سایر خودروهای آمریکاییهفته نامه

تاریخچه امریکن موتورز AMC قطب چهارم خودروسازی آمریکا (قسمت اول)

شرکت امریکن موتورز یا AMC بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۸۸ فعالیت می‌کرد و یکی از بازیگران تأثیرگذار تاریخ صنعت خودروسازی آمریکا بود.

برای چند دهه، جنرال موتورز، فورد و کرایسلر سه قطب اصلی خودروسازی آمریکا را نشکیل دادند اما در دههٔ ۵۰ میلادی، از طریق یک ادغام بزرگ، شرکتی بنام امریکن موتورز شکل گرفت که برای مدتی نسبتا طولانی به قطب چهارم خودروسازی آمریکا تبدیل شد و تأثیرات قابل‌توجهی روی این صنعت داشت.

شکل‌گیری شرکت

اول می سال ۱۹۵۴، شرکت امریکن موتور کورپوریشن که به‌طور مخفف AMC نامیده می‌شد، از طریق ادغام دو شرکت خودروسازی آمریکایی نش (Nash) و هادسون (Hudson) شکل گرفت. این بزرگ‌ترین ادعام دو شرکت در تاریخ ایالات‌متحده تا آن زمان محسوب می‌شد و بدین ترتیب، چهارمین شرکت خودروسازی بزرگ آمریکا متولد شد. طراح و معمار اصلی این ادغام، مدیرعامل نش «جورج دبلیو میسون» بود. وی معتقد بود تنها راه بقای خودروسازان مستقل و کوچک ایالات‌متحده، همکاری با یکدیگر و ایجاد شرکت‌های مشترک است تا بتوانند با سه غول خودروسازی این کشور رقابت کنند. میسون با ایجاد امریکن موتورز، قصد داشت از نقاط قوت دو شرکت نش و هادسون برای رقابت با کرایسلر، فورد و جنرال موتورز استفاده کند. البته در ابتدا قرار بود این ادغام سه‌طرفه باشد و شرکت پاکارد هم به نش و هادسون بپیوندد اما به دلیل اختلاف‌نظر میسون با رئیس پاکارد، این اتفاق رخ نداد.

دههٔ ۵۰، شکل‌گیری رامبلر با خودروهای جمع‌وجور

در ابتدای دههٔ ۵۰، جورج میسون در نش، توسعهٔ خودروی کوچکی را آغاز کرد که برای اقتصاد ضعیف پس از جنگ جهانی دوم مناسب باشد. بدین منظور، در سال ۱۹۵۰ نام رامبلر را به ثبت تجاری رساند و این خودروی کوچک با نام نش رامبلر در همان سال به بازار آمد. رامبلر موفقیت سریعی را برای نش به همراه داشت. پس از ادغام نش و هادسون در سال ۱۹۵۴ و شکل‌گیری امریکن موتورز، خط تولید دو شرکت تحت استراتژی تولید مشترک، در کارخانهٔ نش ادغام شد و محصولات هادسون بازطراحی شدند تا با طراحی خودروهای نش هماهنگ شوند. رامبلر کوچک و پرفروش نیز در سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ علاوه بر برند نش، با برند هادسون هم به بازار عرضه شد.

نش رامبلر

بااین‌حال، محصولات بزرگ‌تر نش و هادسون فروش خوبی نداشتند و AMC هرسال ضرر می‌کرد. «جورج دبلیو رامنی» که پس از مرگ ناگهانی میسون در اکتبر ۱۹۵۴ هدایت شرکت را بر عهده گرفته و از عملکرد AMC ناامید شده بود، به این نتیجه رسید که راه نجات شرکت تمرکز روی مدل‌های کوچک و جمع‌وجور است. ازاین‌رو، رامنی به تولید خودروهای بزرگ پایان داد و در سال ۱۹۵۷ رامبلر را برای عرضهٔ خودروهای جمع‌وجور جدید به یک برند مستقل تبدیل کرد. بدین ترتیب، تولید خودروهای قدیمی نش و هادسون در سال ۱۹۵۷ خاتمه یافت و تمام محصولات AMC با برند رامبلر به بازار عرضه شدند.

بااین‌حال، فروش رامبلرهای جدید پایین بود و محصولات نش و هادسون هم که حذف شده بودند. این شرایط ضرری ۱۱.۸ میلیون دلاری را برای AMC در سال ۱۹۵۷ به دنبال داشت. رامنی اما برنامه‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را برای رامبلر شکل داد که باعث افزایش فروش ۵۹ درصدی این برند در سال ۱۹۵۸ شد. بدین ترتیب، ۱۹۵۸ به اولین سال سودآوری AMC پس از شکل‌گیری تبدیل شد. حالا برندهای نش و هادسون کنار گذاشته شدند و رامبلر به ستون اصلی شرکت تبدیل شد. در سال ۱۹۵۸، گروه AMC اولین خودروی کامپکت آمریکا را با نام رامبلر امریکن معرفی کرد. البته این خودرو اساساً همان نش رامبلر ۱۹۵۰ بود که برای اواخر دههٔ ۵۰ کمی به‌روزرسانی و مدرن شده بود. با این خودرو، گروه AMC در بازار به موفقیت سریعی دست پیدا کرد.

نسل اول رامبلر امریکن‌

دههٔ ۶۰، حذف رامبلر با تمرکز روی خودروهای بزرگ‌تر

AMC برای ماندن در رقابت، از آغاز دههٔ ۶۰ محصولات جدیدی را معرفی کرد. در سال ۱۹۶۱، نسل دوم رامبلر آمریکن معرفی شد (همان خودرویی که نسل سوم آن با نام آریا در ایران عرضه شد) و در سال ۱۹۶۲ رامبلر آمباسادور به‌عنوان یک محصول رده‌بالای کاملاً جدید به بازار آمد. همچنین اندازهٔ جمع‌وجور محصولات رامبلر، آن‌ها را به خودروهای مناسبی برای عرضهٔ بین‌المللی تبدیل می‌کرد و AMC بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۵ سیزده کارخانه در خارج از آمریکا از کاستاریکا گرفته تا فیلیپین افتتاح کرد. به لطف این محصولات جدید، در اوایل دههٔ ۶۰، امریکن موتورز فروش بالایی داشت و در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ نام رامبلر در رتبهٔ سوم پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا دیده می‌شد. استراتژی رامنی بسیار موفق عمل کرد و شرکت کاملاً بدون بدهی شد.

نسل دوم رامبلر امریکن

بااین‌حال، در سال ۱۹۶۲ رامنی استعفا داد تا برای فرمانداری میشیگان نامزد شود و «روی آبرنتی» که مدیر فروش شرکت بود، جانشین رامنی شد. وی پس از دو سال تولید خودروهای کامپکت، استراتژی شرکت را به سمت رقابت مستقیم با سه خودروساز بزرگ آمریکا تغییر داد. آبرنتی معتقد بود که شهرت امریکن موتورز در ساخت خودروهای اقتصادی قابل‌اعتماد می‌تواند با استراتژی جدیدی، خریداران را به سمت خودروهای بزرگ‌تر و گران‌تر جذب کند. بدین ترتیب، وی تمرکز AMC را به ساخت خودروهای بزرگ‌تر و سودآورتر تغییر داد. هرچند فروش سدان بزرگ و لوکس آمباسادور در سال ۱۹۶۶ به بیش از ۷۱ هزار دستگاه رسید اما هزینه‌های هنگفت توسعهٔ خودروها و پیشرانه‌های جدید، AMC را با مشکل مواجه کرد و فروش شرکت در نیمهٔ اول سال ۱۹۶۶ با کاهشی ۲۰ درصدی، زیان ۴.۲ میلیون دلاری را به دنبال داشت.

رامبلر آمباسادور

به اعتقاد آبرنتی، برند رامبلر وجههٔ ضعیفی پیدا کرده و مانع افزایش فروش خودروها بود زیرا خریداران این برند را با خودروهای کوچک و ارزان می‌شناختند. به همین دلیل، امریکن موتورز از سال ۱۹۶۶ حذف تدریجی برند رامبلر را آغاز کرد و بجای آن، خودروها را با برند AMC به بازار فرستاد. بدین ترتیب برند رامبلر در سال ۱۹۶۸ تعطیل شد و آخرین خودروی آن پس از تولید ۴.۲ میلیون دستگاه در ژوئن ۱۹۶۹ از خط تولید خارج شد تا از سال ۱۹۷۰ تمام خودروهای امریکن موتورز با برند AMC عرضه شوند. البته استفاده از نام رامبلر در بازارهای صادراتی همچنان ادامه داشت و خودروهای AMC در کشورهایی مثل آرژانتین، استرالیا، مکزیک و… با این برند عرضه می‌شدند. این نام حتی تا سال ۱۹۸۳ در مکزیک دیده می‌شد.

نسل سوم رامبلر امریکن

تغییر مدیریت

استراتژی آبرنتی برای حذف برند رامبلر و تمرکز روی خودروهای بزرگ‌تر جواب نداد و زیان‌های سنگینی را روی دست AMC گذاشت. به همین دلیل، هیئت‌مدیره اعتماد خود را به آبرنتی از دست داد و او در ژانویهٔ ۱۹۶۷ مجبور به بازنشستگی پیش از موعد شد. «روی دی چاپین»، پسر بنیان‌گذار هادسون جانشین آبرنتی شد و سعی کرد با تمرکز روی خریداران جوان‌تر، سهم بازار بیشتری به دست بیاورد و شرکت را احیا کند.

ورود به عرصهٔ ماسل کارها

با رونق گرفتن بازار خودروهای عضلانی و عرضهٔ موستانگ و کامارو به بازار، امریکن موتورز هم که تحت ریاست چاپین به دنبال جذب خریداران جدیدی بود، با مدل‌های اسپرت AMX و جاولین، در سال ۱۹۶۸ به این بازار وارد شد. جاولین که بزرگ‌تر و جادارتر از کامارو و موستانگ بود، در دو نسل تا سال ۱۹۷۴ تولید شد و با فروش ۵۵,۱۲۵ دستگاه در سال اول عرضه، موفق عمل کرد. این خودروها همچنین تصویر امریکن موتور را هم تغییر دادند.

AMC جاولین

خرید جیپ

در اواخر دههٔ ۶۰ که شرکت صنایع کایزر تصمیم گرفت از صنعت خودروسازی خارج شود، به دنبال خریداری برای جیپ بود. چاپین با وجود مخالفت مدیران ارشد AMC، تصمیم بزرگی گرفت و جیپ را با قیمت ۷۰ میلیون دلار خرید. هرچند این ریسک بزرگی بود اما چاپین اعتقاد داشت که محصولات جیپ مکمل خودروهای سواری امریکن موتورز خواهند بود. همچنین سه خودروساز بزرگ آمریکا هم در بازار جیپ حضور نداشتند و بنابراین خبری از رقابت نبود. بعداً مشخص شد که این تصمیم بسیار درستی بوده است زیرا در اواخر دههٔ ۷۰ که AMC دائماً ضرر می‌داد، این جیپ بود که به عامل بقای شرکت تبدیل شد. به‌عنوان‌مثال، امریکن موتورز در سال ۱۹۷۸ روی خودروهای خود (غیر جیپ) حدود ۶۵ میلیون دلار ضرر کرد اما فروش بالای جیپ باعث شد شرکت مجموعاً سودی ۳۶.۷ میلیون دلاری را ثبت کند.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3689 ديدگاه)

    به نظرم ضعفش این بود که دائما استراتژی تولید محصولاتشو تغییر میداد

    موافقم 31
    مخالفم 2
    1. NAVID@@98

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (889 ديدگاه)

      آره حیفن بعضی هاش واقعا این ها را می‌بینیم عاشق خودرو ها میشیم خوشبحال جرمی کلارکسون که تونست اینهمه ماشین ها را در جهان تست و تجربه کنه 😍😘

      موافقم 25
      مخالفم 1
  2. جرمی کلارکسون

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1040 ديدگاه)

    مدل آمریکن قشنگه واقعا 💯💪❤️🫶

    موافقم 24
  3. (Ali(chevynova

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (7404 ديدگاه)

    اشتباه بزرگ امریکن موتورز متعدد بود
    اولیش عدم همکاری با پاکارد بود
    دوم مدیریت اشتباه در طول دهه ۵۰ تا اواسط دهه ۶۰
    و در اخر شراکت با رنو در اواخر دهه ۷۰

    موافقم 31
    مخالفم 7
    1. amir

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3689 ديدگاه)

      رنو نمیدونم چشه با هر برندی میره بدبختش میکنه
      عجبی کامنت غیر ماشالا گذاشتی ما شما را تشویق مینماییم

      موافقم 37
      مخالفم 6
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2961 ديدگاه)

        این جمله با دقت بخونین:
        رنو در سال ۱۹۹۹ معادل، ۴۵٪ درصد از سهام نیسان را خرید و ۱۵٪ درصد سهام خود را به نیسان داد.
        نیسان درحال ورشکستگی بود و مجبور شد برای جلوگیری از تعطیلی کامل، تقریبا نصف سهام خودش رو به رنو بفروشه
        جهت اطلاع شما دوستان اگر دوست‌دارین تاریخ خودروسازی دنیا بدونین: سال 1999 که رنو نیسان ادغام شدند، شرایط مالی و سودآوری رنو بسیار بهتر از نیسان بود و برند ژاپنی حقیقتا با مدیریت کارلوس گن و سرمایه‌‌گذاری رنو، متحول شد. درواقع مشکل اصلی در نیسان آن زمان، ساختار مدیریتی و شناخت بازار جهانی با هدف بازاریابی مناسب بود که به کمک رنو تغییر کرد. مثلا نیسان لیف که سال 2010 رونمایی شد، از پروژه‌هایی بود که کارلوس گون و فرانسوی‌ها به نیسان دیکته کردند و در نهایت موفقیت تجاری بسیار خوب برای نیسان داشت. رنو از سال 2005 روی خودروهای تمام برقی کار کرده بود.
        آنچه کاملا مشخصه، زیان دهی و مشکلات مالی نیسان، قبل از ادغام با رنو در سال 1999 هست. مثلا در سال 2009 نیسان 458 میلیون دلار سود کسب کرد.

        موافقم 30
        مخالفم 2
        1. amir

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3689 ديدگاه)

          منظور من چیز دیگری بود اقای اشتری الان هم استلانتیس خیلی خوب با برخی برند هاس تا نمیکنه رنو هم درسته اولش باعث پیشرفت داتسون شد ولی خودتون هم که خبر های آقای کارلوس گن رو کار کرده بودید و در این اواخر هم نیسان با سبد محصولات کمی قدیمی و با گیربکس های سی وی تی طرف بود

          موافقم 5
          مخالفم 4
  4. parhamiof

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (753 ديدگاه)

    سرنوشت تلخی داست این برند.
    مدیران خوب زیاد داشت ولی مدیرای بد خیلی زمینش زدن

    موافقم 17
  5. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2961 ديدگاه)

    شاید باورش برای نسل جدید سخت باشه ولی اوایل دهه هفتاد که من مدرسه می‌رفتم، سه نفر شامل ناظم مدرسه، دفتردار مدرسه و یکی از معلم‌ها، آریا (رامبلر امریکن) داشتند. هرسه هم سبز رنگ بودند؛ طوری که مالکان خودرو از روی پلاک و جای پارک، ماشین پیدا می‌کردند و گاهی دچار اشتباه می‌شدن
    جهت اطلاع دوستان، نام رسمی این ماشین در ایران، آریا (چهاردر) شاهین (دودر) بود شاید باورتون نشه که سال 1346 توسط شرکت جیپ ایران، مونتاژ می‌شد، یعنی 56 سال پیش.
    آخرین مدل آریا شاهین مونتاژ ایران، سال 1351 ساخته شد و در نهایت، سال 1352 به دست مصرف کننده رسید
    ———————–
    کشور ما در 50 سال پیش، آریا شاهین دنده اتوماتیک کولردار مونتاژ می‌کرد و یک شهروند عادی مثل معلم یا کارمند، توان خریدش رو داشت

    موافقم 71
    مخالفم 2
  6. morteza

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    چقدر خوب بود این مطلب.چقد با علاقه خوندمش.شما ها چی؟

    موافقم 15
  7. Saeed

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)
    1. بی وطن

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (133 ديدگاه)

      دقیقا رفیق…👍👍👍

  8. yaghoub

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (349 ديدگاه)

    مقاله مفصل و خوبی بود .
    منتظر قسمت بعد
    و مقاله هایی از این دست هستم .

  9. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    تورو خدا از کرایسلر هم بذارین من موندم این شرکت داغون چطور تو آمریکا دووم آورده

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. [ɡaliˈlɛ:o ɡaliˈlɛi]

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      درود
      منظور شما رو از داغون متوجه نشدم
      میشه توضیح بفرمایید؟

  10. علی یوسفی

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر بابت این مقاله یکی از جالب ترین و البته عجیب ترین خودروهای آمریکایی ساخت amc بود خودرویی بنام amc پیسر که دهه ۷۰ میلادی ساخته شد و در ایران هم وارد شد.

  11. BMW

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    اصلا هم سیس های ماشین هاشون هم با کل دنیا فرق داره👍❤️‍🔥

  12. فرزاد افشار

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    اون زمان محصولات خوبی ارائه می‌داده
    و پیشرفت های خوبی داشته بخصوص آریا و شاهین که کیفیت نرمی فرمون و سیستم تعلیقشون از خیلی ماشین های داخلی و چینی الان بهتره…. تا اینکه مدیر های نالایق شرکت AMC رو دچار ورشکستگی کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا