اسلیت اتو، استارتاپ آمریکایی با حمایت جف بزوس، برای شارژ خودروهای خود فناوری نوآورانه Coil Driver شرکت کانادایی Exro را در نظر گرفته که شارژ سریع خانگی و عملکرد بهینه را ارائه میدهد.
اسلیت اتو (Slate Auto)، استارتاپی در میشیگان که از سال ۲۰۲۲ در خفا فعالیت میکند، با معرفی پیکاپ ارزانقیمت خود، توجهات را جلب کرده است. این شرکت که گفته میشود از حمایت مالی جف بزوس، بنیانگذار آمازون، برخوردار است، قصد دارد پیکاپ الکتریکی خود را تا پایان سال ۲۰۲۶ با قیمت پایهٔ ۲۰ هزار دلار به بازار عرضه کند. برخلاف استارتاپهای شکستخوردهای مانند لردستاون، فیسکر و بایتون، اسلیت اتو با استراتژی قیمتگذاری پایین و فناوری پیشرفته، امیدوار است بتواند جایگاهی مستحکم در بازار پیدا کند.
ویژگی مهم خودروهای اسلیت اتو، فناوری Coil Driver شرکت کانادایی Exro Technologies است. این فناوری چندین مزیت کلیدی دارد که میتواند تجربه رانندگی و مالکیت خودروهای برقی را متحول کند:
- حذف شارژر داخلی: فناوری Coil Driver نیاز به شارژر داخلی برای تبدیل جریان AC خانگی به DC را حذف میکند. این امر وزن خودرو را کاهش داده و هزینه تولید را پایین میآورد که برای دستیابی به قیمت ۲۰ هزار دلار حیاتی است.
- شارژ سریع خانگی: این فناوری امکان شارژ AC با سرعت ۱۹ کیلووات را فراهم میکند که پتانسیل افزایش تا ۸۰ کیلووات را هم دارد. این قابلیت نهتنها شارژ خانگی را سریعتر میکند بلکه با کاهش وابستگی به ایستگاههای شارژ DC گرانقیمت، توسعه شبکه شارژ جهانی را تسهیل میکند.
- سیستم سوئیچینگ کویل: Coil Driver با ایجاد پروفایلهای مجازی متعدد برای قدرت و گشتاور در یک موتور، عملکرد را بهینه میکند. این سیستم گشتاور بیشتری در سرعتهای پایین و قدرت بیشتری در سرعتهای بالا ارائه میدهد و درعینحال کارایی را افزایش میدهد. نتیجه، موتوری است که نسبت به موتورهای معمولی، گشتاور دو پایین و قدرت دور بالای بیشتری تولید میکند.
این فناوری که جایگزین اینورترهای استاندارد سهفاز در خودروهای برقی میشود، با کنترل دینامیک سیمپیچهای موتور، امکان تغییر بین حالتهای سری (برای گشتاور بالا در سرعت پایین) و موازی (برای قدرت و کارایی در سرعت بالا) را فراهم میکند. Exro ادعا میکند که این فناوری میتواند هزینه و پیچیدگی زیرساختهای شارژ را بهطور چشمگیری کاهش دهد و حتی قابلیت انتقال انرژی به شبکه (V2G) را فعال کند. علاوه بر این، اسلیت از پلتفرم «اسکیتبرد» برقی استفاده میکند که اجزای مکانیکی را در یک واحد تخت بین چرخها قرار میدهد و امکان طراحیهای متنوع بدنه را فراهم میکند. این شرکت قصد دارد بدون شبکه نمایندگی، مستقیماً به مشتریان فروش کند، اما جزئیات خدمات پس از فروش و تعمیرات هنوز مشخص نیست.