند داشته باشند …. ثانیا امثالی مثل جنابعالی و خود تحقیرها نذاشتند پیشرفت کنیم و هی گفتند اونا خوبند ما بدیم ….
hero
۱۶ تیر ۱۳۹۳ماشینای آمریکایی بیش از حد معمولی و خنثی هستن
هیچ وقت نتونستن خلا بین خودروهای آلمانی و ژاپنی رو پر کنن
ولی اگه دقت کنین هر خودروی ژاپنی یا آلمانی که اومده بیرون دنیای خودرو رو یه تکونی داده
hero
۱۶ تیر ۱۳۹۳من میگم اگه یه روز ماشین آمریکایی بیاد ایران اون اوایل آدمای ندید بدید هجوم میرن برای خرید! ولی بعد یه مدت دوباره مردم برمیگردن رو آهنگ آلمانی و ژاپنی! دقیقا همین اتفاق داره برا کره ای ها هم میفته
ebram
۱۷ تیر ۱۳۹۳ماشینای امریکایی با سلیقه ایرانیا جور در میاد
مسعود
۱۷ تیر ۱۳۹۳شماره های 8 و 14 به به میخوام.
سعید
۴ دی ۱۳۹۳ماشینهای آلمانی که جای خود دارد اما ژاپن خودش ادعا کرده که از تکنولوژی خودروسازی امریکا عقبتره این رو هم بدونید که شرکتهایی مثل مزدا و یا تویوتا در دهه 80میلادی تکنولوژی خود رو ازآمریکایی ها دریافت کردند مزدا از فورد و تویوتا هم از کرایسلر و جنرال موتورز پس نگید آمریکا از ژاپن عقبتره ژاپن هنوز جا داره که به سطح امریکا و ژاپن برسه
سعید
۴ دی ۱۳۹۳با عرض پوزش منظورم این بود که به سطح المان و امریکا برسه
Ali
۱۶ شهریور ۱۳۹۴اخریه ماشین رعیس جمهور امریکا هم هست
ابوالفضل
۱۲ آذر ۱۳۹۴خدایش باید شرکتای ما از اونا یاد بگیرن حالا ک میدونن عرضه ساختن اونجور ماشینارو ندارن ماشین بی ارزش ایرانی رو چند برابر ندن دست مردم.
تو ایران کسانی هستن ک میتونن صنعت خودرو سازی رو به حد المان و امریکا و فرانسه و ایتالیا و ژاپن برسونن اما به ضرر سایپا و ایران خودرو و مسئولاش هست
Seyed
۱۲ تیر ۱۳۹۶واقعا فکر نمیکنید دوج چارجر ۱۹۶۸ اون وسط کمه