شرکتی بنام الف، اقدام به ساخت خودروی پرندهٔ برقی با نام مدل A کرده که قیمت ۳۰۰ هزار دلاری دارد و قرار است اواخر سال ۲۰۲۵ عرضه شود.
تاکنون شرکتهای زیادی سعی در ساخت خودروهای پرنده داشته و دارند اما شرکتی بنام Alef Aeronautics اولین خودرو پرندهٔ جهان را ساخته که برخلاف نمونههای قبلی، بیشتر شبیه یک خودروی واقعی و کمتر شبیه هلیکوپتر یا هواپیما است. این خودروی پرنده که مدل A نام دارد، بسیار به خودروهای معمولی نزدیک است و برای حرکت در جادههای عمومی طراحی شده است. ایدهٔ ساخت مدل A ساده است، زمانی که در ترافیک گیر کردید، پرواز کنید! به همین دلیل، برخلاف اکثر خودروهای پرنده از دیگر استارتاپها، شرکت الف خودروی خود را بهگونهای طراحی کرده که تا زمان ممکن روی زمین بماند و فقط هنگام نیاز به پرواز درآید.
این شرکت در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و در سال ۲۰۲۲ مدل A را معرفی کرد. در آن زمان، شرکت موردبحث از تحویل خودروی پرندهٔ خود در پایان سال ۲۰۲۵ خبر داد. هرچند این زمانبندی خیلی خوشبینانه به نظر میرسید ولی هماکنون که در ماه دوم سال ۲۰۲۵ هستیم، الف گام بزرگی به سمت هدف خود برداشته هرچند که هنوز فاصلهٔ زیادی با زمان تحویل دارد. یکی از دلایل این موضوع، فقدان مقررات مناسب برای خودروهای پرنده است ولی به گفتهٔ مدیرعامل الف «جیم دوکاونی»، با افزایش تقاضا برای این خودروها، قوانین لازم وضع خواهد شد.
الف این محصول را اولین خودروی پرندهٔ واقعی جهان میداند که میتواند بهراحتی بهصورت عمودی از زمین بلند شود. این شرکت همچنین برای اثبات اینکه واقعاً مدل A را تولید کرده، ویدئویی از پرواز آزمایشی آن در یک محیط شهری منتشر کرده است. این آزمایش اوایل همین ماه در کالیفرنیا انجام شده است. البته خودرویی که در این ویدئو دیده میشود، نسخهٔ نهایی مدل A نیست بلکه نسخهای بسیار سبکوزن با نام مدل صفر است که درنهایت به مدل A تولیدی تبدیل خواهد شد. هرچند دوکاونی چیزی در این رابطه نگفته ولی بهاحتمالزیاد، مدل صفر آزمایشی بدون سرنشین بوده است.
فعلاً جزئیات زیادی در مورد این نمونهٔ آزمایشی اعلام نشده زیرا شرکت قصد دارد از حقوق مالکیت معنوی خود محافظت کند. الف همچنین در سال ۲۰۲۳ موفق به دریافت گواهینامهٔ ویژهٔ پرواز از ادارهٔ هوانوردی فدرال آمریکا شد که امکان انجام پروازهای آزمایشی را میدهد. مدل A توسط «هیراش رزاقی» طراحی شده که سابقهٔ کار در جگوار و بوگاتی را دارد. قوای محرکهٔ این خودروی پرنده الکتریکی است و شعاع حرکتی آن روی جاده ۳۲۰ کیلومتر و در آسمان نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر خواهد بود. حداکثر سرعت این ماشین هم ۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
قوای محرکهٔ الکتریکی مدل A ملخهای مخفی را به چرخش درمیآورد که خودرو را به آسمان میبرد. همچنین برای افزایش ایمنی، در این ماشین سیستم تشخیص و جلوگیری از برخورد با موانع، سیستم کمکی فرود و چتر نجات هم تعبیه شده است. مدل A در حال حاضر خودرویی دونفره است ولی الف قصد ساخت محصول دیگری به سبک سدان را هم دارد. این خودرو که مدل Z نام دارد و قرار است در سال ۲۰۳۵ عرضه شود، کاملاً خودران خواهد بود و دو برابر برد بیشتری از مدل A خواهد داشت.
به گفتهٔ الف، مصرف انرژی مدل A از تسلا و هر خودروی الکتریکی دیگری کمتر خواهد بود. قیمت این ماشین ۳۰۰ هزار دلار اعلام شده و هماکنون امکان رزرو آن با پرداخت ۱۵۰ یا ۱۵۰۰ دلار وجود دارد.
صامورایی
۸ اسفند ۱۴۰۳اگه کارش بگیره احتمالا بزودی توسط شرکتهای بزرگ خریداری میشه. نمیدونم چرا همش تسلا به ذهنم میاد که بیاد سراغش.
ممد ژانگولر
۸ اسفند ۱۴۰۳دمشون گرم همون چیزیه که فکر میکردم .
۸ اسفند ۱۴۰۳سلام نظر من اینه
کشور های پیشرفته برای اینجور خودروها یک لاین روی هوا باید بزارن
بیشتر از ۳۰ متر هم نتونه پرواز کنه
اگه تو پرواز ایمنیشو داشته باشه که سرنشین ها افتادرو زنده و بدون هیچ خراشی تحویل بده
بنظرم کشور های پیشرفته میتونن یک لاین مجازی در هوا بزارن که خودروهای پرنده اونجا پرواز کنن در صورت وجود ترافیک و حداکثر سرعت حدود ۸۰ باشه و اون لاین مجازی یک جوری باشه که هر موقع مثلاً شارژ خودرو تموم شد و نتونه پرواز کنه مثلاً اون لاین جریان برق رو به باتری ماشین انتقال بده و امکان به زمین نشستن ماشین رو فراهم کنه
حداقل هم حدود ۲۰ ایربگ داشته باشن همچین خودرو هایی
و یک موتور برقی قوی هم باید برای پرواز کردن داشته باشه البته یه موتور برقی یا بنزینی هم برای حرکت روی زمین داشته باشه که احتمالا از یه موتور برقی استفاده بشه یا نسخه های بنزینی تولید محدودی داشته باشه ولی در آینده حتما موتور برقی اون خودرو به قدری تقویت میشه که هم تو زمان پرواز و هم تو واقعیت از یه موتور برقی استفاده کنه
و حداکثر سرعتش رو زمین هم باید ۱۸۰ باشه و تو نسخه های خیلی لوکس حدود ۲۲۰ اینا باشه
تا سال ۲۰۵۰ یا ۲۰۶۰ هم به احتمال زیاد همچین سیستمی همه گیر میشه
پیام
۸ اسفند ۱۴۰۳وقتی که آمریکا میگه حرف نباشههههههه
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۹ اسفند ۱۴۰۳یکی هم اینجا میگفت ساکتتتتت
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۳آخه اینکه ماشین پرنده نیست، این یک پهباده و روش بدنه سبک گذاشتن.
میبینید چه صدای مهیبی داره؟
حتی چرخ هاش مناسب آسفالت نیست چون باید سبک باشه در پروازش تاثیر نزاره
همون ترجیح میدم روی زمین جا به جا بشم تا از میان برج ها…
فرشید
۹ اسفند ۱۴۰۳این ماشین با ارزشه و کارشون تحسین برانگیزه. حفظ تعادل توی آسمون اونم برای همچین شکلی کاره ساده ای نیست ولی به نظرم برای عبور از ترافیک و درگیر نشدن برای جا پارک بهترین, عقلانی ترین و کاربردی ترین وسیله موتورسیکلت هست. ضروریه سرمایه گذاری بشه موتورهای ایمن تر، راحت تر و کم سرو صدا تر ساخته بشه. وسیله ای که بشه توی زمستون و تابستون استفاده کرد و برای سوارکار و عابر پیاده خطر نداشته باشه
______________
۸ اسفند ۱۴۰۳هنوز بشدت کنده و طراحیش هم زیاد جالب نیست
واسه دیدن ماشین های پرنده واقعی با یک طراحی مناسب ، شعاع حرکتی خوب و سرعت بسیار بالا بر روی زمین و شاید در هوا باید حداقل تا چیزی بین 5 تا 10 سال دیگه صبر کنیم
Taha Ayoobi
۸ اسفند ۱۴۰۳50 تا 100 سال
______________
۸ اسفند ۱۴۰۳راست میگی
حداقل 50 تا 100 سال دیگه
تازه اونم اگه سرعتشون تو پیشرفت خوب باشه
Aranmilan
۸ اسفند ۱۴۰۳ماشین پرنده همون هواپیماس. یکمی فکر کنین کسی که میتونه پرواز کنه چرا باید راه بره؟
مهدی میباخ
۸ اسفند ۱۴۰۳بلاخره از 8 میلیارد نفر جهان یه بنده خدایی پیدا میشه که همچین فکر نکنه
مهدی میباخ
۸ اسفند ۱۴۰۳نگاه چطوری توی هوا بدون هیچ چیزی معلق مونده
بعد چرخاش چرا انقد کوچیکه
جل الخالق
froG-driVer
۸ اسفند ۱۴۰۳الان واسه روندن این پایه سه کفایت میکنه یا باید مدرک خلبانی هم بگیریم؟
بهراد
۸ اسفند ۱۴۰۳مدرک خلبانی کوادکوپتر کفایت می کنه
کوشا
۸ اسفند ۱۴۰۳روش لاستیک پراید گذاشتن؟؟
Taha Ayoobi
۸ اسفند ۱۴۰۳ایکاش پراید، این زاپاس فرغونیه
همایون
۸ اسفند ۱۴۰۳یه لحظه فکر کن وسط ترافیک تو یه خیابان شلوغ یهو این ماشین از زمین بلند بشه یا فرود بیاد یه شرایطی میشه انگار طوفان اومده تو خیابون خاک عابرهارو اذیت میکن و مغازه دارهارو شاکی میکنه
amirboss
۸ اسفند ۱۴۰۳این یه طرحه و با تولید نهایی خیلی فاصله داره.
همینطور که مشخصه پرواز کردن این خودرو با چهار ملخ ساده و مثل پهباد میمونه و جهت جریان راحت تر باد،بدنه این خودرو رو طرح مشبک زدن جهت جریان هوا و تولید نیروی بالابرنده.
این خودرو بغیر از زیرساخت های لازم خیلی باید تکامل پیدا کنه تا بتونه استاندارد های و مجوز های لازم برای یه خودرو رو پاس کنه و فکر نکنم حداقل تا بیست سال دیگه این اتفاق بیفته.
Titanium
۹ اسفند ۱۴۰۳تا اون موقع زوده و کاربردی نداره
نه ایمنی
نه رانندگی
قیمت گرون
ظاهری که عامه پسند نیست
میتونه کانسپت باشه ولی تولید انبوه نه
nima.jdm
۱۷ اسفند ۱۴۰۳اره
کوروش
۹ اسفند ۱۴۰۳شرکته اسمش الف هست؟ یه ایرانی جدید بعد از منصوری، رضوانی و… در نوآوری خودرو در حال ظهوره؟
nima.jdm
۱۲ اسفند ۱۴۰۳از بچگی همیشه منتظر این بودم یه روزی ماشین پرنده بسازن
واسه ترافیک های تهران خوبه
Milad fakour
۱۷ اسفند ۱۴۰۳بشقاب پرنده باشه🤣👏