سایر خودروهای آمریکایی

فکتوری ریسینگ F9، سوپراسپرت آمریکایی با موتور V12

FFR F9 چندین سال است که در دست توسعه قرار دارد و قرار است سرانجام امسال با پیشرانۀ V12 تنفس طبیعی راهی بازار شود.

شرکت آمریکایی فکتوری فایو ریسینگ (Factory Five Racing) یا به‌اختصار FFR، در زمینهٔ تولید خودروهای موسوم به کیت کار فعالیت می‌کند. این شرکت به تولید شاسی، بدنه و دیگر قطعات خودروهای اسپرت می‌پردازد که توسط خریداران مونتاژ می‌شود. یکی از محصولات این شرکت، MK5 رودستر نام دارد که تفسیر مدرنی از شلبی کبرا است. این شرکت همچنین در دههٔ ۲۰۰۰، سوپراسپرتی بنام GTM را هم تولید می‌کرد که با استفاده از قطعات خودروهای جنرال موتورز مثل شورلت کوروت C5 ساخته شده بود.

پس از پایان تولید GTM، فکتوری ریسینگ سوپراسپرت دیگری بنام F9 را معرفی کرد که به‌عنوان محصولی پرچم‌دار و جانشین GTM در نظر گرفته شده بود. F9 یک سوپراسپرت دونفرهٔ موتور جلو بود که خریداران می‌توانستند خودشان آن را مونتاژ کنند. این خودرویی زیبا و فریبنده با پیشرانهٔ V12 قدرتمند و بدنهٔ فیبر کربنی بود که در بازار کیت کارها ویژگی غیرمعمولی محسوب می‌شد.

سوپراسپرت آمریکایی با موتور V12

طراحی چشمگیر F9 کار «فیل فرانک» بود یعنی کسی که سالین S7 را طراحی کرد. این سوپراسپرت FFR به‌طور کامل به‌صورت کامپیوتری یا CAD طراحی شد و ظرف تنها سه سال خودرو از مرحلهٔ ماکت مقیاس کوچک به نمونهٔ کامل تولیدی رسید. بدنهٔ خودرو هم از طریق آزمایشات بی‌شمار در تونل باد و تست‌های پیست شکل گرفت. زیر این بدنهٔ چشمگیر، یک شاسی فولادی لوله‌ای قرار داشت ولی جذاب‌ترین ویژگی F9، پیشرانهٔ آن بود. هرچند امکان تجهیز این خودرو به موتورهای جعبه‌ای فورد وجود داشت ولی برجسته‌ترین پیشرانه‌ای که FFR برای آن در نظر گرفته بود یک نمونهٔ ۹.۵ لیتری V12 بود که بر اساس پیشرانهٔ LSX جنرال موتورز ساخته شد.

موتور LSX در حالت استاندارد یک نمونهٔ ۷ لیتری V8 بود که توسط Race Cast Engineering به موتوری V12 تبدیل شد. برای این کار، چهار سیلندر به موتور اضافه شد و کورس پیستون به ۹۱.۹ میلی‌متر کاهش پیدا کرد درحالی‌که قطر سیلندر ۱۰۴.۷ میلی‌متری دست‌نخورده باقی ماند. میل بادامک و واشر سرسیلندرهای اختصاصی و سیستم اگزوز فولادی ضدزنگ هم از تغییرات این موتور بودند که خروجی فوق‌العاده‌ای برابر با ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور را به همراه داشت. این موتور همچنین تا ۷,۱۰۰ rpm دور می‌گرفت. موتور F9 چنین اعداد فوق‌العاده‌ای را به‌صورت تنفس طبیعی تولید می‌کرد و با استفاده از توربوشارژر به‌راحتی می‌توانست بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین آزمایش‌های داینو نشان دادند که موتور تقریباً در هر دوری می‌تواند بیش از ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد.

چندی بعد، FFR خبر از ساخت نسخهٔ دیگری از سوپراسپرت خود با نام F9R را هم داد که تمرکز بیشتری برای استفاده در پیست دارد. این نسخه به عناصر جدیدی مثل دیفیوزر عقب برجسته‌تر و بال عقب بزرگ‌تر مجهز شده که هم آیرودینامیک را ارتقاء می‌بخشد و هم F9R را از نسخهٔ معمولی متمایز می‌کند. FFR در نمایشگاه سما ۲۰۱۹ شاسی این خودرو را به نمایش درآورد و وزن محصول نهایی را زیر ۱۱۰۰ کیلوگرم اعلام کرد. فاصلهٔ محوری خودرو نیز ۲,۶۴۱ میلی‌متر، عرض آن ۱,۹۸۱ میلی‌متر و ارتفاع ۱,۱۶۸ میلی‌متر اعلام شد. بااین‌حال، درحالی‌که قرار بود خودروی نهایی در سال ۲۰۲۱ به نمایش درآید، هم‌اکنون که در سال ۲۰۲۵ هستیم هنوز هیچ خبری از F9 نیست.

چه اتفاقی برای F9 افتاد؟

به دلیل شیوع کرونا و همین‌طور بازطراحی قسمت‌های مختلف، پروژهٔ F9 بارها به تأخیر افتاد. البته ساخت پروتوتایپ این خودرو در سال ۲۰۲۱ تکمیل شده و در انبار FFR نگهداری می‌شد ولی در آن زمان گفته شد تیم طراحی در حال تغییر قسمت جلویی برای بهبود آیرودینامیک و زیبایی است و تاریخ رونمایی تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاد. بااین‌وجود، تیم FFR همچنان در حال توسعهٔ F9 و اعمال تغییراتی در قسمت‌های مختلف برای بهبود پرفورمنس خودرو است. در جدیدترین اطلاعیهٔ این شرکت، از سال ۲۰۲۵ به‌عنوان زمان احتمالی عرضهٔ F9 یاد شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5446 ديدگاه)

    عجب چیزیه
    خیلی خوشم اومد ازش

    موافقم 64
    مخالفم 8
    1. SMS

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (681 ديدگاه)

      توش کاملا میشه موستانگ و سوپرا رو دید
      چند تا ماشین دیگه ای هم مثل ونکویش هم هست

  2. سبحان

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (329 ديدگاه)

    ناخوداگاه یا aston martin vulcan قرمز رنگ افتادم
    هنوز که هنوز هیچ ماشینی در حدش نمیدونم

    موافقم 15
    مخالفم 28
  3. آرش

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    اینروز ها دنیای خودرو به همچین تولیداتی احتیاج داره

    موافقم 35
    مخالفم 2
  4. sinasvj

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (438 ديدگاه)

    خدایی خفن و خاصه مث وایپر حالت قوس صندقوشم یکمی منو یاد ۸۱۲ انداخت

    موافقم 31
    مخالفم 0
  5. JaMsHiD-R1988

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3137 ديدگاه)

    بنازم اسپیس فریم
    ساده ، مراحل ساخت ساده تر نسبت به مونوکوک ، اما فوق العاده کاربردی
    موتور غول LSX هم که حرفی به جا نمیذاره
    درسته کیت کاره ولی صد هزار دلار هم قیمت داشته باشه بازم ارزش داره

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. .

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    عجب سوسیسیه!
    همش گوشته لامصب!

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. Muscle car

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    انصافا از قیافش از لامبورگینی های الان بهتره ،
    بنظرم میتونه چند سال تو اوج باشه

    موافقم 9
    مخالفم 12
  8. Siyavash

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1016 ديدگاه)

    عالی ..مخصوصا انجین..

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. ARMIN

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به به

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. ARMIN

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    خیلی خوشگل

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. حسن

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2229 ديدگاه)

    تیپش محشره
    واقعا بعضی طراحان خودرو ذهنهای زیبایی دارن

    موافقم 12
    مخالفم 2
  12. امین

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    از چند زاویه شباهت های به چندتا از سوپر اسپرت داره
    فراری 599GTB
    شورولت کوروت ZR1
    فورد موستانگ GTD

    واقعا طراحی عالی ایی داره و مشخصات بی نظیری داره دستخوش داره

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. مرتضی

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی خوبه تقریبا دارن به خودرو سازی ایران نزدیک میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا