سایر خودروهای آمریکایی

یادی از دوزنبرگ توونتی گرند، یکی از بهترین خودروهای لوکس تاریخ آمریکا

تمام نمونه‌هایی که از دوزنبرگ مدل J ساخته شدند خودروهای فوق‌العاده‌ای هستند ولی این نمونهٔ خاص تک ساخت، تجمل را به سطح بی‌سابقه‌ای رساند.

از بین تمام خودروسازان آمریکایی که از بین رفتند یا تعطیل شدند، دوزنبرگ یکی از قابل‌احترام‌ترین‌ها است زیرا این شرکت در دههٔ ۲۰ میلادی، پرفورمنس و تجمل را به سطوح کاملاً جدیدی ارتقاء داد. این شرکت آمریکایی در اوایل دههٔ ۱۰ میلادی توسط «فرد و آگوست دوزنبرگ» در ایندیانا تأسیس شد و با ساخت پیشرانه‌های مسابقه‌ای و خودروهای پیشرفته، به شهرت رسید. در سال ۱۹۲۸، دوزنبرگ مدل J را به بازار فرستاد که به یکی از بهترین خودروهای تولیدی جهان تبدیل شد. مدل J که از لحاظ تجمل و پرفورمنس بسیار جلوتر از زمان خود بود، تا سال ۱۹۳۷ که رکود اقتصادی بزرگ دوزنبرگ را به تعطیلی کشاند، در انواع مختلفی تولید شد. در طول ۹ سال تولید مدل J، برخی نسخه‌های این خودرو متمایزتر از بقیه بودند. به‌عنوان‌مثال، مدل SSJ با ۴۰۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنسی سوپراسپرت مانند را ارائه کرد درحالی‌که مدل توونتی گرند مفهوم تجمل را به سطح بی‌سابقه‌ای رساند.

اولین خودروی نمایشی جهان

هرچند از بیوک Y-Job سال ۱۹۳۸ به‌عنوان اولین خودروی کانسپت جهان یاد می‌شود اما پنج سال قبل، یکی از طراحان افسانه‌ای آمریکایی بنام «گوردون بوئریگ» که طراح ارشد دوزنبرگ و طراح مدل J بود، لوکس‌ترین خودروی جهان را برای نمایش در نمایشگاه شیکاگو ۱۹۳۳ طراحی کرد. این یک خودروی تک ساخت منحصربه‌فرد بود که توسط اتاق‌سازی رولستون به واقعیت تبدیل شد. این خودرو در نمایشگاه شیکاگو توجهات زیادی را جلب کرد و هرچند به‌عنوان یک خودروی نمایشی طراحی شده بود ولی دوزنبرگ اعلام کرد که با قیمت ۲۰ هزار دلار معادل حدود نیم میلیون دلار امروز به فروش می‌رسد. به همین دلیل، این ماشین که ۱۰ برابر یک خانهٔ متوسط قیمت داشت، ۲۰ گرند یا توونتی گرند نام گرفت. این شاهکار نه‌تنها گران‌ترین خودروی آن زمان بود بلکه یکی از اولین خودروهای نمایشی جهان محسوب می‌شد.

لوکس‌ترین و گران‌ترین نسخهٔ مدل J

دوزنبرگ را در زمان تولید می‌شد با یکی از بدنه‌های کارخانه‌ای و یا به شکل شاسی سفارش داد که در حالت دوم، خریداران سراغ اتاق‌سازان مستقل می‌رفتند تا بدنه‌ای اختصاصی برای خودروی خود طراحی کنند. داستان توونتی گرند نیز به شکل یک شاسی کشیدهٔ مدل J آغاز شد که به یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های دوزنبرگ مجهز بود. سپس این شاسی موتوردار از ایندیانا به نیویورک فرستاده شد تا رولستون که یکی از بهترین اتاق‌سازان آن زمان در آمریکا محسوب می‌شد، بدنهٔ سفارشی طراحی‌شده توسط بوئریگ را تولید کند. ساختار و طراحی بدنهٔ این خودرو شبیه هیچ‌کدام از نمونه‌های قبلی مدل J نبود. توونتی گرند بدنه‌ای کشیده و باابهت داشت که به لطف ترکیبی استادانه از خطوط صاف و انحناهای نرم همراه با عناصر کرومی فراوان و سقف چرمی، تمام چشم‌ها را به دنبال خود می‌کشید.

کابین توونتی گرند هم مطابق با بالاترین استانداردهای آن دوران طراحی شده بود. هرچند در این خودرو از ادوات داخلی مدل J معمولی مثل داشبورد و آمپرها استفاده شده بود ولی با مجموعه‌ای از عناصر چوبی واقعی و صندلی‌های فوق‌العاده با روکش چرمی، خاص بودن خود را به رخ می‌کشید. صندلی‌های عقب نیز بیشتر شبیه مبل‌های راحتی به نظر می‌رسیدند که از یک عمارت لوکس گرفته شده‌اند. حتی برای عقب خودرو مشابه جلو یک داشبورد هم در نظر گرفته شده بود تا سرنشینان عقب که احتمالاً مالک توونتی گرند بودند، بتوانند مواردی مثل سرعت یا فشار روغن را زیر نظر داشته باشند.

یکی از پیشرفته‌ترین پیشرانه‌های آن زمان

مثل پیشرفته‌ترین دوزنبرگ‌های آن سال‌ها، توونتی گرند هم از سیستم تعلیق دقیقی بهره می‌برد که هم راحت و هم مناسب پرفورمنس بود. همچنین برای این خودروی ۳۱۷۵ کیلوگرمی، ترمزهای کاسه‌ای هیدرولیکی در هر چهارچرخ در نظر گرفته شده بود که قدرت توقف را بهبود می‌بخشید. بااین‌حال، چشمگیرترین ویژگی فنی این دوزنبرگ تک ساخت، زیر کاپوت آن پنهان شده بود یعنی جایی که یک نیروگاه ۶.۹ لیتری هشت سیلندر خطی با دو میل بادامک روی سرسیلندر، چهار سوپاپ در هر سیلندر و یک سوپرشارژر قرار داشت. این موتور که بر پایهٔ یک پیشرانهٔ مسابقه‌ای ساخته شده بود، در دورانی که جدیدترین موتورهای V8 فورد کمتر از ۱۰۰ اسب بخار قدرت داشتند، می‌توانست ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

یکی از گران‌ترین خودروهای حال حاضر جهان

توونتی گرند با قیمت ۲۰ هزار دلاری در زمانی که یک خودروی متوسط به‌طور میانگین ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار قیمت داشت، ابتدا خریداری پیدا نکرد اما پس از حدود یک سال، یک تاجر ثروتمند بنام «شریو آرچر» راهی دوزنبرگ شد و قیمت سرسام‌آور این ماشین را پرداخت کرد. طی دهه‌های بعد، توونتی گرند بارها دست‌به‌دست شد و تغییرات متعددی را تجربه کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۹، یک تاجر لوازم‌آرایش بنام «JB نترکات» این دوزنبرگ تک ساخت را با قیمت ۱۳۰ هزار دلار معادل ۵۶۰ هزار دلار امروز خرید. نترکات که یک کلکسیونر، بازسازی‌کننده و علاقه‌مند به دوزنبرگ بود، سال‌ها زمان صرف بازگرداندن توونتی گرند به شکل اولیهٔ سال ۱۹۳۳ کرد.

از آن زمان تاکنون، توونتی گرند بخشی از کلکسیون نترکات است که موزهٔ خصوصی این خانواده در کالیفرنیا است ولی عموم علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند. دوزنبرگ توونتی گرند امروز با ارزش تخمینی حدود ۵۰ میلیون دلار، یکی از گران‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شود. این ماشین حدود یک قرن پس از ساخت، هنوز هم یکی از چشمگیرترین خودروهای لوکس ساخت آمریکا به‌حساب می‌آید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۴ رای

منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. JDM سابق

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    این لامذهب اولین برندی بود که ترمز چهار چرخ هیدرولیکی ارائه کرد

    موافقم 37
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      این دو برادر آلمانی شاهکار کردند تو آمریکا

      کسایی که نمی دونند بگم که برادران دوزنبرگ آلمانی بودند. تو اون دوره با پولی که داشتند از پس هزینه داخل المان بر نمی اومدند برای همین تصمیم گرفتند برند آمریکا
      اونجا تو اون دوره هزینه تمام شده خیلی کم براشون اب می خورد و موفق هم شدند
      هر چند رکود اقتصادی نذاشت با از دستاوردهای بیش تر این دو آلمانی باهوش لذت ببریم 💔

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. سوشیانت

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3259 ديدگاه)

        مهم اینه که دفتر مرکزی این شرکت تو آمریکاست

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. amirkhanzadeh

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (419 ديدگاه)

          مهم اینه که بدون اونا چنین چیزی محقق نمی شد
          آمریکایی ها فقط زمین و فلز براشون تهیه کردند اینا شاهکار تحویل دادند

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. Taha Ayoobi

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3633 ديدگاه)

          امیر آروم باش
          مهم اینه اونا تهش به آمریکا خدمت کردن و اسم اون رو بردن بالا.

  2. Mosafer

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (146 ديدگاه)

    واقعا زیباست برای اون زمان

    موافقم 28
    مخالفم 1
  3. OM.01

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (514 ديدگاه)

    موتور 8 سیلندر خطی دوزنبرگ شاهکار بود چه به صورت تنفس طبیعی چه سوپرشارژر👌
    شاید بشه برای دوزنبرگ مدل A و دوزنبرگ مدل J یا SSJ قیمتی گذاشت اما چنین دوزنبرگی که یک دونه بیشتر ازش نیست واقعا نمیشه قیمت گذاشت

    درباره دوزنبرگ باید بگم یه افسانه یا شاید هم واقعیت از دوزنبرگ وجود داره به نام دوزنبرگ زیمون کوپه. Duesenberg Coupe Simone
    میگن یک دونه ازش به سفارش فرانسه تولید شد اما هنگام تحویل در بندر جنگ جهانی دوم شروع شد و گم شد! یه سری داستان این وسط درست شد تو دهه 90 برخی میگفتن واقعی هست برخی میگفتن داستان رو چندنفر از خودشون دراوردن

    موافقم 26
    مخالفم 1
  4. Taha Ayoobi

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    دوزنبرگ اگه الان بود، بدون شک برترین لوکس ساز جهان بود.

    صندلی هاش دیوانه ام داره میکنه.

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. آرین

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      صندلی؟
      اینا مبل فوق لوکسه

      موافقم 17
      مخالفم 1
  5. علی Shelby

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    چقدر لوکس وزیباست واقعا

    موافقم 12
  6. یوسف

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    واقعا زیباست….. بی همتاست…… اصلا عشقه..
    ولی من ندل ssj رو خیلی دوست دارم و به نظرم زیباترین ماشین جهان تا سال 1950 ست….

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. 18:45

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (523 ديدگاه)

    سلام. اولین خودروی مفهومی جهان ولوو مدل ونوس بیلو بود که حتی زودتر از بیوک yجاب تولید شد. متاسفانه این خودرو کاملا از بین رفته و حتی خود ولوو هم ازش یک نمونه نداره. دوستان میتونین ظاهر خاصش رو تو گوگل ببینین.

    موافقم 3
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست