اکثر پونتیاک ترنس ای ام فایربردهای حاضر در بازار به رنگ مشکی با گرافیکهای طلایی درآمده اند اما خودرویی که مشاهده میکنید کمی متفاوت است و از نظر ما به همین خاطر لذت دو چندانی دارد.
خودرویی که از نظر میگذرانید ترنس ای ام فایربرد ۱۹۸۰ است که از رنگ بدنه دوستداشتنی نقرهای و عناصر آبی سود میبرد. این عناصر آبی شامل طرح جوجه فریاد زن روی کاپوت و نوشته ترنس ای ام در پروفایل جانبی و بخش عقب خودرو است. یک دست رینگهای ۱۸ اینچی فورج کاری شده نیز بر زیباییهای خودرو افزودهاند.
پونتیاک این خودرو را در طول سالها با پیشرانههای مختلف از جمله نمونههای ۶ و ۸ سیلندر به فروش رسانده است. این مدل از نمونه مدرنتر ۸ سیلندر ۶ لیتری تنفس طبیعی LS2 و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک 4L65E سود میبرد. نیروی تولیدی نیز به چرخ های عقب فرستاده میشود.
از دیگر ویژگیهای کلیدی ترنس ای ام فایربرد موردبحث میتوان به ترمزهای برگرفته از شورولت کوروت Z06 C6، سیستم تعلیق عقب راید تِک، کانکتورهای ساب فریم دیترویت اسپید، جعبهفرمان جدید، فنرهای پیچشی راید تِک، هدرز سفارشی، سیستم اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ، صندلیهای جلوی ریکارو، سیستم صوتی آلپاین با آمپلیفایر و بلندگوهای جنسن اشاره کرد.
اگر این موارد برای جلب نظر شما کافی نبودهاند پس باید گفت این خودرو فقط ۱۰۵۱۲ کیلومتر کار کرده است. این پونتیاک ترنس ای ام فایربرد هماکنون با قیمت ۵۲۸۰۰ دلار عرضه شده است و البته باید دانست بهای بالایی دارد مخصوصاً اینکه با این پول میتوانید یک شورولت کوروت C8 استینگری کارکرده را خریداری کنید.
mohamadreza83
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دلرباترین هیولای قرن بیستم
آرزوی جوانان آمریکایی در دهه ۷۰_۸۰ میلادی
صدای غل غل موتور
ظاهری دلفریب که هرگز در طی این همه سال تکراری نشده و نمیشه و نخواهد شد ….
دنیای خودرو افسانه ای مثل ترنس ام رو به خودش نخواهد دید .
جای«« علی شوی نوا»» خالی که تجربه رانندگی با ابن هیولا رو برامون بگه .
البته توی یکی از پست های خیلی قدیمی پدال _ فکر کنم محدوده پاییز سال ۹۵_ کامل توضیح داده بود ولی اسم کامل پست خاطرم نیست .
ali(chevynova)
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اون فایربردی که سوار شدم 74 بود
mohamadreza83
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱خوشحالم کامنتتو میبینم رفیق
کاش فعالیتت رو بیشتر کنی
به یاد اون روز ها که مشخصات انجین ها رو میزاشتی و بین آمریکایی ها نظرسنجی میکردی 😀
حميدرضا
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ولی رخ فایربرد ۱۹۷۸ یک چیز دیگست
کافر مقدس
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱این رینگ ها رو از ابتدا هر کی ابداء کرد خیلی کارش درست بود
فقط عاشق مترجم هستم*جوجه فریاد زدن * :)) لول
پونتیاک ترنز ام. فایربرد و کاماروال تی و زد 28 و کلا هرچی رو این اتاق بود همه زیبا از آب در اومدن
یکی از زیباترین اتاق ها و پلتفرمهای تاریخ خودروسازی هست f-body از سال 66تا 92 هرچی ازش ساختن زیبا بود
زیباترین اف بادی از دید من
http://www.mcsmk8.com/89-GTAB/HR/89GTA-06.JPG
http://www.mcsmk8.com/89-GTAB/89-GTA.HTM
Mad.z.Max
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا جوجه فریاد زن توجه منو جلب کرد :))
AMANTE
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به قول معروف، نگاه استیل گنگو.
viper2
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱وای پسسسسر . همه چی تمومه این ماشین . عالیه . دقیقا همون چیزی که من میخوام . ظاهر کلاسیک . فنی جدید . عالیه . رنگششش . به به . درجه یک .
بهنام
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عاشقشم
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱فایربرد ماشینی که الکی گنده شد
viper2
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بعد میشه دلیلش رو بگید؟ .دقیقا برای الکی گنده شد؟ ظاهرش بده؟ موتور پرفورمنسش بده؟ یاتاقان میزنه؟ تعادلش ضعیف تره؟ چیش بده دقیقا؟
توی هندلینگ که بهتر از کامارو هست چون یه موج گیر داره توی چرخ عقب . که کامارو نداره
طراحیش که بهتر از کامارو هست و خاص تر هم هست
موتور ۴۵۵ و ۴۰۰ که در حد همون شورلت یا حتی بهتر هم هست . من متوجه نمیشم دقیقا چیش الکی هست؟ که گنده شده؟
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱با میل موجگیر بدون میل موجگیر در هر دو حالت تعادل ضعیفی داره در قیاس با آلمانی ها. سیستم فرمون به شدت نرم و بد که هیچ همخونی با ماشین اسپرت نداره و تو مدل ترنس ام جعبه فرمون با دامنه چرخش کمتر گذاشتن(یعنی خواستن اسپرتش کنن) که خیلی بدتر هم شد چون دیگه تو استفاده شهری هم نمیشد یه دور برگردون رو مثل آدمیزاد دور زد . شاسی به شدت بد که نه استحکام عرضی خوبی داره ( معمولا همه مدل ها که موتور هشت دارن شاسی از هم باز شده) نه استحکام طولی خوبی داره ( شما کافیه موقع رانندگی دست چپ رو از پنجره در بیاری و درز بین گلگیر جلو و درب راننده رو لمس کنی روی دست اندازها تا متوجه بشی شاسی چقدر داره بازی میکنه ) در کنار این چون انتهای شاسی وسط ماشین به اتاق پیچ شده حداکثر فشار به اون نقطه میاد که باعث میشه کلا ماشین شکم بندازه. کلا شاسی نه استحکام خوبی داره نه سواری خوبی ارائه میده چون اساسا واسه یه ماشین ارزون شهری (نوا) طراحی شده و این مورد مهم در کنار سیستم تعلیق بد و قدیمی مخصوصا تو قسمت عقب باعث میشه تعادل افتضاحی داشته باشه
mohamadreza83
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین های کلاسیک آمریکایی اون زمان ایرادات فنی و مهندسی اصلا کم نداشتن .
این رو خود شما به طور حتم بهتر میدونی ؛
من تا حالا اصلا تجربه رانندگی با فایریرد رو نداشتم ؛ ولی خب شما قطعا پشت فرمونش نشستی و بهتر میدونی و تا وقتی که تجربش نکردم نمیتونم باهاتون بحث داشته باشم ؛ خلاصه اینکه قصد جسارت ندارم :
ولی سوالم اینه
اگه شاسی فایربرد اینقد از لحاظ استحکام مشکل داره و یه جورایی بنا به گفته شما ضعف ساختاری داره ؛ چطور اون فایربردهای تیون شده با سری موتورهای LSX جنرال موتورز که گاها تا ۶۰۰ اسب قدرت دارن ؛ میتونن بتازن و کم نیارن ؟( توی ایران هم داریم )
طبیعتا بنا به گفته شما با اون گشتاور عظیم ناشی از انجین های LS و تنش های وارده به مجموعه شاسی و سیستم تعلیق ؛ باید شاسی پیچ میخورد و کج میشد و ماشین میکشید به یه سمت و جهت خاص !
کلا زیربندی ماشین از هم میپاشید ….
؟؟
در مورد فرمون هم که این ذات و جنس آمریکایی هایی اون دوران بود و به خاطر این بود که اروپایی ها اغلب مسخره میکردن که آمریکایی ها نمیتونن ماشین اسپورت بسازن .
در کل بازم میگم قصد جسارت ندارم ؛ صرفا یه سوال واسم پیش اومد .
فایربرد هم بیشتر به خاطر قیافه خاص و تکرارنشدنی اینقد محبوب شد .
شهر نشین
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱آمریکایی سنگین ساز،پرمصرف ساز،بی مهندسی ساز… هستند.حالا این یه اسپرت ارزونه ولی ماشینای اقتصادی معمولیشونو خودشونم نمیخرند.بدلیل سنگین بودن وپرمصرف بودن و بی مهندسی و ظرافت بودن…
ali(chevynova)
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱باشه
viper2
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اوکیه . ممنون اقا مهدی برای وقتی که گذاشتی . ولی باهات موافق نیستم . البته تا حالا سوار نشدم . ولی احتمال زیاد اینجوریام نیست .
Jdm باز
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱حتی عکساشم جذابه
چه برسه از نزدیک ببینیش…
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱این فیس پونتیاک تو آمریکا به محبوبیت قبلیا نرسید البته دلیل این فرمش اینه که قوانین برخورد با عابر عوض شد.ولی این ترنس ام رویای بچگی منه با بلیزر.جالبه به واسطه برادر بزرگم بارها با این هیولا برخورد داشتم.اون قدیم تو پیست پارک ارم و بعد آزادی اینا غوغا میکردن.یادش بخیر.
reza-srt
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱روح کامارو ۱۹۷۵تو وجودشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱شرکت نابی که قربانی بحران اقتصادی و سیاست اشتباه جنرالموتورز شد، حیف شد…
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱در جواب محمدرضا … اینکه میگن شاسی و زیربندی ازهم میپاشه که ما همچین چیزی نداریم که یهو همه چیز پخش زمین بشه منظور اینه که استهلاک و خرابی میره بالا و رفتار ماشین توی توی تنش پرفشار تغییر میکنه که شاسی x body هم همین اتفاق واسش میفته .
اما اینکه چطور موتورهای قویتر رو روی این شاسی میزارن جوابش سادست که توی متن هم یک اشاره بهش شده، ایراد اصلی شاسی ایکس بادی اینه که شاسی صلب و سنگین دقیقا زیر پای راننده به اتاق متصل میشه یعنی جایی که اتفاقا بیشترین تنش بهش وارد میشه و کاری که میکنن اینه که از یه تیکه قوطی فلزی که بهش میگن سابفریم کانکتور استفاده میکنن و شاسی رو امتداد میدن تا عقب ماشین… سیستم تعلیق عقب به کل از مدل قدیمی تغییر میدن و یا 4link میکنن یا به قولی از دیفرانسیل های سه تیکه مدرن همراه شاسی استفاده میکنن (مشابه خودروهای روز) که کلا رفتار ماشین رو تغییر میده و معمولا هم از یک محافظ گاردان که دیفرانسیل شروع میشه تا رام گیربکس استفاده میکنن که هم امنیت گاردان حفظ بشه هم بازی دیفرانسیل رو بیشتر مهار کنه در کل نظام شاسی و سیستم تعلیق رو تغییر میدن تا بتونن یه سواری قابل قبول بگیرن
mohamadreza83
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی ممنون از توضیحت
منظور من هم از پاشیده شدن همین بروز و ایجاد استهلاک و خرابی بود .
وگرنه خب بمب نیست که یهو پخش بشه .
پس با این حساب کل سازمان بندی شاسی و سیستم انتقال قدرت و تعلیق عوض میشه …
ali(chevynova)
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱مهدی
تلاشت بیهودست
صحبتهات همه از روی بغضه تا علمی
من که تو این چندساله همچین چیزهایی که گفتی رو رو تو این ماشین و امثال اون ندیدم
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بغض چی از تعریف و تمجید بیجا خوشم نمیاد ایرادی اگر دارن که زیاد هم هست باید گفت اگر شما این ایرادها رو ندیدین چون یبار گذری سوار شدین و رفتین بیرونش ملت رو میکشه دردسراش صاحب ماشین رو
ali(chevynova)
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱گذری😂😂
بنده خدا من و رفیقهام هر روز با این ماشینها سر و کله میزنیم
احتمالا شما گذری سوار یدونه اوراقش شدی
مازیار
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱علی آقا و سایر دوستان آمریکایی فن
هر کشوری نقاط قوت و ضعف خودش رو در ماشین سازی داره و در همین رابطه هم ماشینهای آمریکایی با مشکلات شاسی غریبه نیستن به جز مواردی که آقای مهدی گفتن میشه به مشکلات شاسی اس یو وی های آمریکایی هم اشاره کرد بخصوص شورولت بلیزر که بطور قطع میشه گفت بیشتر از نصفشون در محدوده جعبه فرمون دچار شکستگی و مرمت شدن (اونهایی که تو جاده ها در حرکت هستن و کارکردی معمول دارن) و اینو براحتی میشه با پرس و جو دونست
و در مورد ترنس ام هم میتونم بگم که جذابیت فوق العاده ظاهرش توقعات فنی رو هم ازش بالا میبره که خوب قطعا به اون اندازه نیست
بیشترین فایده ای که ممکنه بخش کامنتها داشته باشه همین تبادل اطلاعات و تجربیات هست هر کسی که در هر حیطه ای دارای تجربه عینی عملی باشه به اشتراک بزاره و دیگه مهم نیست که با لایک یا دیسلایک تیربارون بشه
مهدی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱جناب Chevynova من نمیدونم شما خودت اصلا تجربه مالکیت خودرو قدیمی آمریکایی رو داشتی یا نه ولی بنده سالها سه تا اتاق xbody و fbody داشتم که اتفاقا یکیشون هم ۷۴ فرمولا بود که شما یکبار از خاطره سوار شدن و ذوقی که داشتی گفتی… حتما حتما از نقاط ضعف و خوب و بدی هاشون بیشتر از شما اطلاع دارم
https://s6.uupload.ir/files/p_20190408_142511_(1)_120942_2qj3.jpg
https://s6.uupload.ir/files/are_ieiy.jpg
https://s6.uupload.ir/files/430527017_223591~2_121204~2_yj2.jpg
شهر نشین
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱آقا مهدی باهات موافقم.
کسی که شیفته چیزی بشه (برخی آمریکایی فن هارو منظورمه)چشمش کور میشه و معایب چیزی که شیفته اش شده رو نمیبینه.